Здравейте! Нуждая се от мнение по следния въпрос: 1.Българска фирма регистрирана по ддс закупува лек автомобил от белгийска фирма дилър. Във фактурата от белгийската фирма отдолу има текст цитирам "Delivery is subject to the specific rule of taxation over the margin. VAT non-deductible. Art.58 & 4 the Belgian VAT code (2006/112/EC art 312-325)
Доколкото разбирам ддс е начислен и аз не следва да издавам протокол. Така ли е или греша?
2.За доставката на автомобила имам друга фактура за транспорт с основание на неначисляване на ддс "Service situsted in fpregn country cfr.Art. 21 &2,1 VAT code -art.44-VAT to be paid by co-contractor- art.196"
Тук според мен следва да издам протокол и да начисля ддс. Въпроса ми е имам ли право да ползвам ддс-то по този протокол при положение , че колата е купена с  цел продажба?
3. При продажба на  колата следва ли да начислявам ддс и върху каква стойност? Фактурата за автомобила е за 2300 евро , а за транспорта за 500 евро.
Благодаря предварително за помощта?
КСО ЧЛ. 4 (6) (Нова - ДВ, бр. 64 от 2000 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 99 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) Лицата по ал. 3, т. 1, 2, 4 - 6, на които е отпусната пенсия, се осигуряват по свое желание.

Има доста становища на НАП по този въпрос и считам , че получаването на вдовишка /наследствена / пенсия е основание лицето да не се осигурява .

Ето едно от становищата на НАП

КСО – чл. 4, ал. 3, т. 2, ал. 4, и ал. 6, чл. 6, ал. 7 и ал. 8;
ЗЗО – чл. 40, ал. 1, т. 2;
НООСЛБГРЧМЛ – чл. 1, ал. 1, ал. 2 и ал. 6
         
          ОТНОСНО: Социално и здравно осигуряване на собственик на търговско дружество /ЕООД/, който получава наследствена пенсия


          Депозирали сте в Дирекция ”Обжалване и управление на изпълнението” …..29.11.10г. писмено запитване. От изложената  фактическа обстановка се извежда, че се осигурявате като самоосигуряващо се лице в търговското дружество. Едновременно с това получавате наследствена пенсия, считано от 01.08.2010г., съгласно приложено разпореждане на ТП на НОИ – ….. към запитването Ви, и поставяте следния въпрос:
          Задължена ли сте по закон да внасяте социални осигуровки или може внасяте само здравни осигуровки?
          При така изложената фактическа обстановка и на основание действащата нормативна уредба регламентираща социалното и здравно осигуряване Ви отговаряме:
          Съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 3, т. 2 от Кодекс за социално осигуряване /КСО/ лицата, упражняващи трудова дейност като собственици в търговски дружества подлежат на задължително осигуряване за инвалидност поради общо заболяване за старост и смърт. По свой избор те могат да се осигуряват и за общо заболяване и майчинство /чл. 4, ал. 4 от КСО/. Лицата по ал. 3, т. 1, 2, 4 - 6, на които е отпусната пенсия, се осигуряват по свое желание /чл. 4, ал. 6 от КСО/.
         Осигурителните вноски за лицата по чл. 4, ал. 3, т. 2 от КСО са за тяхна сметка и се дължат авансово върху месечен осигурителен доход между минималния и максималния месечен размер на дохода, определен със Закона за бюджета за държавно обществено осигуряване /ЗБДОО/ за съответната година, съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 7 от КСО.
         Окончателния размер на месечния осигурителен доход за тези лица се определя по реда на чл. 6, ал. 8 от КСО – за периода през който е упражнявана трудова дейност през предходната година въз основа на данните декларирани в справка към годишната данъчна декларация по Закона за данъците върху доходите на физическите лица /ЗДДФЛ/. 
         На основание чл. 1, ал. 1 от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица (НООСЛБГРЧМЛ, загл. изм. - ДВ, бр. 1, 2010 г.) задължението за осигуряване на самоосигуряващите се лица, включително собственици на ЕООД, възниква от деня на започване или възобновяване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване.
         Започването, прекъсването, възобновяването или прекратяването на всяка трудова дейност, за която е регистрирано самоосигуряващото се лице, се установяват с декларация по утвърден образец от Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите /НАП/, подадена до компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите /ТД на НАП/ в 7-дневен срок от настъпване на съответното обстоятелство /чл. 1, ал. 2 от НООСЛБГРЧМЛ/.
         Съгласно чл. 1, ал. 6 от НООСЛБГРЧМЛ лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2, 4 - 6 от Кодекса за социално осигуряване, на които е отпусната пенсия, се осигуряват по свое желание по предвидения с наредбата ред.
         Задължението за здравно осигуряване на собственици и съдружници в търговски дружества е различно от задължението им за обществено осигуряване, в случаите при които лицата получават пенсия.  Съгласно чл. 5, т. 1  от Закона за здравното осигуряване един от принципите на задължителното здравно осигуряване е задължително участие при набирането на вноски. Всички български граждани следва да бъдат здравно осигурени, с оглед на осъществяваната по закон дейност. Според чл. 40, ал. 1, т. 2 от ЗЗО физическо лице образувало ЕООД се осигуряват върху месечен доход, който не може да бъде по-малък от минималния размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, определен със ЗБДОО и годишно на база на доходите, декларирани в справката към годишната данъчната декларация по реда на чл. 6, ал. 8 от КСО.
         В ЗЗО няма предвидена разпоредба, аналогична на чл. 4, ал. 6 от КСО, която да освобождава от задължение или да предоставя право на избор на задължените за осигуряване лица, на които е отпусната пенсия, предвид което те се осигуряват задължително в НЗОК в случаите, когато упражняват трудова дейност като собственици на търговски дружества.
         В заключение, няма пречка във Вашия случай да се възползвате от разпоредбата на чл. 4, ал. 6 от КСО и да не се осигурявате социално независимо, че получаваната от Вас пенсия е наследствена, но по отношение на задължението за здравноосигурителните вноски, същите се дължат съгласно чл. 40, ал. 1, т. 2 от ЗЗО.   
         Отделно от изложеното, бихме обърнали внимание на разпоредбата на чл. 85 от ДОПК, съгласно която при кореспонденция с Националната агенция за приходите следва да посочите идентифициращи данни - трите имена, ЕГН и адрес за кореспонденция.


