Календарът с работните и почивните дни за 2019 година в сайта е актуализиран.

Годината ще има 249 работни дни, които стандартно са 1992 работни часа. Почивни ще бъдат 116 дни.

Правило за определяне на почивните дни:
Когато официалните празници, с изключение на Великденските, съвпадат със събота и неделя, те се ползват в първите работни дни след тях.


От тук можете да изтеглите
календара на КиК Инфо за 2019 г.


Полезно: Калкулатор при промяна на авансови вноски по ЗКПО.

До 15-ти декември се внася последната месечна или тримесечна авансова вноска за корпоративен данък за 2018 г. Същевременно това е последният срок, в който фирмите имат възможност да направят корекция на декларираните от тях авансови вноски за 2018 година, за да не надвнесат ненужно данък или за да не плащат лихви към НАП при определени несъответствия на вноските.

Често в практиката прогнозираните авансови вноски за корпоративен данък по ЗКПО се оказват доста по-високи или по-ниски от дължимия годишен данък. Това може да доведе до начисляване на лихви от страна на НАП или пък до нужда от възстановяване на данък, съпроводено с данъчни ревизии или проверки.

В тази връзка, законодателят е дал възможност на предприятията сами да намаляват или увеличават своите авансови вноски през годината, когато смятат, че те ще се различават значително от дължимия годишен корпоративен данък. Намалението, съответно увеличението на авансовите вноски се ползва след подаването на декларация за промени на авансовите вноски.

Как можем да помогнем?

В помощ при анализът за това каква да бъде прецизираната авансова вноска, ние Ви предлагаме едно от често използваните онлайн приложения в КиК Инфо по това време на годината:
Калкулатор при промяна на авансови вноски по ЗКПО.

Чрез този калкулатор можете лесно и бързо да направите точни изчисления и съпоставка, за това какво да бъде увеличението/намалението на авансовата вноска (тримесечна или месечна), така че НАП да не начислява лихви, ако е декларирано по-малка авансова вноска, и съответно колко е надвишението при внесени по-високи авансови вноски и отчетена реално по-ниска данъчна печалба.

Кога се дължат лихви при неточно прогнозирани авансови вноски?

Лихви ще се дължат:
  • За месечните авансови вноски, когато дължимият годишен корпоративен данък надвиши с над 20% сумата от определените авансови вноски;
  • За тримесечните авансови вноски, когато 75% дължимия годишен корпоративен данък надвиши с над 20% сумата от определените авансови вноски.

За да избегнем лихвите, както и за по-добра съпоставка на сумите, ние сме предвидили в приложението прецизно изчисление на:
  • Сумата на превишението на авансовите вноски над данъка, съответстващ на новата прогнозна печалба;
  • Сумата която, ако годишният корпоративен данък не превиши, то няма да се начисляват лихви от НАП върху превишението;
  • Сумата която, ако годишната данъчна печалба не превиши, то няма да се начисляват лихви от НАП върху превишението;
  • Изчисленията при намаление с 20%, за още по-точни сметки.

Кои предприятия не внасят авансови вноски през годината?

Не всички предприятия са задължени да правят авансови вноски. Данъчно задължените лица, които са новообразувани (без новообразуваните, чрез преобразуване) и тези, чиито нетни приходи от продажби от предходната година са по-малко от 300 000 лева, не правят авансови вноски за корпоративния данък. Месечни авансови вноски правят данъчно задължените лица, чиито нетни приходи от продажби от предходната година надхвърлят 3 000 000 лева, а всички останали данъчно задължени лица правят тримесечни авансови вноски.


Цитат
Спести време и усилия
Чрез Калкулатор при промяна на авансови вноски по ЗКПО лесно и удобно можеш да направиш изчисление за промяната на авансовата вноска за 2018 г.




kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват www.kik-info.com.
Новите срокове по Наредба № Н-18 за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин:

1. Регистрираните по ДДС лица (с изключение на лицата, ползващи ЕСФП и ИАСУТД) трябва да сменят или  модифицират (чрез производители/вносители на фискални устройства), използваните от тях фискални устройства най-късно до 31 март 2019 г.

2. Нерегистрираните по ДДС лица и лицата, използващи ЕСФП имат задълженията по горната точка до края на месец юни 2019 г.

3. Ползвателите на ИАСТУД трябва да приведат дейността си в съответствие с изискванията на Наредба Н-18  до края на 2019 г.

4. Лицата, които използват софтуер за управление на продажби:

 4.1. Регистрирани по ЗДДС лица, които използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма „в“ (изисквания към лицата, които използват софтуер за управление на продажбите в търговски обект) в срок до 31 март 2019 г. Тези лица трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях  софтуер в срок до 31.05.2019 г.

 4.2. Нерегистрираните по ЗДДС лица, които използват софтуер за управление на продажби, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма „в“ (изисквания към лицата, които използват софтуер за управление на продажбите в търговски обект) в срок до 30 юни 2019 г. Тези лица трябва да подадат в НАП информация за използвания от тях  софтуер в срок до 31.08.2019 г.

Информацията към НАП  се подава с квалифициран електронен подпис чрез е-услуга, достъпна в портала на НАП.

5. Лицата, които извършват сервизно обслужване и ремонт на фискални устройства, привеждат дейността си в съответствие с разпоредбите на Глава седма в срок до 30 юни 2019 г. Срокът за лицата, които извършват сервизно обслужване и ремонт на ИАСУТД е до 31 декември 2019 г. Издадените удостоверения за регистрация на тези лица са валидни до 30 юни 2019 г., съответно до 31 декември 2019 г.

6. Лицата, производители/разпространители на софтуер:

От 1 декември 12.2018 г. производител/разпространител на софтуер за управление на продажбите може  да  декларира съответствие на програмен продукт с изискванията на Наредба Н-18/2006 г., като това ще става с квалифициран електронен подпис чрез електронна-услуга, достъпна на интернет страницата  на НАП.

Софтуерите, за които е декларирано съответствие, ще бъдат включени в публичен списък, достъпен на интернет страницата на НАП.

7. Изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, влизат в сила от 29 декември 2018 г. Лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин към 29 декември 2018 г. трябва да подадат информация за това в срок до 29 март 2019 г.
Здравейте, четох указанията за попълване на калкулатора, но явно нещо не правя както трябва - възможно ли е обезщетението за майчинство да е по-висока сума, ако изляза в болничен поради общо заболяване до термина, отколкото ако си ходя на работа? Брутното ми трудово възнаграждение е 880 лв., а обезщетението би трябвало да е 80% = 704лв. (т.е явява се по-високо от нетото). Ето двата варианта:
https://www.kik-info.com/cache.php?id=f43cc8153de24274ad41bac020b0e91524484420
https://www.kik-info.com/cache.php?id=47666277c260b53eb1dbc001d6f352e324484460
Благодаря предварително!

