Мисля трябва да си въведете преходен документ, например "справка за начисление" или каквото име ви харесва, в който на база решението да разпределите рентата. Тук не ви трябват имена на хора, а сбора наети декари земя, за които дължите пари-това са ви сключените договори за стопанската година. Като база е желателно да ползвате заявената земя (чл.70 и 69) за стоп.година и анкетната карта. Операцията ще бъде 602/49 и 611ан/602, втората операция на дка пропорционално ли ще е -вие решавате и трябва да можете да си го защитите.
После си правите ведомост за плащане с хората-там имате имена, декари, сума за плащане лв. Равните единствено сбора лв.по ведомост за плащане и сбора лв.  от справката за начисление по-горе. За всяко име:наети декари по рентата за един дка, после идват колони за платени пари, за дадено зърно, подписи, зърното с количество, стойност и ддс- (следва да начислите ДДС още във ведомостта за сметка на наемодателя, като сборувате поне месечно удържаното вече ДДС ще го включите в дневник продажби и СД по ЗДДС с 99999....,ще вземете 49/701и 4532 .) защото това е продажба която генерира вземане което "прихващате"от задължението ви за рента, после изписвате 701/303.Имайте ддс-то стойностно на предвид още преди решението за раздаване. Всичко това по цената на която заприходявате продукцията -трябва да е пазарна съгл.стандарта още от първото заприходяване и първото решение.
 Не е единствения, вие ще избере най удачния вариант за вашата работа. Дано не пропускам нещо :smile1: и успех

Да, отделяме част от добива за да се издължим на собствениците на земя.  Използва се от някои  фирми като подход за определяне на дължимото за конкретната година плащане.
Но лично аз не мисля, че това е основание за непропорционалното разпределение на разхода в себестойността на културите. Изхождам от договора за наем пораждащ задължение за всеки отделен декар, в следствие на него и разход. Разход, който принципно ще го има за всички наети декари дори да няма добив от някой култури, да има пропаднали площи цели култури и пр.извънредни ситуации. Така мисля.  :smile1: и пак зависи какво е написано в договорите, затова наблягам, че спецификата на работа е определяща.
Същественото във вашия случай е какво става с резултата при двата варианта на работа. Може би си струва при възможност да проследите поне за една-две стопански години.
Може би ако дадете примерни данни къде какво се отнася може и да ви бъда полезна.
Много често с примери е по-лесно-
   Като е решено да се дава 100кг пшеница на декар (напр.по 0.36лв единична пазарна цена с ддс) и това прави например 36000лв разход рента по списък,аз разпределям този разход 36000лв пропорционално на декарите на всички отглеждани култури.
Това, ако правилно разбирам притеснението ви ..Може би проблемът идва от специфичните подходи за работа.

Здравейте,
 като се знае, че задължението за начисляване на рента/аренда за земя произхожда от договор за наем/аренда на земя, в който е уговорено наемно плащане (в пари или равностойност в продукция по пазарна цена), то съвсем логично е разпределението на общата сума на задълженията по еднотипни (например за зърнопроизводство) договори да бъде право пропорционално на сбора на наетите с тези договори декари. Естествено всяко производство има специфики.
Благодаря за адекватната реакция на г-жа Катя Крънчева.
Някак си  изписвам необходимост да подкрепя поне малко позицията си, дори с риск да отнеса още критики:
Г-н Трифонов се лови за думата „капитал”, което смятам за безпредметно. А как трябва да се нарече разликата между актива и пасива на един едноличен търговец? Задължението към собственика (на ЕТ) е ли остатъчната стойност на активите след приспадане на всичките му пасиви?
Мога да цитирам Общите разпоредби на НСС и ще си позволя само това:
„Например за едноличните търговци цялата печалба на предприятието е доход на собственика, а за държавните предприятия съществуват специфични правила за разпределяне на печалбите към собствениците. Независимо от това определението за собствен капитал е подходящо и за такива предприятия.”
И в ЗДДФЛ по повод прехвърляне (понеже как да се каже иначе на „онова” –имането му на ЕТ-то, парите на собственика):
„чл.33 (11) (Предишна ал. 10 - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) Облагаемият доход при прехвърляне на предприятието на едноличния търговец със заличаване на едноличния търговец е положителната разлика между определената с договора продажна цена и собствения капитал на предприятието.
§1, 32. (изм. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) "Собствен капитал на предприятието" във връзка с прилагането на чл. 33, ал. 11 е разликата между балансовата стойност на активите и балансовата стойност на пасивите на предприятието. „

Няма да коментирам повече, като цяло този дъвкан и дъвкан с годините разговор е безсмислен. Надявам се поне питащия да е намерил отговор на въпросите си.
Пожелавам спокойствие и ползотворна работа на всички.
