21
Здравейте, бих искал да попитам за съвет, следва ли да се декларира получен доход като ФЛ с източник - чужбина от страна в ЕС. Дохода е получен през 2014г. платен по банков път, платец на дохода е образователна институция-университет . Има подписан договор между страните на английски език като не е извършен превод от заклед преводач .
Предмет на договора е извършване на превод на учебен материал от английски на български език. Платения хонорар за това е много малка сума . Между другото през 2014г. освен този еднократен доход от чужбина има реализиран доход от трудови правоотношения.
Въпроса ми е ако следва да се декларира този доход от чужбина в кое приложение следва да намери място от ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ, какви документи следва да се приложат като доказателство (договор,банково бордеро). Следва ли да се приложи и служебна бележка за годишният доход от работодателя по трудово правоотношение. Имали отношение и връзка получения доход от чужбина респективно дължимия ДОД и наличието на СИДДО със държавата от която е получен дохода относно задължението да се декларира този доход пред НАП. Съществували данъчен обмен на данни между страните в ЕС и скл. СИДДО в които се предоставя информация за такива трансфери на пари от и към страната с цел данъчна превенция и контрол.
Предмет на договора е извършване на превод на учебен материал от английски на български език. Платения хонорар за това е много малка сума . Между другото през 2014г. освен този еднократен доход от чужбина има реализиран доход от трудови правоотношения.
Въпроса ми е ако следва да се декларира този доход от чужбина в кое приложение следва да намери място от ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ, какви документи следва да се приложат като доказателство (договор,банково бордеро). Следва ли да се приложи и служебна бележка за годишният доход от работодателя по трудово правоотношение. Имали отношение и връзка получения доход от чужбина респективно дължимия ДОД и наличието на СИДДО със държавата от която е получен дохода относно задължението да се декларира този доход пред НАП. Съществували данъчен обмен на данни между страните в ЕС и скл. СИДДО в които се предоставя информация за такива трансфери на пари от и към страната с цел данъчна превенция и контрол.
22
Продадена е стока на клиент от Румъния, който е регистриран по ДДС. Трябва да се направи износ. Стоката ще бъде взета от българската фирма, като условието на достaвка е FCA (Клиентът отговаря за доставката на стоката). Стоката ще се достави във Виетнам на трета фирма и ще минава митница в София (ще пътува с куриер) с други пратки на същата румънска фирма за Виетнам. Какъв трябва да е инвойсът - облагаем по чл.28 ЗДДС или ВОД по чл.7?
23
ТРЗ и осигуряване » Re: Размер на облагаемия доход
16.01.2015, 16:44облагаемият доход е този, който са декларирали в Приложение 3, част I, Таблица 4, ред 4.13; доходите, декларирани в Таблица 5, ред 5.10 и Таблица 6, ред 6.10 в ГДД за 2013г.
24
Данъци и счетоводство » Re: инвентаризация
23.10.2014, 22:29Споко, това е една от точките в Искането за представяне на документи която по скоро я има като текст, защото всички нападжии в отдел ревизии и проверки работят и копират един и същ образец, а съдържанието е на принципа копи пейс, без да вникват в съдържанието на искането и в крайна сметка и да го представите едвали ще бъде обект на проверка ,сравнение и анализ, освен ако крайният резултат от ревизията не ги задоволява като разкрития и като компенсация на на непродуктивната си работа да ви съставят и някой АУАН пък било то и за нарушение на някоя от разпоредбите на ЗСч .
25
Данъци и счетоводство » Re: Осчетоводяване на рекламация при ВОД
17.10.2014, 20:19редът за корекцията е еднакъв и при частична, и при цялостна рекламация. И в двата случая доставчикът следва да издаде кредитно известие към фактурата, с което да коригира нейната данъчна основа и съответно размера на начисления или изискуем данък по нея.В конкретния случай става въпрос за намаление на данъчната основа на фактурираната доставка , която за да отрази намалението на нейната данъчна основа, следва в 5-дневен срок от възникването на съответното обстоятелство (в случая датата на приемане на рекламацията, регистрирана със съответни документи - протокол, търговска кореспонденция и пр.) да издаде кредитно известие за стойността на връщаната стока.Освен реквизитите по чл. 114 от ЗДДС, кредитно известие следва да съдържа задължително (чл. 115, ал. 4 от закона) номера и датата на фактурата, към която се издава известието и основанието за неговото издаване (в случая “рекламация съгл.договор,протокол”)
При доставчика то се посочва в Дневника за продажбите за периода, през който е издадено със знак минус и във VIES-декларацията. Аналогично, получателят следва да коригира начисления по първоначално издадената фактура данък за ВОП.
