Да се подготвим за годишното счетоводно приключване на една добра и сигурна платформа. Това за нас, счетоводителите, означава да предвидим всяка стъпка, всяка процедура и всеки срок.

» Безплатно приложение: ✔ Чек лист Приключване 2021 и Подготовка 2022

Маркирайте само тези процедури и срокове, които желаете да включите за конкретната фирма. Най-често срещаните са отбелязани по подразбиране. След това може да отпечатате чек листа за по-лесното проследяване на сроковете и процедурите на тази фирма.



kik info
по-лесно | по-бързо | по-сигурно
Абонамент за пълен достъп от тук.
Темата е архивирана.

Новата тема: https://kik-info.com/forum/index.php?topic=29660
Тема за Калкулатор: Майчинство
http://www.kik-info.com/calculators/maichinstvo.php

Калкулаторът има за цел да изчисли прогнозните размери на паричните обезщетения от ДОО по месеци, както и прогнозни периоди за болнични и отпуски при бременност, раждане и отглеждане на дете.

Важно: Моля, преди да публикувате въпрос, внимателно да прочетeте и изпълните указанията по-долу. Моля, имайте предвид, че това е тема само за въпроси свързани с майчинството, а всички други, които са извън темата, ще бъдат изтривани.

УКАЗАНИЯ ЗА ПОПЪЛВАНЕ

I. Ако през даден месец сте била в болничен, то в колона "Болнични" запишете:

1. Сумата, която сте получили, като обезщетение от НОИ и ако болничният е за временна неработоспособност поради общо заболяване, то във Вид изберете "ОЗ - общо заболяване"
или
2. Сумата, която сте получили, като обезщетение от НОИ и ако болничният е за бременност и раждане, то във Вид изберете "БР - бременност и раждане"
или
3. Дохода, от който е определено обезщетението и във Вид изберете "ББ - база болничен". Ако имате свой ПИК, от сайта на НОИ в Справка за социално осигуряване - актуално състояние, можете да видите своя доход, от който е определено обезщетението (информация от НОИ за получаване на ПИК тук).

4. Ако през целия месец сте била в болнични, в колоната "Осигурителен доход спрямо заплата", напишете 0, когато калкулаторът ви даде съобщение, че това поле е задължително. Пояснение: това е осигурителният доход спрямо заплатата, която сума само за целите на калкулатора в този случай ще е 0. След натискане на бутона "Изчисли" калкулаторът сам ще преизчисли осигурителния доход спрямо болничния, който сте посочила в другата колона.

II. Ако през даден месец сте била:
1. не осигурена за общо заболяване и майчинство (например безработна)
2. студентка
3. в неплатен отпуск, който се зачита за трудов или служебен стаж
4. в отпуск за отглеждане на малко дете или
5. осигурена по законодателството на друга държава по условията на международен договор, по който Република България е страна

то в колони "Брутна заплата" и "Нетна заплата" запишете минимална работна заплата (МРЗ) за страната за съответния месец. Вижте таблица с МРЗ тук.

6. Ако само за част от дните през даден месец сте били в хипотеза на някои от изброените по-горе случаи, то към сумите от двете колони "Брутна заплата" и "Нетна заплата", трябва да добавите среднодневната минимална работна заплата за всеки работен ден от дните, в които не сте била осигурена. Например: През 3 работни дни от даден месец, Вие не сте била осигурена. Следователно в калкулатора към сумите в колони "Брутна заплата" и "Нетна заплата" трябва да добавите сума, която се изчислява по следния начин = (МРЗ/21)*3.

III. Кога имате право на тези обезщетения?

Имате право на парично обезщетение за бременност и раждане и за отглеждане на малко дете, ако са изпълнени за Вас следните три условия:
1. ако сте осигурено лице за общо заболяване и майчинство
2. ако имате 12 месеца осигурителен стаж, като осигурена за този риск
3. ако към датата на раждането на детето сте осигурена по трудово правоотношение с работодател.



Старата тема: https://kik-info.com/forum/index.php?topic=528.1420
Здравейте, Morthe,

Напишете 0 в това поле. Това е осигурителният доход, спрямо заплатата, което за целите на изчислението във Вашият случай е 0. След натискане на Изчисли калкулаторът сам ще преизчисли осигурителния доход спрямо болничния, който сте посочили в другата колона.
Здравейте, Morthe,

Напишете 0 в това поле. Това е осигурителният доход, спрямо заплатата, което за целите на изчислението във Вашият случай е 0. След натискане на Изчисли калкулаторът сам ще преизчисли осигурителния доход спрямо болничния, който сте посочили в другата колона.
Калкулатор: Изчисление на запор по чл. 446 от ГПК

https://kik-info.com/trz/zapor-po-chl-446.php

С помощта на този калкулатор можете лесно да изчислите сумата, която следва да удържите в случаите на запор по чл. 446 от Гражданския процесуален кодекс. Формулите са съобразени с промените на закона, в сила след 01.11.2017 г. Предвидени са и случаите на удръжки и при запори за издръжки.

