Българска стопанска камара излезе със статия озаглавена "Проектът за промени в Закона за адвокатурата е лобистки!".

"Едно от първите обещания на управляващата коалиция беше за създаването на "експертно сито", което да не допуска лобистки закони. Настоящият законопроект е тест за изпълнението на това обещание". Това се казва в остро становище на БСК срещу проекта за промени в Закона за адвокатурата.

БСК, пише в своята позиция:
Цитат
Голяма част от търговците, особено малките и средни предприятия използват обслужващите ги счетоводни фирми за подаване на заявления в регистъра. Задължителното ползване на адвокатска помощ ще усложни и оскъпи процедурата, без да подобри нейното качество.


"Предложеният законопроект задълбочава порочната тенденция за свръхрегулиране и ограничаване на достъпа до определени свободни професии и дейности, в противоречие с правилата на конкуренцията и свободната стопанска инициатива. Част от предложените разпоредби са в противоречие с редица конституционни принципи, нормативни актове от същата степен, международни актове, по които България е страна, както и достижения на правовата държава в областта на правната сигурност и борбата с монополизма", се казва още в позицията на БСК.

"Санкциите по Глава петнадесета, чл. 150 от законопроекта очертават обезпокоителна тенденция за разширяване кръга на българските граждани и юридически лица, по отношение на които е приложима административно наказателната отговорност, в условията на нереформирана съдебна система. Текстовете противоречат на Закона за административните нарушения и наказания, определящи като административно нарушение това, което нарушава установения ред на държавно управление. Превръщането на членове на адвокатски колегии в наказателни отряди е несъвместимо с функциите на една уважавана професия, призвана да защитава гражданите и юридическите лица. Разпоредбата, която постановява, че събраните глоби постъпват в адвокатските колегии, създава предпоставки за конфликт на интереси, отсъствие на безпристрастност и обективност при налагане на административните наказания.", предупреждава БСК.

Статията на Българската стопанска камара тук.

Вижте пълния текст на становището на БСК тук.




Всичко по темата:
Адвокати заплашват със стачка, ако парламентът не приеме техен лобистки закон
КЗК отсече: Проектозаконът за адвокатурата е вреден за свободната конкуренция
Десетки организации са против лобисткия законопроект на адвокатите (видео)
КЗК образува производство по готвените лобистки промeни в Закона за адвокатурата
Дори депутатите, вносители на Закона за адвокатурата имат резерви към него
Среща с депутатите в НС по спорния законопроект за адвокатурата
БСК: Проектът за промени в Закона за адвокатурата е лобистки!
АССП за права на счетоводителите и срещу лобисткия проектозакон за адвокатурата
Адвокатите отговориха на счетоводителите по спорния законопроект

Глоби за всеки, който консултира, регистрира, подава заявления, но не е адвокат
Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП) възрази срещу предложените промени в Закона за адвокатурата.

АССП счита, че с тях се прави опит да се монополизират дейности, извършвани от счетоводителите и други професии, в полза на адвокатите.

Асоциацията обръща внимание, че над 70% от дейността на счетоводните компании е консултиране (устно и писмено), работа с данъчни, осигурителни и търговски нормативни актове, представителство на клиенти пред различни институции, и други дейности, които се прави опит да бъдат окачествени, като “адвокатски” в ал.1 на чл. 24 от законопроекта, и съответно да бъдат забранени за извършване от счетоводители. Всъщност под 30% от дейността на счетоводните предприятия е завеждане на документи в счетоводна програма.

В своето становище, внесено в деловодството на Народното събрание, асоциацията пише:
Цитат
Считаме, че по-голямата част от точки на чл. 24, ал. 1 ни отнемат права, защото редица обичайни дейности на счетоводителите и специализираните счетоводни предприятия са определени като “адвокатски”, и при така разписаните текстове са забранени за извършване от нас. Например:

1. По чл. 24, ал. 1, т. 1 - представителство пред административните органи, служби и др.;
Специализираните счетоводни предприятия и счетоводителите представляват клиентите си пред редица административни органи и служби като  НАП, НОИ, БНБ, НСИ др.

2. По чл. 24, ал. 1, т. 2 - изготвяне на заявления, отговори, молби, искови молби, тъжби, жалби и др.;
Счетоводителите изготвят често споменатите документи и ги подават в гореспоменатите институции. Например почти всеки ден пишем отговори на НАП по ревизии и проверки, изготвяме заявления за Регистрация по ЗДДС, изготвяме различни молби и жалби и др.

3. По чл. 24, ал. 1, т. 3 - устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси
Счетоводителите ежедневно консултират клиенти (устно и писмено) по ЗДДС, ЗКПО, ЗДДФЛ, ЗМДТ и други данъчни закони, както и по редица нормативни актове, свързани с трудовото и осигурително право. Като данъчни консултанти, ние пишем различни становища по данъчни въпроси, възложени от клиенти, които публикуваме със специализираната преса.

4. По чл. 24, ал. 1, т. 4 - справки в административни органи и получаване на документи от тях;
Ежедневно получаваме справки от административни органи и получаваме документи от тях във връзка с извършваните от нас дейности по обслужване на клиентите ни – например от НАП, НОИ, Общини и множество други институции

5. По чл. 24, ал. 1, т. 5 - изготвяне на трудови договори и пълномощни за пред институции, пред които счетоводителят представлява клиента
Изготвяме договори, съобразени с Кодекса на труда и трудово-правното законодателство. Изготвяме изискваните пълномощни от институциите, пред които представляваме клиентите си.