Промяната в статистическите стойности на осъществения вътреобщостен обмен на стоки, настъпила в резулт на рекламацията, се отразява в Интрастат-декларациите на участницине в сделката.Кодът за деклариране вида на сделката при рекламация за непригодност или дефекти е 2.1.
При доставчика то се посочва в Дневника за продажбите за периода, през който е издадено със знак минус и във VIES-декларацията. Аналогично, получателят следва да коригира начисления по първоначално издадената фактура данък за ВОП.
Промяната в статистическите стойности на осъществения вътреобщостен обмен на стоки, настъпила в резулт на рекламацията, се отразява в Интрастат-декларациите на участницине в сделката.Кодът за деклариране вида на сделката при рекламация за непригодност или дефекти е 2.1.
26
Данъци и счетоводство » данъчно събитие
17.10.2014, 13:29ИСКАМ ДА ВИ ПОПИТАМ ЗА ДАТАТА НА ДАНЪЧНОТО СЪБИТИЕ
МПС ПРЕХВЪРЛЕНО НА ДАТА 26.08.2014 Г. ПРИ НОТАРИУС .ПЛАЩАНЕТО ЩЕ Е ПО БАНКОВ ПЪТ.НО ФАКТИЧЕСКОТО ПРЕДОСТАВЯНЕ НА АКТИВА НА КУПУВАЧА Е С ПРОТОКОЛ ЗА ПРЕДАВАНЕ-ПРИЕМАНЕ НА МПС НА ДАТА 01.10.2014 Г.
КОЯ Е ДАТАТА НА ДАНЪЧНОТО СЪБИТИЕ-26.08.2014 Г. ИЛИ 01.10.2014 Г.?
МПС ПРЕХВЪРЛЕНО НА ДАТА 26.08.2014 Г. ПРИ НОТАРИУС .ПЛАЩАНЕТО ЩЕ Е ПО БАНКОВ ПЪТ.НО ФАКТИЧЕСКОТО ПРЕДОСТАВЯНЕ НА АКТИВА НА КУПУВАЧА Е С ПРОТОКОЛ ЗА ПРЕДАВАНЕ-ПРИЕМАНЕ НА МПС НА ДАТА 01.10.2014 Г.
КОЯ Е ДАТАТА НА ДАНЪЧНОТО СЪБИТИЕ-26.08.2014 Г. ИЛИ 01.10.2014 Г.?
27
ТРЗ и осигуряване » Re: несъответствие в Д1 и Д6
15.10.2014, 15:11Вероятни причини за неравнение на подадените данни в НАП за декларация образец 1 и 6 могат да бъдат:
– отхвърлени записи, за които не е подадена информацията повторно.
– направена корекция в заплатите и подадена само една от декларациите. Пример: въведен пропуснат болничен и правим корекция на декларация 1, но е пропуснато да се подаде и коригираща декларация образец 6.
– непопълнени данни за изплатените/начислени суми за аванси и суми по извънтрудови правоотношения в декларация 6. Причината е, че се попълва в отделна клетка датата на начисляване/изплащане за аванси – код 1. При извънтрудови правоотношения – код 4. Т.е. ако в месеца освен заплати по трудови отношения, има изплатени аванси и извънтрудови отношения, трябва да се попълни дата на изплащане/начисляване съответно в полетата с код 3, 1 и 4.
– Разлика може да има, ако във фирмата има самоосигуряващо се лице с код 12. В декларация 6 не влизат сумите за самоосигуряващия се, за него се подава годишна декларация образец 6. Всеки месец се подават данни само в декларация образец 1.
Как да открием откъде идва разликата:
За да се избегнат грешките или за по-бързото им установяване – при начисляване
на заплатите или след направена корекция, е задължително да се разпечатат
следните справки: Ведомост за заплати, Рекапитулация, Разчети НАП, Декларация 6. По този начин на хартиен носител имаме данните, които са подадени в НАП.
Разпечатване на писмата за потвърждение от НАП – брой на приетите записи.
