Здравейте,
благодаря за приложенията!

Тази година за пръв път изготвях отчети на ЮЛНЦ и се колебая за доклада за дейността.

Съгласно чл.42, ал.1 от ЗС, ако сдружението не подлежи на задължителен финансов одит не е задължено и не изготвя доклад за дейността, но съгласно по чл.40, ал.2 от ЗЮЛНЦ  Юридическото лице с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност изготвя доклад за дейността си веднъж годишно и съгласно ал.3 " Годишният доклад за дейността и финансовият отчет на юридическото лице с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност следва да се заявят за обявяване в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията, до 30 септември на годината, следваща годината, за която се отнасят."

Стигнах до заключението, че ако е за осъществяване на общественополезна дейност, задължително трябва да публикува Доклада си, въпреки облекчението заложено в ЗС.

Търся вариант, при който няма да и бъде отказано. Има две ЕООД-та. В едното, от което се самоосигурява е само тя / няма персонал/. Във второто има персонал. И двете ЕООД- та ще продължат дейност. В първото може да приеме нов съдружник, който ще е и управител. Във второто тя ще си е единствен собственик и управител.  От второто ЕООД, казаха, че няма да подават нищо за нея- нито начало на дейност, като собственик, нито ДУ......ще се работи с пълномощник / според мен трябва да подаде от там декларация за започване на дейност без осигуряване, но според другите колеги не се подава нищо/                Ако сменим осигуряването до 31.01  и вече да не се осигурява за ф.ОЗМ  няма да и бъде отказано и ще си работи в ЕООД-та, ще ползва майчинство от тр.правоотношение, но  сигурно изпускам нещо.    Другия вариант ми е в ЕООД-то, чрез което се осигурява да приеме съдружник и той да работи, но ме притеснява ситуацията във второто.
Благодаря за включването! Да, за това зная, че трябва да стане до 31.01, но не съм сигурна дали доходът и от миналата година /от самоосигурявянето с ф.ОЗМ/ще бъде включен при изчисляване на размера на осиг.доход за обезщетението и за бременност. Ако може за това да ми помогнете с мнение!
Здравейте,
лице работи по трудов договор и в същото време е било осигурено, като собственик на ЕООД през 2018 на високия процент.

От 01.01.2019 заявява, че започва да се осигурява само за ф.Пенсия.

При излизане в отпуск поради бременност и раждане през 2019 /по трудовото му правоотношение/ в осигурителния доход, от който му се определя обезщетение, нали влиза и доходът, върху който са внесени осигурителни вноски, в качеството му на самоосигуряващ се /доходът през 2018, когато е внасяло осигуровки и за ф.ОЗМ/?
Получихме искане от НОИ за представяне на документи за стар период за лице, което при нас е на втори трудов договор и по основния трудов договор е представило болничен за 4 работни дни, но при нас не е.

При нас тези дни са "отработени". Дали да не ги заведем тези четири дни като платен отпуск /няма да се налага да се правят корекции на Декларации 1 и 6/? Този един ден ще му бъде отказан от НОИ, но поне да не бие на очи това, че на едното място работи, на другото е в болничен. Така, поради незнание на лицето, че и докато е в платен отпуск също му трябва болничен, не е поискан такъв.
Здравейте, нещо много се обърках и предполагам и въпросът ми ще е объркан, за което се извинявам.

Имам лице работещо на основен трудов договор + допълнителен трудов договор при втори работодател + ДУК + получава доходи, като самоосигуряващо се лице, в качеството си на собственик на ЕООД.

През юли излиза в продължителен болничен. Има само три отработени дни. По принцип осигуряването му на основния трудов договор е на максималния размер на осигурителния доход.

За юли за 3 отработени дни и за 3 дни платени дни от работодателя осигурителният му доход е определен пропорционално и сумата е около 690 лв + около 328 лв осиг.доход за здравно осигуряване при нетрудоспособност.

Осигурителни вноски за отработените 3 дни и 3 -те дни от работодателя при втория трудов договор и ДУК и 3 отработени дни като самоосигуряващ се не би следвало да се дължат /изобщо не съм убедена в това/, но ми се струва, че здравни осигуровки при нетрудоспособност ще трбява да внесат всички. Така за здравно осиг.доход ще е 690 + 328/първи тр.дог/+328 /втори тр.договор/+328/ДУК/+394 /самоосигуряващ се/

Ако изобщо има нещо вярно в това, какво трябва да декларира при останалите работодатели? Към момента има подадени декларации, че се осигурява на максималния осигурителен доход.
Да прекъсна дейността в желаната за осигуряване фирма за един ден /да речем 30.06/ и от 01.07 да подам възобновяване на дейността, като посоча и че ще се осигурява от същата дата, нали /все още имам време в 7 дневния срок, за да стане от 01.07/?  За фирмата, в която в момента се осигурява не правя нищо?
Благодаря! Опитах да подам декларация от булстата на фирмата, от която лицето иска да си внася вноските. Поплъних само полето, че ще се осигурява за всички осиг.случаи и датата, от която иска да стане. Надявах се, че така ще може в системата на НАП за този ЕИК да пише, че се "Активен с осигуряване", но не стана. Отхвърли ми декларацията, защото е подадена след срока на започване на дейността.

