Здравейте!
Честита Нова Година на всички!
Повдигам темата - има ли нужда от протокол, когато превозвача е турска фирма (не е от ЕС) и стойността на транспорта е включена при изчисление на ДДС в митническата декларация?

Благодаря!
Поредното разминаване в документите. В програмата на НОИ в приложение № 10 има една точка 21 - отпуската по чл.164 от КТ на лицето е прекратена (такъв е Вашия случай), но в приложение № 7 няма нищо подходящо. Попълва си личните данни в приложение № 7 и на ІІ - промяна в обстоятелствата посочва само, считано от ....Освен приложение № 7 лицето ще подаде и заявление за прекратяване на отпуската по чл.164, а работодателя ще издаде заповед.

Благодаря Ви!
Няма автоматично прекъсване. Процедурата е - майката подава в срок от 3 работни дни приложение № 7 с попълнена ІІ част - промяна в обстоятелството при работодателя и работодателя в срок от 3 работни дни подава информацията в НОИ. Новият болничен се подава до 10-то число на месеца, следващ този през който е представен болничния при работодателя. Също така ще има право на 50% от обезщетението за първото дете. За него се попълва от лицето приложение № 8 и работодателя отново подава в НОИ.
Обобщавам - първо прекратявате отпуската за първото дете с подаване на промяната в обстоятелствата. След това подавате новия болниечн и за 50%.



Здравейте! А в приложение 7 коя точка се отбелязва от лицето?
Скрит текст :
Благодаря :)
Здравейте! Имаме лице, което е в отпуск за отглеждане на дете до 2 години и сега даде болничен 45 дни преди термин.
Звъня в НОИ, за да разбера какви са точно стъпките за коректно подаване на информация, но няма свободни оператори.
Въпросът ми е дали като подам болничния автоматично се прекъсва отпускка за отглеждане на дете или първо се прекъсва той и после се подава болничния?

Благодаря!
Здравейте!
Ситуацията е следната - служителите на фирмата са в платен отпуск от 25.07 до 31.08.2023.
Вкарала съм отпуска за целия период и ми напрви впечатление, че програмата беше направила изчисления с доста по-голяма сума за получаване от това, което е за предния месец Юли. Плюс минус е програмата и друг път съм я хващала в грешка.
Сетих се, че преди бях чела някъде из форума, че за да изчисли правилно трябва да си начисля заплатите за Юли, което съм го направила и да въведа наново отпуска за целия Август и го направих. И сега за конкретното лице (което е на МРЗ +клас) ми е направило изчисления за платения отпуск върху минималната РЗ и не е отразило клас прослужено време. Много се обърках - не беше ли редно да се преизчисли добавката така че да не пада под възнаграждението, което ще получи лицето, ако си е на работа целия месец?
Изпращам изчисленията от програмата. Благодаря на отзовалите се!
Здравейте!
При проверка на наш клиент беше установено, че сме подали няколко негови фактури от месец Март вместо с неговия ДДС номер, с 999999999999. Нещо е станало с програмата и единствено това се вижда във фасйла за НАП. В дневниците, които съм си записала и принтирала няма този проблем.
Данъчният, който извършваше проверката, ми се обади и каза да ги подам в месец Май по следния начин:
 - минус на фактурите с 9999999999 и плюс на същите с коректния ДДС номер.
Хубаво, но в моята програма не позволява да се дублира номер на продажна фактура.

Как го правите това упражнение?

Благодаря!
През 2015 година е закупена стара сграда, която е претърпяла определени подобрения, но нито за покупката на сградата, нито за подобренията е ползван данъчен кредит. 2016 е направено подобрението - минали са 5 години. Фирмата не е регистрирана по ДДС. Отдавана е под наем определено време и сега ще се продава на стойност 90000 лв.
Въпросът ми е свързан не толкова със начилсяване на ДДС за продажбата на сградата - мисля, че вече по всички критерии сградата си отговаря на определението за "стара сграда". Но и при покупката е закупена в нотариален акт със земя - която се води УПИ и е около 3 декара. Сега не мога да се ориентирам как да разпределя продажната цена между двата компонета, и води ли се продажбата на земята облагаема за целите на ДДС. Да не се налага сега да регистрираме фирмата по ДДС заради тази продажба?
Благодаря!
Предполагам, че колегата имаше друго предвид. Ако досега е начислявал осигуровките върху 710 лв., колкото беше и прага и е изплащал личен труд след приспадане на осигуровките, в случая се получаваше 438,99 лв. Възнаграждението за личен труд да 780 лв., приспадаме осигуровки върху 710 лв. и плащаме остатъка или може да си остане миналото положение. И на мен не ми е ясно.
Аз имам работници на 710 лв,, но сега явно трябва брутната заплата да е 780 лв, а осигуровките да са на 780 лв. -  правилно ли разбирам?
Здравейте!
Моля за малко помощ, защото ТРЗ-то, а още повече и темата с пенсиите не са ми много ясни. Работа с млади хора предимно и не съм имал въобще такива казуси.
Имам близък човек, който е съдружник в семейното ООД. Предстои му пенсионира след 5 години евнтуално и ме пита дали пенсията се изчислява все още на базата на осигурителния доход за избран от него 36-месечен период.
Доколкото прочетох това вече не е актуално и се гледа осигурителния доход за целия период от 2000 до месеца на пенсиониране - това за изчисляване на ИК  - така ли е?