В някои счетоводни програми може да се засече декларация 1 и 6, да се сравни осигурителния доход, вид осигурен, суми по фондове, изведени от следните справки:
– Декларация 1 – Операции/Декларация образец 1/Редакция на записаните данни – зареждане на подадения EMPL файл.
– Декларация 6 – Справки/Разчети НАП
В случай, че има разлика в сумите между разпечатаните справки и тези, които извеждаме на момента в програмата, означава че са направени корекции по заплатите. Ако разликата е малка, причината може да бъде в това, че отново е направено автоматично начисляване и стажа на някои от лицата се е превъртял, съответно и сумата на ДТВ за стаж е по-голяма.
– отхвърлени записи, за които не е подадена информацията повторно.
– направена корекция в заплатите и подадена само една от декларациите. Пример: въведен пропуснат болничен и правим корекция на декларация 1, но е пропуснато да се подаде и коригираща декларация образец 6.
– непопълнени данни за изплатените/начислени суми за аванси и суми по извънтрудови правоотношения в декларация 6. Причината е, че се попълва в отделна клетка датата на начисляване/изплащане за аванси – код 1. При извънтрудови правоотношения – код 4. Т.е. ако в месеца освен заплати по трудови отношения, има изплатени аванси и извънтрудови отношения, трябва да се попълни дата на изплащане/начисляване съответно в полетата с код 3, 1 и 4.
– Разлика може да има, ако във фирмата има самоосигуряващо се лице с код 12. В декларация 6 не влизат сумите за самоосигуряващия се, за него се подава годишна декларация образец 6. Всеки месец се подават данни само в декларация образец 1.
Как да открием откъде идва разликата:
За да се избегнат грешките или за по-бързото им установяване – при начисляване
на заплатите или след направена корекция, е задължително да се разпечатат
следните справки: Ведомост за заплати, Рекапитулация, Разчети НАП, Декларация 6. По този начин на хартиен носител имаме данните, които са подадени в НАП.
Разпечатване на писмата за потвърждение от НАП – брой на приетите записи.
В някои счетоводни програми може да се засече декларация 1 и 6, да се сравни осигурителния доход, вид осигурен, суми по фондове, изведени от следните справки:
– Декларация 1 – Операции/Декларация образец 1/Редакция на записаните данни – зареждане на подадения EMPL файл.
– Декларация 6 – Справки/Разчети НАП
В случай, че има разлика в сумите между разпечатаните справки и тези, които извеждаме на момента в програмата, означава че са направени корекции по заплатите. Ако разликата е малка, причината може да бъде в това, че отново е направено автоматично начисляване и стажа на някои от лицата се е превъртял, съответно и сумата на ДТВ за стаж е по-голяма.
28
Данъци и счетоводство » Re: Внос и износ
13.10.2014, 13:51Точно рандеманът не подлежи на осчетоводяване, а на изчисляване.
Първо си изчислявате рандемана и гоутвърждавате със заповед на управителя. Да кажем, че примерно сте получили 80 % рандеман, което ще рече, че от 100% материал след обработка се получава 80% готова продукция.
От тук нататък си е чисто производство.
Счетоводните операции са:
302 Материали/401 Доставчици със закупените орехи да примем със стойност 200 лв. и тегло 10 кг.
Решаваме да ги отделим ядките от черупките, т.е. от счетоводна гледна точка започваме преработка и изписваме материалите за това
Счетоводна операция:
601/302 - 200 лв. и 10 кг.
След това:
611 Партида разходи за производство /601 със сумата 200 лв.
След преработката - имаме готова продукция и трябва да я заприходим.
За целта правим счетоводна справка:
Разходи за производство - 200 лв
Вложени материали - 10 кг.
Рандеман - 80 %
Готова продукция - количество 10 кг.х 80 % = 8 кг., стойност 200 лв.
Заприхождаваме продукцията:
303 Продукция/611 Партида Разходи за производство на "орехови ядки" със сума 200 лв. и количество 8 кг.
От тук нататък си продавате спокойно.
Естествено трябва да имате предвид, че ако имате и други разходи за това производство - ток, вода, труд - също трябва да ги включите в калкулацията. Горния пример е съсем схематичен.
Надявам се да е достатъчно ясно.
За съхраняването ако е в собствен обект се издават складови формуляри при приемане и предаване в/от склада, да е видно дата на приемане и предаване на стоката по вид и количество, място на предаване и приемане, транспортни документи .Ако обекта е под наем - договор за наем или за времен склад както и наличието на горепосочените документи
Първо си изчислявате рандемана и гоутвърждавате със заповед на управителя. Да кажем, че примерно сте получили 80 % рандеман, което ще рече, че от 100% материал след обработка се получава 80% готова продукция.