Темата е архивирана.

Нова тема: https://kik-info.com/forum/index.php?topic=29656
Новият календар за 2022 г. с работните и почивните дни е публикуван на сайта. Можете да изтеглите от тук календара на КиК Инфо за 2022 г. в PDF.

Годината ще има 248 работни дни, които стандартно са 1984 работни часа, а празничните дни са 14.

Официалните празници са:

Нова година - 1 януари (събота, почива се на 3 януари, понеделник) 
Освобождението - 3 март (четвъртък)
Великден - 24 април (почива се от 22 до 25 април вкл.)
Ден на труда - 1 май (неделя, почива се на 2 май, понеделник)
Гергьовден - 6 май (петък)
Ден на Светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност - 24 май (вторник)
Ден на Съединението - 6 септември (вторник)
Ден на Независимостта - 22 септември (четвъртък)
Коледа - 24, 25 и 26 декември (почива се от 24 до 28 декември вкл.)

Когато официалните празници, с изключение на Великденските празници, съвпадат със събота и/или неделя, първият или първите два работни дни след тях са неприсъствени.



kik info
по-лесно | по-бързо | по-сигурно
Заяви абонамент за пълен достъп от тук.
Коалиционното споразумение вече е официално подписано. Лидерите на четирите преговарящи формации сложиха подписите си под документа. Президентът връчи мандат на "Продължаваме промяната", а Кирил Петков го върна изпълнен.

Спираме се на част от заявените намерения на управляващата коалиция и по специално в данъчно-счетоводната област. По-долу можете да намерите линк към пълния текст на споразумението.


Глоби и за счетоводители, ако работодател и работник укриват осигуровки

Цитат
Големи глоби и криминализиране на доплащането на ръка над официално договорените плащания за труд. Под санкции попадат работодателите, счетоводителите и работещите.
Това е записано в т. 43 от Приложение № 13: Труд и социална политика (стр. 76). За целта са планирани промени в Закона за частните съдебни изпълнители, ГПК, ДОПК и ЗСДВ в частта за принудително изпълнение и КСО в частта санкции/административни наказания при невнасяне на дължими осигуровки.

Коалицията е договорила още:

➤ Увеличаване прага за задължителна регистрация по ЗДДС до 100 хил. лв. с Бюджет 2023 г. и 160 хил. лв. за 2024 г. при строг контрол за свързаност и налагане на санкции. За целта се планира изменение на ЗДДС на два етапа с Бюджет 2023 г. и Бюджет 2024 г.

➤ Въвеждане на софтуерна фискализация чрез промяна на Н-18 в срок до 03.2022 г.

➤ Промяна във формата на месечните ДДС декларации - подаване на информация за касови наличности и на информация дали фактура е платена, неплатена или частично платена. Пояснено е, че това ще стане след широко обсъждане с всички заинтересовани страни.

➤ Изплащането на дивидент да е само по банков път. До момента законът позволява плащания на дивиденти до 10 хил. лева да могат да се извършват и в брой.

➤ Банките да подават данни към НАП за всички еднократни тегления в брой над 10 хил. лв.

➤ Приемане на Закон за държавния бюджет за 2022 г. в срок до края на януари 2022 г., като е планувана и актуализация до юли 2022 г. Бюджетен дефицит за 2022 г. - между 3,5 - 4,5%

➤ Минималната работна заплата (МРЗ) за 2022 г. да стане не по-малко от 700 лв. За бюджет 2023 МРЗ да се синхронизира с европейската директива относно минималната работна заплата.

➤ Максималният осигурителен доход да бъде обвързан с определен коефициент към средната работна заплата, след консултации със социалните партньори.

➤ Запазване на текущото семейно подоходно облагане през 2022 г. Да се осигурят необходимите финансови средства при съобразяване с препоръките на другите експертни комисии.

➤ Максималният размер на необлагаемата част на вноската в Трети стълб да стане 120 лева след съгласуване със социалните партньори;

➤ Премахване на данък върху лихви по депозити и застрахователни плащания;

➤ Премахване на данък уикенд;

Мерки 60/40 и 80/20 - анализ и запазване до края на 2022 г.

Планирани промени в Кодекса на труда:
- въвеждане на „автоматичен“ механизъм за ежегодно определяне на размера на минималната работна заплата за страната;
- увеличаване на заплащането на нощния труд;
- въвеждане на електронна форма на трудовите книжки;
- транспониране на Директивата за равновесието между професионалния и личния живот;
- прецизиране на уредбата на работата от разстояние.
Поставен срок - второ шестмесечие 2022 г.

Планирани промени в Кодекса за социално осигуряване:
- обвързване на максималния месечен размер на осигурителния доход с размера на средната работна заплата за страната;
- размерът на паричното обезщетение за отглеждането на дете до двегодишна възраст – да е не по-малък от размера на минималната работна заплата за страната;
- обвързване на размера на минималното паричното обезщетение за безработица с размера на минималната работна заплата за страната.
Поставен срок - второ шестмесечие на 2022 г.

