Моля за насоки относно Учреждаване право на строеж//върху недвижим имот
Физическо лице учреждава право на строеж на фирмата ни ,която е регистрирана по ЗДДС с нотариален акт от м.12/2022г,в който е записано :Учреждава право на строеж за 30год. за изграждане,ползване и експлоатация  на ФЕЦ върху покрива на собствената си сграда/сградата е на ФЛ/ за сумата от 9000лев,срещу задължението Фирмата да  изгради ФЕЦ за собствена сметка,както и ще има задължението да изплаща месечно 30% от приходите получени от продажбата на електроенергията след въвеждане на обекта в експлоатация .След изтичане на 30год. срок -ФЕЦ остава в полза на физическото лице.Сумата от 9000лев е платена на ФЛ преди съставяне на нотариалния акт.
До сега не съм се занимавала с такъв тип операции.Четох ,много ,но колкото чета повече се обърквам как да  оформя и  правилно нещата .Ако може малко насоки от запознатите колеги.
Стигнах до извод ,че учреденото отстъпено право може да се разглежда като ДНМА,има посочена  сума в НА-9000лев и нотариални такси за прехвърляне 2000лев+ддс 400лев
Вземам следните операции:
-Дебит 219/Дар.дълготрайни нематериални активи/Кредит 499/Дар.кредитори-9000лев,тъй като няма да започне строежа веднага/изчаква се снабдяване с необходимите разрешители и проекти за разрешителното за строеж/
-Дебит 219/401-доставчици
            4531/401-увеличавам стойността на ДНМА със нотариалните такси
Прочетох ,че на ДНМА трябва да се начислява  за периода до започване на строежа,но не намерих  информация как точно ще се случат нещата и още се чудя!

След получаване на Разрешителното за строеж прехвърлям ДНМА
-Дебит 207/разходи за придобиване на ДМА /за строителство по стопански начин/-Кредит 219-11000лев
От тук нататък  всички разходи свързани със строителството в сметка 207 до приключване и въвеждането му в експлоатация.
Но възниква още едно  се разходи за  скици за проектиране,извършване на проучване от  дружество,проекти свързани с издаването на Разрешителното за Строеж,но то още не е издадено -Направените разходи как ще се отразят?
 ще увеличат ли стойността на ДНМА или да ги събирам в 207-макар,че още нямам разрешителното за ползване?
Не намирам отговор сега ще се отразява ли бъдещото плащане от   30% от продадената 
електроенергия при условие ,че то сега няма стойност.Предварително благодаря на отзовалите се.
Моля за насоки относно Учреждяване право на строеж/суперфиция/върху недвижим имот
Физическо лице учреждява право на строеж на фирмата ни с нотариален акт от м.12/2022г,в който е записано :Учреждява право на строеж за 30год.на Фирмата ни за изграждане,ползване и експлоатация  на Фотоволтанична система върху покрива на собствената си сграда за сумата от 7000лв,срещу задължението Фирмата ни да я построи за собствена сметка,както и задължението да изплащаме месечно от въвежднае на обекта в експлоатация 30% от приходите получени от продажбата на електроенергията.След изтичане на 30год срок -Фотоволтаничната централа остава в полза на физическото лице.Сумата от 7000лв е платена преди съставяне на нотариалния акт.За сега се изготвят разрешителни и  фотоволтаничната централа ще се изгражда  до края на 2023г.
До сега несъм се занимавала с такъв тип операции.Четох ,много ,но колкото чета повече се обърквам как да  оформя и осчетоводя правилно нещата .Ако може малко насоки .
Стигнах до извод ,че отстъпеното право може да се разглежда като ДНМА и трябва да го заприходя по сметките от гр.20-примерно в  сметка 219-други дълготрайни нематериални активи  със следната операция: 219/499-7000лв/не ползвам сметка 401-нямам фактура и разплащане с физ.лице  е по нотариален акт -499/503.Немога да намеря отговори но  въпроса обаче, останалите условия ще се потразят ли  в счетовството по на тоя етап.
Още няма производство ,но как ще става бъдещото осчетоводяване на 30% от продадената  електронерия и после прехвърлянето на централата при изтичане на договорения срок,Предварително благодаря на отзовалите се.
Моля за насоки относно Учреждяване право на строеж/суперфиция/върху недвижим имот
Физическо лице учреждява право на строеж на фирмата ни с нотариален акт от м.12/2022г,в който е записано :Учреждява право на строеж за 30год.на Фирмата ни за изграждане,ползване и експлоатация  на Фотоволтанична система върху покрива на собствената си сграда за сумата от 7000лв,срещу задължението Фирмата ни да я построи за собствена сметка,както и задължението да изплащаме месечно от въвежднае на обекта в експлоатация 30% от приходите получени от продажбата на електроенергията.След изтичане на 30год срок -Фотоволтаничната централа остава в полза на физическото лице.Сумата от 7000лв е платена преди съставяне на нотариалния акт.За сега се изготвят разрешителни и  фотоволтаничната централа ще се изгражда  до края на 2023г.