Имах преди време регулярни изтегляния на суми и то немалки, от каса на ет, но при една проверка  инспектора от Нап рече : " И вече да не виждам такива плащания над 10000 от касата..." 
 ЕТ-то започна да си тегли големите суми по личната банкова сметка, а под 10 000 с РКО...
Та така.
А относно средствата на собственика на ЕТ ... в баланса тях все пак ги представяме като собствен капитал на това предприятие, независимо от това, по коя сметка са водени. Та затова си ползваме гр.12 (включително и аз). Че и гр.11 за преотстъпените данъци :smile1:
Здравейте, в общи линии - вярно. Преотстъпеният данък остава в резерв, няма друго преобразуване освен увеличение със счетоводните разходи за амортизация и намаление с данъчните амортизации.
Винаги, когато имам неяснота в НИСО, на телефоните на ИАОС получавам адекватен отговор (:smile1: да похваля хората в агенцията, за сметка на самата система ... но това е мое лично мнение, разбира се). Вдигат навреме и са услужливи. Пробвайте с телефоните на Мониторинг на отпадъците в  https://eea.government.bg/
Простете, но счетоводителя да води ишлеме нещо, което е собствено производство...  :noexpression: Той самоволно никак не си го представям предвид паричните потоци, контрагенти по фактури, разните му договори, ама знам ли...
А въпросът може да е и къде е незавършеното производство?
Здравейте, ето малко разсъждения от мен:
1.   „аванс по договор 150 лв   сметки 411/402 със 150 лв” т.е. имате договор за продажба, без да прехвърляте собственост до момента на окончателно плащане ли? И имате постъпление от 150лв по договора. Данъчното събитие е получаването на аванса и във фактурата отразявате само него.
2.   „фактура 2
доставяне на допълнително количество 50 лв  сметки 411/701 50 лв
"
Като се има предвид т.1 в която е аванс, това допълнително количество от къде идва? Ако измените договора, но нямате друго плащане освен горното защо е тази фактура?
Точно тази фактура Ви обърква.
Обиктовено след аванс от порядъка на 80-90% започва извозване на зърното. И винаги ще имате фактура- дебитно или кредитно, защото курса на последния камион трябва да се запълни или остава безсмислен. Затова и аванса е малко по-малко от окончателното.
Затова:
Дт Пар.средства/Кт Клиенти със сумата на авансовото плащане;
Дт Клиенти/Кт Кл.аванси – за колкото авансови плащания имате по договора, до пет дни от датата на постъплението, издавате фактура с  текст „ аванс по договор№….”.
Дт Клиенти /Кт черв. Кл.аванси -с общата сума на авансовите плащания и
                        Кт Приходи – със сумата на окончателната фактура,
А тя самата изглежда така
1.Приспадане на аванси по Договор№ ..…………    с минус общата сума на авансовите плащания ………… ;
2.Пшеница рек….   ……………………..плюс цялото извозено количество и цена, която във вашия случай е за 250лв.
Ако имате плащане на 100%(в текстовете на договорите "авансово", т.е. преди доставка :smile1:) четете договора - прехвърля ли се собственост? Ако е пусната отначало фактура за цялото количество (често е точно така) и после са ви платили 80% значи имате частично плащане по фактура; то след окончателно извозване коригирате с дебитно/кредитно количеството в тази фактура.
Думата "подобрения"  не звучи много добре.
Редно е да има или дори вие да си изготвите ваш опис (а най-добре приемо-предавателен протокол с продавача) и да уточните стойността по която е сметната общата сума на това оборудване.
И от там да прецените дали и каква част от вашето оборудване отговаря на определението за  дълготраен материален актив според НСС 16,
Скрит текст :
и данъчен дълготраен материален актив
Скрит текст :
Та имате сбор и платена цена, който е дошъл от някъде ми е мисълта  :smile1:
Или сгрешени контировки - поне в първия пост от 2020 "по диагонал" виждам май две такива, е може и да бъркам разбира се  :hmmm:
По отношение на спама:
 Нов и все още непуснат сайт (само закупен домейн и план при една от "най-сигурните" компании за хостинг), на администраторския имейл (тогава новорегистриран в абв) на следващия ден започна да вали спам на грабо, ама абв ли виновни, хостинг компанията ли, търговията и "кервана" си върви.
Също имах телефонен номер, даван само в НАП, НСИ, ИТ и пр, който
в момента стои за контакт с въпросна фирма в онези  сайтове-регистри, които редовно информират че "абонаментът ви за нашия каталог свърши и трябва да платите", че и фактура в брой с куриер бяха пратили преди години от един сайт без да са известили предварително, за 140 или там някъде лева. :blink:
И това доста преди станалата популярна хакерска атака.