Всички приложения на коалиционното споразумение:
Приложения 1 до 18
Приложениe 19
Полезно: Калкулатор: Промяна на авансови вноски по ЗКПО.

15-ти ноември е последният срок, в който фирмите имат възможност да направят корекция на декларираните от тях авансови вноски за 2021 година. Намалението, съответно увеличението на авансовите вноски за 2021 година, се ползва след подаването на декларация за промени на авансовите вноски. А срокът за внасянето е до 1 декември на текущата година за месечната авансова вноска за месец декември и тримесечната авансова вноска за третото тримесечие (за четвъртото тримесечие не се прави тримесечна авансова вноска).

Често в практиката прогнозираните и декларирани авансови вноски за корпоративен данък по ЗКПО се оказват доста по-ниски или по-високи от дължимия годишен данък. Това може да доведе до начисляване на лихви от страна на НАП или пък до нужда от възстановяване на данък, съпроводено с данъчни ревизии или проверки.

В тази връзка законодателят е дал възможност на предприятията сами да намаляват или увеличават своите авансови вноски през годината, когато смятат, че те ще се различават значително от дължимия годишен корпоративен данък.

Как можем да помогнем?

В помощ при анализа за сумата на авансовата вноска, представяме едно от най-често използваните онлайн приложения в КиК Инфо по това време на годината:
Калкулатор при промяна на авансови вноски по ЗКПО.

Чрез този калкулатор можете лесно и бързо да направите точни изчисления и съпоставка, за това какво да бъде увеличението/намалението на авансовата вноска (тримесечна или месечна), така че НАП да не начислява лихви, ако е декларирано по-малка авансова вноска, и съответно колко е надвишението при внесени по-високи авансови вноски и отчетена реално по-ниска данъчна печалба.

Кога се дължат лихви към НАП при неточно прогнозирани авансови вноски?

Лихви ще се дължат:
  • За месечните авансови вноски, когато дължимият годишен корпоративен данък надвиши с над 25% сумата от определените авансови вноски;
  • За тримесечните авансови вноски, когато 75% дължимия годишен корпоративен данък надвиши с над 25% сумата от определените авансови вноски.
За да избегнем лихвите, както и за по-добра съпоставка на сумите, ние сме предвидили в Калкулатор: Промяна на авансови вноски прецизно изчисление на:
  • Сумата на превишението на авансовите вноски над данъка, съответстващ на новата прогнозна печалба;
  • Сумата която, ако годишният корпоративен данък не превиши, то няма да се начисляват лихви от НАП върху превишението;
  • Сумата която, ако годишната данъчна печалба не превиши, то няма да се начисляват лихви от НАП върху превишението;
  • Изчисленията при намаление с 25%, за още по-точни сметки.
Важно: Кои предприятия не внасят авансови вноски през годината

Не всички предприятия са задължени да внасят авансови вноски за корпоративен данък. Данъчно задължените лица, чиито нетни приходи от продажби за годината преди предходната година не превишават 300 000 лева не внасят авансови вноски. Не внасят авансови вноски и новоучредените данъчно задължени лица за годината на учредяването им и за следващата година, с изключение на новоучредените в резултат на преобразуване по Търговския закон.

Месечни авансови вноски правят данъчно задължените лица, чиито нетни приходи от продажби от годината преди предходната година надхвърлят 3 000 000 лева. Всички останали данъчно задължени лица правят тримесечни авансови вноски.
На 2 юни 2021 г. НАП проведе среща с онлайн бизнеса и работодателските организации, на която бяха обсъдени новостите, свързани с дистанционните продажби на стоки в ЕС.

В срещата се включиха и представители на Агенция „Митници“, а експерти на НАП разгледаха въпроси като какви са новите правила, които засягат дистанционните продажби на стоки, какво представлява обслужването на едно гише (One Stop Shop/OSS) и кои продажби обхваща, кога електронният интерфейс носи отговорност за плащането на ДДС върху дистанционни продажби на стоки от продавачи, как може електронен интерфейс да се регистрира по OSS и др.

Запис от срещата можете да гледате от видеото, а презентация, можете да изтеглите от тук.

Очаквайте съвсем скоро в КиК Инфо актуализация на пакет от приложения, улесняващи определянето на облагането с ДДС при е-търговията и мястото на изпълнение при продажба на услуги, за които се прилага режим в Съюза.

От 01.07.2021 г. влизат в сила новите европейски ДДС правила, свързани с дистанционните продажби на стоки и определени видове услуги с получатели данъчно незадължени лица от други държави-членки. В тази статия ще акцентираме върху най-важното, свързано с промените при доставките на услуги от 01.07.2021 г.

Във връзка със споменатите промени, актуализирахме и разширихме Приложението за определяне на начина на облагане и мястото на изпълнение при доставка на услуга съгласно чл. 20б-24 от ЗДДС.

Как ще ви помогне то?

Чрез това приложение, след като изберете съответния вид услуга и вид получател, можете да определите автоматично:
  • Мястото на изпълнение на услугата, съгласно чл. 20б-24 от ЗДДС
  • Дали услугата е облагаема с ДДС или не
  • Основанието на неначисляване на ДДС за фактура изписано на български и английски
  • В коя колона от дневника за продажбите се включва доставката
  • В коя клетка от справката-декларация по ЗДДС се включва доставката
  • Дали доставката се включва във VIES декларацията и в коя колона от нея
  • Дали за услугата се прилага режим в Съюза / One-Stop Shop (OSS).
Какво се променя накратко?

Според новите правила, ако извършвате определени видове услуги на данъчно незадължени лица от друга държава членка по потребление, трябва да направите избор от два варианта, за да приведете дейността си в съответствие със закона:

Вариант 1: Да се регистрирате по ДДС в данъчната служба на всяка държава членка по потребление, когато извършвате услуги към получатели, които са данъчно незадължени лица от друга държава членка. Следва да начислявате ДДС върху продажбите си по ДДС ставките на държавите членки, в които са местата на изпълнението на услугите. Това предполага да имате обслужващи счетоводни кантори в тези други държави членка и да общувате с данъчните администрации на тези държави членки.

Вариант 2: Да се регистрирате в България по режим в Съюза т.нар. One-Stop Shop (OSS). Отново следва да начислявате ДДС върху продажбите си по ДДС ставките на държавите членки, в които са местата на изпълнението на услугите. Но при този вариант цялото начисленото ДДС се внася на тримесечие в българската НАП, а нашата данъчна администрация има ангажимента да прави разчитането с другите данъчни администрации на държавите членки. При този вариант възниква задължение за подаване на допълнителни тримесечни справки-декларации по ЗДДС. Законът изисква също така да създавате и съхранявате специални регистри за всички облагаеми продажби за режима OSS, в продължение на 10 години.

Държава членка по потребление при доставка на услуги е държавата членка, в която е мястото на изпълнение на доставката на услуга.

Безспорно за българските компании по-удобен, по-евтин и административно по-лек е Вариант 2, като и в двата случая, както досега, доставчиците така трябва да са организирали дейността си, че да могат да идентифицират от коя държава е всеки клиент, който не предостави валиден ДДС номер.

Важно: Режимът в Съюза не се прилага за услуги, предоставени в държава членка, в която данъчнозадълженото лице е установило стопанската си дейност или има постоянен обект. Доставката на тези услуги се декларира пред компетентните данъчни органи на тази държава членка в справка-декларацията за ДДС, както е предвидено в член 250 от Директива 2006/112/ЕО.

Режимът в Съюза може да се прилага за доставки на услуги, извършвани от данъчно задължени лица, които не са установени в държавата членка по потребление, при доставки на услуги на данъчно незадължени лица, които са установени, имат постоянен адрес или обичайно пребиваване в Европейския съюз.

Праг от 10 000 евро при цифровите услуги

Имате право да изберете къде да бъде място на изпълнение при доставка на:
  • услуги, извършвани по електронен път
  • далекосъобщителни услуги
  • услуги за радио- и телевизионно излъчване.
Това право възниква, ако оборотът (без ДДС) от тези услуги, събран с оборота от вътреобщностните дистанционни продажби на стоки не надвишава през текущата календарна година и не е надвишавал през предходната календарна година 10 000 евро. Тогава мястото на изпълнение е на територията на България и следователно начислявате българското ДДС. Но вие можете да изберете, вместо да следите кога ще надвишите този оборот, да изберете да облагате тези услуги в другите държави членки по потребление, независимо от прага. Изборът се осъществява като се регистрирате по режим в Съюза. В този случай ще бъдете обвързани с решението си в продължение на две години.

Този праг важи и при определянето на мястото на изпълнение при доставки на вътреобщностни дистанционни продажби на стоки, които не са обект на настоящото изложение.

Този праг не важи при определянето на мястото на изпълнение при останалите видове доставки на услуги.

Цитат
Всички тези подробности са предвидени в  Приложението за определяне на начина на облагане и мястото на изпълнение при доставка на услуга съгласно чл. 20б-24 от ЗДДС, a освен него, нашите абонирани потребители могат да открият в меню "Данъци" още и:



kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.*

Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват kik-info.com.
Направи абонамент от тук.
В тази тема обобщаваме минималното съдържание и изискванията при съставянето и публикуването на годишните финансови отчети на ЮЛНЦ, които са малки или микропредприятия и представяме Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (микропредприятие) и Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (малко предприятие). Чрез приложенията лесно можете да съставите съкратени форми на баланс, ОПР на ЮЛНЦ и ОПР за стопанската дейност. Формите са съобразени с изискванията на ЗСч, СС1 и CC9. Едновременно с това автоматично можете да попълните декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. и декларациите по чл. 13, ал. 4 и ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, необходими при публикуването в регистъра на ЮЛНЦ.

Категорията на предприятието (микро, малко, средно или голямо) се определя съгласно критериите на чл. 19 от ЗСч. За да определите по-лесно категорията на предприятието, можете да използвате следната Проверка за определяне на категория предприятие съгласно ЗСч.

Общи изисквания

Общите изисквания към ГФО на ЮЛНЦ са определени в Закона за счетоводството. Облекченията за публикуване и съкратените форми на отчети за малките и микропредприятията, предвидени в закона, се отнасят и за ЮЛНЦ, доколкото те не противоречат на Счетоводен стандарт № 9 - "Представяне на финансовите отчети на предприятията с нестопанска дейност". Стандартът определя специалните изисквания за съставяне и представяне на финансовите отчети на ЮЛНЦ. Той се прилага от всички предприятия с нестопанска дейност, създадени и регистрирани съгласно действащото законодателство.

Баланс

По отношение на баланса на ЮЛНЦ т. 4.1 от СС9 предвижда той да се съставя съгласно СС1, като в статия "Други резерви" от пасива на баланса се записва сумата на резултата от нестопанската дейност, отразена в отчета за приходите и разходите. Това означава, че за баланс на ЮЛНЦ на микропредприятие са валидни правилата за микропредприятия по СС1, които разгледахме подробно тук, а за баланса на ЮЛНЦ на малко предприятие са валидни правилата за баланс на малките предприятия по СС1, които разгледахме тук.

В Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (микропредприятие) и Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (малко предприятие) сме предвидили съставянето на съкратени форми на баланс за малко и микропредприя съгласно приложимия стандарт.

Отчет за приходите и разходите

По отношение ОПР на ЮЛНЦ т. 5.1 от СС9 предвижда той да се съставя съгласно приложение № 2 или 3 към стандарта.

В Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (микропредприятие) и Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (малко предприятие) сме предвидили по-леката едностранна форма с минимално съдържание, съгласно приложение № 3 към СС9.

Допълнителен ОПР за стопанската дейност

Съгласно т. 8.2 от СС9, когато предприятията с нестопанска дейност осъществяват и стопанска дейност, те съставят допълнителен ОПР за стопанската си дейност в двустранна или едностранна форма съгласно изискванията на СС1. Изискванията на СС1 за ОПР за микропредприятията разгледахме тук, а за малките предприятия - тук.

В Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (микропредприятие) и Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (малко предприятие) сме предвидили да можете да изготвяте и ОПР за стопанската дейност, съобразен с приложимия стандарт.

Приложение с оповестявания

Предприятията с нестопанска дейност изготвят приложение към годишния финансов отчет в съответствие със СС1. Тук е важно да се отбележи, че ЮЛНЦ, които са микропредприятия, имат възможност да не съставят приложение, съгласно облекчението в чл. 29, ал. 4 от ЗСч.

Документи при публикуване на ГФО в регистъра на ЮЛНЦ

ГФО се подава за публикуване:
1) На място в офис на Агенцията по вписванията, заедно с попълнена бланка на Заявление Г2;
2) По електронен път от сайта на Агенцията по вписванията чрез квалифициран електронен подпис, като в този случай данните от Заявление Г2 се попълват и подават онлайн. При подаване на заявления по електронен път се ползва 50% намаление от държавната такса.
3) За предприятията, които не са регистрирани в Търговския регистър или регистъра на ЮЛНЦ, чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.

Към Заявление Г2 за публикуване се прилагат:
1) Декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ЗТРРЮЛНЦ;
2) Декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ за истинността на заявените обстоятелства или за приемането на представените за обявяване актове;
3) Декларация по чл. 13, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, че заявлението и приложените към него документи са предоставени от заявителя. Тази декларация се прилага, когато заявлението се подава от пълномощник с изрично писмено пълномощно.

В Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (микропредприятие) и Приложение: ГФО на ЮЛНЦ (малко предприятие) сме предвидили, ако желаете да съставите автоматично и тези три декларации, заедно с ГФО.

Със заявлението (Г2) се подава и нотариално заверено пълномощно, ако то не се подава лично от законния представител на предприятието, както и документ за внесена държавна такса.

Срок за публикуване на ГФО

Срокът за публикуване на ГФО е 30 септември на следващата година, както следва:
1) за юридическите лица с нестопанска цел, регистрирани и пререгистрирани в ТРРЮЛНЦ - чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията;
2) за останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.


Свързани теми:
ГФО на микропредприятие – минимално съдържание и публикуване
ГФО на малко предприятие – минимално съдържание и публикуване




kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.*

Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват kik-info.com.
Направи абонамент от тук.
В тази тема обобщаваме минималното съдържание и изискванията при съставянето и публикуването на годишния финансов отчет на малките предприятия и представяме Приложение: ГФО на малко предприятие, чрез което лесно можете да създадете съкратен ГФО за публикуване в търговския регистър, съобразен с изискванията на ЗСч и СС1. Едновременно с това автоматично можете да попълните декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. и декларациите по чл. 13, ал. 4 и ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, необходими при публикуването в търговския регистър.



Категорията на предприятието (микро, малко, средно или голямо) се определя съгласно критериите на чл. 19 от ЗСч. За да определите по-лесно категорията на предприятието, можете да използвате следната Проверка за определяне на категория предприятие съгласно ЗСч.

Минимално съдържание на съкратен ГФО на малко предприятие, прилагащо НСС

Съгласно чл. 29, ал. 6 от ЗСч годишният финансов отчет на малките предприятия може да се състои от съкратен баланс по раздели и групи, съкратен отчет за приходите и разходите и приложение.

Съгласно т. 16.25. от СС1 малките предприятия, избрали да съставят съкратен баланс в съответствие с чл. 29, ал. 6 от Закона за счетоводството, могат да съставят баланс, който съдържа най-малко информация по раздели, обозначени с букви, и по групи, обозначени с римски цифри от Приложение № 1 на СС1, като вземанията по раздел В, група II от актива на баланса и задълженията по раздел В от пасива на баланса със срок на получаване или погасяване над една година се посочват отделно от тези, които имат срок на получаване или погасяване, по-кратък от една година.

Съгласно т. 20.5. от СС1 малките предприятия, избрали да съставят съкратен отчет за приходите и разходите в съответствие с чл. 29, ал. 6 от Закона за счетоводството, могат да групират в една статия, наречена "Брутен финансов резултат", следните статии:
а) в отчета за приходите и разходите - според същността на разходите, Статия 1 и Статия 2 от раздел А и Статия 1, Статия 2, Статия 3 и Статия 4 от раздел Б;
б) в отчета за приходите и разходите - според функцията на разходите, статии от 1, 2, 3 и 6.

Обръщаме внимание, че използваният израз "най-малко" означава, че формите могат да съдържат и повече информация, която е предвидена в приложенията за баланс и отчет за приходите и разходите в СС1. Нещо повече, съгласно т. 11.2. от СС1 по-подробно подразделяне на статиите е допустимо, при условие че се спазва структурата на съответната форма. Нови статии могат да бъдат създавани, при условие че съдържанието им не е отразено в съществуваща статия.

Приложението ГФО на малко предприятие е съобразено с изискванията за формите на Баланс и ГФО от СС1.

Без нулеви редове в Баланс и ОПР

Следва да се отбележи, че съгласно т. 11.4. от СС1 предприятието не посочва в съответната форма тези раздели, групи и статии, за които липсва информация за предходния и текущия отчетен период. Тоест изготвените Баланс и ОПР не следва да съдържат нулеви редове.

По тази причина приложението ГФО на малко предприятие изтрива нулевите редове и не ги показва в отчета.

Без доклад за дейността

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗСч малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, могат да не изготвят доклад за дейността, при условие че информацията относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в приложението към годишния финансов отчет. Това не се прилага за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятия.

Изискванията за задължителен одит са разписани в чл. 37 от ЗСч, като можете да използвате Проверка за задължителен одит и Проверка за задължителен одит на ЮЛНЦ.

Може да се публикува само баланс и приложение
 
Съгласно чл. 38, ал. 4 от ЗСч малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват най-малко баланс/отчет за финансовото състояние и приложение, когато предприятието има задължение за изготвянето му.

Ако желаете да съставите за публикуване само баланс, можете да укажете това в ГФО на малко предприятие и информация за това законово положение ще бъде включена в титулната страница на ГФО.

Информация за разпределението на печалбата – незадължителна

По аргументът на противното от чл. 38, ал. 5 от ЗСч за малките предприятия, които не са предприятия от обществен интерес, не е задължително да публикуват информация за предложението на органа на управление за разпределение на печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на общото събрание на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година.

Документи за публикуване на ГФО

ГФО се подава за публикуване:
1) На място в офис на Агенцията по вписванията, заедно с попълнена бланка на Заявление Г2;
2) По електронен път от сайта на Агенцията по вписванията чрез квалифициран електронен подпис, като в този случай данните от Заявление Г2 се попълват и подават онлайн. При подаване на заявления по електронен път се ползва 50% намаление от държавната такса.
3) За предприятията, които не са регистрирани в Търговския регистър или регистъра на ЮЛНЦ към Агенцията по вписванията, чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.

Към Заявление Г2 за публикуване се прилагат:
1) Декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ЗТРРЮЛНЦ;
2) Декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ за истинността на заявените обстоятелства или за приемането на представените за обявяване актове;
3) Декларация по чл. 13, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, че заявлението и приложените към него документи са предоставени от заявителя. Тази декларация се прилага, когато заявлението се подава от пълномощник с изрично писмено пълномощно.

В приложението ГФО на малко предприятие сме предвидили, ако желаете да съставите автоматично и тези три декларации, заедно с ГФО.

Със заявлението (Г2) се подава и нотариално заверено пълномощно, ако то не се подава лично от законния представител на предприятието, както и документ за внесена държавна такса.

Срок за публикуване на ГФО

Срокът за публикуване на ГФО е 30 септември на следващата година, както следва:
1) за всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в Търговския регистър;
2) за юридическите лица с нестопанска цел - чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
3) за останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.

Агенцията по вписванията предоставя в електронен вид на НАП списък с предприятията, които не са публикували годишните си финансови отчети за предходната година в необходимия срок. Списъкът съдържа наименованието на предприятието и код по БУЛСТАТ. НАП предприема необходимите мерки за извършването на проверки и установяване на нарушения.


Свързани теми:
ГФО на микропредприятие – минимално съдържание и публикуване
ГФО на ЮЛНЦ – минимално съдържание и изисквания при публикуване


kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.*

Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват kik-info.com.
Направи абонамент от тук.
В тази тема обобщаваме минималното съдържание и изискванията при съставянето и публикуването на годишния финансов отчет на микропредприятията и представяме Приложение: ГФО на микропредприятие, чрез което лесно можете да създадете съкратен ГФО за публикуване в търговския регистър, съобразен с изискванията на ЗСч и СС1. Предвидени са и необходимите допълнителни оповестявания по СС1 под линията на баланса, както и титулна страница с разяснения. Едновременно с това автоматично можете да попълните декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. и декларациите по чл. 13, ал. 4 и ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, необходими при публикуването в търговския регистър.

Важно: Категорията на предприятието (микро, малко, средно или голямо) се определя съгласно критериите на чл. 19 от ЗСч. За да определите по-лесно категорията на предприятието, можете да използвате следната Проверка за определяне на категория предприятие съгласно ЗСч.

Минимално съдържание на съкратен ГФО на микропредприятие, прилагащо НСС

Съгласно чл. 29, ал. 4 от ЗСч годишният финансов отчет на микропредприятията може да се състои само от съкратен баланс по раздели и съкратен отчет за приходите и разходите. Съгласно чл. 29, ал. 5 това не се отнася за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятие.

Съгласно т. 16.24. от СС1 микропредприятията, избрали да съставят съкратен баланс в съответствие с чл. 29, ал. 4 от ЗСч, могат да съставят баланс, който съдържа най-малко информация по раздели, обозначени с букви от Приложение № 1 на СС1.

Съгласно т. 20.4. от СС1 микропредприятията, избрали да съставят съкратен отчет за приходите и разходите в съответствие с чл. 29, ал. 4 от Закона за счетоводството, могат да съставят отчет за приходите и разходите, който съдържа най-малко следните статии:
Статия 1: Нетни приходи от продажби.
Статия 2: Други приходи
Статия 3: Разходи за суровини, материали и външни услуги
Статия 4: Разходи за персонала
Статия 5: Разходи за амортизации и обезценки
Статия 6: Други разходи
Статия 7: Разходи за данъци
Статия 8: Финансов резултат (печалба или загуба)

Приложението ГФО на микропредприятие съдържа точно тези съкратени форми на Баланс и ОПР съгласно СС1.

Обръщаме внимание, че използваният израз "най-малко" означава, че формите могат да съдържат и повече информация, която е предвидена в приложенията за баланс и отчет за приходите и разходите в СС1. Нещо повече, съгласно т. 11.2. от СС1 по-подробно подразделяне на статиите е допустимо, при условие че се спазва структурата на съответната форма. Нови статии могат да бъдат създавани, при условие че съдържанието им не е отразено в съществуваща статия.

Без нулеви редове в Баланс и ОПР

Следва да се отбележи, че съгласно т. 11.4. от СС 1 предприятието не посочва в съответната форма тези раздели, групи и статии, за които липсва информация за предходния и текущия отчетен период. Тоест изготвените Баланс и ОПР не следва да съдържат нулеви редове.

По тази причина приложението ГФО на микропредприятие изтрива нулевите редове и не ги показва в отчета.

Кратки оповестявания под линията на Баланса

Съгласно т. 24.3. от СС1 микропредприятията могат да не оповестяват цялата информация, изисквана от стандарта, при условие че условните задължения по т. 24.2, буква "г" и предоставените аванси и кредити по т. 24.2, буква "д", както и информация относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в бележка под линия към баланса на предприятието. В случаите на придобиване на собствени акции микропредприятията оповестяват:
а) причината за придобиването;
б) броя и номиналната стойност на придобитите и прехвърлените собствени акции през отчетния период, както и частта от записания капитал, която те представляват;
в) насрещната престация при придобиване или прехвърляне на собствени акции, когато то е възмездно;
г) броя и номиналната стойност на притежаваните собствени акции, както и дела, който те представляват в записания капитал.


Възможност за тези кратки оповестявания са предвидени в приложението за съставяне на ГФО на микропредприятие.