Напълно възможно е, защото когато сте в болничен се взима за база 80% от осигурителния доход, което като сума е възможно да е по-голяма от нетното възнаграждение, особено след като вдигнаха размера на осигуровките през 2017 и 2018 г.
В групата ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ във Фейсбук говорителят на НАП Росен Бъчваров постави на дискусия сред счетоводната гилдия въпросник, разработван от НАП, свързан с Наредба № Н-18 от 13 декември 2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Днес НАП предостави отговор на събраните въпроси.

Можете да изтеглите файла с отговорите от тук.

С дискусията в групата можете да се запознаете от тук.

Темата с отговорите, може да проследите от тук.
Правилата и политиката на форума можете да намерите тук.

Необходимо е да се запознаете с тях и да ги спазвате при създаването на своите публикации.

Екипът на КиК Инфо благодари за разбирането.
Правилата и политиката на форума можете да намерите тук.

Необходимо е да се запознаете с тях и да ги спазвате при създаването на своите публикации.

Екипът на КиК Инфо благодари за разбирането.
Малките и микропредприятията представляват над 95% от предприятията в България и затова обръщаме специално внимание на минималните изисквания към съдържанието и публикуването на техните отчети, когато те са съставени на база на Националните счетоводни стандарти.




Представяме и нашите онлайн приложения:

чрез които лесно и бързо ще създадете необходимите съкратени форми за публикуване в Агенцията по вписвания.

Формите са съобразени с изискванията на Закона за счетоводството и СС 1 – Представяне на финансови отчети. Предвидени са и необходимите кратки допълнителни оповестявания по СС 1 за микропредприятие. Предвидихме и титулна страница с пояснения към Търговския регистър при публикуването.

Категорията на предприятието се определя по критериите на чл. 19 от Закона за счетоводството. Можете да ползвате следната проверка за определяне на категория предприятие по Закона за счетоводството.

Минимално съдържание на отчета на микропредприятие, прилагащо НСС
 
Годишният финансов отчет на микропредприятията може да се състои само от съкратен баланс и съкратен отчет за приходите и разходите по раздели, съгласно чл. 29, ал. 4 от ЗСч. Тоест за тези предприятия отпадна задължението да съставят приложение с оповестяванията по всеки един от счетоводните стандарти. (Съгласно чл. 29, ал. 5 алинея 4 не се прилага за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятие.)
Цитат
Това бе едно от най-защитаваните облекчения  от страна на Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия. Асоциацията бе поканена и участва в Работната група към Министерството на финансите при транспонирането на Директива 2013/34/ЕС в националното законодателство и създаването на новия Закон за счетоводството, в сила от 01.01.2016 г.

АССП представи множество свои становища и проведе редица срещи, за да убеди законодателя максимално да бъдат използвани всички предвидени в евродирективата възможности за облекчаване на отчетността на най-малките предприятия. Като несъмнен успех за АССП в услуга на всички счетоводители, счетоводни предприятия и микропредприятия бе отпадането от ГФО на въпросното задължително приложение с оповестяванията за микропредприятията.

Внимание! За първи път в българското счетоводно законодателство се дава възможност на предприятия, които не са еднолични търговци, да не съставят приложение. Това облекчение засяга най-голямата категория предприятия – тази на микропредприятията (с изключение на инвестиционните и финансовите холдингови дружества).
Съгласно т. 16.24. от СС 1 микропредприятията, избрали да съставят съкратен баланс в съответствие с чл. 29, ал. 4 от Закона за счетоводството, могат да съставят баланс, който съдържа най-малко информация по раздели, обозначени с букви от Приложение № 1 към СС 1.

Съгласно т. 20.4. от СС 1 микропредприятията, избрали да съставят съкратен отчет за приходите и разходите в съответствие с чл. 29, ал. 4 от Закона за счетоводството, могат да съставят отчет за приходите и разходите, който съдържа най-малко следните статии:
Статия 1: Нетни приходи от продажби.
Статия 2: Други приходи.
Статия 3: Разходи за суровини, материали и външни услуги.
Статия 4: Разходи за персонала.
Статия 5: Разходи за амортизации и обезценки.
Статия 6: Други разходи.
Статия 7: Разходи за данъци.
Статия 8: Финансов резултат (печалба или загуба).


Обръщаме внимание, че използваният израз "най-малко" означава, че формите могат да съдържат и повече информация, която е предвидена в приложенията за баланс и отчет за приходите и разходите в СС 1. Нещо повече, съгласно т. 11.2. от СС 1 по-подробно подразделяне на статиите е допустимо, при условие че се спазва структурата на съответната форма. Нови статии могат да бъдат създавани, при условие че съдържанието им не е отразено в съществуваща статия.

Без нулеви редове

Следва да се отбележи, че съгласно т. 11.4. от СС 1 предприятието не посочва в съответната форма тези раздели, групи и статии, за които липсва информация за предходния и текущия отчетен период. Тоест изготвените баланс и отчет за приходите и разходите не следва да съдържат нулеви редове.

Кратки оповестявания под линията на баланса

Съгласно т. 24.3. от СС 1 микропредприятията могат да не оповестяват цялата информация, изисквана от стандарта, при условие че условните задължения по т. 24.2, буква "г" и предоставените аванси и кредити по т. 24.2, буква "д", както и информация относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в бележка под линия към баланса на предприятието. В случаите на придобиване на собствени акции микропредприятията оповестяват:
а) причината за придобиването;
б) броя и номиналната стойност на придобитите и прехвърлените собствени акции през отчетния период, както и частта от записания капитал, която те представляват;
в) насрещната престация при придобиване или прехвърляне на собствени акции, когато то е възмездно;
г) броя и номиналната стойност на притежаваните собствени акции, както и дела, който те представляват в записания капитал.


Всичко гореспоменато е предвидено в Приложението за съставяне на ГФО на микропредприятие.

Без доклад за дейността

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗСч микропредприятията, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, могат да не изготвят доклад за дейността, при условие че информацията относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в приложението към годишния финансов отчет или в бележка под линия към съставения счетоводен баланс. Това не се прилага за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятия.

Можете да използвате следната онлайн проверка за задължителен одит - актуализирано приложение в платформата КиК Инфо.

Може да се публикува само баланс
 
Съгласно чл. 38, ал. 4 от ЗСч малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, могат да не публикуват своите отчети за приходите и разходите и докладите за дейността. Предвид това, че § 3 от допълнителните разпоредби на закона, казва че микропредприятията, извън облекченията за тях по този закон, се третират като малки предприятия, то посоченото облекчение важи и за тях. Тоест микропредприятията, които не подлежат на одит, могат да публикуват само баланс.