Дали изобщо е необходимо да се заявява такава промяна или само с подаването на декларация 1 става ясно от кой булсатат лицето е избрало да се самоосигурява? Притеснява ме, това че в справката за историята на осигуряването на самоосигуряващо се лице няма да е отразено реално от къде се самоосигурява лицето.
Здравейте,
собственик в две ООД-та внася осигуровки чрез едно от дружестата. Как мога да променя ЕИК-то, от което ще внася осигуровки? Тази година няма изплащано възнаграждение за положен личен труд, но намеренията са да му бъде изплащано такова от второто дружество.
/Искам да променим дружеството, от което ще внася осигурвоки, за да може при определяне на месечната дан. основа да приспадаме внесените авансово осигуровки и в края на годината да не се получава голям данък за възстановяване./

Поради липса на подписи на ведомости и изплащани заплати в брой, на работник ще трябва да му се изплатят заплатите за три години назад. В счетоводството са отразени като изплатени и сега след изпълнение на предписанията на Инспекция по труда как е редно да се осчетоводят?
Внася се стока от Македонска фирма. Стоката пристига от Сърбия. В данъчната основа по митническата декларация е включена само сумата по фактурата от доставчика. Транспорта се осъществява за сметка на купувача /рег.по ЗДДС българска фирма/. Доставчик на транспорта е БГ фирма и във фактурата ддс-то е 0% на основание чл.30 от ЗДДС.

Нямам практически опит и мислех, че след като транспорта не е включен в данъчната основа на вноса няма основание за прилагане на нулева ставка и трябва фактурата на превозвача да се анулира и да се издаде нова фактура с ддс 20%.  Според тях не е така и предполагам са прави, но не мога да си обясня защо в този случай не се начислява ддс - 20 %. Моля да ми кажете къде ми е грешката.
Благодаря на всички за споделеното мнение!
Трудно ми е да обяснявам подробности в случая. Комуникация между хората вече няма. Трудовият договор е сключен преди няколко години с цел лицето да е осигурявано. Във фирмата са само двамата - управителят и лицето, което е назначено като шофьор на управителя. При всички положения договорът трябва да се прекрати. След като отказа да получи документите изпратени от фирмата с куриер ще му се отправи нотариална покана. Писах и на МТПС, но може и да се забавят с отговора. Предизвестието ще е за прекратяване поради обекивна невъзможност. Той и една молба за отпуск няма на кой да даде, ако "остане" на работа.
Обаче този период все още нямам идея как да го водя. Дали е удачно  да се води като престой по вина на работодателя за 5 дни и да му изплати брутното му възнаграждение, след което да издаде едностранна заповед за ползване на годишния отпуск от лицето. Тези процедури са ми мъгла.

Договорът трябва да се прекрати, защото няма как служителят да дойде на работа, защото ще наруши забраната да доближава работодателя си. А и реално вече не идва на работа. Една вчера разбрах за ограничителната заповед. Иначе изпратихме с куриер предизвестие за прекратяване поради намаляване на обема на работа, но той е отказал да приеме документите. Сега ще действаме с нотариална покана, но не съм сигурна в основанието. Обективната невъзможност е по-близо до истината, но дали този случай попада тук?
цитирам:
"Прието е в практиката, че при фактическата невъзможност за изпълняване на служебните задължения е създадена нова обстановка поради насъпили обективни причини. Причините, породили тази нова обстановка следва да произтичат от фактори, независещи от волята на страните. Тези две условия трябва да са спазени кумулативно, за да има правно основание работодателят да прекрати трудов договор на основание чл.328, ал.1, т. 12 от Кодекса на труда."