6. По чл. 24, ал. 1, т. 8 - изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри;
Изготвяме годишни финансови отчети и ги подаваме в Търговския регистър, подаваме документи от името на клиентите си в Търговския Регистър, след необходимото упълномощаване. Изготвяме документи за регистрации на фирми. Тази дейност се включва в нашия обхват, предвид това, че ние сме изучавали Търговско право, включително сме запознати в детайли с Търговския закон. Считаме, че ние най-добре можем да посъветваме клиента относно формата на предприятието, което желае да регистрира, предвид различните данъчни облагания, размерът на капитала, както формата на назначаването на представляващия и управляващия, предвид бъдещото му осигуряване и облагане с данъци. Освен това работим и с “други регистри”, като Персоналния Регистър на НОИ, като подаваме книжа наречени Декларация Образец 1,3,6 и други.


В тази връзка, АССП остро възразява срещу лишаването на счетоводителите от правото да упражняват нормално своята професия чрез така предложените текстове на законопроекта. Асоциацията предлага промените на чл. 24, ал. 1 и чл. 150 да отпаднат, като останат в сила сега действащите текстове на чл. 24, ал. 1 на Закона за адвокатурата.

АССП счита, че измененията в Закона за адвокатурата следва да бъдат съобразени с програмата на Европейската комисията за по-добро регулиране, и по-специално съобщението на ЕК, озаглавено „Разумно регулиране в Европейския съюз“, чиято цел е да се изготвят и предоставят законодателни актове с най-високо качество, при спазване на принципите на субсидиарност и пропорционалност, като същевременно се гарантира, че административната тежест е пропорционална на ползите от тях.

Цялата позиция на АССП, може да изтеглите от тук.



Всичко по темата:
Адвокати заплашват със стачка, ако парламентът не приеме техен лобистки закон
КЗК отсече: Проектозаконът за адвокатурата е вреден за свободната конкуренция
Десетки организации са против лобисткия законопроект на адвокатите (видео)
КЗК образува производство по готвените лобистки промeни в Закона за адвокатурата
Дори депутатите, вносители на Закона за адвокатурата имат резерви към него
Среща с депутатите в НС по спорния законопроект за адвокатурата
БСК: Проектът за промени в Закона за адвокатурата е лобистки!
АССП за права на счетоводителите и срещу лобисткия проектозакон за адвокатурата
Адвокатите отговориха на счетоводителите по спорния законопроект

Глоби за всеки, който консултира, регистрира, подава заявления, но не е адвокат
Това предвижда нов проект за изменение на Закона за адвокатурата, публикуван на сайта на Народното събрание. Проектът може да бъде свален от тук.

Редица дейности, които до момента се извършват от счетоводители и различни тясноспециализирани консултанти са изброени в забранителния списък за извършване от тях, според нов законопроект за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата.

Така например счетоводителите няма да имат право да дават устни и писмени консултации на своите клиенти. Нито ще имат право да изготвят за НАП, НОИ и други институции заявления, отговори и молби. Това означава, че редица документи като Заявления за регистрация по ЗДДС, отговори по данъчни проверки и дори най-елементарни молби до НАП, НОИ, НСИ и други институции, с които всеки счетоводител комуникира при нормалната си дейност, няма да бъдат извършвани от счетоводители.

Бизнесът ще трябва отделно да наема адвокати за тези дейности. Ако се приемат текстовете в настоящия им вид, то с учудване бизнесът ще разбере, че счетоводителят му няма да има право да състави дори трудов договор, нито пък пълномощното, с което счетоводителят се представлява пред данъчните и НОИ.

Отпада и правото на всеки, който не е адвокат да изготвя и дори подава каквито и да било документи в Търговския Регистър, Имотния регистър, както и в други регистри в България. Сега например счетоводителите имат право да подават годишния финансов отчет в Търговския регистър, а всеки има право да подава документи за регистрации на фирми, след необходимото упълномощаване.

Цитат
Глобите са солени. Според чл. 150 лице, което не е адвокат, но извършва или предлага извършването на гореспоменатите дейности, които са подробно изброени в чл. 24 от законопроекта, се наказва с глоба от 1 000 до 2 000 лева или имуществена санкция от 2 000 до 5 000 лева. Алинея втора предвижда двойна глоба при повторно нарушение.


Редица дейности от търговския живот на една фирма, които по принцип бизнесът обичайно възлага на счетоводители или други тясноспециализирани консултанти, са наречени “адвокатски” и са включени във въпросния чл. 24 от законопроекта. Според чл. 24, ал. 1, упражняването на дейности, възложени от клиенти, които едно лице, което не е адвокат, няма да има право да извършва са:

Цитат
1. представителство и защита на правата и законните интереси на лица пред органите на съдебната власт, разследващите органи, административните органи и служби, физически и юридически лица и др.;
(Специализираните счетоводни предприятия и счетоводителите представляват клиентите си пред редица административни органи и служби като  НАП, НОИ, БНБ, НСИ др.)

2. изготвяне на заявления, искови молби, тъжби, жалби, отговори, молби, спогодби и др.;
(Счетоводителите изготвят такива документи и ги подават в гореспоменатите институции. Например - отговори на НАП по ревизии и проверки, заявления за Регистрация по ЗДДС, различни молби и жалби и др.)

3. устни и писмени консултации, устни и писмени становища по правни въпроси;
(Счетоводителите ежедневно консултират клиенти (устно и писмено) по ЗДДС, ЗКПО, ЗДДФЛ, ЗМДТ и други данъчни закони, както и по редица нормативни актове, свързани с трудовото и осигурително право. Данъчни консултанти пишат различни становища по данъчни въпроси, възложени от клиенти, които могат да бъдат публикувани в специализираната преса.)

4. справки в съдилища, прокуратури, полиция, арбитражи, съдебни изпълнители, нотариуси, административни органи и получаване на документи от тях;
(Счетоводителите ежедневно получават справки и документи от административни органи – например от НАП, НОИ, Общини и множество други институции.)