Информация за разпределението на печалбата – незадължителна

По аргументът на противното от чл. 38, ал. 5 от Закона за счетоводството за микропредприятията, които не са предприятия от обществен интерес, вече не е задължително да публикуват информация за предложението на органа на управление за разпределение на печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на общото събрание на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година. Но все пак дори и за тези дружества остава публикуването на протокола с приемането на ГФО на предприятието на годишното ОС.

Срокът за публикуване на ГФО е 30 юни на следващата година, както следва:

1) за всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в Търговския регистър;
2) за ЮЛНЦ със статут в обществена полза – чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
3) за останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет.
За да не въвеждате данни, които вече сте ползвали, можете да работите с готови шаблони за:
  • Приложения
  • Фирми
  • Лица

Как се създават шаблони за приложенията?

Шаблоните за приложенията се създават от съответното приложение, като в меню Профил/Моите шаблони/Приложения ще се визуализират всички създадени от потребителя шаблони.

Например:
Когато създавате пътни листа, чиито данни искате да запазите е необходимо да използвате зеления бутон „+Добави“, създавате име на шаблона и след това може да го заредите по всяко време. Зареждането става от падащото меню на бутон „Шаблони“. Ако желаете да коригирате даден шаблон, можете да го извикате на екран и след корекция да натиснете бутон “Запази”.


Как се създават шаблони за фирми?


В меню Профил/Моите шаблони/Фирми можете да въведете вашите фирми, които след това да ги избирате от съответните менюта за фирми в приложенията. Възможно е да правите Експорт и Импорт на фирмите чрез специален файл, който можете да свалите от менюто с шаблоните за фирмите, като следвате указанията, които системата Ви подсказва.


Как се създават шаблони за лица?


В меню Профил/Моите шаблони/Лица можете да въведете вашите служители и други, които след това да ги избирате от съответните менюта за лица в приложенията. Възможно е да правите Експорт и Импорт на лицата чрез специален файл, който можете да свалите от менюто с шаблоните за лицата, като следвате указанията, които системата Ви подсказва.

Шаблоните са активни само за потребители с  Абонамент за пълен достъп. Направете заявка за Абонамент за пълен достъп от тук.
Първата поправка на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета е вече факт. Част от поправките отстраняват технически грешки и пропуски в текстовете, а друга част са свързани с компетентността, задачите и правомощията на надзорните органи.

Запознайте се с текстовете по-долу или свалетe от тук.



Поправка на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните)

( Официален вестник на Европейския съюз L 119 от 4 май 2016 г. )

На страница 14, в съображение 71, петото и шестото изречение

вместо:

„(71)

… Такава мярка не следва да се отнася до дете.

С цел да се осигури добросъвестно и прозрачно обработване по отношение на субекта на данните, като се отчитат конкретните обстоятелства и контекстът, при които се обработват личните данни, администраторът следва да използва подходящи математически или статистически процедури за профилирането, да прилага съответните технически и организационни мерки, по-специално за да гарантира, че факторите, които водят до неточности в личните данни, се коригират, а рискът от грешки се свежда до минимум, да защити личните данни по начин, който отчита потенциалните заплахи за интересите и правата на субекта на данните и който не поражда, inter alia, ефект на дискриминация за физическите лица въз основа на тяхната раса или етнически произход, политически възгледи, вероизповедание или убеждения, членство в синдикални организации, генетичен или здравен статус или сексуална ориентация или от който не произтичат мерки с такъв ефект.“

да се четат:

„(71)

… Такава мярка не следва да се отнася до дете.

С цел да се осигури добросъвестно и прозрачно обработване по отношение на субекта на данните, като се отчитат конкретните обстоятелства и контекстът, при които се обработват личните данни, администраторът следва да използва подходящи математически или статистически процедури за профилирането, да прилага съответните технически и организационни мерки, по-специално за да гарантира, че факторите, които водят до неточности в личните данни, се коригират, а рискът от грешки се свежда до минимум, да защити личните данни по начин, който отчита потенциалните заплахи за интересите и правата на субекта на данните, и да предотврати, inter alia, ефект на дискриминация за физическите лица въз основа на тяхната раса или етнически произход, политически възгледи, вероизповедание или убеждения, членство в синдикални организации, генетичен или здравен статус или сексуална ориентация или обработване, от което произтичат мерки с такъв ефект.“

На страница 41, в член 14 заглавието:

вместо:

„Информация, предоставяна, когато личните данни идват от субекта на данните“

да се чете:

„Информация, предоставяна, когато личните данни не са получени от субекта на данните“.

На страница 55, в член 37, параграф 1 буква в)

вместо:

„в)

основните дейности на администратора или обработващия лични данни се състоят в мащабно обработване на специалните категории данни съгласно член 9 и на лични данни, свързани с присъди и нарушения, по член 10.“

да се чете:

„в)

основните дейности на администратора или обработващия лични данни се състоят в мащабно обработване на специалните категории данни съгласно член 9 или на лични данни, свързани с присъди и нарушения, по член 10.“

На страница 58, в член 41 параграф 3

вместо:

„3.   Компетентният надзорен орган представя проектокритериите за акредитацията на орган по параграф 1 от настоящия член на Комитета в съответствие с посочения в член 63 механизъм за съгласуваност.“

да се чете:

„3.   Компетентният надзорен орган представя проектоизискванията за акредитацията на орган по параграф 1 от настоящия член на Комитета в съответствие с посочения в член 63 механизъм за съгласуваност.“

На страница 58, в член 41 параграф 5

вместо:

„5.   Компетентният надзорен орган анулира акредитацията на орган по параграф 1, ако условията за акредитация не са били спазени или вече не се спазват или ако предприетите от органа действия нарушават настоящия регламент.“

да се чете:

„5.   Компетентният надзорен орган анулира акредитацията на орган по параграф 1, ако изискванията за акредитация не са били спазени или вече не се спазват или ако предприетите от органа действия нарушават настоящия регламент.“

На страница 59, в член 42 параграф 7

вместо:

„7.   Сертификатът се издава на администратора или обработващия лични данни за максимален срок от три години и може да бъде подновен при същите условия, ако съответните изисквания продължават да са спазени. Сертификатът се оттегля, ако е приложимо, от сертифициращите органи, посочени в член 43, или от компетентния надзорен орган, ако изискванията за сертифицирането не са спазени или вече не се спазват.“

да се чете:

„7.   Сертификатът се издава на администратора или обработващия лични данни за максимален срок от три години и може да бъде подновен при същите условия, ако съответните критерии продължават да са спазени. Сертификатът се оттегля, ако е приложимо, от сертифициращите органи, посочени в член 43, или от компетентния надзорен орган, ако критериите за сертифицирането не са спазени или вече не се спазват.“

На страница 60, в член 43, параграф 3 първото изречение

вместо:

„3.   Акредитирането на сертифициращите органи, посочени в параграфи 1 и 2 от настоящия член, се извършва на базата на критериите, одобрени от надзорния орган, който е компетентен съгласно член 55 или 56, или, от Комитета съгласно член 63.“

да се чете:

„3.   Акредитирането на сертифициращите органи, посочени в параграфи 1 и 2 от настоящия член, се извършва на базата на изискванията, одобрени от надзорния орган, който е компетентен съгласно член 55 или 56, или от Комитета съгласно член 63.“

На страница 60, в член 43 параграф 6

вместо:

„6.   Изискванията, посочени в параграф 3 от настоящия член, и критериите, посочени в член 42, параграф 5, се оповестяват от надзорния орган в леснодостъпна форма. Надзорните органи също така информират Комитета относно тези изисквания и критерии. Комитетът обединява всички механизми за сертифициране и всички печати за защита на данните в регистър и осигурява публичен достъп до тях по подходящ начин.“

да се чете:

„6.   Изискванията, посочени в параграф 3 от настоящия член, и критериите, посочени в член 42, параграф 5, се оповестяват от надзорния орган в леснодостъпна форма. Надзорните органи също така информират Комитета относно тези изисквания и критерии.“

На страница 69, в член 57, параграф 1 буква п)

вместо:

„п)

изготвя и публикува критериите за акредитация на органите за наблюдение на кодексите за поведение съгласно член 41 и на сертифициращите органи съгласно член 43;“

да се чете:

„п)

изготвя и публикува изискванията за акредитация на органите за наблюдение на кодексите за поведение съгласно член 41 и на сертифициращите органи съгласно член 43;“.

На страница 74, в член 64, параграф 1 буква в)

вместо:

„в)

има за цел одобряване на критериите за акредитиране на орган съгласно член 41, параграф 3 или на орган по сертифициране съгласно член 43, параграф 3;“

да се чете:

„в)

има за цел одобряване на изискванията за акредитиране на орган съгласно член 41, параграф 3, на сертифициращ орган съгласно член 43, параграф 3 или на критериите за сертифициране, посочени в член 42, параграф 5;“.

На страница 74, в член 64 параграфи 6, 7 и 8

вместо:

„6.   Компетентният надзорен орган не приема проекта си за решение по параграф 1 в рамките на посочения в параграф 3 срок.

7.   Надзорният орган, посочен в параграф 1, в най-голяма степен взема предвид становището на Комитета и в срок от две седмици след получаване на становището информира председателя на Комитета по електронен път дали ще запази или ще измени своя проект за решение и му представя изменения проект за решение, ако има такъв, като използва стандартизиран формат.

8.   Когато засегнатият надзорен орган информира председателя на Комитета в посочения в параграф 7 от настоящия член срок, че възнамерява изцяло или отчасти да не се съобрази със становището на Комитета, като представи съответните основания, се прилага член 65, параграф 1.“

да се четат:

„6.   Компетентният надзорен орган, посочен в параграф 1, не приема проекта си за решение по параграф 1 в рамките на посочения в параграф 3 срок.

7.   Компетентният надзорен орган, посочен в параграф 1, в най-голяма степен взема предвид становището на Комитета и в срок от две седмици след получаване на становището информира председателя на Комитета по електронен път дали ще запази или ще измени своя проект за решение и му представя изменения проект за решение, ако има такъв, като използва стандартизиран формат.

8.   Когато компетентният надзорен орган, посочен в параграф 1, информира председателя на Комитета в посочения в параграф 7 от настоящия член срок, че възнамерява изцяло или отчасти да не се съобрази със становището на Комитета, като представи съответните основания, се прилага член 65, параграф 1.“

На страница 74, в член 65, параграф 1 буква а)

вместо:

„a)

когато в случаи по член 60, параграф 4 засегнат надзорен орган е повдигнал относимо и обосновано възражение срещу проект за решение на водещия орган или водещият орган е отхвърлил възражението като неотносимо или необосновано. …;“

да се чете:

„a)

когато в случаи по член 60, параграф 4 засегнат надзорен орган е повдигнал относимо и обосновано възражение срещу проект за решение на водещия надзорен орган и водещият надзорен орган не е приел възражението или е отхвърлил възражението като неотносимо или необосновано. …“.

На страница 76, в член 69 параграф 2

вместо:

„2.   Без да се засягат исканията на Комисията, посочени в член 70, параграф 1, буква б) и член 70, параграф 2, Комитетът не търси и не приема указания от никого при изпълнението на своите задачи или упражняването на своите правомощия.“

да се чете:

„2.   Без да се засягат исканията на Комисията, посочени в член 70, параграфи 1 и 2, Комитетът не търси и не приема указания от никого при изпълнението на своите задачи или упражняването на своите правомощия.“

На страница 77, в член 70, параграф 1 буква л)

вместо:

„л)

извършва преглед на практическото прилагане на насоките, препоръките и най-добрите практики, посочени в букви д) и е);“

да се чете:

„л)

извършва преглед на практическото прилагане на насоките, препоръките и най-добрите практики;“.

На страница 77, в член 70, параграф 1 буква о)

вместо:

„о)

извършва акредитацията на сертифициращи органи и периодичния ѝ преглед съгласно член 43 и поддържа публичен регистър на акредитираните органи съгласно член 43, параграф 6 и на акредитираните администратори и обработващи лични данни, установени в трети държави, съгласно член 42, параграф 7;“

да се чете:

„о)

одобрява критериите за сертифициране съгласно член 42, параграф 5 и поддържа публичен регистър на механизмите за сертифициране и печатите и маркировките за защита на данните съгласно член 42, параграф 8, както и на сертифицираните администратори или обработващи лични данни, установени в трети държави, съгласно член 42, параграф 7;“.

На страница 77, в член 70, параграф 1 буква п)

вместо:

„п)

уточнява изискванията, посочени в член 43, параграф 3, с оглед на акредитацията на сертифициращи органи съгласно член 42;“

да се чете:

„п)

одобрява изискванията, посочени в член 43, параграф 3, с оглед на акредитацията на сертифициращи органи, посочени в член 43;“.

