Катя Крънчева от КиК Инфо коментира в ефира на телевизия Bulgaria On Air счетоводните услуги, предлаганите изменения в Закона за адвокатурата и очаквания нов Закон за счетоводството.

Счетоводната услуга е комплексна услуга. Тя в никакъв случай, не е само въвеждане на документи в специализиран софтуер по дебитите и кредитите на счетоводни сметки. Счетоводната услуга включва консултиране по данъчно-правни въпроси, представителство на клиента пред редица органи като НАП, НОИ и други, правене на справки от името на клиента в тях, комуникация с институции, както и писане на отговори по ревизии и данъчни проверки. Именно поради тази причина, предложените изменения в Закона за адвокатурата породиха толкова вълнения, и то не само сред счетоводителите.

По отношение на очаквания нов Закон за счетоводството, Катя Крънчева коментира, че вместо да търсят възможностите за облекчаването на малките предприятия, които са предвидени в ерводирективата, одиторите направиха предложение пред Министерство на финансите в свой законопроект за нов орган "Национален съвет по счетоводство", субсидиран от държавния бюджет. Както е записано в преамбюла, основният принцип на новата счетоводна евродирективата е "Мисли първо за малките", така че каквито и предложения да се правят, те трябва да бъдат съобразени преди всичко с малките предприятия.

Цялото интервю можете да видите тук:


Свързани статии:
Среща с депутатите в НС по спорния законопроект за адвокатурата
АССП: Одиторите не предложиха адекватни облекчения за малките предприятия в ЗСч
Да се въведе абсолютен 10-годишен давностен срок, след изтичането на който всички необезпечени задължения на гражданите да се погасяват, предвиждат промени в Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), внесени в парламента от депутати от ГЕРБ.







Цитат
Предложението е едно - създава се нов чл. 112 в ЗЗД, който гласи:

Чл. 112 (1) С изтичането на десет годишен давностен срок, се погасяват всички необезпечени вземания срещу физически лица, независимо от прекъсването на давността, освен в случаите, когато задължението е отсрочено или разсрочено.
(2) Алинея 1 не се прилага за задълженията на физически лица, упражняващи търговска дейност като еднолични търговци.

В заключителната разпоредба е предвидено законът да влезе в сила 6 месеца след обнародването му в „Държавен вестник“.

В нашето законодателство има добре уредена процедура за обявяване на неплатежоспособност на търговци, но когато стане въпрос за физически лица, които не упражняват търговска дейност ситуацията е съвсем различна, се изтъква в мотивите. Липсва каквато и да е възможност едно физическо лице, когато не може да погаси своите изискуеми задължения да започне процедура по фалит. В повечето европейски държави има въведен регламент за потребителки фалити, но в България към настоящия момент няма нормативна база и нужните условия за въвеждане на процедури на потребителска несъстоятелност.

И към настоящия момент съществува разпоредбата на чл. 171, ал. 2 от Данъчно осигурителния процесуален кодекс, с която през 2005 година е въведен 10 годишен давностен срок за погасяване на всички публични вземания независимо дали се дължат от физически лица или търговци. С уеднаквяване на режима за 10 годишен давностен срок за погасяване на публичните и частни задължения на физически лица, ще се даде шанс на гражданите да започнат от нулата, на чисто да градят своята семейна икономика. Според вносителите интересите на кредиторите са достатъчно защитени, защото 10 години е един дълъг срок, в който кредиторите реално могат да съберат вземанията си, като в по-голямата си част от случаите те могат да се снабдят на извънсъдебно изпълнително основание с изпълнителен лист и да се възползват от ускорени съдебни процедури.

В последните години се наблюдават редица случай на изпълнителни производства срещу граждани, които продължават над 10 години, а в някои случаи и по 15 и повече години. През цялото това време на длъжника се начисляват лихви, такси и разноски, които в повечето случаи многократно започват да превишават главницата. Изпълнителните производства могат да продължат до безкрайност, въпреки че длъжникът е загубил голяма част или цялото си имущество и е в обективна невъзможност да изплати своите дългове. Съгласно действащото законодателство при смърт на длъжника, изпълнителните действия продължават срещу неговите наследници.

Алтернативно решение за избягване на съществуването на фигурата „вечния длъжник“ е въвеждане на 10 годишна абсолютна погасителна давност по отношение за физическите лица.

В момента в ЗЗД е въведена обща пет годишна давност и се погасяват всички вземания, за които законът не предвижда друг срок и три годишна давност за вземанията за възнаграждения за труд, за обезщетения и неустойки от неизпълнен договор, за наем, за лихви и за други периодични плащания.

Уредената с чл. 110 и чл. 111 от ЗЗД давност се прекъсва с предявяване на иск или възражение или с предприемане на действия за принудително изпълнение от страна на кредитора. Съгласно чл. 117 от ЗЗД от прекъсването на давността почва да тече нова давност и това може да продължи неограничен период от време и кредиторите безкрайно могат да преследват длъжниците – физически лица.

С въвеждане на десет годишна абсолютна погасителна давност няма да се промени действащия в момента режим за обща давност и длъжниците ще могат по досегашния регламент да се възползват от три и пет годишна давност.
Между 60 000 и 100 000 сезонни работници се очаква да бъдат наети по новия ред.

Първоначално еднодневните договорите ще бъдат прилагани в сезонната селскостопанска работа, като при успех ще бъдат използвани и в други сектори с кампанийна заетост, съобщи Министерство на труда и социалната политика на днешното официалното представяне на предложението от министъра на труда и социалната политика Ивайло Калфин и министъра на земеделието и храните Десислава Танева. Планът е еднодневните трудови договори да бъдат въведени от юни.

Министър Калфин:
Цитат
"Договорът ще даде възможност работодателите да наемат по-гъвкаво работници и безработните да си увеличат дохода без да има опасност да си загубят социалните придобивки. За въвеждането на тези договори ще се наложат промени в няколко закона. Планът предвижда работниците, които ще се възползват от тях да не загубят социалните помощи, ако получават такива. Нещо повече – за ползвателите на тези договори ще бъде премахнато изискването за полагане на обществено полезен труд, което е задължително при получаване на социалните помощи. Няма да се загуби и правото на енергийни помощи, ако се получават такива. Всички, които са регистрирани в бюрото по труда, ще си запазят регистрацията. Договорите ще се зачитат за осигурителен, но не и за трудов стаж."

Очаква се с това предложение да се реши един от сериозните проблеми в селскостопанския сектор, свързан с легализирането на работата на сезонните работници. В сектор "Земеделие" работодателите се нуждаят от най-много работна ръка за кратко време - това е една от причините, за да се въведе идеята - по този начин ще се улеснят работници и работодатели.

Десислава Танева - министърът на земеделието и храните:
Цитат
"Искам да благодаря на министър Калфин за бързото решение, което намери на един проблем, който имахме години наред. Земеделските производители не искат да работят в сивия сектор и тези промени бяха наложителни. С предложенията даваме възможност да се работи легално, без да се ощетяват права на работниците."

Близо 100 хил. души се очаква да бъдат наети с новата форма, прогнозира министърът на земеделието и храните Десислава Танева. Планираното постъпление в бюджета от това изменение е 30 млн. лв годишно.

Трудовите договори ще съдържат данни за страните, месторабота, длъжност, трудовото възнаграждение, дата на изпълнение, начало и край на 8-часовия работен ден. За тези договори няма да има длъжностна характеристика и няма да се издава заповед за прекратяването му, стана ясно още днес. Възнаграждението ще се изплаща лично на работника срещу разписка, а осигуровките ще се плащат авансово от работодателите. Максималната заетост по тази схема ще е до 90 дни.

Еднодневните трудовите договори ще се купуват от Главната инспекция по труда с бележка, че земеделският стопанин вече е платил съответния осигурителни вноски в НАП. След това ГИТ ще издаде съответния брой разпечатани определен брой екземпляри на трудов договор. Длъжностното лице ще поставя подпис и печат на екземплярите и ще ги вписва в специално създаден за това регистър.

Лицата, работещи на еднодневни договори, ще бъдат осигурявани за фондове „Пенсии“ и „Трудова злополука и професионална болест“ и ще им бъде внасяна здравна осигуровка. В Кодекса за социално осигуряване се създава нова категория осигурени лица. Осигуряването за пенсия за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт и за трудова злополука и професионална болест дава право на осигурителен стаж при пенсиониране и на парично обезщетение при настъпване трудова злополука и професионална болест до 90 дни след изтичане на договора.

Работещите на новите трудови договори няма да бъдат лишавани от паричните обезщетения за безработица, които получават. Запазва се техния статут на безработни, както и правото на регистрация в Бюрото по труда . Те ще запазят и правото си на енергийно подпомагане. Хората на социално подпомагане, които ще работят по еднодневни трудови договори, ще бъдат освободени от задължението да полагат 14 дни общественополезен труд.

"След процедурата за нарушение, открита от ЕК срещу България за минимални цени на услугите, предоставяни от ветеринарните лекари, в Парламента тази седмица беше внесена поправка в закона, отменяща определянето на цени (отмяна на чл. 12, ал. 1, т. 9)" коментира Зорница Славова от Института за пазарна икономика (ИПИ). Според нея е тъжно, че правим смислени промени не защото вярваме, че са важни, а защото сме заплашени от ЕК.



Цитат
"Следващите гилдии с премахнати регулирани цени трябва да са:
 - Архитекти (чл. 29 от ЗКАИИП)
 - Инженери (чл. 6 от ЗКАИИП)
 - Фармацевти (чл. 259 от ЗЛПХМ)
 - Адвокати (чл. 36 от ЗА)
 - Нотариуси (Тарифа към ЗННД и чл. 91 и 92 от ЗННД)
 - Частни съдебни изпълнители (Тарифа към ЗЧСИ)",  уточнява експертът.


Преди няколко месеца Европейската комисия поиска от България да спазва разпоредбите на ЕС относно свободата на установяване и свободното движение на услуги (членове 49 и 56 от ДФЕС и членове 15 и 16 от Директива 2006/123/EО относно услугите на вътрешния пазар).

Искането на ЕК е заради въведените със закон тарифи на ветеринарните лекари, с което се възпрепятства свободното движение на услуги. Минимални тарифи за услугите на ветеринарните лекари ограничават свободата на установяване и свободното предоставяне на услуги за чуждестранните доставчици на услуги, според ЕК.

"Ако България не отмени скалата на минималните тарифи за услугите на ветеринарните лекари, достъпът до пазара ще продължи да бъде сериозно ограничен, тъй като тези цени пречат на новите участници, навлизащи на пазара, да се конкурират въз основа на цените на тези услуги. Това в крайна сметка лишава клиентите от възможността да получават услуги на друга цена." се казва още в съобщението на Европейската комисия.
И митничарите да могат да разследват, издирват и конвоират лица, извършващи контрабанда или измами с ДДС и други данъчни престъпления. Това предвиждат промени в Закона за митниците, които бяха одобрени от правителството на днешното заседание.


Какви промени се предвиждат в законопроекта?


Разследващите митнически инспектори ще имат материална компетентност да извършват действия по разследване на престъпления по чл. 255 от Наказателния кодекс – в случаите на избягване установяване или плащане на данъчни задължения в големи и особено големи размери. С разпоредбата се цели по-голяма бързина и ефективност при разкриването на престъпления, свързани с избягването и неплащането на акциз и ДДС в големи размери при резултатно взаимодействие между контролния и разследващия орган, които са в едно и също ведомство.

На митническите органи се възлага да извършват оперативно-издирвателна дейност при осъществяване на правомощията си по предотвратяване, разкриване и пресичане на престъпления по чл. 234, 242, 242а, 251 и 255 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК). Това правомощие ще доведе до по-голяма бързина и ефективност при разкриване на престъпленията.

За по-голяма оперативност при разследването на престъпленията, митническите органи ще могат да конвоират на територията на страната лицата, задържани по реда на чл. 16а от Закона, както и обвиняемите, по отношение на които е постановено задържане до 72 часа по реда на НПК.

Разширява се контролът, осъществяван от митническите органи на ГКПП и на територията на страната при предотвратяване и разкриване на нарушения на митническото и акцизното законодателство чрез допълнение на чл. 91а от Закона за автомобилните превози.

Предлаганото допълнение е във връзка с изпълнение на ангажиментите на Агенция „Митници“ по събирането на пътни такси на граничните контролно-пропускателни пунктове и цели да създаде механизъм, насочен срещу избягването на задължителни плащания (такси) от страна на превозвачите чрез укриване на действително изминатото разстояние по републиканската пътна мрежа на страната.

Към момента таксите се начисляват за движение на МПС на територията на България с елемент на извънгабаритност и са на основание изминатото разстояние в километри по съответно зададен маршрут. За установяване на тези обстоятелства и коректността и верността на представяните данни е необходимо митническите органи да могат да извършват проверки за установяване на дневните периоди на управление, прекъсванията и периодите на ежедневна и седмична почивка на моторните превозни средства, осъществяващи товарни превози, което цели повишаване на ефективността на дейностите за предотвратяване и разкриване на нарушения на митническото и акцизното законодателство.

Прецизирана е разпоредбата на чл. 234, ал. 4 за отнемане в полза на държавата на стоките, които са предмет на митническо нарушение. Предложението е по-благоприятно за гражданите и бизнеса от изменението през м. февруари 2013 г., тъй като дава възможност и в случаите, когато е налице пълно избягване на заплащането или обезпечаването на публичните държавни вземания, да не се приложи отнемане на стоката. Предвидено е отнемане на стоката, освен ако стойността на избегнатите митни сборове и/или други публични държавни вземания не надхвърля 35% от митническата стойност на стоките. С това ще се постигне едновременно облекчаване на режима на отнемането и по-справедливото му прилагане при преценка на всеки отделен случай.

Предложена е промяна в чл. 211 от Закона за митниците, с която се цели прецизиране и определяне на началния момент, от който се начислява от митническите органи лихва за забава за администрираните от тях публични държавни вземания.

С цел повишаване ефективността и намаляване на сроковете по събиране на дължими публични държавни вземания се предлага отмяната на Раздел III от Глава 26 от 3aкона, в резултат на което издаденото решение на митническия орган, с което се определят длъжникът и размерът на публичното държавно вземане, ще служи като изпълнително основание за принудително събиране на установените вземания.

Предвижда се установяването на обмен на информация между МВР и Агенция „Митници“ чрез регламентиране на достъп до автоматизирани информационни системи.

Със законопроекта се завишават санкциите в случаите на повторяемост при извършване на нарушението. Очакванията от тази мярка са да има превантивен и възпиращ ефект върху лицата, които системно извършват контрабанда на стоки.

С цел оптимизиране на административния капацитет на митническата администрация се въвежда изследване за професионална и психологическа пригодност при назначаване и повишаване в длъжност на служители на Агенция „Митници“.
Правителството одобри проект на нова Спогодба между България и Румъния за избягване на двойното данъчно облагане и предотвратяване на отклонението от облагане с данъци на доходите. Документът ще бъде подписан при условие за последваща ратификация, съобщи днес правителствената пресслужба.

Действащата към момента българо-румънска спогодба е подписана през 1994 г. в условията на коренно различни икономически отношения между двете държави и без адекватна към онзи момент правна регламентация в българското законодателство в областта на данъците. Одобреният днес проект предлага система за разпределение на данъчното облагане между двете държави, която ще допринесе за хармоничното развитие на двустранното икономическо и инвестиционно сътрудничество. Сключването й ще спомогне за реализирането на реални и облекчени от данъчна гледна точка възможности за дружествата - местни лица и на двете държави, да осъществяват стопанска дейност в другата държава в различни сфери и отрасли.

Разрешенията, възприети в Спогодбата, са съобразени с българската договорна практика, която преимуществено следва модела на данъчна спогодба на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Масирани проверки на увеселителни и спортни съоръжения, на различни търговски обекти на територията на столичните паркове започна Териториална дирекция на НАП София. Проверките се осъществяват съвместно с Общинска полиция, съобщават от пресцентъра на НАП.

Инспекторите ще проверяват за издаване на касови бележки и билети, а така също и за спазване на осигурителното законодателство.

Анализ на риска за укриване на печалби от обектите намиращи се в зоните за отдих, е установил, че средногодишно бюджетът губи 26 334 хил. лева от недеклариране на приходи от продажба на допълнителни услуги и развлечения, които трябва да се отчитат чрез издаване на билет или касов бон.

За нарушения в зоните за отдих са получени и множество сигнали от граждани, което допълнително мотивира акцията на софийската дирекция на НАП.

През изминалия уикенд данъчните от София са проверили 47 обекта в  Борисовата градина, парк Заимов, Южен парк, Западен парк, парк Св. Троица, парк Св. св. Петър и Павел, градинката на Народния театър. Не са били подминати дори продавачите на балони, царевица, пуканки и хот дог. Установени са общо 26 нарушения. Отново най-честото нарушение е неиздаване на фискален бон или разлика между касовата наличност и данните от фискалните устройства. Засечени са и три обекта, без изобщо да имат касови апарати.

Санкциите, които законодателят е предвидил за посочените нарушения започват от 500 и могат да достигнат до 10 000 лева.

Проверките ще продължат през целия летен сезон. Сигнали за нарушения могат да се подават и на телефон 0700 18 700 на цената на един градски разговор.
Банковите сметки на над 8000 фирми с невнесен в срок корпоративен данък за близо 10 млн. лв. могат да бъдат запорирани, ако до седмица не платят дълга си или не представят обезпечение, съобщава Национална агенция за приходите. Става дума за деклариран, но невнесен в законовия срок до края на март корпоративен данък от фирми, регистрирани в цялата страна.

Преди да започне принудително изпълнение обаче, от НАП осъществяват контакт с представител на фирмата по телефона. От колцентъра на ведомството разясняват на длъжника възможностите за плащане и рисковете от неизпълнение на задълженията, включително възможността имуществото на дружеството да бъде изнесено на публична продан.

Припомняме, че законът допуска по изключение и плащане на части при временни финансови затруднения, но за целта длъжникът трябва да се свърже с публичен изпълнител в НАП, да представи обезпечение и погасителен план, поемайки задължение заедно със старите, да покрива и всички нововъзникващи задължения към бюджета.

НАП предлага електронна справка за задължения на сайта си, като за целта е необходим електронен подпис или безплатният персонален идентификационен код (ПИК).
2 май е денят, до който работим за държавата през 2015 година. Изчисления на Института за пазарна икономика (ИПИ) показват, че на тази дата гражданите спират да работят за правителството и започват да печелят единствено за себе си.

Денят на данъчната свобода, известен по света като Tax Freedom Day, е първият ден от годината, в който страната чисто теоретично е заработила достатъчно доход, които да покрие бюджетните приходи за 2015 година. Това означава, че ако всичко изработено досега през годината беше изземвано от държавата на 100 %, 2 май щеше да е първият ден, в който гражданите нямаше да плащат данъци и щяха да печелят единствено за себе си.

Кога настъпва денят за свобода от правителството се изчислява като се съпоставят приходите в консолидирания бюджет на държавата (без помощите) спрямо БВП на страната. Използват се само официални данни или прогнози на правителството. Взимат се бюджетните приходи, а не разходите, тъй като именно те показват какво се иззема от гражданите и бизнеса.

Най-много време през 2015 г. ще бъде работено попълване на приходите за ДДС – 35 дни. За осигуровките ще се работи 30 дни (21 дни за социални и 9 дни за здравни вноски). За акцизи ще са необходими 19 дни. Подоходните данъци ще бъдат изработени за 12 дни, а корпоративни данъци – за 7. За плащането на държавните и общински такси ще се работи 8 дни.

"През 2014 г. бюджетът на държавата беше сериозно изпуснат, което означава, че всичко, което държавата иззема от гражданите, не достига, за да бъдат покрити държавните харчове. Ако продължим със символичната сметка, то от 2 до 13 май данъкоплатците ще бъдат наглед „освободени” от работа за държавата, но практически това ще бъдат дни, които рано или късно ще трябва да бъдат отработени в полза на бюджета. Тези 11 дни на своеобразна почивка характеризират бюджетния дефицит за 2015 г.", е записано в анализа на ИПИ.

От Института подчертават, че няма място за празнуване в деня на свобода от правителството. Причината е, че от 2013 г. насам картината се влошава - дните, в които се работи за държавата се увеличават, а в същото време нараства и броят на дните за отработване, които зависят от дефицита в бюджета.

Реално денят за свобода от правителството не е един и същ за всички данъкоплатци. "Данъчната тежест в България е различна за отделните хора. Голямата тежест пада върху работещите българи, които изрядно плащат своите данъци – те плащат подоходни данъци, внасят осигуровки и потребяват повече, т. е. пълнят хазната с ДДС и акцизи. За тези българи, които могат да бъдат определени като „средна класа”, денят на свобода от правителството може да дойде дори през лятото. За българите, които не работят или просто работят „на сиво”, денят на свобода от правителството идва много по-рано", коментират от ИПИ.

Денят на свободата от данъци отговаря на следния въпрос: "Каква е цената, която плащат гражданите за държавата?" Този ден е своеобразен показател за ролята на държавата и степента на преразпределението в икономиката. Колкото по-късно в годината настъпва този ден, толкова по-голям е размерът на държавата и съответно - облагането на бизнеса и гражданите в страната.
Председателят на УС на Националното сдружение на градинарите Марияна Милтенова коментира предстоящото въвеждане на еднодневни трудови договори, съобщава БНР:





Цитат
"Настояваме тези хора да излязат на светло. Но те отказват да подписват договори, защото губят  социални помощи. Но ние сме уязвими от закона. Предложението е да се влиза в затвора, ако се намери  работник без трудов договор.

Сега глобата е 15 хиляди лева за един работник. Смятайте в една градина колко работници има. Никой земеделски производител не може да плати такава глоба. И как ще бъдат  отчитани еднодневните трудови договори?",
попита Милтенова

По нейните думи у нас производителите на плодове и зеленчуци са около 200 хил., а тези, които наемат работна ръка, са около 100 хил. "Не всички ще се възползват от новата система през първата година. Искаме да започне сега от началото на сезона, но това е трудно, защото се налага промяна на няколко закона", допълва експертът.

Планът е еднодневните договори да се използват още от следващия месец май за брането на черешите. Това обясниха експерти от социалното ведомство, които работят по промените. Ще са необходими промени в Кодекса на труда, които трябва да бъдат представени до края на тази седмица.

Васил Велев - председател на  Асоциацията на индустриалния капитал, също направи коментар пред БНР:

Цитат
"В завод "Миджур" работниците имаха трудови договори, но това за съжаление това не ги спаси. Сам по себе си трудовият договор не е достатъчен, за да се предпазим от инциденти. Очевидно трябва да се усили контролът в такива рискови дейности, а криминализирането на  работа без трудов договор може да остави реколтата на полетата. Ще затрудни наемането на сезонни работници. Трябва да се намери мярката кога един труд е сезонен, кога е инцидентен и кога - не.

Трудовите злополуки намаляват в годините, но все още размерът им е значителен. За нас ваучерите са изход в уреждане на правния статус на сезонните работници."
Ако работник, нает без трудов договор, загине по време на работа, работодателят му трябва да влиза в затвора. Такова изменение на Наказателния кодекс подготвят експерти на социалното и правосъдното министерство, съобщи пред Би Ти Ви министърът на труда Ивайло Калфин.

Социалният министър коментира темата за срутения хотел „Вероника” в комплекса „Слънчев ден”, при който загинаха четирима работници, като настоя за тежки наказания в такъв случай.

Ивайло Калфин отново настоя, че са нужни реформи в ТЕЛК, които да гарантират, че парите отиват при най-нуждаещите се. Той призова за втора комисия, която след медицинската експертиза да преценява какво могат да работят хората с увреждания.

"Броят на пенсиите по инвалидност се увеличат, когато се увеличава безработицата", коментира Калфин, като допълни, че това ясно показва, че голяма част от хората ползват тези средства, не защото имат увреждания, а защото им са необходими допълнителни средства.

По думите му въвеждането на втора комисия няма да доведе до усложняване на процеса, защото такава е практиката в цяла Европа. Тя ще даде възможност на хората с увреждания да не се затварят у дома и да разчитат на държавна помощ, а да бъдат пълноценна част от обществото. А парите ще бъдат пренасочени към най-нуждаещите се.

Калфин каза, че детските надбавки за него не са дискриминация. "Това е подпомагане на родители, които имат ниски доходи. Това не е награда за дете. Социалната система би трябвало да подпомогне тези, които имат нужда, това е смисълът на детските надбавки", посочи той.

"Всички са съгласни, че ако не пипнем нищо, няма да може да увеличим пенсиите", коментира той дали ще има увеличение на пенсиите. Министърът настоя, че е реформата трябва да бъде въведена, за да има промени.

Калфин изрази надежда промените да бъдат подкрепени от опозицията, като подчерта, че тя ще намери 90% от своите предложения в реформата. "Няма да е честно за хората, ако не го признаят", посочи той и допълни, че е работил с консултативен съвет, с който са работили няколко правителства преди това. По думите му и предишният социален министър от ДПС Хасан Адемов, и БСП могат да видят свои предложения в реформата.

По повод критиките от страна на работодателски съюзи той коментира, че "няма как да се направят подобни промени и всички да бъдат щастливи" и призова даващите съвети да обявят и как лично са готови да участват в подобряването на системата.
Осъдиха данъчен инспектор за корупция.  Инспектор по приходите към НАП - София получи условна присъда за подкуп в размер на 3 000 лева, съобщи infomreja.bg.

Делото се гледа в окръжния съд в Благоевград. Данъчният инспектор Красимир Евтимов призна вина за това, че в качеството си на длъжностно лице е взел сумата за лично облагодетелстване. Срещу него е образувано дело по чл. 301 от Наказателния кодекс. Окръжният съдия Иво Харамлийски присъди една година лишаване от свобода и 1500 лева глоба, но тъй като подсъдимият се призна за виновен и се разкая за деянието си, съдът отложи изтърпяването на присъдата за срок от три години.

Евтимов е заловен с белязани банкноти през февруари 2012 година в Банско, където е бил командирован от София за извършване на проверки по време на активния туристически сезон.

41-годишният държавен служител установил нарушение в хотелски комплекс. Заявил на собственика, че в обекта му не се издават касови бележки при плащане чрез ПОС терминал, като му намекнал, че може да си затвори очите в замяна на възнаграждение от 3 000 лева.

Бизнесменът е дал на данъчния служител 500 евро, колкото е имал в себе си. След което двамата се уговорили останалата сума да бъде изплатена след няколко дни. Вместо това, собственикът на комплекса подал жалба в полицията. Криминалистите използвали белязани пари и по този начин веднага след като получил сумата, Красимир Евтимов е бил арестуван.
Сървърът на Главна инспекция по труда (ГИТ) се срина дни, преди да изтече крайният срок за подаване на декларации по чл. 15 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ). Последният срок по закон е 30 април. Във връзка със създалата се ситуация, ГИТ удължи срока за данните за 2014 година до 31 май 2015 година. По електронен път декларациите и уведомленията ще могат да се изпращат и по време на празничните дни.

Годишните декларации и уведомления за състоянието на условията на труд в предприятията за предходната година се подават ежегодно от работодателите според чл. 15 от ЗБУТ. Повече информация тук.

Като причина за срива ГИТ посочва, че основното затруднение създава фактът, че много задължени да подават документите по традиция изчакват края на срока. За първото тримесечие са били подадени по електронен път около 30 000 декларации и заявления. В същото време само през първите две седмици на април подадените са около 40 000. Затова инспекцията апелира към потребителите, въпреки удължаването на срока, да продължат да подават декларациите и уведомленията.

Проблемът с претоварването на системата се появи тези дни, но от петък се задълбочи, обясниха от ГИТ. Според инспекцията в най-голямото натоварване има моменти, в които по-малките файлове минават. Проблемът е при големите работодатели и големите счетоводни предприятия, които наведнъж подават данни за много работници.

"ИА ГИТ отчита, че въведената нова информационна система, през която се подават декларациите и заявленията по електронен път, е създала известни неудобства на потребителите заради появили се в хода на активното й използване проблеми. Те бяха отстранявани своевременно, веднага след установяването им от потребителите." се казва още в съобщението.
За периода 2016-2018 г. е предвидено увеличаване на размера на минималната работна заплата, както следва:
  • от 1 януари 2016 г. – 420 лв.
  • от 1 януари 2017 г. – 460 лв.
  • за 2018 г. размерът на МРЗ ще се запази на нивото от 2017 г. – 460 лв.

Това е записано в средносрочната бюджетна прогноза за периода 2016-2018 г., която е подготвена от Министерството на финансите и предстои да бъде одобрена от Министерски съвет.

Данъчно-осигурителни ставки и нива за периода 2016-2018 г

  • Предвижда се запазване на ниските данъчни ставки за корпоративни данъци и тези на данъците върху доходите на физическите лица – 10%.
  • Предвидено е достигане на минималните нива на акцизните ставки в Общността в съответствие с договорения преходен период. Което означава увеличение на акциза за цигарите, за да бъдат достигнати минималните нива за страните от ЕС
  • По отношение на социално и здравноосигурителните вноски се предвижда запазване на размерите и съотношенията на осигурителните вноски за фондовете на ДОО и участието на държавата в осигуряването за фонд „Пенсии” чрез трансфер на нивата от 2015 г.
  • Запазва се и размерът на здравноосигурителната вноска на нивото от 2015 г. – 8%.
  • Предвижда се запазване на максималния осигурителен доход за всички осигурени лица в размер на 2 600 лв. за целия период.

Данъчно-осигурителната политика ще бъде ориентирана към ограничаване на данъчните измами и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план е записаното в документа.

Пенсии

Прогнозата за разходите за пенсии за периода 2016-2018 г. е разработена при продължаване действието на т.нар. „швейцарско правило“ или осъвременяването е от 1 юли на съответната година на пенсиите по „швейцарското правило” с процент, равен на сбора от 50 на сто от нарастването на осигурителния доход и 50 на сто от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. Процентите за индексация са съответно: 2,0 % за 2016 г.; 2,8 % за 2017 г.; 3,0 % за 2018 г.

Макрорамка

Целта за дефицита по консолидираната фискална програма (КФП) като процент от БВП за периода 2015-2018 г. е както следва:
  • 3,0 % от БВП за 2015 г.
  • 2,5 % от БВП за 2016 г.
  • 2,0 % от БВП за 2017 г.
  • 1,5 % от БВП за 2018 г.

Приходите и помощите по КФП за периода 2015-2018 г. запазват устойчиво ниво в диапазона 36,2-36,4 % от БВП, което представлява ръст спрямо предварителните отчетни данни за 2014 г. (35,8 % от БВП), дължащ се в значителна степен на ефекта от мерките за повишаване на събираемостта на данъчно осигурителните приходи.

Общите разходи по КФП в средносрочен план показват тенденция на намаление от 39,3 % от БВП през 2015 г. до 37,9 % от БВП през 2018 г., което представлява годишна консолидационна стъпка от около 0,5 % от БВП.
НАП отново насочва вниманието си към дейността на изпълнителите и инвеститорите в сектора на строителството, съобщават от приходното ведомство. През 2015 г. Агенцията ще предприеме редица мерки, сред които проверки и ревизии, срещи с представители на професионални сдружения и браншови камари, информационни кампании и др., за да намали рисковете от неотчитане и недеклариране на приходи и доходи в този сектор.

Анализ на риска от неспазването на законодателството, свързан с неотчитане на приходите от строителство на нови сгради и тяхната продажба от строители и инвеститори, е показал щета от 400 млн. лв. средногодишно за бюджета в периода на строителния бум. Експертите от НАП са установили, че рискът се проявява при 8016 строители и инвеститори, които представляват 63% от всички лица.

Анализът на данъчните сочи, че в по-голямата част от случаите строителите и инвеститорите умишлено не са спазвали данъчното и осигурително законодателството. Според данните, 35% от установения размер на щетата се дължи на целенасочени действия за укриване на данъци – недокументирани разходи за труд и материали, а работните заплати на строителните работници не се отчитат в реалните им размери и др.

В същото време данъчните са изчислили, че средно на година бюджетът търпи 43 млн. лв. щети от продажбата на имоти под себестойността им. За това от приходното ведомство предупреждават своите клиенти, че данъчните имат право да поискат обявяването на подобни сделки за недействителни. Такава практика в НАП вече се прилага от няколко години.

Цитат
За да се намали проявлението на риска за неотчитане на приходите от строители и инвеститори на нови сгради, през 2013 и 2014 г. НАП възложи 281 ревизии на рискови лица. Установените допълнителни задължения на 246 строители и инвеститори са в размер на 33 млн. лв., като по-голямата част от тях – 68%, са по Закона за ДДС.

Оценката на риска и повлияването му за 2014 г. показва, че рискът не се е повлиял съществено от осъществените контролни действия. Според анализа на данъчните, промяната на характеристиките на риска, а именно намаление броя на рисковите лица на 4 000, причиняващи щета за около 112 млн. лв. на година, се дължи основно на външни фактори – спад на обемите на ново строителство на сгради и отпадане от бранша на част от действащите строители и инвеститори, заради икономическата криза след 2008 г.

Затова през 2015 г. НАП планира да продължи контролните мерки чрез възлагане на ревизии на рискови лица от бранша, както и да инициира публикации по темата в специализираните издания за строителство.
Държавата започва да продава на работодателите кочани с трудови договори с продължителност за един ден. Системата ще влезе първо за земеделските работници, а в момента текат последни договорки между вицепремиера и социален министър Ивайло Калфин и земеделския министър Десислава Танева, съобщава в. “24 часа”.

Целта е новите договори да се използват още от следващия месец май за брането на черешите. Това обясниха експерти от социалното ведомство, които работят по промените. Ще са необходими промени в Кодекса на труда, които трябва да бъдат представени до края на тази седмица.

Работодателите в селското стопанство ще купуват кочаните с трудови договори от държавата. Цената ще е стойността на данъка и осигуровките, които ще се дължат за земеделския работник. Работодателите ще откъсват толкова квитанции, колкото покриват надницата на работника. Вероятно всеки договор от кочана ще е за твърда сума.

Кочаните с договори всъщност ще представляват система за почасово заплащане в селското стопанство, обясниха от социалното министерство. Министър Ивайло Калфин заговори за нея още след встъпването си на поста в края на миналата година.

Смята се, че кочаните с дневните трудови договори ще улеснят работодателите, които в различните етапи от земеделската работа имат нужда от различна по брой и специализация работна ръка. В същото време, закупувайки кочаните с договорите, земеделските фирми ще са изрядни към работниците и бюджета. Все още се работи по системата за обратно отчитане на дневните договори, така че да е ясно платените при закупуването на кочана осигуровки за колко хора точно са разпределени.

Дневните трудови договори трябва да станат и основа на ваучерите за почасово наемане на домашни помощници, гледачки на бебета и възрастни хора и майстори за дребни ремонти, които планира да въведе вицепремиерът Калфин.

Социалното министерство започва да прави прогнози за нуждата от работна ръка всяка година, обяви зам.-министърът на труда и социалната политика Гълъб Донев на конференция, организирана от БСК. До момента има изработени дългосрочни и средносрочни прогнози. От следващата година започва изработването и на краткосрочни. Целта е така държавата да насочва целево парите за преквалификация на безработните, за да могат по-лесно да си намират работа.
На 30 април изтичат 14 важни данъчно-административни срока, припомня КиК Инфо. Девет от тях касаят данъци, такси, осигуровки и информация за миналата 2014 година, а пет са срокове по текущата 2015 година.

Срокове, касаещи 2014 година

1) Подаване на годишната данъчна декларация за доходите, придобити от физическите лица през 2014 г. Внасяне на дължимия по декларацията данък.

2) Подаване на Декларация образец № 6 от самоосигуряващите се лица за дължимите осигурителни вноски за 2014 г. Внасяне на размерите на окончателните осигурителни вноски за 2014 г.

3) Подаване на Декларация образец № 6 от лицата по чл. 4, ал. 9 от КСО за внесените за 2014 г. осигурителни вноски.

4) Подаване на Справката по чл. 73 от ЗДДФЛ за изплатени доходи на физически лица през 2014 г.

5) Подаване на Справка по чл. 73а, ал. 5 от ЗДДФЛ от работодателите за доходи по трудови правоотношения, начислени и/или изплатени през предходната година в полза на чуждестранни физически лица, местни на държава – членка на Европейския съюз.

6) Издаване на служебните бележки по чл. 45, ал. 4 и 7 от ЗДДФЛ (образец 3) за изплатените през 2014 година доходи от друга стопанска дейност, от наем и друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество и други доходи по чл. 35 от ЗДДФЛ, ако лицата не са поискали издаването им преди тази дата.

7) Предоставяне на информация по електронен път от пенсионноосигурителните дружества по глава девета, раздел ІІ от КСО за пенсиите, начислени и/или изплатени през 2014 година в полза на физически лица, местни на друга държава - членка на Европейския съюз.

8) Предоставяне на информация по електронен път от застрахователите по смисъла на Кодекса за застраховането за застрахователни обезщетения/премии, изплатени през 2014 година в полза на физически лица, местни на друга държава – членка на Европейския съюз, при настъпило застрахователно събитие по договори за застраховки „Живот“, когато не попадат в друг обмен на информация между държавите – членки на Европейския съюз.

9) Подаване на декларации и уведомления за условията на труд по чл. 15 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд за 2014 година от работодателите, които имат наети лица по трудови и служебни правоотношения.

Срокове, касаещи 2015 година

1) Подаване на данъчната декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО за първото тримесечие на 2015 година. Внасяне на данъците по нея:
  • окончателните данъци по глава шеста от ЗДДФЛ;
  • данъците при източника по ЗКПО;
  • авансовия данък на за придобити доходи от стопанска дейност по чл. 29 от ЗДДФЛ и от наем или от друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество.

2) Плащане на данъка върху недвижимите имоти за цялата 2015 година с 5% отстъпка.

3) Плащане на данъка върху превозните средства за цялата 2015 година с 5% отстъпка.

4) Внасяне на окончателния годишен /патентен/ данък за второто тримесечие на 2015 година.

5) Подаване на данъчна декларация за данъка върху застрахователните премии, дължим за първо тримесечие на 2015 година по чл. 14, ал. 1 от Закона за данък върху застрахователните премии. Внасяне на данъка от застрахователите или данъчните представители.

Източник: kik-info.com
Уважаеми потребители,

Сайтът КиК Инфо е с нова оптимизирана версия. В тази връзка, бихме искали да ви уведомим, че една част от изчислителните модули ще са достъпни само за потребители с платен абонамент. Промяната се налага, поради увеличения трафик и необходимостта от повече ресурси за поддръжката, развитието и актуализацията на сайта.

Разбира се, по-голямата част от нашите калкулатори остават безплатни за ползване, както и досега. Модулите, които не са безплатни са отбелязани със знак за абонамент във всяко меню. Заявка за платен абонамент може да направите от меню Платен абонамент от тук.

Какви са новите възможности в сайта?

Ново Приложение за издаване Пътни листа
Чрез него можете лесно и удобно да попълните месечния си маршрут, фактурите за гориво и нормата на автомобила. Докато попълвате модулът ще пресмята и ще ви подсказва колко километра трябва да впишете в пътния лист, така че да съответства на подаденото гориво, каква е сумата на счетоводния разход и колко километри остават за изминаване с остатъка гориво. Подходящ е за фирми, които не обичат да попълват пътни листове и желаят възможно най-лесно да решат този въпрос.

Работа с шаблони
Можете да съставите шаблони на документи, които в последствие да зареждате в модулите. Намира се Профила на потребителя тук.

Фирмени данни
Вече можете да въведете фирмените данни веднъж, които досега въвеждахте в документите всеки път, като в последствие можете да ги избирате от падащи менюта. Предвидена и възможност за въвеждане на данни на лица. Намира се Профила на потребителя тук.

Отбелязване на статии
Възможност за отбелязване на статии по избор, които се сортират в индивидуално меню за всеки потребител "Моите любими статии от сайта". Важи и за безплатната регистрация.

Едногодишен безплатен абонамент получават най-полезните и активни членове на форума на КиК Инфо.

С пожелания за успех, приятна и ползотворна работа със сайта,
Екипът на КиК.БГ
Държавата сезира ЕК за въведения от Гърция 26% данък за сделки и транзакции с източник България, съобщи правителствената пресслужба.

Министерският съвет одобри Решение за подаване на жалба от Република България на основание член 259 от Договора за функционирането на Европейския съюз по отношение съвместимостта на разпоредбите на чл. 23, 65 и 66 от Кодекса за подоходно облагане на Република Гърция № 4172/2013, изменен и допълнен със закон № 4321/2015, както и на издаденото на основание чл. 65, ал. 6 и 7 от кодекса Решение на министъра на финансите на Гърция, с което е определен списъкът на държавите с преференциален данъчен режим, с правото на ЕС. С това решение се упълномощава министърът на финансите да уведоми Европейската комисия за правното основание на подадената жалба до Европейската комисия.

Процедурата по разглеждане на жалбата включва две фази - административна и съдебна, като административната фаза е задължителна. Административната фаза в хипотезата на член 259 от ДФЕС приключва с издаване на мотивирано становище от ЕК в тримесечен срок, след като на всяка от заинтересованите държави е предоставена възможност да изложи съответно съображенията относно собствените им позиции и тези срещу ответната страна, писмено и устно. Ако Комисията не издаде становище в срок от три месеца от датата на поставяне на въпроса пред нея. отсъствието на становище не е пречка за Република България да сезира Съда на Европейския съюз.

Решението на Министерски съвет е изготвено във връзка с изпратеното на 30 март 2015 г. писмо до европейския комисар по икономически и финансови въпроси, данъчно облагане и митнически съюз Пиер Московиси, в което се изразява позицията на Република България, че въвеждането на данъчно облагане с 26% данък при източника на всички сделки и трансакции с източник в България, както и в Ирландия и Кипър, е дискриминационна и непропорционална мярка.
Тази седмица се състоя среща в Народното събрание във връзка със спорния законопроект за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата.

Пред депутатите своите становища против внесения законопроект представиха: Паунита Петрова от КТ "Подкрепа",  Варшава Максимова от КНСБ, Ивелин Желязков от Асоциация на индустриалния капитал в България, Добри Митрев от Българска стопанска камара, Милена Ванева и Елеонора Христофорова от Асоциация на банките в България, Кристина Димитрова от Национален съюз на юрисконсултите, Красимир Катранджиев и Теодора Вуцова от Нотариална камара на РБ, Стоян Якимов от Камара на частни съдебни изпълнители,  Васил Тодоров от Българска търговско промишлена палата и Борислав Димитров от Български Хелзинкски комитет.

От счетоводните организации участваше Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия, като становище представи Катя Крънчева.

Всички присъстващи организации изложиха отново мотивираните си възражения против спорния законопроект. Те се противопоставиха на това, че с предложените промени се прави опит да се монополизират дейности, извършвани от различни професии в полза на адвокатите. Всички са категорични, че предложенията противоречат на Конституцията, на други нормативни актови, а така също и на европейското право. Изразени бяха притеснения, че в страната ще настъпи пълен хаос, ако промените бъдат приети в този им вид. Даването на неограничен достъп до ГРАО и регистъра за българските документи за самоличност на 13 000 български адвокати, както и на знайни и незнай чужди адвокати от другите държави-членки на ЕС е въпрос на национална сигурност. Всички организации настояха проектозаконът незабавно да се оттегли. Против законопроекта са се произнесли и Върховната касационна прокуратура и Националният съвет за тристранно сътрудничество.

След като изслушаха аргументите, изказвания направиха депутати, някои от които са вносители на спорния законопроект.

Емил Димитров - Ревизоро от Патриотичен Фронт, един от вносителите на законопроекта призна, че вместо да защитят обществения интерес, народните представители е напълно възможно да се озоват в ролята на адвокати на 13 000 адвокати в държавата. Той се разграничи от авторство на спорните текстове и разказа как е станал вносител: "Председателката на Висшия адвокатски съвет Ралица Негенцова донесе текстовете в кабинета на Цецка Цачева. Няколко колеги обявихме, че ще подпишем, но изразихме резерви. Поискахме уверение, че по проекта ще има дебат и ще бъде съгласуван с всички заинтересувани и засегнати".

След това Димитров заяви: "Не желая да създавам проблеми, а искам да участвам в решаването им. Имаме готовност да оттеглим подкрепата си за измененията в Закона за адвокатурата, ако всички не седнат на масата и не обсъдят различията си". "Ще има промяна на текстовете. Не може 13 хиляди адвокати да се противопоставят срещу цялото общество." допълни той.

"В този вариант няма да подкрепим закона", обяви депутатът Четин Казак от ДПС, който също е от вносителите на законопроекта.

Четин Казак също подчерта, че не е автор на текстовете. "Адвокатурата има право да реши своите проблеми. Но трябва диалог и взаимно зачитане на интересите, вместо гилдиите да се надпреварват кой ще предизвика по-голям медиен отзвук. Последното, което искаме е Народното събрание да стане арена за мерене на силите между адвокатурата и останалите гилдии", заяви той. Казак отправи апел спорещите да седнат на една маса. "Да престанем с противопоставянето, ако някои текстове в проекта останат в този си вид, няма да ги подкрепим", каза депутатът.

Организациите веднага опонираха на Четин Казак, като обясниха, че всички техни опити да се свържат и да се разберат с представителите на Висшия адвокатски съвет удрят на камък.

Депутатът Свилен Иванов от ГЕРБ, който е един от вносителите на законопроекта, също присъстваше в залата, но не взе отношение. Вместо него, изказване направи депутатът Добромир Проданов от ГЕРБ, който е и адвокат. Той заяви, че те ще търсят подкрепа по законопроекта. В залата липсваше депутатът Данаил Кирилов от ГЕРБ, който също е вносител на законопроекта и шеф на водещата Правна комисия.

От своя страна пък Висшия адвокатски съвет с нелепо решение обяви Денят на Конституцията - 16 април за ден на подкрепа на измененията в Закона за адвокатурата. Любим аргумент на адвокатите е, че не извършват услуги, а конституционна дейност. Но именно в Деня на Конституцията, протест в подкрепа на предложени противоконституционни членове е неадекватно и нагло.

През последния месец парламентът буквално беше залят от становищата на различни организации по проекта за промени в Закона за адвокатурата. Напомняме, че десетки организации внесоха своите остри негативни декларации по спорния законопроект.



Всичко по темата:
Адвокати заплашват със стачка, ако парламентът не приеме техен лобистки закон
КЗК отсече: Проектозаконът за адвокатурата е вреден за свободната конкуренция
Десетки организации са против лобисткия законопроект на адвокатите (видео)
КЗК образува производство по готвените лобистки промeни в Закона за адвокатурата
Дори депутатите, вносители на Закона за адвокатурата имат резерви към него
Среща с депутатите в НС по спорния законопроект за адвокатурата
БСК: Проектът за промени в Закона за адвокатурата е лобистки!
АССП за права на счетоводителите и срещу лобисткия проектозакон за адвокатурата
Адвокатите отговориха на счетоводителите по спорния законопроект

Глоби за всеки, който консултира, регистрира, подава заявления, но не е адвокат