5. изготвяне на договори, проекти за нотариални актове и завещания, нотариални покани, заявления за приемане и за отказ от наследство, пълномощни;
(Счетоводителите и ТРЗ специалистите изготвят договори, съобразени с Кодекса на труда и трудово-правното законодателство. Изготвят и изискваните пълномощни от институциите, пред които представляват клиентите си.)

6. изготвяне и подаване на книжа за вписване в имотния, търговския и други регистри;
(Счетоводителите изготвят годишни финансови отчети и ги подават в Търговския регистър, подават документи от името на клиентите си в Търговския Регистър, след необходимото упълномощаване, както и изготвят документи за регистрации на фирми. Тази дейност се включва в обхвата им, предвид това, че при завършването висшето си образование “Счетоводство и контрол” се изучава Търговско право и се полагат над 10 изпита по право. Счетоводителите могат да посъветват клиента относно формата на предприятието, което желае да регистрира, предвид различните данъчни облагания, размера на капитала, както и формата на назначаването на управляващия, предвид бъдещото му осигуряване и облагане с данъци. Освен това счетоводителите работят и с “други регистри”, като Персоналния Регистър на НАП, в който се вписват данни на осигурените лица, чрез подаване на различни декларации.)

7. изпълнение на завещания;

8. управление на имущество, пазене на описано или дадено в обезпечение имущество;

9. извършване на всякакви други действия, свързани с правно съдействие и защита на свободите, правата и законните интереси на физически и юридически лица.


След като през Септември 2014 година Европейската комисия обяви започването на оценка на националните разпоредби за достъп до свободните професии и публикува поредния си доклад, който показва, че те са силно регулирани, Комисията за защита на конкуренцията се застъпи за повече конкуренция в областта на свободните професии в свой доклад от края на 2014 година. От години Института за пазарна икономика също пише и коментира тежкото регулиране, ограничаването на конкуренцията и ощетяването на потребителите в редица гилдии.

Аргументите и препоръките на КЗК още веднъж подчертават съществуващите проблеми. Още повече, че докладите на ЕК показват, че свободните професии в България са едни от най-регулираните в ЕС.

КЗК препоръча премахване на възможността за определяне на минимални цени на услугите при архитектите, адвокати, инженерите в инвестиционното проектиране, одиторите, ветеринарите, както и при упражняващите творческа дейност като свободна професия.

Според КЗК фиксирането на минимални цени представлява едно от най-тежките нарушения на конкуренцията, тъй като ограничава ценовата конкуренция между участниците на пазара. Минималните цени по никакъв начин не могат да бъдат гаранция за качество. Ефектът от тях е защита на неефективните участници на пазара.

С цел да се изготвят и предоставят законодателни актове с най-високо качество е необходимо, всеки законопроект да бъде съобразен с целите заложени в Национална стратегия за насърчаване на малките и средни предприятия 2014 – 2020, а именно:

1. Въвеждане на задължителна оценка на въздействие на всички промени и нови законови и подзаконови актове относно ефекта върху стопанската активност.

2. Съобразяване на законовите и подзаконовите нормативни промени с принципа „Мисли първо за малките”, т.е. винаги да взема предвид характеристиките на малки и средни предприятия, когато изготвя законодателството, така че то да не носи допълнителни тежести за малкия бизнес, а където е възможно – да се опростяват съществуващите норми.

3. Постигане на минимална административна тежест за бизнеса. Когато се извършват законодателни промени, те да са напълно съобразени с влиянието, което биха оказали върху малкия бизнес и да не възпрепятстват неговото развитие.



Всичко по темата:
Адвокати заплашват със стачка, ако парламентът не приеме техен лобистки закон
КЗК отсече: Проектозаконът за адвокатурата е вреден за свободната конкуренция
Десетки организации са против лобисткия законопроект на адвокатите (видео)
КЗК образува производство по готвените лобистки промeни в Закона за адвокатурата
Дори депутатите, вносители на Закона за адвокатурата имат резерви към него
Среща с депутатите в НС по спорния законопроект за адвокатурата
БСК: Проектът за промени в Закона за адвокатурата е лобистки!
АССП за права на счетоводителите и срещу лобисткия проектозакон за адвокатурата
Адвокатите отговориха на счетоводителите по спорния законопроект

Глоби за всеки, който консултира, регистрира, подава заявления, но не е адвокат
Тихомълком, почти в последния момент Институтът на дипломираните експерт счетоводители (ИДЕС) внесе в Министерство на Финансите нов лобистки Закон за счетоводството, защитаващ частните корпоративните интереси на шепа одитори, който касае счетоводството на малкия и среден бизнес в България. Законът трябва за бъде гласуван и приет до 20 юли тази година и да влезе в сила от 01 януари на 2016 година. С предложения нов Закон за счетоводството от ИДЕС, внесен в Министерство на финансите можете да се запознаете от тук.

В своя проект ИДЕС предлага създаването на нова структура на държавна издръжка, наречена "Национален съвет по счетоводство", която да харчи парите на обеднелия и без това бюджет на държавата, и която ще е поредната такава, която българският данъкоплатец трябва да издържа.

Предлага се въпросния съвет да бъде изцяло доминиран от ИДЕС, както и да има неограничена власт. В чл. 23 на закона е записано, че всички институции, органи и лица в държавата ще бъдат длъжни да оказват съдействие и предоставят всяка информация, която председателят пожелае, в противен случай са заплашени от глоби.