От тук нататък си е чисто производство.
Счетоводните операции са:
302 Материали/401 Доставчици със закупените орехи да примем със стойност 200 лв. и тегло 10 кг.
Решаваме да ги отделим ядките от черупките, т.е. от счетоводна гледна точка започваме преработка и изписваме материалите за това
Счетоводна операция:
601/302 - 200 лв. и 10 кг.
След това:
611 Партида разходи за производство /601 със сумата 200 лв.
След преработката - имаме готова продукция и трябва да я заприходим.
За целта правим счетоводна справка:
Разходи за производство - 200 лв
Вложени материали - 10 кг.
Рандеман - 80 %
Готова продукция - количество 10 кг.х 80 % = 8 кг., стойност 200 лв.
Заприхождаваме продукцията:
303 Продукция/611 Партида Разходи за производство на "орехови ядки" със сума 200 лв. и количество 8 кг.
От тук нататък си продавате спокойно.
Естествено трябва да имате предвид, че ако имате и други разходи за това производство - ток, вода, труд - също трябва да ги включите в калкулацията. Горния пример е съсем схематичен.
Надявам се да е достатъчно ясно.
За съхраняването ако е в собствен обект се издават складови формуляри при приемане и предаване в/от склада, да е видно дата на приемане и предаване на стоката по вид и количество, място на предаване и приемане, транспортни документи .Ако обекта е под наем - договор за наем или за времен склад както и наличието на горепосочените документи
29
Данъци и счетоводство » Re: осчетоводява отстъпка по фактура
10.10.2014, 17:48Фирмата ни доставя суровина от Германия. Във фактурата е записано, че при плащане до 10 дни ползваме 2% отстъпка от фактурината стойност. За сумата на отстъпката немската фирма не издава документ.
Как трябва да се осчетоводи фактурата - с или без отстъпката? Върху коя сума трябва да се начисли ДДС?
Моя подход е да осчетоводя сумата с приспадната отстъпка, тъй като това ще е реално цената, която сме заплатили;
- да начисля ДДС върху пълната сума (т.е. без да приспадате отстъпката), тъй като така намалявам риска от спорове с НАП и санкции
30
Данъци и счетоводство » Re: възстановяване на ддс
10.10.2014, 17:37Това с връчването на документи и актове на ел.поща го има от преди 4-5 години, когато на инспекторите им предоставиха персонални ел.адреси и ел.подписи. А за да е връчен редовно един документ от страна на НАП следва да е подписан с ел. подпис а връчването приключва едва когато от другата страна се потвърди това обстоятелство, само че не знам дали е задължително и ние да подписваме с ел.подпис особено при връчване на АПВ,ЗВР,ПУФА, РА, ИПДПОЗЛ и всякакви други такива абревиатури
31
Данъци и счетоводство » Re: възстановяване на ддс
10.10.2014, 16:02бравос на НАП, не знам в кой офис на агенцията се случват тези безумия, предполагам че това са офиси в София, ако е така, отговора какви документи следва да се представят при издаване на АПВ -никакви, а забравих важно е да се посочи банковата сметка, а честито
32
Данъци и счетоводство » Re: възстановяване на ддс
10.10.2014, 14:19това е абсурдно което казвате, не може да ви бъде възстановен какъв то и да е данък още повече ДДС без проверка на документи.
Само защото едно лице е декларирало данък за възстановяване, пък било то проверката да е извършена на база наличните данни в ИМ на НАП - не съм срещал такова НЯЩО
Само защото едно лице е декларирало данък за възстановяване, пък било то проверката да е извършена на база наличните данни в ИМ на НАП - не съм срещал такова НЯЩО
33
Данъци и счетоводство » Re: възстановяване на ддс
10.10.2014, 13:57Инспектора извършващ проверката ще ви посочи точно какви документи ще следва да представите,и това ще го направи писмено или устно, като законоустановения срок за представяне на документите от ваша страна ще е не по малко от 7 дена считано от датата на поискването им.