На страница 81, в член 80 параграф 2

вместо:

„2.   Държавите членки могат да предвидят всяка структура, организация и сдружение по параграф 1 от настоящия член, независимо от възложения от субекта на данни мандат, да има право да подаде в съответната държава членка жалба до надзорния орган, който е компетентен съгласно член 73, и да упражни правата по членове 78 и 79, ако счита, че правата на субект на данни съгласно настоящия регламент са били нарушени в резултат на обработването на лични данни.“

да се чете:

„2.   Държавите членки могат да предвидят всяка структура, организация и сдружение по параграф 1 от настоящия член, независимо от възложения от субекта на данни мандат, да има право да подаде в съответната държава членка жалба до надзорния орган, който е компетентен съгласно член 77, и да упражни правата по членове 78 и 79, ако счита, че правата на субект на данни съгласно настоящия регламент са били нарушени в резултат на обработването на лични данни.“

Близо 5 млрд. лв. вече не са налични в касите на фирмите след контролната кампания на НАП спрямо компании, които бяха посочили във финансовите си отчети значителни суми в брой. По предварителни статистически данни наличните суми в брой към края на 2017 г. са малко над 8 млрд. и 100 млн. лв., като година по-рано в каси счетоводно са отчетени над 13 млрд лв.

През 2017 г. НАП започна множество проверки и ревизии, а хиляди дружества получиха предупредителни писма от приходната агенция. В резултат на това значителна част от компаниите коригираха финансовите си резултати за миналата година или декларираха, че са изплатили дивиденти. Проверките на НАП потвърдиха първоначалното допускане, че  главната причина за нереално високите касови наличности са лични разходи на собствениците и управителите на фирмите, за които не са представяни документи. Като резултат от масовите мерки на НАП в бюджета постъпиха и над 130 млн. лв. повече от данък върху дивидентите, като на компаниите беше дадена възможност доброволно да коригират данъчните си декларации, без да им бъдат възлагани проверки.

От приходната агенция допълват, че и занапред ще продължат да наблюдават  наличностите в брой във финансовите отчети на дружествата. От НАП съобщават още, че са формирали списък с над 13500 компании с декларирани над 100 000 лв. в каса (общо 4,3 млрд лв.) към края на 2017 г., чието данъчно поведение ще са наблюдава през 2018 г. и при необходимост ще бъдат възложени проверки.

„Кампанията на НАП даде отлични дисциплиниращи резултати – от една страна по отношение на ръста на данъка върху дивидентите и, от друга страна, че насърчаването на доброволното спазване на данъчното и осигурително законодателство е каузата, за която ще продължаваме да работим.“ каза заместник-изпълнителният директор на НАП Пламен Димитров.   
Днес Комисията предложи подробни изменения от техническо естество на правилата на ЕС във връзка с данъка върху добавената стойност (ДДС).

С предложения пакет от мерки значително се изменят правилата във връзка с ДДС, като се слага край на 25-годишния „преходен“ режим на ДДС в единния пазар.

С днешните промени се изяснява, че продавачът следва да начислява дължимия ДДС при продажба на стоките на своя клиент в друга държава от ЕС, като се прилага ставката на държавата членка на местоназначение. Придобиващото стоките лице ще бъде отговорно за плащането на ДДС, само когато е сертифицирано данъчно задължено лице (т.е. надежден данъкоплатец, признат за такъв от данъчната администрация).

Единен онлайн портал („обслужване на едно гише“) за търговците

За да се рационализират в максимална степен правилата за ДДС за предприятията, с днешните изменения ще се въведат необходимите разпоредби за създаване на онлайн портал или „обслужване на едно гише“ за всички предприятия в ЕС за обявяване на тяхното ДДС, както беше съобщено в предложенията на Комисията във връзка с реформата през октомври 2017 г. Системата ще бъде също така достъпна за дружества извън ЕС, които желаят да продават на други предприятия в рамките на Съюза и които в противен случай трябваше да се регистрират за целите на ДДС във всяка държава членка. След въвеждането на тази система предприятията ще трябва да определят един посредник в ЕС, който да се занимава от тяхно име с формалностите във връзка с ДДС.

По-малко бюрокрация

Комисията изтъква, че с промените се укрепва саморегулиращия характер на ДДС и ще се намалят административните постъпки, които трябва да извършат предприятията при продажба на други дружества в останалите държави членки. Специалните задължения за докладване във връзка с преходния режим на ДДС няма да са нужни повече за търговията със стоки. Допълнителното фактуриране по отношение на търговията в ЕС ще се урежда с правилата на държавата членка на продавача, което следва да я улесни.

Опростяване на начина на данъчно облагане на стоките

В сегашната система на ДДС търговията със стоки между предприятия се разделя на две сделки: освободена от ДДС продажба в държавата членка на произход и данъчно облагано придобиване в държавата членка на местоназначение.

С днешното предложение се слага край на това разделение на всяка отделна търговска сделка. След постигане на съгласие с измененията в правилата за ДДС презграничната търговия със стоки ще се дефинира като „една данъчно облагаема доставка“, което ще гарантира, че стоките се облагат в държавата членка, където приключва превозът, както и трябва да бъде. Измамите с ДДС следва драстично да спаднат, посочва още Комисията.
Важно съобщение относно задължението за уведомяване на КЗЛД за определено Длъжностно лице по защита на данните

Комисията за защита на личните данни публикува образец на уведомление за определяна на длъжностно лице по защита на личните данни.

КЗЛД е приела образеца на Уведомление, който Администраторът/Обработващият лични данни следва да попълни и подаде в КЗЛД в съответствие с чл. 37, ал. 7 от Регламент (ЕС) 2016/679 относно уведомяване на надзорния орган за определено Длъжностно лице по защита на данните.

Администратори/Обработващи лични данни, подали вече такава информация в КЗЛД, не следва да я подават повторно. При необходимост от допълнителна информация, КЗЛД ще се свърже служебно с тях.

Попълненото Уведомление за определено длъжностно лице по защита на данните се изпраща в КЗЛД по някой от следните начини:
1. Лично, на хартиен носител – в деловодството на КЗЛД на адрес: гр. София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2.
2. С писмо на адрес: гр. София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2, Комисия за защита на личните данни.
4. На имейла на КЗЛД - kzld@cpdp.bg. В този случай, Уведомлението трябва да бъде подписано с Квалифициран електронен подпис (КЕП).

Срок за подаване на уведомленията не е посочен.

Формулярите за попълване могат да бъдат свалени от тук
 
Указания за попълване

1.   Общи положения
1.1.   Уведомлението за определено длъжностно лице по защита на данните (ДЛЗД) се подава от администратора/обработващия (АЛД/ОЛД) или от изрично упълномощено от него лице чрез нотариално заверено пълномощно (пълномощното се прилага и е неразделна част от Уведомлението).