                                
                                         
Имам лице съдружник в ООД , което преди няколко месеца е получило вдовишка пенсия. Сега лицето иска да се възползва от правото си да не плаща социални осигуровки на основание чл.4 ал.6 от КСО. В същото време в началото на година за това лице е подадена декл.образец 1 с код 22 . Какво трябва да се направи в случая , трябва ли да се подава окд 5 и как да се направи кореккция на тази декл.1 с код 22 /в нея трябва занапред да останат здравните осигуровки/
Здравейте колеги , случайно някой да има длъжностна характеристика за длъжност Експерт подбор на персонала? Благодаря предварително за помощта!
Искам да допълня въпроса си , във връзка с горната сделка имам фактури за юридически услуги на стойност около 11800 лева без ддс. Трябва ли и с тези суми да вдигна данъчната основа по сделката?
Колеги моля за мнение по следния въпрос. Имам нотариален акт за бартер фирмата ми получава 1/20 идеална част от зяма срещу право на строеж на апартамент в друга сграда. Данъчната оценка на земята е 4000 лева , а на правото на строеж 26897,90 лева. Сделката е изповядана на данъчна оценка. Трябва да издам фактура и въпроса ми е тази сума от 26897,90 да считам ли че е с ддс , след като в нотариалния акт не е отбелязано нищо? Сумата трябва да увелича с нот.такси, местен данък и такса вписване , които са примерно 900 лева. Как би следвало да изглежда фактурата според вас?
Отговор 18 | 04.06.2017, 22:39
Здравейте, съкратената формата на ОПР за микропредприятие е съгласно т. 20.4 от СС1 и там няма предвидено задължително посочване в отделна статия за увеличението/намалението на незавършено производстмо, което значи, че можете да ги посочите в статиите Други приходи/разходи. Същото се отнася и за финансовите приходи/разходи.
Благодаря!
Погледнете Отговор 18 от тази тема:
https://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,20443.msg122874.html#msg122874

Не мога да видя тази тема:-( Дава ми
Грешка!
Нямате права да виждате тази тема или не сте в членската група на потребителите с абонамент за платените ресурси в сайта.
Къде според вас трябва да се включи Намаление на запасите от продукция и незавършено производство   на микропредприятие?
Здравейте, въпросите ми са отново за годишните финансови отчети ;-( 1.Собственик на капитала на ЕООД е чуждестранно юридическо лице. Трябва ли това да се оповестява в ГФО? 2. Чуждестранно юридическо лице с място на стопанска дейност в България трябва да публикува ГФО в икономическо издание или в интернет. Има ли нещо по особено , което трябва да съдържа ГФО на това чуждестранно юридическо лице?
 Конкректните ми въпроси са:
1, Трябва ли фирма Х да префактурира разходите за строителството на сграда 1, на новоучредената фирма Y и Кога (ежемесечно или може и на АКТ 16 наведжъж)?
2, След апорта, фирма Y е реалния собственик на апартаментите в сграда1, при продажбата си начислява ДДС и образува печалба от разликата межди продажната цена и образуваната себестойност от правото на строеж и натрупаните СМР ли?