Това предложение на ИДЕС идва на фона на основните проблеми за решаване на държавата в дългосрочен план - огромната "дупка" в бюджета и плашещите нива на публичния дълг, и въпреки намерението на правителството да се ограничат разходите за персонал с 10% в бюджетната сфера, което е свързано със съкращения в администрацията. В програмата на правителството е записано, че в своя 4-годишен мандат правителството ще се стреми да преструктурира разходите, да реформира публичния сектор и да поддържа ниски нива на дълг и дефицит.

Апетитите на ИДЕС да контролира и ръководи счетоводната професия не са от вчера или днес. През изминалите години наблюдаваме постоянни опити на хора от одиторските среди да овладеят счетоводната професия в България. Вместо да се занимава със счетоводната професия, ИДЕС трябва много добре да се фокусира върху одиторската, както с качеството на одитите в България, защото цялото българско общество понесе удар и огромни щети от фалита на КТБ, заверявана от одитори години наред. Припомняме, че наскоро бяха наложени глоби в особено големи размерина отделни одитори и одиторската компания КПМГ България , заради одитите на КТБ, като за малко да се стигне до отнемане за лиценз й. Мълчанието на ИДЕС по темата с глобите и одитите е пълно.

В този смисъл, нищо добро не очаква малкия бизнес в България, ако държавата позволи на ИДЕС, която ръководи одиторската професия, да ръководи и счетоводната такава.

Парадоксът е, че поводът за новия Закон за счетоводството е Директива 2013/34/EС, наричана новата счетоводна директива, чиято цел е всъщност да облекчи отчетността на малките и средни предприятия, а не да я усложни, както се предлага в гореспоменатия проект. Но ведно с необходимите промените по транспониране на новата счетоводна директива, се прави опит за овладяване на счетоводната професия от ИДЕС.

Новата счетоводна директива е една полезна европейска директива за малкия и среден бизнес в България, ако бъде въведена в националното законодателство, без да бъде изкривяван нейният дух, чрез така разписаните текстове в новия Закон за счетоводството, предложен от одиторите от ИДЕС.

Директива намалява изискванията към финансовите отчети на малките предприятията и дава възможност на държавите членки да се възползват от редица облекчения за тях. В несъответствие с нея, в проектът на ИДЕС няма залегнали така необходимите освобождавания от административна тежест за малкия бизнес, като по този начин България няма да се възползва от облекченията, предвидени за малките и микро предприятията в тази важна европейската директива .

Директивата препоръчва следното:
Цитат
Годишните финансови отчети на малките предприятия не следва да подлежат на споменатото задължение за извършване на одит, тъй като одитът може да представлява значителна административна тежест за тази категория предприятия, като същевременно в много от малките предприятия едни и същи лица са както акционери, така и управители, и затова не се нуждаят особено от това трета страна да гарантира достоверността на финансовите отчети.

В противоречие на това, почти всички малки предприятия в България да подлежат на одит, предлагат одиторите в своя проектозакон, внесен в Министерство на финансите.

Директивата въвежда единни критерии в държавите-членки за микро, малки, средни, големи и предприятия от обществен интерес.

Малките предприятия, според директивата са предприятия, които към датите на балансите си не надхвърлят праговете по най-малко два от следните три показателя:
а) обща сума на баланса: 4 000 000 EUR;
б) нетен оборот: 8 000 000 EUR;
в) среден брой на служителите през финансовата година: 50.

Като основни цели и приоритети в програмата на правителството са предвидени да се провежда политика в подкрепа на малките и средни предприятия и подобряване на бизнес средата в България чрез пълно съобразяване на законодателството, което се приема или изменя, с нуждите на малките и средните предприятия.

Това, което предлага ИДЕС като нов Закон за счетоводството, освен че изкривявана духа на европейската Директива 2013/34/EС, то е в пълно противоречие на поставените цели и приоритети, залегнали в документа ПРОГРАМА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗА СТАБИЛНО РАЗВИТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА ПЕРИОДА 2014 -2018 Г.

Асоциацията на специалицираните счетоводни предприята също счита, че подобни законови постановки и стъпки не са от полза нито за държавата, нито за малките и средни предприятия, нито за счетоводителите, нито за счетоводните предприятия, които съставят най-голямата част от финансовите отчетите на предприятията в България.

Напомняме, че през Октомври 2014 година Европейската комисия обяви започването на оценка на националните разпоредби за достъп до свободните професии в националите законодателство на страните-членки и публикува поредния си доклад. Преди няколко месеца Комисията за защита на конкуренцията също се застъпи за повече конкуренция в областта на свободните професии. От години Института за пазарна икономика пише и коментира тежкото регулиране, ограничаването на конкуренцията и ощетяването на потребителите в редица гилдии, особено това, което наложено в одиторската. Още повече, че докладите на ЕК показват, че свободните професии в България са едни от най-регулираните в ЕС.

Подчертаваме, че препоръките на ЕК са за опростяване на регулаторната и административната среда, особено за малките и средните предприятия, като се подчертава важността на една опростена, стабилна и най-вече предсказуема и дългосрочна нормативна уредба.

В този смисъл, въвеждането на новата счетоводна директивата в законодателството на България не трябва да усложнява условията за работа на малкия и среден бизнес, а напротив да бъде реализирано в целите и духа на Директива 2013/34/ЕС, като се използват всички възможности за облекчаване на микро и малките предприятия, предвидени в нея.


Материалът е публикуван след излизането му и във вестник “Капитал” тук.

Свързани теми:
АССП: Одиторите не предложиха адекватни облекчения за малките предприятия в ЗСч
Министерският съвет одобри и предлага на Народното събрание да ратифицира подписаното на 5 декември м. г. междуправителствено споразумение на България и на САЩ за подобряване спазването на данъчното законодателство в международен аспект и въвеждането в действие на FATCA.
 
FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) е закон, приет от Конгреса на САЩ през 2010 г. Той дава възможност на американските данъчни власти да се борят срещу трансграничното укриване на данъци от американски лица чрез използването на офшорни сметки и финансови активи, разположени в чужбина.
 
Подписаното споразумение ще бъде нов ефективен инструмент за подобряване на административното сътрудничество между данъчните администрации на България и САЩ и ще допринесе значително за международната банкова и данъчна прозрачност, ефективната борба срещу укриването на данъци и отклонението от данъчно облагане. То ще регулира по най-благоприятен за българските финансови институции начин автоматичния обмен на финансова информация, който вече се налага като световен стандарт сред страните-членки на ЕС и ОИСР. Със сключването на Споразумението българските финансови институции няма да бъдат облагани с данък при източника в САЩ.
Промяната се прави с цел намаляване административната тежест за гражданите.


На свое заседание, проведено на 30 януари 2015 г. Надзорният съвет на НОИ утвърди проект на ПМС за изменение и допълнение на Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица (НООСЛБГРЧМЛ).

В проекта се предвижда от 1 юли 2015 г. да отпадне издаването на осигурителни книжки за всички категории осигурени лица.

При отпускането на обезщетения и пенсии, осигурителният стаж и доход, както и внесените осигурителни вноски на лицата, ще се зачитат въз основа на данните от Регистъра на осигурените лица.

Предстои проекта за изменение и допълнение на наредбата да бъде внесен за приемане от Министерския съвет.
БСП внесе проект за Закон за тълкуване на чл. 22б от Закона за данъка върху доходите на физическите лица в Народното събрание.

Това е същият този член, според който работещите бедни сега щяха да могат да си връщат платения от тях данък през 2014 година.

Оказа се, че заради гласуваните текстове на БСП през 2013 година, почти никой работещ беден няма да може си върне данък за 2014г, както коментирахме тук. От НАП са категорични, че не тълкуват разширително нормативните текстове за ползване на облекчението, тъй като такива са законовите формулировки.

Комичното е, че същите тези текстове на член 22б от ЗДДФЛ, бяха предложени от БСП и гласувани и приети от депутатите на БСП, ДПС и Атака в 42-рото Народно събрание. В края на миналата година този член бе отменен, но той важи за доходите, получени през 2014 г., за които може да се поиска връщане на данъка, като се подаде специална декларация.

Сега БСП предлага Закон за тълкуване на закона в смисъл, че правото на връщане се отнася само до доходи по смисъла на чл. 25 от закона. В тези доходи да не се включват необлагаеми доходи по чл. 13 от закона, както и всички допълнителни приходи за физическите лица като лихви и/или обезщетения и неустойки, които са резултат от забава в плащанията или произтичат от начина на плащане.

С проекта на Закона за тълкуването на чл. 22б от Закона за данъка върху доходите на физическите лица може да се запознаете от тук.

По този повод вестник Сега написа:

Цитат
Сега пък БСП реши да "тълкува" - по думите на Михаил Миков, собствения си закон, с който въведе жалкото подобие на данъчно облекчение за работещите бедни. С "тълкуването" социалистите щели да се поправят и да разширят кръга на правоимащите, който така коварно смачкаха преди година. Но това е признание, че като управляващи са приели закон от вида "въздух под налягане", а сега като опозиция се напъват да го пълнят със съдържание.

Ако приемем, че ги водят искрено добри намерения, излиза, че реотаните на юристи и финансисти в столетницата и в кабинета "Орешарски" са загрявали 13 месеца, преди да включат, че данъчното облекчение е опашата лъжа. По-скоро обаче "покаянието" е обикновено лицемерие. Още при приемането на закона беше кристално ясно, че той е бутафорен, че малцина ще получат истински данъчен реверанс и че БСП пак се вихри в жанра "демагогия". Бисер в същия жанр е и името на тълкувателния закон, с който връщането на данъка върху доходите за работещите на минимална заплата би могло да се случи за повече хора - "закон за единия хляб". Кръстникът е Михаил Миков и не може да се отрече, че названието е "в десятката".
Министерство на финансите публикува предложения за промени в Кодекса за социално осигуряване (КСО) и в Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система (ЗДФГУДПС), популярен като „Сребърен фонд", касаещи осигуряването в частните пенсионни фондове.

Предложените текстове са в отговор на отправените критики по влезлите в сила от 1 януари 2015 г. промени в КСО по предвидения механизъм за избор на осигуряване на лицата, родени след 31 декември 1959 г., а именно лицата да имат право на избор на осигуряване в държавното обществено осигуряване или и в универсален пенсионен фонд.

Обсъжданията за усъвършенстване на пенсионния модел и развитие на пенсионната система ще протекат до 31 март 2015 година във формата на Работната група към Министерство на труда и социалната политика.

С предложените промени се надграждат първоначално направените промени в Кодекса за социално осигуряване, касаещи въведеното право на избор, от 1 януари 2015 г. осигурените лица, родени след 31 декември 1959 г., да се осигуряват или само за пожизнена пенсия във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване, или и в универсален пенсионен фонд (УПФ).

Дава се възможност за осигурените лица и самоосигуряващите се, родени след 31 декември 1959 г. да изберат да се осигуряват във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване (ДОО), като се предвижда този избор да не е еднократен. В случай, че лицето избере да се осигурява във фонд „Пенсии“ – с увеличена осигурителна вноска в размера на вноската за УПФ, натрупаните средства по индивидуалната му партида се прехвърлят в Държавният фонд за гарантиране устойчивостта на държавната пенсионна система или т.нар. Сребърен фонд в 6 месечен срок.

Цитат
Лицата, които са избрали да се осигуряват във фонд “Пенсии”, могат да поискат отново да се осигуряват в универсален пенсионен фонд, като промяната на избора може да се осъществява веднъж на 1 година, от последния избор. В този случай, средствата им прехвърлени в Сребърния фонд се прехвърлят обратно в избран универсален пенсионен фонд.