При тази ситуация дали това са причини, независещи от волята на страните?
Как следва да се прекрати трудовият договор на лице, което е назначено на безсрочен трудов договор в ЕООД, в което собственик и управител е съпругата му и на лицето му е издадена ограничителна заповед за забрана за доближаване до нея?
Как следва да се отразят неприсъствените дни за работника от периода на издаване на заповедта до момента на прекратяване на трудовия договор?
Здравейте,
имате ли представа, ако физическо лице има доходи от лихви от чуждестранни банки и не е внасяло авансово ДОД и съответно не е подавало декларация по чл.55, ако сега декларира дохода си в ГДД в приложение 8 ще излезе ли сумата на данъка като задължение и какви биха били последствията, за неподаването на декларацията по чл.55?
А за осигурителния доход в колона 5,2 - ако има такъв- за месеците, в които не е упражнявана дейност - 0 лв, за останалите пропорционално на отр.дни.
в Таблица 1 в колона 4 пишете дохода, върху който се дължат авансови вноски. Ако целия месец лицето е било във временна нетрудоспособност - пишете 0.
В таблица 2 - в колона 3 пишете сумата, върху която се изчисляват дължимите ЗО за времето във временна нетрудоспособност. Ако целия месец лицето е било във временна нетрудоспособност в таблица 2, колона 3 пишете 420, в колона 4 - 0 лв
Здравейте,

Не знам какво ще кажат останалите колеги, но на мен не ми става ясно каква е ситуацията на конкретното лично ползване.

1. Приемаме, че ползването е възмездно. Тогава лицето плаща наем, отчита си отделно горивото и си го плаща и няма основание това гориво да минава през фирменото счетоводство. Останалото гориво е за дейността, което доказвате с пътна книжка.

2. При безвъзмездно ползване на автомобила от физическо лице за лични нужди за какви приходи, разходи, възстановени от лицето данъчни кредити и други става дума?!? Та чак и възнаграждение на физическото лице?

Приемате някаква база за разпределение или отчитате личното ползване по километри и издавате протокол по чл. 117, който отразявате само в дневник продажби.

Например:
През м.01.2016 г. е закупен за 90 000 лв. без ДДС автомобил 6+1 места и е ползван данъчен кредит в размер на 18 000 лв. Автомобилът  ще се използва за облагаемите доставки, но и за лични нужди от управителя на фирмата. За м.01.2016 г. другите преки разходи за използването на автомобила като горива, паркинг и т.н. са 700 лв. без ДДС, като за начисления ДДС за тези покупки е ползван данъчен кредит.

Пропорционалното използване на автовобила за бизнес и за лични нужди може да се определи като съотношение между изминатите километри за месеца с оглед посоченото в пътния лист на автомобила. Ако за периода общо са изминати 300 км., от които 60 км. за лични цели, то за м.01.2016 г. съответното процентно съотношение е 60:300 или 20 %.
          
Данъчната основа за личното ползване на автомобила през м.01.2016 г. представлява сумата от разходите за изхабяване и другите преки разходи, които се разпределят в процентно съотношение

Разходите за изхабяване, които следва да се включат пропорционално в месечната данъчна основа са:
90 000 лв. х  1  х 20 % = 1500 х 20 %=300 лв.
         60
Преките разходи се разпределят както следва:
700 лв. х 20 %= 140 лв.
Данъчна основа = 300 + 140 = 440 лв.

Данъкът за личното ползване на автомобила става изискуем на 31.01.2016 г. и в 15 дневен срок фирмата следва да издаде протокол по чл.117 ЗДДС, с който да начисли 20 % ДДС върху данъчна основа от 440 лв., т.е. 88 лв.

Много благодаря за включването!
Не съм го обяснила много добре, за което се извинявам. В този случай за всяко заредено количество гориво собственика си е взимал фактура на името на фирмата. Засякъл си е километража и заяви колко километра е изминал за лични нужди. На баз ана всички изминати километри за месеца определих процента. Изчислих си данъчната основа и определих ддс-то. Сега чуденето ми е за осчетоводямаването на това ддс и горивото, което е закупенот на името на фирмата, но реално не е фирмен разход.
Извинявам се, ако темата е обсъждана.

Когато имаме ползване на автомобил за лични нужди  лицето следва да възстанови на фирмата върнатия данъчен кредит - Подотчетни лица/4532, както и изписването на изразходеното от него гориво ще е Подотчетни лица/Гориво.

След като данъчната основа се изчислява въз основа на месечната амортизация на автомобила, както и да речем 1/12 от разхода за гуми и пр. трябва ли да се коригира разхода за амортизация и вече отчетения разход за гуми и пр.със сумата определена като данъчна основа за лично ползване? Да се отчете "Друг приход" за вече отчетени разходи и лицето да възстанови на фирмата и тази сума.

Или пък трябва тези суми да се добавят към месечното му възнаграждение?