По първия въпрос: Да,  фирма Х трябва да фактурира разходите на фирма Y , себестойността се натрупва във фирма Y. Относно периода според мен всичко е въпрос на договорка.
По втория въпрос: Правото на строеж и всички натрупани разходи ви формират себестойността на апартаментите. При продажба формирате печалба като разлика между продажната стойност и себестойността.
На 20.12.2016 имам нотариален за учредяване на право строеж срещу задължение за построяване на недвижим имот. Собственика физическо лице прехвърля 70 % от правото на строеж на строителна фирма и си запазва 30% . По нотариален акт РЗП е 4038,59 м2 , което включва по разрешение за строеж 3322,19 м2 надземна площ и 716.40 м2 подземен етаж, като подземния етаж представлява 20 броя системи за паркиране с по 2 места или общо 40 паркоместа.
По така посочените данни обезщетението на собствениците е 3322,19 м2 * 30% = 996,66м2 и 6 системи за паркиране.
На собственик А се полагат 741,41 кв.м застроена площ и 4,5 паркоместа. По нотариален акт строителя му предоставя апартаменти с площ 769,15 м2 и 4 пакроместа, като в нотариалния акт е записано , че учредителя /собственик/ заплаща за разликата от 27,74 м2 сумата от 19400 евро, а строителя заплаща на учредителя 0,5 паркомясто на стойност 5000 евро . Заплащането на посочените суми ще стане 50 % при акт 14 и 50% при получаване на разрешение за ползване.
1.Трябва да издам фактури към собствениците за учреденото право на строеж в 5 дневен срок от датата на нотариалния акт.
2,Фирмата не е регистрирана по ддс и сумата от издадените фактури ми формира облагаем оборот на база , на който предстои задължителна регистрация по ддс.
3.За правото на стоеж няма права оценка от оценител.

Въпроса ми е как да издам фактурите , ако приемем че цената на строителната услуга е 500 евро на м2?

Ще бъда много благодарна , ако някой се включи с коментар!
Фирмата ни започва да строи сграда, за да ни издадат разрешително за строеж ни поискаха договор с фирма , която ще изкупува строителните отпадъци. От съответната фирма получихме фактура за изкупуване на отпадъка без ддс с основание обратно начисляване чл.163А ал.2.
 Доколкото прочетох:
1.Фактурата я включвам в дневник покупки като попълвам колони от 1 до 8А и нулеви стойности
2.Съставям протокол по чл.117
3. Включвам протокола в дневник продажби данъчната основа в колони 9 и 14, съответно данъка в колони 10 и 15
4.Включвам протокола в дневник покупки данъчната основа в колони 9, 10 или 12 и начисления данък в колони 11 или 13.
5.Протокола в дневник покупки имам право да включа в рамките на 12 месеца. В конкретния случай мога ли да го включа веднага или ак след като започне строежа?

Бъкрам ли някъде?
Благодаря предварително на всички отзовали се!
Така е, аз имах такъв случай миналата година. Трябва да се подаде корегираща с код 22 като се посочи последен ден в осигуряване. Иначе няма да приеме с код 12
Искаш да кажеш , че трябва да подам първо коригираща с код 22 и да кажем последен ден в осигуряване 31.01.2014 /защото от 01.02 ще има личен труд/ и след това да подам редовна декларация с код 12 за месец февруари.
Навсякъде където четох пише , че се подава коригираща с код 12 , но служителките от нап ми казаха, че трябвало коригираща с код 22 , защото ако подам коригираща с код 12 то нямало реално какво да коригирам , защото съм нямала подадена предишна декларация с код 12. И се чудя вече как да я подавам тази декларация  :blush:
И моето мнение е , че се подава коригираща декларация с код 12 и данни както за самоосигуряването , така и за личния труд, но служителките от нап ме уверяват, че трябва да подам коригираща декларация с код 22
В началото на февруари , имам подадена декларация 1 с код 22. Оказва се , че през фвруари ще има изплащане на сума за личен труд. Как следва да се коригира подадената декларация?
Никой ли не иска да ме посъветва как да постъпя?
Фирма е регистрирана по чл.97А от ЗДДС. През месец октомври е получила фактура за регистрация на домейн.  Пропуснато е да се издаде протокол по чл.117 и съответно да се внесе ДДС-то. Как е най-добре да постъпя сега
1.Да издам протокол по чл.117 с октомврийска дата и да го включа в дневник продажби за февруари?
2.Да издам протокола с февруарска дата и съответно пак да го включа в дневник продажби февруари?
Как е правилно и по-безболезнено?

 
По време на неплатен отпуск за отглеждане на дете какви здравни осигуровки се дължат, колко процента и върху каква сума. За чия сметка са тези здравни осигуровки? Благодаря предварително