1.2.   Публичната част на регистъра включва: име на АЛД/ОЛД, име на ДЛЗД и данните за контакт с ДЛЗД.

1.3.   ЕГН се обработва единствено за целите на:
­   идентификация на АЛД/ОЛД, когато е физическо лице;
­   верификация на електронни документи, подписани с квалифициран електронен подпис (КЕП), по смисъла на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.

1.4.   Адресни данни, които са извън територията на Република България се вписват само в частта „Адрес“.

2.   За юридическо лице или публичен орган е достатъчно да бъдат попълнени само от част I, т. 1 „Код по БУЛСТАТ/ЕИК“, т. 4 и част II, в случай, че другите данни са част от публичен регистър (регистър БУЛСТАТ и Търговски регистър). Необходимите данни ще бъдат събрани служебно от администрацията на КЗЛД в съответствие с чл. 2 от Закона за електронното управление.

3.   В случаите, различни от т. 2, се попълват всички относими реквизити.

4.   При промяна на обстоятелства, относно подадено в КЗЛД уведомление за определено длъжностно лице по защита на данните, същите се описват в придружително писмо, към което се прилага настоящия формуляр с актуалната информация. Писмото и формуляра се подават по реда на т. 1.1.

Относно длъжностнитe лица по защита на данните, четете тук.

До: Потребителите на КиК Инфо
Необходимо е Вашето внимание и реакция във връзка с GDPR!



Здравейте, колеги и приятели!

Ние от КиК Инфо ценим коректността и прозрачността и сме посветени на това, да установим силни и дълготрайни отношения с вас, нашите потребители, изградени на базата на доверие и взаимна полза.

Затова разработихме нашата Политика за защита на личните данни в прозрачна, разбираема и лесно достъпна форма и съответствие с GDPR и актуализирахме нашите Общи условия за ползване. Моля, запознайте се с тях.

Вярваме, че вие, потребителите, сте в основата на това, което правим. Интересуваме се от Вашето мнение, за да създаваме нови приложения, калкулатори и материали, от които имате нужда.

Приемаме много сериозно правилата по Общия регламент за защита на данните, затова голяма част от усилията ни са насочени да направим услугите ни по-сигурни и по-достъпни. Ние гарантираме, че защитата на личните данни и сигурността са въплътени във всичко, което правим.

Вълнуваме се от предстоящите събития и бихме искали да бъдете част тях!

Каним регистрираните потребители в сайта, които желаят да продължат да получават нашия безплатен бюлетин, да влязат в профила си и да посочат своя избор. Благодарим на тези, които вече го направиха!

Каним нерегистрираните потребители да се регистрират в портала КиК Инфо, за да получат по-добра функционалност. Регистрацията е безплатна. Моля, имайте предвид, че след 25 май ще изпращаме бюлетин само на регистрирани потребители, които са заявили изрично, че желаят да получават имейли от нас.

Ние уважаваме Вашите права и избори и изпращаме само поискани имейли. Моля, знайте, че винаги може да промените Вашия избор от профила си или да се отпишете директно от изпратения имейл.

Приятна и ползотворна работа със сайта!

Екипът на КиК Инфо
Какво означава правото „да бъдеш забравен”? 

Правото „да бъдеш забравен” или възможност за изтриване са уредени в Общия регламент за защита на данните или GDPR. Съгласно пар. 1 на чл. 17 от регламента, физическото лице може да поиска, а администраторът е длъжен да изтрие конкретните негови лични данни. Администраторът следва да отговори на това искане без ненужно забавяне и най-късно в рамките на един месец, както и да посочи причините, ако не възнамерява да се съобрази с тези искането.

На какви основания може лицето да поиска изтриването?

Възможност за изтриване би могла да бъде осъществена единствено при наличието на следните основания:
  • личните данни повече не са необходими за целите, за които са били събрани или обработвани по друг начин;
  • лицето оттегля своето съгласие, върху което се основава обработването на данните;
    лицето възразява срещу обработването и няма преимуществено законово основание за продължаване на обработването;
  • личните данни са били обработвани незаконосъобразно;
  • личните данни трябва да бъдат изтрити с цел спазването на правно задължение по правото на Съюза или правото на държава членка, което се прилага спрямо администратора;
  • личните данни са били събрани във връзка с предлагането на услуги на информационното общество на дете.

Кога администраторът може да откаже?

Регламентът предвижда ситуации, в които администраторът има възможност да откаже да изтрие данните, а именно когато обработването на конкретните данни е с цел:
  • да упражнява правото на свобода на изразяване и информация;
  • да изпълнява правно задължение или да изпълнява задача от обществен интерес или упражняване на публична власт;
  • за целите на общественото здраве;
  • архивиране за цели в обществен интерес, научноизследователски исторически изследвания или статистически цели; или
  • установяване, упражняване или защитата на правни претенции.

„Правото да бъдеш забравен” не е абсолютно право. Всеки субект на данни може да се възползва от това си право единствено при наличие на конкретно основание.

Два примера за основателен отказ от правото „да бъдеш забравен” или изтриване

Пример 1: Бивш служител се обръща към работодател за изтриване на всички лични данни, които работодателят има за него. Работодателят може да откаже да изтрие всички данни веднага, тъй като съгласно Закона за счетоводството ведомости за заплати се съхраняват 50 години, считано от 1 януари на отчетния период, следващ отчетния период, за който се отнасят. Все пак работодателят трябва да прецени дали някои от данните за бившия служител могат да бъдат изтрити на този етап, поради причината, че за тях няма изискване да се пазят за толкова дълъг срок.

Пример 2: Физическо лице се обръща за изтриване на всички данни към компания, от която е получило стока или услуга, за което му е издадена фактура. Кампанията може да откаже да изтрие всички данни веднага, тъй като съгласно Закона за счетоводството счетоводни регистри и финансови отчети, включително документи за данъчен контрол, каквито са фактурите, одит и последващи финансови инспекции се съхраняват 10 години, считано от 1 януари на отчетния период, следващ отчетния период, за който се отнасят. Компанията трябва да прецени дали няма лични данни на лицето, извън необходимите за данъчен контрол, които следва да бъдат изтрити без нужното забавяне до един месец.
НАП започва масови данъчни проверки в пунктовете за годишни технически прегледи (ГТП). Освен за издаването на касови бележки и отчитането на оборота, инспекторите ще следят и за спазването на осигурителното законодателство.
Обобщените данни за извършените прегледи, които всички пунктове за ГТП подават към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, са анализирани в приходната администрация, като са съпоставени с данните от фискалните им устройства.

При 326 пункта са установени значителни разлики между подадената информация за прегледаните автомобили и отчетените приходи на касовите апарати. Първоначалните оценки сочат, че общата сума на укритите приходи е в размер на 19,4 млн. лв. Ако тези несъответствия се потвърдят, на фирмите, които стопанисват пунктовете, могат да бъдат възложени и ревизии, допълват от НАП.

От приходната администрация напомнят на клиентите на пунктове за ГТП, че за всяка заплатена от тях такса за преглед задължително трябва да получат и касова бележка. За нарушения на данъчните изисквания могат да се подават сигнали на телефона на НАП 0700 18 700.
Министерството на финансите публикува разяснение за публичността на финансовите отчети на предприятията за 2017 г.

ПУБЛИЧНОСТ НА ФИНАНСОВИТЕ ОТЧЕТИ ЗА 2017 Г.

От началото на 2018 г. са в сила изменения и допълнения в Закона за счетоводството (ЗСч), които касаят най-вече публичността на финансовите отчети на предприятията за 2017 г., свързани основно с промените в Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. В тази връзка са и разясненията по някои често задавани въпроси.

1. ПРЕДПРИЯТИЯ, ЗАДЪЛЖЕНИ ДА ПУБЛИКУВАТ ГОДИШНИ ФИНАНСОВИ ОТЧЕТИ ЗА 2017 Г.

Съгласно чл. 38, ал. 1 от ЗСч, в срок до 30 юни на следващата година, предприятията публикуват годишния финансов отчет, консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма от ЗСч, приети от общото събрание на съдружниците или акционерите или от съответния орган, както следва:
1. всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър (ТР);
2. юридическите лица с нестопанска цел със статут в обществена полза – чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията. В Закона за юридическите лица с нестопанска цел са регламентирани реда и условията за вписване/деклариране на обстоятелства, свързани с ЮЛНЦ;
3. останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет. Когато отчетите и докладите на предприятията се публикуват в интернет, до тях трябва да бъде осигурен свободен безплатен достъп за период не по-кратък от три години след датата на публикуването им, и при поискване да предоставят информация за мястото, където са публикувани техните отчети и доклади.

2. ПРЕДПРИЯТИЯ, КОИТО НЕ ПУБЛИКУВАТ ГОДИШНИ ФИНАНСОВИ ОТЧЕТИ ЗА 2017 Г.

Съгласно измененията на чл. 38, ал. 9 от ЗСч (обн. ДВ, бр. 92 от 2017 г.) предприятията, които не публикуват годишни финансови отчети за 2017 г. са:
- еднолични търговци, които не подлежат на задължителен независим финансов одит (тези от тях, които не са осъществявали дейност през отчетния период, не декларират това обстоятелство с декларация в Търговския регистър);
- бюджетни предприятия;
- предприятия, които не са осъществявали дейност през отчетния период. Това обстоятелство се декларира с декларация (свободен текст), която се публикува в Търговския регистър в срок до 31 март на следващата година. Държавни такси за публикуване на декларацията не се дължат. В тази връзка на официалната интернет- страница на Търговския регистър (www.brra.bg) е публикувано следното съобщение:
„Уведомяваме потребителите на информационната система на Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, че декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от Закона за счетоводството може да се представи за обявяване със заявление по образец съгласно приложение № Г2 или № Г1 от Наредба № 1 от 14 февруари 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

Към заявлението се прилагат:
- Декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч в свободен текст (че през отчетния период не е осъществявана дейност);
- Декларация по чл. 13, ал. 4 от Закона за Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) (това е декларация, подписана от заявителя по чл. 15, ал. 1, т. 1, 2 и 3 или ал. 3, за истинността на заявените обстоятелства или за приемането на представените за обявяване актове);
- Адвокатско пълномощно (ако заявяването е от упълномощен адвокат).

Предвид липсата на представен годишен финансов отчет, заявител не може да бъде лице по чл. 15, ал. 3 от ЗТРРЮЛНЦ - съставител на финансов отчет, а представляващият или упълномощен от него адвокат съгласно Закона за адвокатурата.

За обявяване на декларация по чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч не се дължи държавна такса.

При подаване на заявлението по електронен път информационната система позволява да бъде подписано, независимо от уведомителното съобщение за дължима държавна такса.“

Измененията в чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч влизат в сила от 01.01.2018 г. и се прилагат за годишните финансови отчети за отчетен период 2017 г.

3. ЮРИДИЧЕСКИ ЛИЦА, КОИТО НЕ ПОДЛЕЖАТ НА ВПИСВАНЕ В ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР И РЕГИСТЪРА ЗА ЮРИДИЧЕСКИТЕ ЛИЦА С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ.

Търговският регистър и регистъра за юридически лица с нестопанска цел поддържа обща база данни за търговците и клоновете на чуждестранни търговци, юридическите лица с нестопанска цел и клоновете на чуждестранни юридически лица с нестопанска цел. От обхвата на закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) са изключени политическите партии и вероизповеданията, както и синдикалните и работодателските организации, тъй като дейността им се регулира от специални закони.

Предприятия по силата на чл. 2 от ЗСч, които не подлежат на вписване в ТР и регистър на ЮЛНЦ са:
- местни юридически лица, които не са търговци – организациите, които имат за цел извършването на политическа, синдикална и дейност, присъща на вероизповедание;
- дружества (граждански дружества, обединения, сдружения и др.), регистрирани по реда на Закона за задълженията и договорите;
- осигурителните каси по чл. 8 от Кодекса за социалното осигуряване;
- търговски представителства – търговско представителство на чуждестранно лице по чл. 24 от Закона за насърчаване на инвестициите.

Предприятията, които не попадат в обхвата на ЗТРРЮЛНЦ:
1. ако не са осъществявали дейност през отчетния период не публикуват декларация, че не са осъществявали дейност и не публикуват годишен финансов отчет;
2. ако са осъществявали дейност – публикуват годишен финансов отчет в икономическо издание или в интернет.

4. ЮРИДИЧЕСКИ ЛИЦА С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ, КОИТО ПОДЛЕЖАТ НА ВПИСВАНЕ В ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР И РЕГИСТЪРА ЗА ЮРИДИЧЕСКИТЕ ЛИЦА С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ, НО НЕ СА СЕ ПРЕРЕГИСТРИРАЛИ В АГЕНЦИЯТА ПО ВПИСВАНИЯТА ПРЕДИ КРАЙНИЯ СРОК 31.12.2020 Г.

ПУБЛИКУВАНЕ НА ГОДИШНИТЕ ФИНАНСОВИ ОТЧЕТИ ЗА 2017, 2018 И 2019 Г.

На основание § 25, ал. 1 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, всички ЮЛНЦ, вписани в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел при окръжните съдилища, са длъжни в срок до 31.12.2020 г. да подадат заявление за пререгистрация в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел към Агенцията по вписвания.

Съгласно § 26, ал. 4 на същия закон, до изтичане на този срок Министерството на правосъдието поддържа публична база данни на юридическите лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза, за лицата, които не са подали заявление за пререгистрация.

На интернет страницата на Министерство на правосъдието е публикувано съобщение за юридическите лица с нестопанска цел (http://www.justice.government.bg/41/), в което се казва, че след 01.01.2018 г. „всички постъпили в деловодство на Министерство на правосъдието заявления за вписване на обстоятелства и обявяване на актове в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел (ЦРЮЛНЦ) и придружаващите ги документи ще бъдат връщани на заявителите поради липса на правно основание за вписване в ЦРЮЛНЦ“. Министерство на правосъдието изразява становище, че „Централен регистър“ няма правно основание за обявяване на актове на ЮЛНЦ в обществена полза, тъй като в ЗЮЛНЦ са отменени раздел II „Централен регистър“ на глава трета и чл. 45-50, както и Правилника за устройството и дейността на Централния регистър при Министерство на правосъдието.

Така, независимо дали ЮЛНЦ в обществена полза са извършвали дейност или не през 2017 г. и към 30 юни на текущата година не са се пререгистрирали в Агенцията по вписванията, те няма да публикуват годишните си финансови отчети и декларации по чл. 38, ал.9, т. 2 от ЗСч.

Следователно годишните финансови отчети на ЮЛНЦ за 2017, 2018 и 2019 г. ще се публикуват, както следва:
- за ЮЛНЦ, които са се пререгистрирали в Агенцията по вписванията – в регистъра за ЮЛНЦ за отчетните периоди за които има направена пререгистрация, съответно там публикуват и декларация, ако не са осъществявали дейност;
- за ЮЛНЦ, осъществяващи дейност в частна полза и които не са се пререгистрирали в Агенцията по вписванията – чрез икономическо издание или чрез интернет, до момента на пререгистрация и не публикуват декларация, ако не са осъществявали дейност;
- за ЮЛНЦ, осъществяващи дейност в обществена полза, които не са се пререгистрирали в Агенцията по вписванията – не публикуват годишни финансови отчети до момента на тяхната пререгистрация в Агенцията по вписванията и не публикуват декларация, ако не са осъществявали дейност.

5. ГЛОБИ И САНКЦИИ

В чл. 74 от ЗСч са регламентирани глобите и санкциите за непубликуване на финансовите отчети в сроковете по чл. 38 от закона.

С измененията на чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч се освобождават от задължението за обявяване в търговския регистър на годишните финансови отчети на предприятията, които не са осъществявали дейност през съответния период. Целта на тази законодателна промяна е значително да облекчи предприятията без дейност, като от една страна отпада задължението им да съставят отчети и да ги публикуват, а от друга - да заплащат държавни такси. Предприятията обаче трябва да декларират, че не са осъществявали дейност с декларация, свободен текст. Тази декларация се публикува в търговския регистър в срок до 31 март на следващата година. Указаният срок - 31 март на следващата година цели да се избегне натоварването на софтуерния продукт при електронно деклариране и струпването на опашки при подаване на заявленията на хартиен носител, което е най-голямо към края на сроковете по чл. 38, ал. 1 - до 30 юни на следващата година, а също така предприятията без дейност не би следвало да съставят отчети, съответно не се нуждаят от допълнително време за съставянето им, одитирането и приемането от общото събрание.

В случай че предприятие без дейност не декларирало това обстоятелство в срока до 31 март и не се е възползвало от облекченията, регламентирани в чл. 38, ал. 9, т. 2 от ЗСч – да не заплащат държавни такси на Агенцията по вписванията, а е съставило и публикувало годишен финансов отчет до 30 юни на следващата година, се счита че са изпълнили изискванията на ЗСч за публичност на финансовите отчети и съответно не подлежат на глоби и санкции.

Следва да се има предвид, че от заплащане на такса са освободени само тези предприятия без дейност, които публикуват декларации, че не са осъществявали дейност до 31 март. След този срок предприятията следва да публикуват годишни финансови отчети, като заплатят таксата за обявяване на годишни финансови отчети по сметката на Агенцията по вписванията.

Можете за изтеглите разаяснението от тук:
От днес физическите лица могат да проверят в сайта на НАП дали за тях има подадени данни от предприятия и от самоосигуряващи се лица за изплащани доходи, различни от тези по трудов договор, като например хонорари. Така гражданите ще могат да проверят и попълнят коректно годишните си декларации за облагане на доходите. Е-услугата „Справка за изплатени доходи (различни от трудови) на физически лица“ е достъпна чрез Портала на НАП за електронни услуги - https://inetdec.nra.bg/, с ПИК или електронен подпис. Е-услугата предоставя информация също за вида и размера на изплатения доход, както и за удържания данък.

От НАП напомнят, че срокът за подаването на декларациите за облагане на доходите от 2017 г. изтича на 30 април 2018 г., като дотогава трябва да се плати и посоченият в тях данък за довнасяне. Най-бързо и лесно декларациите се подават онлайн с ПИК или електронен подпис. Статистиката от подадените до този момент подоходни декларации на физическите лица сочи, че всяка втора е подадена по електронен път.
Информация за попълване и подаване на данъчни и осигурителни декларации и внасяне на суми към бюджета може да се получи на телефона на НАП 0700 18 700 на цената на градски разговор или в сайта на НАП www.nap.bg
На Gergana Stoilowa и бе отнет достъпа до форума и сайта поради неприемливо поведение и заяждане с други членове на форума.
Здравейте, безплатния калкулатор: "Кое е по-изгодно EOOД или самонает?" прави сравнение на данъците и осигуровките при двете хипотези:
- дейност чрез ЕООД, с осигуряване като СОЛ или
- дейност чрез физическо лице, което се осигурява, като СОЛ.
Тоест облагането е като СОЛ и при двете хипотези, като при втората има изравняване осигуровките в годишен аспект.

Идеята е хора, които сега навлизат в бизнеса, да си преценят преди да откриват фирми. А ако искате да получите месечния размер на осигуровките върху 510 лв., то сме създали Калкулатор за СОЛ: https://www.kik-info.com/kalkulatori/osigurovki-samoosiguriavashtose-lice.php

Отделно за граждански договор, без самоосигуряване, имаме отделен калкулатор в сайта: https://www.kik-info.com/kalkulatori/grajdanski-dogovor.php

Последните два калкулатора са част от абонамента.