Без доклад за дейността

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗСч микропредприятията, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, могат да не изготвят доклад за дейността, при условие че информацията относно придобиването на собствените им акции, изисквана от чл. 187д от Търговския закон, е оповестена в приложението към годишния финансов отчет или в бележка под линия към съставения счетоводен баланс. Това не се прилага за инвестиционните дружества и финансовите холдингови дружества, категоризирани като микропредприятия.

Изискванията за задължителен одит са разписани в чл. 37 от ЗСч, като можете да използвате Проверка за задължителен одит и Проверка за задължителен одит на ЮЛНЦ.

Може да се публикува само баланс или само отчет за финансовото състояние (последното също е баланс)
 
Съгласно чл. 38, ал. 4 от ЗСч малките предприятия, които не подлежат на задължителен независим финансов одит, публикуват най-малко баланс/отчет за финансовото състояние и приложение, когато предприятието има задължение за изготвянето му. Предвид това, че § 3 от допълнителните разпоредби на ЗСч уточнява, че микропредприятията, извън облекченията за тях по този закон, се третират като малки предприятия, то посоченото облекчение в чл. 38, ал. 4 от ЗСч важи и за микропредприятията.

Микропредприятията не са задължени да изготвят приложение, защото според чл. 29, ал. 4 годишният финансов отчет на микропредприятията може да се състои само от съкратен баланс по раздели и съкратен отчет за приходите и разходите.

Какво представлява отчетът за финансовото състояние?
Съгласно Международен стандарт за финансово отчитане за малки и средни предприятия (МСФО за МСП) Отчетът за финансовото състояние (понякога наричан баланс) представя активите, пасивите и собствения капитал на предприятието към определена дата – края на отчетния период.

В обобщение микропредприятията, които не подлежат на задължителен одит, могат да публикуват:
➤ или само баланс (съкратен или несъкратен), когато съставят отчетите си на база Националните счетоводни стандарти (НСС)
➤ или само отчет за финансовото състояние (което също представлява баланс), когато съставят отчетите си на база Международни стандарти за финансово отчитане (МСФО).

Ако желаете да съставите за публикуване само баланс, можете да укажете това в ГФО на микропредприятие и информация за това законово положение ще бъде включена в титулната страница на ГФО.

Информация за разпределението на печалбата – незадължителна

По аргументът на противното от чл. 38, ал. 5 от ЗСч за микропредприятията, които не са предприятия от обществен интерес, не е задължително да публикуват информация за предложението на органа на управление за разпределение на печалбата или за покриване на загуба за предходната година и решението на общото събрание на акционерите/съдружниците за начина на разпределяне на печалбата или за покриване на загуба за предходната година.

Документи за публикуване на ГФО в търговския регистър

ГФО се подава за публикуване:
1) На място в офис на Агенцията по вписванията, заедно с попълнена бланка на Заявление Г2;
2) По електронен път от сайта на Агенцията по вписванията чрез квалифициран електронен подпис, като в този случай данните от Заявление Г2 се попълват и подават онлайн. При подаване на заявления по електронен път се ползва 50% намаление от държавната такса.
3) За предприятията, които не са регистрирани в Търговския регистър или регистъра на ЮЛНЦ към Агенцията по вписванията, чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.

Към Заявление Г2 за публикуване се прилагат:
1) Декларация по чл. 62а, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до ЗТРРЮЛНЦ;
2) Декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ за истинността на заявените обстоятелства или за приемането на представените за обявяване актове;
3) Декларация по чл. 13, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, че заявлението и приложените към него документи са предоставени от заявителя. Тази декларация се прилага, когато заявлението се подава от пълномощник с изрично писмено пълномощно.

В приложението ГФО на микропредприятие сме предвидили, ако желаете да съставите автоматично и тези три декларации, заедно с ГФО.

Със заявлението (Г2) се подава и нотариално заверено пълномощно, ако то не се подава лично от законния представител на предприятието, както и документ за внесена държавна такса.

Срок за публикуване на ГФО

Срокът за публикуване на ГФО е 30 септември на следващата година, както следва:
1) за всички търговци по смисъла на Търговския закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в Търговския регистър;
2) за юридическите лица с нестопанска цел - чрез заявяване за обявяване и предоставянето им в регистър на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
3) за останалите предприятия – чрез икономическо издание или чрез интернет, което можете да направите от тук.

Агенцията по вписванията предоставя в електронен вид на НАП списък с предприятията, които не са публикували годишните си финансови отчети за предходната година в необходимия срок. Списъкът съдържа наименованието на предприятието и код по БУЛСТАТ. НАП предприема необходимите мерки за извършването на проверки и установяване на нарушения.


Свързани теми:
ГФО на малко предприятие – минимално съдържание и публикуване
ГФО на ЮЛНЦ – минимално съдържание и изисквания при публикуване




kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.*

Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват kik-info.com.
Направи абонамент от тук.