Затова казвам, че за мен лично е написано противоречиво - би следвало да пише, че се подава декларация, че фирмата е осъществявала дейност, но приходите ѝ са на стойност под 500 лв.

Не виждам защо се намесват разходите в декларирането на дейност след като нямат връзка.
По този начин доста хора биха се объркали! И аз въпреки, че съм наясно по този въпрос започнах да се чудя трябва ли отново да декларирам липса на дейност, но на другото основание!
Да, така е, и аз това съм написала - "От друга страна ако имаш само разходи това не значи, че си имал дейност с-но ЗСч.!"

Но това е цитат от сайта на НСИ "Представянето на декларацията за предприятия, които са осъществявали дейност през отчетната 2022 г., но приходите и разходите за дейността са под 500 лева и не могат да попълнят годишен отчет за дейността, е задължително"

Един вид ако имаш приходи и разходи под 500 е задължително да подадеш декларация с отбелязано това основание. И каква тогава ти е дейността - излиза, че отбелязваш имам дейност с разходи под 500 лв., което обаче не отговаря на определението за наличие на дейност.

https://www.nsi.bg/bg/content/19968/basic-page/%D0%B4%D0%B5%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F-%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B8%D1%8F-%D1%81-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8-%D0%B8-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%B4-500-%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B0-%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B8%D1%8F-%D0%B1%D0%B5%D0%B7-%D0%B4%D0%B5%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7-2022-%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B0
През 2021 г. новоучредена фирма е подала Декларация за липса на дейност по смисъла на Закона за счетоводство (ЗСч) и Декларация за липса на дейност в ТР.

През 2022 г. има единствено разход в р-р на 60 лв., приходи 0 лв.

Трябва ли да се подаде декларацията за предприятия, които са осъществявали дейност през отчетната 2022 г., но приходите и разходите за дейността са под 500 лева?

Съгласно ЗСч. и Търговския закон не е осъществявало дейност - няма приходи, няма сделки, които биха довели до такива. Но в статистиката ми е написано малко объркващо:

Предприятия, които не са осъществявали дейност по смисъла на ЗСч, могат да декларират това обстоятелство еднократно за първия отчетен период, в който не са осъществявали дейност, като подадат в НСИ декларация, в срок от 01 януари до 30 юни 2023 година.

Представянето на декларацията за предприятия, които са осъществявали дейност през отчетната 2022 г., но приходите и разходите за дейността са под 500 лева и не могат да попълнят годишен отчет за дейността, е задължително

Излиза, че еднократно декларираш само ако си нямал нито приходи, нито разходи. Ако имаш разходи трябва да подадеш пак декларация за без дейност, но с другото основание! От друга страна ако имаш само разходи това не значи, че си имал дейност с-но ЗСч.! Нещо май си противоречат или аз прегрях от мислене!  :hmmm:
Здравейте, сега виждам отговора Ви.

Искат го НАП по повод проверка, но ми го искаха, защото просто са прочели, че трябва да има такъв.. и те не знаеха какво представлява. Цитирам: "нали имало там някакъв регистър"?

Аз намерих заповедта, но в нея пише само "Утвърждавам" и приложение един файл в word вариант, от който ми стана лошо!!! Нито нещо се разбира, нито е работа за счетоводител, трябва да си IT.

Според мен като има такива изисквания НАП трябва да си разработят програма, която да се ползва за тази цел, както с Д1,6 и т.н. Даже звънях да ги питам как се очаква от нас да ги правим тези файлове и отговора беше: има си указания!!!
Здравейте,

Някой дали води електронен регистър по OSS (чл.159г ЗДДС)? В момента ми го искат по една проверка и по това, което прочетох се съставя в XML формат (например справките по чл.73). Много ми е интересно как един счетоводител би следвало да състави такъв файл? Естествено в НАП няма почти никаква информация, само едно ръководство, от което лошо да ти стане.. Няма и софтуер, който да можеш да ползваш, но пък искаме...

