Здравейте! Имам самоосигуряващо се лице за 2023 с внесени осигурителни вноски, без личен труд. Вече съм подала годишна образец 6 . В последствие разбирам, че лицето е сключило ТД и е било осигурено на максималния осигурителен доход за предходната година. Ще подам заявление за възстановяване на осигуровки, обр. 1 ще коригирам до 30 април в срок. Но въпросът ми е как да коригирам годишната образец 6. С код корекция и нули? Понеже осигуровки не се дължат за цялата година. Съответно не трябва въобще да се подава годишна обр.6 Благодаря на отзовалите се.
nora andonova и аз това се питах преди да се сблъскам с един пълен период на изравняване - защо ще се заплаща нещо след което ще бъде компенсирано. Аз работя на микроинвест трз делта про и имам отметка в настройките и заплатите се изчисляват на база отработените часове. Например - ако в първия месец е отработил 168 часа при норма 160 - в перо заплата отработени дни програмата начислява 21 вместо 20 дни, ако е отработил например 152 часа - заплата отработени дни ще е за 19 дни. И така не се заплаща за престоя текущо. И вече в последния месец, ако има престой се заплаща, а ако има извънреден труд също. Т.е идеята е текущо да не се заплаща престой и извънреден труд, а чак в последния месец. Говоря за изравняване за период по-голям от месец.
Ето копирам ти мое скорошно мнение:
Когато отработените и други часове с осигурителни вноски по установения за месеца от работодателя график на лицето са по-малко или повече от договореното работно време, минималният месечен размер на осигурителния доход е по-малък или по-голям от определения. В тези случаи за всеки месец от периода минималният месечен осигурителен доход се определя, като сборът от минималния месечен осигурителен доход за съответната професия по основната икономическа дейност на осигурителя, съответно сборът от минималната работна заплата, се раздели на законоустановените часове за периода на сумираното изчисляване на работното време и получената сума се умножи по броя на отработените и други часове с осигурителни вноски по установения за месеца от работодателя график на лицето.
С две думи заплаща се реално отработеното и чак в края се изравнява и слага престой или извънреден труд. Дано съм ти била полезна. Ако имаш нужда от помощ ми пиши на лични.
Няма друг вариант за моя случай /според съпорта на програмата/- освен, че трябва да завишавам часовете при престой, изникна и още една ,,спънка,,  :blink: Ако в някой от месеците лице има отработени 164 часа при норма 160 - отработените дни са 21, заради закръглянето. Ако в друг месец има отработени 156 при норма 160, дните са закръглени отново на 20 и така излиза че при изравнени часове - отработените дни са повече от нормата. Единственото решение е в последния месец да се ,,стъкмяват часовете,, за да излязат дните.
Здравейте отново! Това въпросно изравняване се оказа ужас при мен, защото не могат да се коригират дните. Имам престой в края на отчетния период и освен, че на всяко лице трябва ръчно да слагам сума за престой, трябва и да завишавам часовете пак на ръка. С микроинвест трз делта про съм. Всичко по темите и указанията изчетох. Няма как да се изготвят графиците с ,,прецизност,, и да равнят часовете спрямо тези по норма, 12 часови смени, нощен труд и т.н. 

,,Ако има по-малко отработени часове за периода (престой по вина на работодателя), тогава в последния месец, в Отработени дневни часове, посочете сумата на отработените за месеца часове + часовете престой за периода,,

Някой със същата програма и решение по въпроса? На поддръжка няма смисъл да звъня, защото всеки път различно ми отговарят. Трябва сама да намеря ,,най-удобния вариант,,, който не включва ръчно завишаване на часове и ръчно изчисляване на суми за престой. Може да пропускам нещо. Благодаря!
Еврика! Намерих отговор на въпроса, който ме вълнуваше. Споделям :)

Когато отработените и други часове с осигурителни вноски по установения за месеца от работодателя график на лицето са по-малко или повече от договореното работно време, минималният месечен размер на осигурителния доход е по-малък или по-голям от определения. В тези случаи за всеки месец от периода минималният месечен осигурителен доход се определя, като сборът от минималния месечен осигурителен доход за съответната професия по основната икономическа дейност на осигурителя, съответно сборът от минималната работна заплата, се раздели на законоустановените часове за периода на сумираното изчисляване на работното време и получената сума се умножи по броя на отработените и други часове с осигурителни вноски по установения за месеца от работодателя график на лицето.

Същото важи и за максималния осигурителен доход.

А аз през цялото време си мислех, че по време на самия период заплатата не може да пада под договорената и се заплаща престоя текущо. Не ми се виждаше логично. Сега разбрах, че ако имам престой за целия период на СИРВ само в последния месец си слагам променлива във фиша и изравнявам основната заплата за целия период.
Колеги, а правите ли такива изравнители таблици освен за часовете и за МОД за ваше улеснение? Как ги следите? Питам тези, които водят графиците на ексел.
Благодаря за включването. Остана ми още една питанка. Ще дам пример - отразих по фиш всички необходими пера според указанията на програмата ми. По гарфик лицето има отработени 8 часа повече в първия месец. И във фиша тези 8 часа са заплатени като пълен ден. Т.е. лицето има с 1 работен ден повече от нормата за месеца. Но, ако в следващия месец лицето отработи с 8 часа по-малко от нормата за месеца, нали ще се води престой за сметка на работодателя и се заплаща заплатата уговорена по ТД. Не излиза ли така, че се заплащат предварително часове, които после ще бъдат компенсирани. Извинявайте, че досаждам, изчетох КТ, НРВПО и всякакви други материали. Но не ми се изяснява съвсем картинката. И се притеснявам да не допусна грешка.
Pupeshche благодаря! Но не съм правила досега такова изравняване в обр.1. Значи ли, че ако лицето има часове над нормата подадени в предходните месеци в последния месец трябва да се намалят отработените часовете до нормата /един вид да се извадят часовете извънреден труд/ и разликата да се сложи в перо извънреден труд. И обратния случай, при часове под нормата, да се завишат ръчно часовете в изравнителния месец до норма?
Здравейте колеги! От няколко дни си блъскам главата да разбера цялостния принцип при СИРВ за период по-голям от 1 месец и как се случва изравняването в края на отчетния период на часовете в обр.1. До колкото разбирам след промените от 2018г. корекции за минал период не се правят, но самото изравняване на часовете не ми е ясно как става. Благодаря ви!
Допълвам се :)

,,В Декларация обр. 1 се попълват действително отработените дни по графика на лицето.
Отпада задължението за подаване на коригиращи деклрации обр. 1 за всеки месец след изтичане на периода, за който е въведено сумирано изчисляване на работното време.,,

До тук добре, правилно дните по ведомост трябва да са реално отработените по график макар и над нормата. Остава въпросът с изравняването и корекциите, които трябва да се направят в обр.1.
Здравейте! За първи път се сблъсквам с 3 месечен период на СИРВ. И въпросителните са доста въпреки, че изчетох много информация. Графикът е на ексел и на ръка разнасям промелнливите по фишове. За работник се получава при норма за месеца 40 часа /5 работни дни по 8 часа/ отработено всичко 49 часа  /40 дневни + 8 нощни приравнени към дневни/. Правилно ли е, че програмата изчислява основното трудово възнаграждение за 6 дни, а не за 5. И как ще стане изравняването в 3-я месец, ако има извънредни часове. Аз си мислех , че часовете над норма се прехвърлят и в края на отчетния период се заплащат. А сега от това, което чета си подаваме в обр.1 дните над норма, а в последния месец ги изравняваме. Но как? Въпросното изравняване ми е ,,Х,, Корекции ли се правят и за кой от месеците и има ли начин да се избегнат корекции. Не става ли двойно заплащането на тези часове над норма? Много благодаря на отзовалите се!
Направих справка и със СИДДО, за да съм сигурна, че данъкът се дължи тук.

2. Промени във връзка с доходи, облагаеми с данък при източника

2.1. Дивиденти

Новата СИДДО предвижда:

а) пълно освобождаване от облагане в държавата на източника на дивиденти, изплатени в полза на местни юридически лица на другата държава, както и в полза на пенсионни схеми;

б) облагане на дивидентите в държавата на източника с до 5% данък, ако са изплатени в полза на  местно физическо лице на другата държава;

в) облагане с до 15% данък в държавата на източника при определени условия, на  дивиденти, изплатени от доходи или печалби на инвестиционно образувание, придобити от недвижимо имущество.

Предишната СИДДО даваше възможност всички доходи от дивиденти да се облагат в държавата, от която произхождат, при данъчна ставка до 10%.
Здравейте колеги! За първи път ми се налага да извърша разпределяне на дивидент на ЧФЛ. Лицето е български гражданин съдружник в ООД в България, но пребивава /в повечето време/ и се самоосигурява във Великобритания. Има издадено удостоверение от НАП, че България не е компетентната институция по приложимото законодателство. Следователно го третирам като ЧФЛ. Когато попълвам декл.по чл.55, има ли нещо специфично, което да отметна или отбележа. Разгледах приложенията - касаят наем/дук. Също до колкото направих сравка със ЗДДФЛ, срокът за декларирането и внасянето на данъка е месеца следващ тримесечието на вземането на решенията. Годишно в справка по чл.73 ал.1  - има ли различен срок или нещо по различно освен, че отбелязвам ЧФЛ в справката. Всъщност тук съм объркана, дали не трябва да се подаде 73а? И от там дали не трабва да се отметне сега в декл.по чл.55 отметката, че информацията се подава на основнаие чл.73а във връзка с автоматичния обмен. И трябва ли сега да се прилага някакво удостоверение от другата държава? Видях, че после лицето трябва лично да подаде искане за удостоверение за внесен окончателен данък по чл.58 от ЗДДФЛ. Предполагам, че с това удостоверение ще декларира дохода от дивиденти във Великобритания. Ще съм благодарна, ако споделите дали пропускам нещо? Благодаря!
Колеги, някой да разполага с необходимите документи /бланки, заповеди за възлагане на подбор/. Или насока - как да се извърши самия подбор. Длъжността не е единствена. Въпросът е само за подбора /не касае предизвестието, заповедта и обезщетенията/. Благодаря ви!
Колеги, а как тълкувате предложените нови членове  за обезщетенията по време на извънредно положение на страница 9 - чл.218а и 267а?
Здравейте,
срочен трудов договор по чл.68 ал.1 т.1, който изтича на 01 април /преди  това е удължаван 2 пъти по 1 година/ и вече не може да бъде удължаван. Само да спомена, че има писмено искане от работника. Та за същия договор се налага да сключа ДС за промяна на длъжността и срока да се удължи с още една година. Възможно ли е това да стане с ДС сключено преди 01 април, преди да е изтекъл договора? Или трябва да се прекратява и сключва нов..как мислите?