По този нов ред се дава гаранция, че преведените средства от индивидуалните партиди на лицата ще бъдат „съхранявани“ в Сребърния фонд. Само в случай, че лицата родени след 31 декември 1959 г. изберат окончателно да се осигуряват в ДОО, при отпускането им на пенсия от ДОО, средствата от Сребърния фонд се прехвърлят към фонд „Пенсии“ на ДОО. В този случай на лицата се отпуска пенсия в пълен размер и индивидуалният им коефициент не се намалява, съгласно предложените в законопроекта нови алинеи в чл. 70. Предвижда се последният избор на осигуряване да се осъществява не по-късно от 5 години преди възрастта по чл. 68, ал.1 от КСО.


За осигурените лица, които се осигуряват в УПФ, при отпускането им на пенсия от ДОО, за периодите на осигуряване само в ДОО, индивидуалният им коефициент по чл.70 от КСО не се намалява. За периодите на осигуряване в УПФ индивидуалният коефициент се намалява на база на съотношението между размерите на осигурителните вноски за УПФ и за фонд „Пенсии“ от ДОО за съответния период.

При първоначално възникване на осигуряването, за лицата родени след 31 декември 1959 г. се предвижда вместо увеличената осигурителна вноска да постъпва във фонд „Пенсии“ (в размера на вноската за УПФ), да постъпва в избран универсален пенсионен фонд, като в случай, че лицето не избере фонд в срок от 3 месеца, да се извършва служебно разпределение в УПФ, както е действащият механизъм до 31 декември 2014 година.

Пълният текст на предложения можете да свалите от тук.
Счетоводна Кантора К и К
office@kik-bg.com, +359 2 816 42 33
www.kik.bg



Данъчни облекчения и преференции за физически лица

В момента тече данъчната кампания за доходите получени през 2014 година, а срокът за подаването на годишните данъчни декларации от физическите лица и довнасянето на данъка по тях е до 30 април 2015 година.

Съществуват напълно законни начини да намалите данъка си за 2014 година, като ползвате различни данъчни облекчения и преференции. Всички те са регламентирани в Закона за облагане на доходите на физическите лица.

Данъчните облекчения се ползват с подаване на годишна данъчна декларация, като в зависимост от случая понякога е необходимо подаване на допълнителни документи. Най-общо данъкът върху доходите на физическите лица е плосък, като неговата ставка е 10%. Част от доходите се облагат авансово през годината още при изплащането им - например работодателят удържа авансово дохода по трудови правоотношения, лицата работещи за своя сметка внасят авансово данък през годината за първите три тримесечия, както и в други случаи. С годишната данъчна декларация се определя общата годишна данъчна основа и сумата на довнасянето на годишния данък. Общата годишна данъчна основа може да се намали с предвидените в закона данъчни облекчения.

Отстъпка от данъка при подаване на годишната декларация с електронен подпис или ПИК

Можете да ползвате 5% отстъпка от дължимия данък за довнасяне, ако подадете своята декларация по електронен път (чрез електронен подпис или ПИК, издаден от НАП) и ако платите дължимото към бюджета в срок до 30-ти април. Посочената отстъпката се ползва при условие, че няматe подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията.

Връщане на платения данък за доходи на минималната работна заплата
 
Можете да върнете платения от вас данък през 2014 година, ако доходът ви от трудови правоотношенията през годината е до 4080 лева и нямате получени никакви други доходи. За съжаление, както сме разисквали и преди, текстовете на закона, приети в края на 2013 година оставиха повечето бедни без възможност за ползване на това облекчение. Повече за това четете тук.

Данъчно облекчение за млади семейства

Можете да ползвате данъчно облекчение за млади семейства, като приспаднете от сумата от общата годишна данъчна основа направените през 2014 година лихвени плащания по ипотечен кредит за закупуване на жилище, когато едновременно са налице следните условия:
1. договорът за ипотечния кредит е сключен от Вас и/или от съпруга/та Ви, с който/която имат сключен граждански брак;
2. Вие и/или съпругът/ата не сте навършили 35-годишна възраст към датата на сключване на договора за ипотечен кредит;
3. ипотекираното жилище е единствено жилище за семейството през 2014 година.

Когато размерът на ипотечния кредит е по-голям от 100 000 лв., данъчното облекчение по ал. 1 може да се ползва за направени през годината лихвени плащания по първите 100 000 лв. от главницата.

Данъчно облекчение за лични вноски за доброволно осигуряване и застраховане

Можете да намалите до 10% годишната си данъчна основа с направените през 2014 година лични вноски за допълнително доброволно осигуряване. С още 10% можете да намалите годишната си данъчна основа с внесените през годината лични вноски за доброволно здравно осигуряване и премии/вноски по договори за застраховки "Живот".

Важно е да се знае, че по подобен начин, ако направите вноските си чрез работодателя, може да намалите до 10% месечната си данъчна основа с внесените от вас през месеца суми по лични вноски за допълнително доброволно осигуряване, както и до 10% с лични вноски за доброволно здравно осигуряване и премии/вноски по договори за застраховки "Живот".

Данъчно облекчение при закупен стаж за пенсиониране

Ако сте си закупили стаж за пенсиониране през 2014 година, то общата Ви годишна данъчна основи се намалява с внесените от Вас осигурителни вноски по закупения стаж. Осигурителен стаж можете да си купите за:
1. времето на обучение за завършено висше или полувисше образование;
2. времето на докторантурата, определено в нормативен акт за лицата, придобили образователна и научна степен "доктор".
3. времето, за което сте навършили възрастта за придобиване право на пенсия, но не Ви достигат до 5 години осигурителен стаж.