Цитат
(9) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Индивидуалният коефициент по ал. 8, се изчислява, като сборът на месечните съотношения между осигурителния доход на лицето за месеца и средния осигурителен доход за страната за същия месец се раздели на сбора от съотношенията между броя на работните дни, за които се отнася осигурителният доход на лицето за съответния месец, и броя на работните дни през месеца - за всички месеци, участващи при изчисляване на индивидуалния коефициент

Също така според Вас ще има ли огромно значение, ако сега се увеличи съответно до момента на пенсионирането, осигурителни му доход, като предимно е внасял осигуровки върху МОД за СОЛ или най-много върху 1000 лв,?


Благодаря!
Добре, ще се опитам да задам въпроса си с пример:
От Януари до Април лицето е било на СИРВ. Назначено е на 8 часа.
Графикът е 5 дни по 7 часа и 1 ден по 5 часа като за месеците данните са следните:
Месец                         Норма                        График                 Разлика
Януари                          160                              160                            0
Февруари                      160                              160                           0
Март                               176                              174                           -2
Април                             152                              153                           +1
Общо                              648                              647                           -1 час

Общо работни дни календар са 81, часове 648. Лицето е изработило 647 часа.

Ако това е единствения стаж на лицето и трябва да го освободя от 01.05 да кажем, то какви записи трябва да направя в ТК, в УП2 и в УП3?

Аз разсъждавам така:
За ТК зачетен трудов стаж в предприятието - 4 месеца.
За брутния доход в УП2 нямам проблеми при изчисляването.
Но в УП2 какво да напиша в графите за години, месеци, дни часове - да го смятам за целия период от Януари до Април или трябва месец по месец
Януари - 20 р.д
Февруари - 20 р.д.
Март - 21 р.д и 6 часа
Април - 19 д. и 1 час.
Или си записвам отново 4 месеца в календарни дни.

И също за УП3 - пак ли помесечно се записва информацията или в календарни дни?


Нещо съвсем се обърках ... Като зареждам информацията програмата настойчиво изкарва съобщението, че лицето е работило на по-малко от законоустановеното време и че се смята в работни дни, часове  :hmmm:
Да, прави грешка.
Периодът на изравняване какъв е?
Ако е месечен, то дори по д1, не можете да видите, че е имало СИРв.
Уп-3 се издава както при подневно.
Уп-2 се издава, както при подневно.

Периодът на изравняване е 2 или 3 месеца - затова съм дала примерни 340 часа.
Графиците не са както сте ги описали - има 5 дни по 7 часа + събота или неделя за 5 часа (пак според графика събота или неделя почива. В този смисъл има почивка и не мисля, че има незаконно нещо.
Програмата е Плюс минус.
Здравейте!
Трябва да издам УП2 и УП3 на лице, което работи на график при СИРВ. Лицето е назначено на ТД на 8 часа, но т.к. работи и събота или неделя графиците  са със смени от 7 часа през седмицата и по 5 часа, когато работи събота или неделя. Графиците се правят така че да няма извънреден труд и също така престой, и ако за целия период примерно има работни 340 часа, то лицето има или точно толкова или най-малкото 339 часа.
Тръгвам да издавам УП2 от програмата (Плюс минус) и ми дава следното съобщение "Лицето е работило на работно време, различно от законоустановеното" и че стажа не мо же да бъде пресметнат в календарни дни. Започва да генерира документа помесечно и смята стажа в работни дни и часове.
Това правилно ли е или програмата отново ми прави някакви грешки? И друг път ми е изпускала определени пера при пресмятането, и затова вече се чудя дали може да й се има доверие...
Здравейте!
Може ли тази промяна да се направи от упълномощен сетоводител на фирмата с електронен подпис?
И понастоящем какви са документите, които трябва да се попълнят?

Поздрави!
Здравейте!
СОЛ е на трудов договор и до 03.2022 включително беше осигурен на максимален осигурителен доход. Съответно от 01.04.2022 след като се покачи МОД за страната на него не му достигат едни 100 - 200 лв. на месец, за да е пак осигурен върху МОД и да не подаваме Д1 и плащаме осигуровки като СОЛ. А всеки месец сумата ще е различна, защото работи на сумарно изчисляване на работното време и в празнични дни, които му се заплащат допълнително. Та въпросът ми - всеки месец трябва да гледаме каква е сумата на осигурителния му доход по ТД и да изчисляваме разликата до 3400 лв., за да плаща осигуровки върху тях, нали така?
Здравейте!
Имам същия случай.
Лицето е с надвнесен данък и отбелязахме, че искаме да се прихване с бъдещи задължения за ДОО. Тази седмица проверяваме и виждаме, че има задължения по ДОО точно с тези 554 лв. ,които му бяха надвнесени и лихви вече.
Изпратихме лицето в НАП и от там му казали, че не сме подали Приложение 10 за данъчни облекчения. Само че не знам какво общо имат изравнени осигуровки на СОЛ за годината, приспаднати от данъчната основа и надвнесен данък с данъчни облекчения.
Имали ли сте такова чудо досега?
Ооо, благодаря и на двете!
Доста ми помогнахте, а и погледнах отново декларацията като страничен наблюдател, защото след всичко изчетено малко се бях замотал  :good:
Хубва почивка от мен
Сега отново проверих - да , така е, включени са и двата дохода - личен труд и с код 307. Многото таблички затрудняват проследяването.

Благодаря!
"В Т1/Т2 колона 5 ред 13 / сбора / трябва да е 36661,50 , а не 48661,50"
Тук е попълнено вярно - вписва се и 12 000 личен труд

"А за авансовите вноски върху 1000 лв. не съм ги посочил, защото ги има посочени в приложение 1, с код 102"

Да има ги , но и тук трябва да се посочат !

Благодаря Ви!
Проверете авансово внесените осигуровки - 239,60 лв само ли са ?

Ще кажа на лицето да поиска справка на какво основание са ги сметнали такива. Благодаря, че ми обърнахте внимание!