"срочният трудов договор по ал. 1, т. 1 със същия работник или служител за същата работа може да се сключва повторно само веднъж за срок най-малко една година"

В случая длъжността ще е различна, но думата "сключва" ме притеснява. Благодаря!
Здравейте! Българска фирма регистрирана по ДДС ще извършва услуга на територията на България /организиране на мероприятие/на клиент - Световна здравна организация клон Европа Дания, която предоставя сертификат, че са освободени от ДДС. На сертификата, като основание пише директива 2006/112/ECC article 151 и 2008/118/EEC article 13 § 1. Може ли някой да ме насочи, по кой член от ЗДДС се прилага евентуално нулева ставка на ДДС. И трябва ли да се набавят допълнителни документи. Сертификата, който изпраща въпросната организация е без подписи и печати на министерството, това мисля ще е проблем за нашите данъчни... Приемам съвети :) Благодаря
Забравих да напиша, че лицето има сключен ТД с дата след придобиването на въпросните облагаеми доходи от продажба на гъби, а след това и доход от наем. За периодите с осигуряване по ТД за допълнителни облагаемите доходи от наем и горско стопанство не се прави изравняване в ЗОВ, нали? Само данък се плаща. Поне така разбрах от всичко прочетено.
 Благодаря! Но се чудя кое е по-малкото зло в случая и как бихте постъпили вие? Не е ли по-добре да попълня таблица 2 с въпросния доход и да го разпределя само в месеците за които се отнася. Да се платят здравните, защото ще има за довнасяне, пък ако има последствия след това - то те ще касят неподадена декл.7 и т.н. и т.н. Но поне ще си е внесъл здравните върху въпросния облагаем доход от 2019г. Кам мислите? Ако ще има глоби, то поне да не касаят въпросното задължение за изравняване на здравни. Защото ще се подава декл.по чл.50. Объркано стана :) Иначе разбирам, че няма освание за попълване на таблица 2, но така няма ли поне да се избегне евентуална глоба за неизвършено изравняване и плащане на здравни. Защото това, че не е подадена декл.7 не значи, че няма задължения в последствие...
Здравейте! Срещам затруднение при попълване на въпросната таблица. Става въпрос за физическо лице, което в определени месеци от годината има доход от продажба на гъби. Данъка е удържан и внесен от ЮЛ купувач, след приспадане на НПР. В указанията за попълване на таблицата, пише че ред 13 на колона 5 /общия доход/ се разделя на месеците, в които лицето е било здравно осигурено по чл.40 ал.5/месеците в които си е плащал здравни като безработен/. Т.е дори да е получил доход само в един месец, то следва той да се раздели прпорционално на месеците в които е бил осигурен здравно като безработен.
И втори въпрос - ако лицето не си е подало декларация, че ще се осигурява здравно като безработен... как ще стане попълването на таблицата. В първата колона за дължими осигуровки по чл.40 ал.5 не мога да впиша 280, защото не е декларирал. А в указанията пише, че там се вписват данните декларирани в НАП и НОИ. Не се осигурява здравно като безработен, как следва да разпределя тогава и ред 13 на колона 5? На броя месеци в които има облагаем доход ли?
Здравейте,
как процедирате в случаите, когато служителите предоставят трудовата си книжка на по-късен етап от сключването на ТД. Начислявате признатия професионален стаж към момента на предоставяне на книжката ли? Правите ли някакви корекции за минал период? И пускате ли ДС заради въпросния стаж? По принцип ИТ има изискване в ТД освен процента да се вписва и сумата на клас прослужено време. Правите ли всяка година ДС при промяна на класа и сумата? И ако да, как ги следите? За първоначално вписване на класа и сумата в ТД съм съгласна, ако човека си е предоставил трудовата книжка. Но, ако след това ИТ не търси ДС ежегодни за промяната на класа, не смятам, че трябва да се набутваме с излишна бумащина. Затова моля споделете как процедирате. Благодаря!