За да си закупите стаж трябва да направите вноски, които се изчисляват върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващи се към датата на плащане на вноските (за 2014 и 2015 година този доход е 420 лева). Осигурителната вноска за е 17,8% върху 420 лева. Тоест сумата на осигурителните вноски за 1 месец “закупен” осигурителен стаж през 2014 и 2015 година е 74,76 лв. Калкулатор осигуровки самоосигуряващо се лице.

При 50% и повече намалена работоспособност

Ако сте инвалид, трябва да знаете, че общата годишна данъчна основи за лица с 50 и с над 50 на сто намалена работоспособност, се намалява със 7920 лв. А чрез работодателя си може да намалите месечната си данъчна основа с 660 лв. Неработоспособността трябва да е определена с влязло в сила решение на компетентен орган.

Данъчно облекчение за дарения

Ако сте дарили през 2014 година, също може да спестите данъци. Но има определен списък с организации, на които дарението ще се счита за данъчно облекчение. Общата годишна данъчна основа се намалява с направени през годината дарения, както следва:

1. до 5% на сто, когато дарението е в полза на:
а) здравни заведения по чл. 21, ал. 2, т. 1 - 3 от Закона за здравето;
б) лечебни заведения;
в) специализирани институции за предоставяне на социални услуги съгласно Закона за социално подпомагане, както и на Агенцията за социално подпомагане и на Фонд "Социална закрила" към министъра на труда и социалната политика;
г) специализирани институции за деца съгласно Закона за закрила на детето, както и на домове за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, съгласно Закона за народната просвета;
д) детски ясли, детски градини, училища, висши училища или академии;
е) бюджетни предприятия по смисъла на Закона за счетоводството;
ж) регистрирани в страната вероизповедания;
з) специализирани предприятия или кооперации на хората с увреждания, вписани в регистъра по чл. 29 от Закона за интеграция на хората с увреждания, както и в полза на Агенцията за хората с увреждания;
и) Българския Червен кръст;
к) културни институти, читалища, както и за целите на културния, образователния или научния обмен по международен договор, по който Република България е страна;
л) юридически лица с нестопанска цел, регистрирани в Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, с изключение на организации, подпомагащи културата по смисъла на Закона за меценатството;
м) фонд "Енергийна ефективност и възобновяеми източници";
н) комуни за лечение на наркозависими;
о) детския фонд на Организацията на обединените нации (УНИЦЕФ).

2. до 15% за дарение за културата;

3. до 50%, когато дарението е в полза на Център "Фонд за лечение на деца" и/или Център "Фонд за асистирана репродукция".

Важно е да се знае, че общият размер на данъчното облекчение за дарения не може да превишава 65% от сумата от общата Ви годишна данъчна основа. Данъчно облекчение за дарения се ползва и за дарения, направени в полза на идентични или сходни на изброените организации и лица, установени в друга държава - членка на Европейския съюз, или държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство.

Счетоводна Кантора К и К
office@kik-bg.com, +359 2 816 42 33


Тази публикация съдържа информация в обобщена форма и поради това е предназначена само и единствено за най-обща представа по поставените въпроси. Тя не замества предоставянето на данъчно-счетоводни съвети или услуги, затова преди да вземете каквото и да е решение относно Вашите финанси, следва да се консултирате с професионален консултант.
Самоосигуряващите се лица задължително трябва да се осигуряват във фонд "Пенсии", като по свой избор могат да се осигуряват и във фонд "Общо заболяване и майчинство".

В първия случай общият процент осигурителни вноски, включително и здравни е 25.8%, а във вторият е 29.3%. Разликата е 3.5%, колкото е вноската за фонд "Общо заболяване и майчинство".

Калкулаторът осигуровки на самоосигуряващо се лице изчислява размера на социалните и здравни осигурителни вноски на самоосигуряващите се и при двата вида осигуряване.

Избралите да се осигуряват на по-високия процент, тоест и за фонд "Общо заболяване и майчинство", имат право на парични обезщетения от ДОО за времето, през което са били в болнични, бременност, раждане и отглеждане на малко дете.

Лицата, които са избрали да се осигуряват само за фонд "Пенсии", дължат осигурителни вноски за периодите на временна неработоспособност, бременност и раждане, когато не са подали декларация в НАП за прекъсване на дейността.

Самоосигуряващите се лица могат да променят този свой избор за всяка календарна година в срок до 31 януари на съответната година. Това става чрез подаването на декларация по утвърден образец в НАП, лично, чрез  упълномощено лице или по пощата с обратна разписка.

Първоначално в 7-дневен срок от започване или възобновяване на трудовата дейност самоосигуряващите се лица определят вида на осигуряването си чрез подаването на декларация по утвърден образец в НАП. При прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност през календарната година не може да се променя вече избрания и декларирания вид осигуряване.

Счетоводна Кантора К и К
office@kik-bg.com, +359 2 816 42 33


Тази публикация съдържа информация в обобщена форма и поради това е предназначена само и единствено за най-обща представа по поставените въпроси. Тя не замества предоставянето на данъчно-счетоводни съвети или услуги, затова преди да вземете каквото и да е решение относно Вашите финанси, следва да се консултирате с професионален консултант.
Темата е предназначена само за възможностите на форума при публикуване.

За въпроси по социално и данъчно облагане, използвайте съответните раздели на форума. Публикациите, които не са свързани с темата ще бъдат изтривани или премествани.

Преди да зададете въпрос, погледнете в Раздел Правила и помощ при публикуване, където са публикувани често срещани въпроси за основните функции и възможности на форума.