Та и аз не се чудя наистина откъде имат тази информация, но откровено ме плаши друго:
-какво се случва с другата лична информация, която съхраняват държавните институции на сърварите си, каква ли е цената й и дали е толкова скъпа, или толкова лесно-достъпна, колкото е тази от полетата приходи и фин.резултат в базите данни от подадените отчети или декларации. И дали няма да започнем да виждаме целенасочени реклами на хранителни добавки в социалните ни профили според информацията за личните ни  заболявания достъпна в базите данни на НЗОК, и връзката да е само едини и същ имейл, който сме ползвали за регистрация?
- сайт, който се бие в гърдите че знае колко са фирмите в ТР, и "преписва вярна и точна информация" от ТР, същата информация която одитори, счетоводители и управители потвърждават с подписите си, си позволява да представя невярни данни от неизвестни източници на ползвателите на финансови отчети. Освен това излиза на първо място в резултатите на гугъл при търсене по име на фирма, ЕИК или имена на физ. лице, вместо там да е Търговски регистър. Та информацията, дори тяхната лична, на ПАПАГАЛ.БГ ЕООД не е вярна, спрямо справка в ТР.
Да, знам че интернет по принцип не е източник  на надеждна информация. Но 99% от работата ни вече е в интернет и се пази на някой сървър :excl:
Когато очевидно институциите и като цяло държавата изостава в охранителните мерки на базите информация задари финансови, бюрократични или други причини, не може да продължаваш да цифровизираш и цифровизираш. Да, лесно е и за нас и за административното обслужване, не казвам, че трябва да се върнем с 10 ..20 години назад, но нито gprd нито господ няма да ни спаси не само от ненадеждна информация, а от съвсем по сериозни:измами, кражби на самоличности, подвеждане и манипулиране, не мога да продължа, нямам такова въбражение...  :noexpression:
Предполагам сте запознати с това писмо 91-00-242  24.11.2011,
извадка
1.2. Относно понятието “нови сгради”
С оглед на това, че в ЗКПО липсва дефиниция за “сгради” се налага изводът, че за целите на този закон не се налага отклонение от общоприетия смисъл на това понятие, който смисъл може да бъде извлечен от нормативната уредба, регулираща устройството на територията, кадастъра и имотния регистър.
Съгласно чл. 23 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР) недвижим имот - обект на кадастъра, е:
1. поземлен имот;
2. сграда, включително изградена в груб строеж;
3. самостоятелен обект в сграда.
С § 5, т. 46 от ДР на Закона за устройство на територията (ЗУТ) е определено, че “груб строеж” е сграда или постройка, на която са изпълнени ограждащите стени и покривът, без или с различна степен на изпълнени довършителни работи.
От цитираните разпоредби е видно, че сграда представлява включително и сграда, изградена в груб строеж.
Следователно изискването за инвестиране на преотстъпения данък ще се смята за изпълнено, ако същият е вложен в придобиването на нова сграда, включително изградена в груб строеж, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.
Аз на Ваше място бих поставила такъв въпрос на приходната ни агенция
Успех!
Да допълня още нещо
§ 74а. (Нов - ДВ, бр. 14 от 2021 г., в сила от 01.01.2021 г.) Данъчното облекчение по чл. 189б от Закона за корпоративното подоходно облагане, представляващо държавна помощ за земеделски стопани, може да се ползва до 31 декември 2022 г., включително за корпоративния данък за 2022 г.
§ 75. (1) Преотстъпеният данък за 2019 и 2020 г. във връзка с чл. 189б, ал. 2, т. 1 от Закона за корпоративното подоходно облагане се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на посочената в чл. 189б, ал. 1 от Закона за корпоративното подоходно облагане дейност, в срок до края на втората година, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.
(2) Алинея 1 се прилага след получаване на разписка с идентификационния номер на помощта от Европейската комисия за промяна на условията на схема - Помощ за инвестиции в земеделски стопанства чрез преотстъпване на корпоративен данък.

Ами аз мога да споделя опит:
За година 2017 - размер на преотстъпването под 50000лв, инвестицията е за  150000, като закупеният актив е въведен в експлоатация с протокол от ноември 2017
Проверката мина през есента на 2019 
Ето едно писмо..малко с друга връзка, но има разяснения
Скрит текст :
 Зачудих се, от кой точно източник черпят информация тези сайтове така, че за фирми, непубликували отчети (ет), към момента показват информация - вярна при това - за приходи и печалба(печалба за 2019, приходи от създаването). Статистическите отчети достъпни ли са отнякъде, данните от гдд   :question: :hmmm:
Emotion-Абсолютно нищо! Четирите нули за четирите месеца това е,защото го правих края на април.
Но и от нулата няма нужда(пак в началото на миналия месец звънях на Мониторинг на отпадъците).
Влиза се в системата при образуван и/или предаден отпадък. Ако няма движение-няма и действие от наша страна...
Ама да ги похваля от Мониторинга, цитирам"..и сега натиснете синьото плюсче горе в дясно, ще ви се отвори прозорчето.."   :blush: :blush: :blush: