Финансов лизинг с опция за придобиване

Публикувано на 04.07.2014

Отговаря Иван СИМОВ - регистриран одитор


    Имаме договор за лизинг, през периода на МПС-то е заложена ниска амортизационна норма, към изтичане срока на лизинговия договор активът има балансова стойност 35 000 лв. Какво се случва, когато лизингодателят ни прехвърли МПС-то на по-ниска стойност 10 000 лева, а застрахователната стойност на МПС-то е 1000 лева? Какви счетоводни записвания следва да се вземат?

   Предполагам, че става дума за финансов лизинг с опция (а не задължение) за придобиване на автомобила. Първоначално вие би трябвало да сте завели автомобила като ДМА въз основа на лизинговите вноски (без лихвата) по договора, без последната, която се плаща, ако решите да придобиете актива. Последната вноска, например 10 хил. лв., следва да натрупате към отчетната стойност на актива или да заведете като отделен актив. Тази вноска трябва да се амортизира за годините, които остават до края на амортизацията на автомобила. Например, ако сте приели срок за амортизация на автомобила 6 години, а последната вноска платите през 4-тата година, амортизационният срок на последната вноска трябва да бъде 2 години.
Счетоводната операция следва да бъде:
Дт с/ка ДМА 10 000
Кт с/ка Доставчици 10 000
Застрахователната стойност на автомобила - въпросните 1000 лв., имат значение само за прехвърлянето на автомобила пред нотариус, т.е. това е стойността, върху която се начисляват нотариалната такса и данъкът при прехвърляне на имущество.


https://www.kik-info.com/forum/index.php?topic=13456.0

Може би тези материали ще Ви ориентират .

Здравейте, остатъчната стойност ни е фактурирана година след като е изтекла амортизацията на актива т.е. не мога да я амортизирам съгласно посоченият оставащ срок за амортизация. И сега се чудя как да я отразя тази остатъчна стойност? Директно като разход въпреки, че е 3000лв или като нов актив, но с какъв срок на амортизация?
Здравейте,

пенсионер инвалид се регистрира като свободна професия, като иска да си внася само здравни осигуровки. Имам няколко въпроса по отношение на започване на дейността му:

1. При подаване на ОКД 5 попълвам само Упражнявам дейността от 20,01,2024г. "В полето Заявявам, че ще се осигурявам за" не попълвам нищо. Месечно се подава декл.образец 1 и веднъж в годината декл.образец 6. В годишната данъчна декларация по чл.50 прави изчисление колко здравни осигуровки има да довнася (очаква се да е на прилична печалба). Във връзка с осигуряването му пропускам ли нещо?

2. Дейността си ще извършва от дома си. Ако подаде патентна декларация патентният данък ще е много по-нисък от това, което се очертава да плаща като данък печалба, ако не е на патент. Бивайки свободна професия с извършване на дейност от къщи има ли проблем да се облага с патентен данък?
Здравейте,

имам здравно осигуряване на член семейство в една от фирмите. Фирмата поема изцяло разхода. Не успях да намеря информация за начина на отразяване на тези суми. Тези суми подадат в обхвата на чл.24, ал.1 от ЗДДФЛ т.е. са облагаеми. Не успях да се ориентирам, обаче, как да ги включа и отразя счетоводно. Каква декларация да подавам за тези суми?
Здравейте,

издали са ни инвойс, на който са начислили погрешка ДДС. След това са издали нов инвойс, с който сторнират само ДДС-то, като основата е посочена като нула. Не съм сигурна как следва да отразя двата документа в протоколите и затова моля за помощ:
Инвойса е за
основа 233,33лв
ДДС       46,67лв.
Общо   280лв.

Коригиращият инвойс е за
основа 0,00лв.
ДДС -46,67лв
общо -46,67лв

Ако в протокола на първия инвойс начисля ДДС върху 280лв ще се получи
основа 280лв
ДДС 56лв.
Общо 336лв.

Но как да отразя коригиращият иновойс, така, че хем да намали сумата като основа и ДДС в пърият инойс, така и вярно да отразява написаното във фактурата?
Ако напиша
основа -46,67
ДДС -9,33
Общо -56лв то ще се намалят сумите до вярните в първият инвойс като задължение, но в самият иновойс няма данъчна основа, а само ДДС.
Много благодаря. В сайта им има възможност и по ел.път да се пусне заявлението.
Здравейте,
СОЛ има отказано изплащане на болничен тъй като не си е платил осигуровките. Сега ги е платил. Ако подам наново болничният дали ще го изплатят? Предполагам трябва да е с код корекция?
Предварително благодаря
или  намирате някого във Варна които да отиде и да занесе заявлението в НОИ  Варна .

А вие го вписвате долу в заявление " упълномощавам настоящото заявление да представи ........................ ... " .

Да, и това е вариант, ако намерим кого да упълномощим във Варна. Благодаря.
Здравейте, само да пиша как се разреши казуса: Пуснах Искане за възстановяване на надвнесената сума по ел.път с ПИК на физическото лице и банкова сметка на фирмата. След доста издирване успях да намеря към кого е разпределено Искането и уведомих инспектора, че сметката е фирмена. Тя даже не беше разбрала и беше подала вече документацията към счетоводството за възстановяване на сумата. Сумата е възстановена по сметката на дружеството. Много благодаря на всички коментирали.
За болничните - да, но заявлението как да подам без да ходя до там май нямам много варианти. Единият е Управителя да има ел.подпис, а той няма, другият е да сменя териториалното поделение. Поне това успях да разгадая досега. Мисля, че преди време бях пускала Заявлението нотариално заверено с куриер за някого, но може и да бъркам.
Здравейте,
нов клиент, с адресна регистрация в гр.Варна. За да мога да му подавам болничните дали мога да подам заявлението в София? Реално той работи в София и не си е сменил адресната регистрация. Знам, че има поделение на София област, но за другите градове не зная дали може. Ако не може дали може да го изпратя с обратна разписка до НОИ Варна?!?
Дали успявате да подавате ДДС-та? Допреди малко подавах, сега ме изхвърля само на ДДС-тата?!?
Здравейте,
мобилният оператор е издал фактура за мобилен телефон и е сложил отстъпка в размера на телефона. Тази фактура би следвало да я отразя в дневника със стойност нула. Но телефона е на голяма стойност (ако я нямаше остъпката) и се зачудих дали някъде следва да го отбележа като актив и как?
Благодаря,
ще трябва да го подам на хартия значи.
Здравейте,
подадох на 29,09 искане за възстановяване на надвнесени осигуровки на физическо лице по ел.път. Към момента няма никакъв отговор от НАП. В офиса на НАП въобще не откриват да има такова искане нито по ЕГН, нито по входящ номер. Препратиха ме към Аксаков, там казаха, че няма как да помогнат, препратиха ме на националният номер, оттам отново ме препратиха към офиса на НАП по адресна регистрация на лицето. Обаче като звъннах отново освен, че ме информираха, че те не могат да го намерят ми казаха, че към момента нищо не възстановяват. В тази връзка имам два въпроса, ако някой се е сблъсквал с това:
- къде да търся това искане?!? Някак нереално ми звучи никой да не знае къде би следвало да е разпределено
- някой последните три седмици възстановил ли е нещо - ДДС, осигуровки...? Все си мисля, че щях някъде да прочета, че са спрели да възстановяват.
Споделям от личен опит с точно такъв момент - лицето ще трябва да си открие сметка,

Благодаря.
Здравейте,
осигуровките на фирмата са минали за два месеца по ЕГН на СОЛ-а, вместо по ЕИК. Съотвено сега стоят надплатени суми по ЕГН и има задължения към НАП. Тъй като сумата е голяма искаме да я възстановим. Проблема е, че СОЛ няма банкова сметка като физическо лице. Има ли възможност да се възстанови сумата в такъв случай и как?
Здравейте,
дойде клиент с приходи, които са вид абонамент за ползване на услуга с определен период. Част от тях са за една година т.е. ако фактурата е от септември то се ползва дадената платформа до 09,2024г когато е за година. В този случай прихода следва ли да се отрази като приход за 2023 + приход за бъдещ период пропорционално на месеците, за които е фактурата? Плащането е за цялата фактура към датата на издаване на фактурата. Досега е било отразявано като текущ приход т.е. цялата сума си е за 2023г приход.
Здравейте,
имам фактура от Германия. Закупени са няколко артикула, които ще бъдат продадени. Фактурата е без начислено ДДС. Обаче на фактурата има само данъчен номер, който като го проверявам и не излиза да е на регистрирана фирма. Чудя се дали наистина не е регистрирана или данъчният номер е различен от ДДС номера. Той е доста странен този номер ххх/ххх/ххххх - в такъв формат, а той доколкото видях не е такъв формата на Германия за ДДС номера. Сега се чудя какво да я правя тази фактура.