До сега несъм се занимавала с такъв тип операции.Четох ,много ,но колкото чета повече се обърквам как да  оформя и осчетоводя правилно нещата .Ако може малко насоки .
Стигнах до извод ,че отстъпеното право може да се разглежда като ДНМА и трябва да го заприходя по сметките от гр.20-примерно в  сметка 219-други дълготрайни нематериални активи  със следната операция: 219/401-7000лв и разплащане с физ.лице 401/503Немога да намеря отговори но  въпроса обаче, останалите условия ще сепотразят ли  в счетовството по на тоя етап.
Още няма производство ,но как ще става бъдещото осчетоводяване на 30% от продадената  електронерия и после прехвърлянето на централата при изтичане на договорения срок,Предварително благодаря на отзовалите се.
Трябва да подам декл.чл.50 за двама ЗП,но досега не съм се сблъскала с такъв казус и от много четене съвсем се омотах.Моля , за помощ колеги ,който са наясно с тая сфера за малко помощ.
Направо се обърках регистрирани и нерегистрирани в търговсия регистърплащащи и неплащащи осигуровки-пълна каша .
Първа ситуация:ЗП с картонче и регистрация  в Земеделие-произвежда плодове и зеленчуци, без регистрация в Търговски регистър/нито по Булстат,нито по ЕГН/,не е СОЛ,няма подадено заявление към НАП за започване на дейност и не плаща  осигуровки,като ЗП;не получава субсидии;работи по трудов договор в друга фирма и от там го осигуряват .Как да се тълкува ситуацията и с какво приложение да декларирам приходите?През приложение 2/Доходи като ЕТ и др.стоп.дейности по чл 29а от ЗДДФЛ/защото е физическо лице,което е търговец  по смисъла на ТЗ,но не е регистрирано като едноличен търговец  или Приложение 3-Доходи от други стопански дейности,но няма регистация като СОЛ.
Втората ситуация:ЗП с картонче в Земеделието-отглежда лавандула,но вече регистриран по Булстат, като СОЛ.Подадена регистрация в НАП и подадено заявление за започване на дейност,плаща осигуровки ,но работи по трудов договор другаде и от там също го осигуряват,получава субсидии.Мисля ,че тук трябва да подам Приложение 3-Доходи от др.стопански дейности ,но искам да съм сигурна. Ще трябва ли да попълвам изравтяване в таблиците от приложенето 2004
Предварително благодаря на всички ,който ще се включагт в коментара.

Ет/нерегистрирано по ЗДДС/,има поръчка от филмова компания в САЩ за изработване на дизайн за анимационни герой.Подписан договор за изпълнение .
От САЩ изискват да пусне фактура по която да направят първоначално плащане.
Ще се пусне ф-ра и инвоис за сумата-като се пише че не се начислява ддс по чл.113/тъй като лицето не е регистрирано /.
Въпроса ми към колегите,който са се сблъскали с такъв вид услуги:Има ли изисквания или  някакви допълнителни регистрации или  за българското лице за да  осъществява услуги в САЩ и Канада.
Ет/нерегистрирано по ЗДДС/,има поръчка от филмова компания в САЩ за изработване на дизайн за анимационни герой.Подписан договор за изпълнение .
От САЩ изискват да пусне фактура по която да направят първоначално плащане.
Ще се пусне ф-ра и инвоис за сумата-като се пише че не се начислява ддс по чл.113/тъй като лицето не е регистрирано /.
Въпроса ми към колегите,който са се сблъскали с такъв вид услуги:Ива ли изисквания или  някакви допълнителни регистрации или  за българското лице за да  осъществява услуги в САЩ и Канада.
Има доходи от граждански договори и доход от наем. Като м.01 все още не е работило по трудово правоотношение,доходът е бил под минималния ,има телк и няма удържани осигуровки и ДОД .
Здравейте,
Попълвам декл.чл.50 за 2020г. на лице,което  е с ивалидна пенсия,има доходи от трудови правоотношения и дохо от наеми на собствени имоти.
Нямам проблеми със попълване на дек.чл.50,но ми създава проблем попълванено на  изравнителната таблица .
Инвалидна пенсия  по 216лв за цялата тодина
Доход от трудови договори-м.04-м.12- по 1260лв
Граждански договор м.01-100лв/без НПР=75лв-на база телк и на основание,че няма трудови правоотношения. Граждански договори м.06-37лв/без НПР=27.75лв на тях има удържани осигуровки и ДОД
Еднократен договор от наем-250лв/без НПР=225лв платен данък доход
Граждански договор м.11-160лв/без НПР=120лв-платени осигуровки и ДОД
Граждански договор м 12-38лв/без НПР=28.50лв -платени осигуровки и ДОД

Въпросите ми са :
1.Гражданските договори с удържани осигуровки правилно ли ги пиша в колона 4 и 5?
2.фигурира ли някъде в изравнителната таблица 1 и 2 дохода от пенсията и дохода от наема.
3. Доходите от гражданските договори помесечно ли ги пиша или сбора разделям на месеците.
Попълнила съм таблица 1 по следния начин:кол.3 от м.04-м.12-по 1260лв
кол.4 вписвам сумите от гражд.договори върху който са удържани осигуровки по месеци  в който са изплатени....,?дали...?
кол.5 вписвам всички суми от гражданските договори пак по мисеца на изплащаве....?
При автоматичното изчисление на тоблицата излиза положителна разлика от 75лв/граж.договор от м.01/,Мисля,че за него дължа ДОО,ДЗПО, а посли от табл.2 и ЗО.Правилно ли е?
Таблица 2 идентично ли попълвам като Таблица 1,защото тогава ще трябва да доплащам и ЗО за м.01
Имаме работник във фирмата пуснат в неплатен отпуск.Предоставя ни болничен.Лицето няма предишен стаж,защото е бил ученик.При нас работи от  9м.,но е назначен на 4ч .Има ли право на болнични от НОИ.
Съгласно чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от КСО, чл. 162 от КТ-лицето да има най-малко 6 месеца осигурителен стаж като осигурено за общо заболяване и майчинство.
В случая на работника ,чеква ли се ,че  има 6м.за право на обезщитение ?Или  трябва му се признае ,чак когато минат 12м.тъй като е на 4ч.
Тя признавала стажа само от длъжността -ореративен счетоводител
Здравейте,става въпрос за следната делема:
Назначавам работник по програма от Бюрото по труда на длъжност -Оперативен счетоводител с изискване за минимум 2 год стаж по длъжността.
Трудовия стаж на лецето е следното:
8год-Счетоводител-касиер
8год-Счетоводител
2.5год-Оперативен счетоводител
При изготвяне на трудовия договор съм писала общ стаж-18.5г,от който 2.5г по изискваната длъжност.начислявам клас върху целия трудов стаж,поради сходност в длъжността на лицето 18г×0.60=10.80%
При представяне на договора в Бюрото по труда,госпожата приемаща документа,каза че  тя не приема клас 10,80%.
При документите за възстановяване на изплатените семи на лицето,които ще ни възстановяват иска да изчислявам  върху  2%.,независимо ,че съм писала 10,80%.
Не мисля ,че е правилно.Незнам трябва ли да променя трудовия договор,защото не съм сигурна ,че съм сгрешила.Четох,търсих и още  повече се обърках.
Нещо с трудовия договор ли съм объркала?
Моля за компетентно мнение
Получавала съм пенсия за инвалидност през цялата 2019г.
Дохода за м.12 ми е изплатен на 31
12.2019г.Затова съм попълнила прилож.1
Здравейте,пенсионер по болест съм от две години .През 2019г имам доход по тр.правоотношение само м.12-1200лв,на който има внесени осигуровки по доо,зо и дзпо,без дод-защото ползвам облекчение като трудостроена.
За м.01-до м.11 не съм работила другаде,но здравно съм осигурета от държавата/тя ми плаща здр.осигуровки/като пенсионер-по болест.
През м.08 имам изплатен доход от наем 650лв,за който няма платен данък,поради облекчението за трудострояване.
Подавам декл.чл.50 заради наема.
Попълвам си Приложение 1 и Приложение 4.Приложение 10 и данъка да плащане реално нямам.
Но питането ми е трябва ли да се попълват таблиците за изравняване?
Ще дължа ли здр.осигуровка върху наема?
Значи да разбирам,че в изравнителната таблица на декл.чл.50 на СОЛ,в табл.1 за осигурителните доходи не се включват обещетението за безработица и дохода от наем в случая.
Ако обаче не се получава безрабатица,дохода от наем трябва да се включва така ли?
Правилно ли не попълвам нищо в кол.5?Защото колеги се опитват да ме убедят,да пиша МОД-560лв в кол.4 и кол.5,но мисля,че той не се явява доход,и се пише само в кол.4,тъй като той се явава само осиг.доход само за определяне на ав.вноска.
В табл.3/здр.осигуровки/,също не попълвам нищо в кол.5/няма ма доход,само осиг.доход само за определяне  осиг.вноска
Здравейте,
Попълвам декл.чл.50 за 2019г.на СОЛ на ЕООД,който има доходи от трудови правоотношения и доходи от наеми на собствени имоти.
Нямам проблеми със попълване на дек.чл.50,но за първи път попълвам изравнителната таблица .
Доход от трудови договори-м.01-580лв и м.02-580лв
Получено обезщетение от борса от м.03-м.б
Регистрирано ЕООД от м.07 и се осигурява мърху минималния праг-560лв за месеците от 7-12
През м.12 има получен еднократен доход за от наем собствен недвижим имот 3500лв
Въпросите ми са :
1.фигурира ли някъде в изравнителната таблица обезщетението за безработица
2. Фигурира ли дохода от наема
Аз мисля ,че не би трябвало да фигурират ,но чух някой противоречиви мнения,който ме хвърлиха в размисъл.
Попълнила съм таблиците по следния начин:
Табл.1/за осиг.доход/
Кол.з/доход от тр.дейност/-м.01-580лв и м.02-580лв
Кол.4/осиг.доход,върху ав.вноски на СОЛ/-м.07-560лв,м.08-560лв,м.09-560лв,м.10-560лв,м.11-560лв,м.12-560лв
Кол.5-не попълвам,няма доходи от граж.договори или за личен труд
Кол.6 се попълва автом.от сбора на кол.3+кол.4-обща сума 4520лв
Кол.7 се попълва автоматично от сбора на кол.3+кол.5-обща сума 1160лв
Излиза сума с отриц.знак,означава,че няма за довнасяне
Правилно ли съм я попълнила?
 Табл.2/за здр.осигуровки/
Попълвам само кол.4 с осиг.доход с ав.вноски на СОЛ,автоматично зарежда кол.6 и кол.7.Излиза също сума с отриц.знак,значи че също няма за довнасяне.
Правилно ли е?
Мерси.Исках да съм сигурна,че е така .
До кр.на април е срока за корегиране на декл.1 и декл.6-13/която предполагам също трябва се корегира/.
А дохода за м.12/2019г,които е 560лв за самоосигуряващото лице ще трява да се намали с разликата от 160лв,която е сумата над максималния доход нали?
Т.е в декл.1 всички данни ще се запазят,а трябва да променя само доход на 400лв,а от там и ще се промени и дек.6-13 за 2019г
Правилно ли съм разбрала?
Колеги,може ли малко помощ!
Имам следния казус:
При попълване на декл.по чл.50 от ЗДДФЛ на Самоосигуряващо се лице,с цел ползване на облекчение за дете се заредиха автоматично данни от НАП.
Оказа се,че освен като самоосигуряващ се собственик на ЕООД има и декларирани доходи  от трудови договори,за които нищо не е казвал до сега.
Проблема е ,че м.12/2019г сбора от осигурителния доход в ЕООД/560лв/ +дохода от тр.договор/2600лв/ е минал максималния осигурителен доход/3160лв/.
В Таблицата за определяне на окончателния размер на осигурителния доход за 2019 г., върху който се дължат осигурителни вноски,излиза надвнесени 160лв .
Трябва ли да се направят някакви корекции на данните подадени за Лицето в НАП?Кой трябва да корегира подадената информация от фирмата ,в която е на трудов договор или от счетоводството на ЕООД?
Нямаме практика да подписваме договори.Всеки си идва когато си иска,избира си нещо ,ако му хареса и си купува,Ако нищо не си хареса си тръгва.Не знаем предварително кой кога ще идва  или какво ще си купува,защото стоката при нас е много разнообразна.Информация имаме дотолкова ,ако се обади предварително да пита за нещо дали е налично за да знае дали да идва  става в рамките на един и същ ден.После кога ще реши да идва  зависи от това дали е подал стоката и какво ще му трябва да допълни.
мерси на всички ,който се включиха с коментара.По принцип се консултирах и с одиторска фирма,казаха ми че фактурите са пуснати в два различни дни и се предполага ,че са две отделни сделки,плащанията са на една и съща дата,но като два отделни бона и се отнасят за две отделни фактури,независимо ,че са на един и същ клиент.Според тях не съм в нарушение.
Отделен е въпроса ,че те пак могат да се заядат ,че  сделката е една и съща,за да могат да направят глоба .Съмнявам че така ще стане,защото през март правиха проверка и им дадох копие от двете фактури,и подробна лента от касовия брътвеж се чекасовите бележки са чукнати по -отделно,Почети два месеца никой не се обади и преди два дни отново поискаха същите неща,Чудят се как да намерят начин да направят глоба.
Затова исках мнения,вероятно няма да им подпиша акта и ще го обжалвам,защото клиента ще потвърди ,че фактурите са по 2 различни сделки
ние сме склад на едро и при нас оборотите са големи.Като дойде клиент по отдалече,в случая от София дойде,гледа да си вземе повече стока ,че по куриерските фирми им излиза много скъпо.Отделно наложените платежи оскъпяват стоката,