Та дали някой е запознат какво точно трябва да съдържа този файл и как се съставя?
Правихме запитване до НАП относно това кога трябва да се съставя отчет продажби - дали на тримесечие или всеки месец. Оказа се, че всеки месец трябва да се включва в дневник продажби, което като цяло обезсмисля тримесечния срок, който са ни дали за декларация, при положение, че вече всеки месец до 14-ти трябва да си си направил справките за предходния!
Благодаря, и аз бях чела за този режим, но ми се струва неприложим, най-малкото нямаме инфо за кого са предназначени стоките, а виждам, че се води регистър, посочват се в дневниците... и т.н.

За мен най-лесния начин е да сключат договор за наем на склад в България и просто стоката да минава от тук - тогава ще имаме и ВОП, и ВОД, но какво да ви кажа - гърци.. не искат да плащат ДДС, но и не правят нещата както трябва да са.

А линка не ми се зарежда нещо, да не би да е достъп с регистрация?
Идеята е да е ВОП и ВОД, но така както го правят не отговарят на условията. А защо е българска фирма - заради по-ниските данъци и естествено ако прави ВОП в Гърция и после продава от гръцката си фирма ще начислява 24% ДДС.
Българска фирма, регистрирана по ДДС със собственик и управител грък, купува стоки от ЕС (доставчиците също са регистрирани по ДДС), но те не пристигат в България, а се доставят директно в склад в Гърция, от където се разпределят на клиентите - гръцки фирми, също регистрирани. Какъв вид е тази сделка според вас? Не е ВОП, тъй като стоката не пристига тук, съответно после продажбата не е ВОД, тъй като не тръгва от тук. Не е тристранка, защото не участват 3 лица, а много, понякога дори остава и стока на склад. Ако се приложи чл.62 (2) доколкото разбирам нямам право на днъчен кредит и трябва да се плати ДДС. Освен това остава въпроса къде да посоча продажбата в дневника.
Освен това българската фирма има задължение да подава Интрастат, но реално тези стоки не идват и не тръгват от България!
Има ли някой от вас подобни сделки, как бихте ги отразили?
Според мен не би трябвало, тъй като им звъннах още преди да отворя искането, за да попитам в каква връзка е проверката и за какъв период. Отговора беше: "Без причина, проверка!" и ми цитираха този период. После вече видях, че има и фактури извън периода.
Здравейте,

Имам Искане за представяне на документи от НАП (по тяхна инициатива) за период 12.2019-31.05.2021. В същото време обаче в Искането са цитирани фактури за продажби, които искат да им се представят от 06 и 08 месец на тази година. Имат ли право? Ще имам ли проблем ако не ги приложа? Принципно нямам притеснения за тези фактури, но ме дразнят от НАП, че искат документи извън периода и се чудя длъжна ли съм изрично да ги предоставя...
Здравейте,

В офиса имаме следния спор: Може ли да се ползва данъчен кредит от фактури, издавани от български юридически лица, когато си регистриран по режим OSS и си задължен да внасяш ддс към други държави членки от ЕС? До момента въпросната фирма е начислявала българско ддс и е излизала на внасяне. Сега ще започне да начислява ддс на страни от ЕС и ще излиза на възстановяване. Според моя колежка може да си приспада възстановяването от сумата за внасяне към Гърция примерно. Според мен не може, тъй като това ддс се дължи към Гърция, подава се в отделна СД и няма как да се приспадне ддс формирано от доставки в България.

Какво е Вашето мнение, някой има ли идея по въпроса?
Здравейте,

За 2019 г. фирма има приходи под 300 хил., но за 2020 г. са над 300 хил. (около милион).
2021 г. също върви с големи обороти.
Спрямо промените нямам задължение да внасям авансов данък, но е очевидно, че печалбата ще е голяма.
Чудя се дали да подам нулева декларация с опция да мога да направя промени по-нататък или да не подавам....
Моля за мнение!