По принцип освен посочените от вас документи може да ви се изисква в зависимост от предмета на извършените и получените доставки- мес. оборотна,хронология на сметки от гр.30,40,41,45,50,60, справка за износа за последните 12 мес., оригинали или копия на фактури за ВОП и ВОД. Това с частично получени потвърждения от клиентите в ЕС може би ще ви създаде проблем
По принцип освен посочените от вас документи може да ви се изисква в зависимост от предмета на извършените и получените доставки- мес. оборотна,хронология на сметки от гр.30,40,41,45,50,60, справка за износа за последните 12 мес., оригинали или копия на фактури за ВОП и ВОД. Това с частично получени потвърждения от клиентите в ЕС може би ще ви създаде проблем
34
Данъци и счетоводство » Re: Деклариране на присъдени суми на ФЛ
10.10.2014, 01:52Присъдените ви разноски не подлежат на облагане съгласно чл. 13, т. 10 ЗДДФЛ, както и на деклариране с ГДД съгласно чл. 52, ал. 1, т. 3 от ЗДДФЛ.
Изплатените суми за дължимите наеми в едно с законната лихва по закъснялото вземане от наем, направените разходи по подържаане на обекта следва да се облагат по реда на чл.35 от ЗДДФЛ. Съгласно чл. 14, ал. 1 от ЗДДФЛ същите подлежат на облагане с данък върху общата годишна данъчна основа. Същите подлежат на деклариране с ГДД до 30.04. на годината, следваща годината на получаване на дохода . За дохода от наем ведно с изплатените разходи по подръжката на имота в приложение 4, за дохода от лихви в приложение 6
Поне такова е моето мнение.
Според мен е важно какво е уговорено между страните по договора за наем като евентуални неустойки и обезщетения .
Изплатените суми за дължимите наеми в едно с законната лихва по закъснялото вземане от наем, направените разходи по подържаане на обекта следва да се облагат по реда на чл.35 от ЗДДФЛ. Съгласно чл. 14, ал. 1 от ЗДДФЛ същите подлежат на облагане с данък върху общата годишна данъчна основа. Същите подлежат на деклариране с ГДД до 30.04. на годината, следваща годината на получаване на дохода . За дохода от наем ведно с изплатените разходи по подръжката на имота в приложение 4, за дохода от лихви в приложение 6
Поне такова е моето мнение.
Според мен е важно какво е уговорено между страните по договора за наем като евентуални неустойки и обезщетения .
35
Данъци и счетоводство » Re: място на сделка при наем на кран
09.10.2014, 18:42Кранът е сложна работна машина, състояща се от механизми и собствено задвижване, която може да се причисли към групата на подемните машини. Служи за повдигане, товарене и разтоварване на товари, на насипни материали или за обслужване на строежи, морски пристанища и железопътни гари със специфични потребности и товарооборот. Посредством такива специализирани подемни машини се осъществява преместване на значителни разстояния и монтаж на сложни неразглобяеми съоръжения на недостъпни места. По конструкция съществува много голямо разнообразие и приложение намират различни видове кранове.
С две думи кранът е превозно средство от категория машини за работа при специфични условия и терени.
С две думи кранът е превозно средство от категория машини за работа при специфични условия и терени.
36
Данъци и счетоводство » Re: място на сделка при наем на кран
09.10.2014, 16:01Освен ако случая не попада в специалните разпоредби където в Директива 2008/8/ЕО по силата на чл. 56, мястото на изпълнение на услугата по отдаване под краткосрочен наем на превозни средства е мястото, където превозните средства фактически се предоставят на разположение на потребителя (получателя на услугата). Под “краткосрочен наем” трябва да се разбира постоянното държане или ползване на превозните средства в продължение на не повече от тридесет дни. При краткосрочен наем на превозни средства, независимо дали клиентът е физическо лице, или фирма, мястото на изпълнение ще е мястото, където превозните средства фактически се предават на разположение на получателя на услугата.
Пътно превозно средство (ППС) е съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за превозване на хора и/или товари. Към пътните превозни средства се приравняват трамваите и самоходните машини, когато се придвижват по пътищата, специални - с постоянно монтирана апаратура, съоръжения или машини, които не позволяват използването им за други цели. Самоходна машина е съоръжение или машина, предназначена за извършване на специфични дейности и движеща се или придвижвана по пътищата само по изключение.
Пътно превозно средство (ППС) е съоръжение, придвижвано по пътя на колела и използвано за превозване на хора и/или товари. Към пътните превозни средства се приравняват трамваите и самоходните машини, когато се придвижват по пътищата, специални - с постоянно монтирана апаратура, съоръжения или машини, които не позволяват използването им за други цели. Самоходна машина е съоръжение или машина, предназначена за извършване на специфични дейности и движеща се или придвижвана по пътищата само по изключение.
37
Данъци и счетоводство » Re: Не осчетоводени договори за заем
08.10.2014, 22:07При данъчна проверка или ревизия може да възникне проблем при заемодателя демек, съдружника в предвид на големите суми които са предоставени за оборотни средства, в един момент ще следва да се докажат произхода и наличието на тези средства към момента на предоставянето им т.е. към съответната дата, проследяват се лични или фирмени сметки на съдружника и т.н. , ако ви представлява интерес мога да ви подскажа какво следва и какво трябва да се знае в тези случаи.
38
Данъци и счетоводство » Re: Данък при източника
08.10.2014, 20:30при суми под 50000 изплатени на чуждестранни лица ( чл142 ДОПК)
не се удържа и не се внася данък. Тоест процедурата по СИДДО СЕ прилага автоматично.Задължително обаче при платеца трябва да са налични документите за потвърждаване основанията. - договор с лицето получател на доход- сертификат от местната за лицето данъчна администрация, че е местно лице
-декларация от лицето че не притежава място на стопанска дейност или определена база на територията на Република България, с които съответният доход е действително свързан. Тези документи се съхраняват при лицето платец на дохода и се евентуално се проверяват при ревизия.Ако имате всички документи изброени в ДОПК - може да не приложите съответната спогодба, тъй като тогава вие сте "НАП" и доказателствата за наличие или липса на прилагането на съответното СИДДО се представят пред вас.
Ако в съответната спогодба е казано, че за този доход трябва да се удържи 5% тогава вие трябва да удържите 5% и да го внесете в бюджета. Ако в съответната спогодба пише, че няма да се удържа тогава не удържате. Като добавка ще кажа, че въпреки че живеем в Р България и се подчиняваме на нейните закони (каквито и да са те), всички международни договори и спогодби, които България е ратифицирала, се прилагат приоритетно, т.е преди нашите.
не се удържа и не се внася данък. Тоест процедурата по СИДДО СЕ прилага автоматично.Задължително обаче при платеца трябва да са налични документите за потвърждаване основанията. - договор с лицето получател на доход- сертификат от местната за лицето данъчна администрация, че е местно лице
-декларация от лицето че не притежава място на стопанска дейност или определена база на територията на Република България, с които съответният доход е действително свързан. Тези документи се съхраняват при лицето платец на дохода и се евентуално се проверяват при ревизия.Ако имате всички документи изброени в ДОПК - може да не приложите съответната спогодба, тъй като тогава вие сте "НАП" и доказателствата за наличие или липса на прилагането на съответното СИДДО се представят пред вас.
Ако в съответната спогодба е казано, че за този доход трябва да се удържи 5% тогава вие трябва да удържите 5% и да го внесете в бюджета. Ако в съответната спогодба пише, че няма да се удържа тогава не удържате. Като добавка ще кажа, че въпреки че живеем в Р България и се подчиняваме на нейните закони (каквито и да са те), всички международни договори и спогодби, които България е ратифицирала, се прилагат приоритетно, т.е преди нашите.
39
Данъци и счетоводство » Re: фактура за услуга
08.10.2014, 20:02Наред с посочените по горе документи ви съветвам да си подготвите договора за възлагане на услугата защото е от изключително значение, поне в хода на една проверка или ревизия. Защо ли защото именно там са посочени всички параметри обстоятелства по възлагането на услугата, начин на плащане, цена на услугата, т.н.
40
Данъци и счетоводство » Re: Облагане продажба на услуга на офшорна фирма
08.10.2014, 19:52Място на изпълнение при доставка на услуга, когато получател на услугата е данъчно задължено лице е мястото, откъдето получателят извършва своята дейност. Това важи и за случаите, когато получател е лице, което е извън ЕС. ЗДДС не регламентира изрично къде е мястото на изпълнение на доставката на услуга по проучване и намиране на пазари, когато получател е данъчнозадължено лице, поради което се налага изводът, че следва да се прилагат общите разпоредби за място на изпълнение при доставка на услуга, а именно чл. 21, ал. 2. Фактическото местоизпълнение на доставката е без значение за мястото на изпълнение на услугата.