Ако желаете да тествате снимка, аватар, линк или публикация, то използвайте Тестовата тема от раздел Свободна зона.
В своя публикация на Интернет страницата си, НАП опровергава информацията на Българското национално радио, че приходната агенцията е указала на териториалните си структури еднократен избор за осигуряване между НОИ и Универсалните пенсионни фондове. НАП определя информацията като невярна.

Въпросът за избор за осигуряване в универсален пенсионен фонд или НОИ не е разглеждан от НАП и предстои да се реши законодателно.

В публикуваната на сайта на Агенцията информация се възпроизвеждат единствено разпоредбите на действащия Кодекс на социалното осигуряване.
Националната агенция за приходите съобщава, че от 2015 г. е променен редът и начинът за издаване на персонален идентификационен код (ПИК) от НАП и използването му като средство за идентификация при използване на електронните услуги на НАП. Основното изискване е, че всяко задължено лице има право да използва само един активен ПИК. Това се отнася и за физически лица, които имат регистрации в Регистър БУЛСТАТ като ЕТ, самоосигуряващо се лице или занаятчийско предприятие.

В тази връзка от 2015 г. можете да използвате всички предлагани от НАП електронни услуги чрез ПИК, вкл. и новата услуга – „Подаване на декларации, документи и данни“ (след 15 януари 2015 г.), като за използването им следва да се идентифицирате чрез:
-   идентификатор – ЕГН
-   ПИК – издадения ви ПИК на идентификатор ЕИК по БУЛСТАТ на самоосигуряващо се лице.

В случай, че не желаете достъп до някоя от предоставените услуги, може да заявите отказ от същите чрез подаване на заявление по образец  в офис на НАП, по електронен път или чрез обаждане на тел. 0700 18 700.

Следва да имате предвид, че от 2015 г. за ползване на електронните услуги с ПИК не може да се идентифицирате чрез ЕИК по БУЛСТАТ на ЕТ/самоосигуряващо се лице/занаятчийско предприятие и /или ПИК, различен от издадения на идентификатор ЕИК по БУЛСТАТ на самоосигуряващо се лице.
"КПМГ България", част от международната мрежа KPMG, ще бъде глобена със 100 000 лв. заради "значителни пропуски и липса на логика при извършените одити на отчетите на КТБ" за периода 2009 - 2013 г. Това съобщи председателят на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори Ваня Донева пред агенция "Ройтерс".



Санкцията за КПМГ е 100 000 лв., тъй като става въпрос за 5 отделни нарушения, всяко от които се наказва с максималната сума от 20 000 лв.

Глобени със още 100 000 лева ще бъдат и двама експерт-счетоводители от "КПМГ България". Комисията не посочи кои са те. Все пак Ваня Донева обясни пред БТА, че единият ще бъде санкциониран с 40 000 лв., а другият – с 60 000 лв. Първият експерт-счетоводител е заверил два годишни отчета на банката, а вторият – три. За всеки от тях е наложена максималната глоба от 20 000 лв. Така общата глоба за КПМГ и експерт-счетоводителите от одиторската компания е 200 000 лева.

Защо не се стигна до отнемане на лиценз?

По закон Комисията може да отнеме временно правото за упражняване на дейност за срок от две години на фирмата или на конкретния експерт-счетоводител. Това също е било предложено на днешното заседание, но не са събрани нужните по закон гласове, за да бъде прието.

До момента КПМГ не са коментирали констатациите на регулатора. Няма и коментар от Института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС).

Напомняме, че дупката в КТБ се оказа над 4 млрд. след оценката, направена от други три независими одиторски компании – "Ърнст енд Янг одит", "Делойт България" и "АФА". Техните доклади показаха загуба и необходимост от обезценки на активи на банката в общ размер на 4.2 млрд. лв.

Все пак кого ще лишат от право на упражняване на дейност?

С лишаване от право да извършва финансови одити за максималния възможен срок от 2 г. е наказан експерт-счетоводителят Николай Орешаров, регистриран одитор № 0494, управляващ и представляващ "Контадор Одит" ЕООД. Той е бил същевременно член на одитния комитет на КТБ и е заверявал отчетите на над 50 фирми, кредитополучатели на банката.

Няма информация той въобще да е глобен от Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори.

Оставаме да се чудим все пак чии "значителните пропуски” са по-големи – тези на "КПМГ България", заверявала КТБ или на eксперт-счетоводителя Николай Орешаров, заверявал кредитополучатели на банката.


снимка: Ройтерс
С радост бихме искали да съобщим, че вчера - в първия работен ден на новата година, сайтът КиК Инфо достигна 21-во място в класацията ТОП 100 на българските сайтове на www.tyxo.bg. Напливът от едновременно онлайн потребители бе почти двоен от най-големия ни рекорд до момента, като към 17 часа имахме над 31 000 посетители.

За сравнение, сайтът одит.инфо, собственост на Икономедия, бе доста след нас - на далечното 59-то място, с около 13 900 посетители.

Измерването на tyxo.bg e в реално време и според ежедневните класации, КиК Инфо вече трайно е най-големият данъчно-счетоводен портал в България.

Благодарим на всички за доверието. Приятна и ползотворна работа със сайта.

от Екипа на КиК Инфо

Това предвиждат промените в Наказателния кодекс, приети в края на миналата година.









Укриването на социални и здравни осигуровки се криминализира от 1 януари 2015 г. С лишаване от свобода до 5 години и глоба до 2 000 лема се наказва лице, което укрие задължителни осигурителни вноски за ДОО и за здравно осигуряване в големи размери над 3 000 лв., като: 
  • обяви осигурителен доход в по-малък размер от действителния за осигуреното лице
  • не подаде декларация
  • потвърди неистина или затаи истина в подадена декларация
  • състави или използва документ с невярно съдържание, неистински или преправен документ при упражняване на стопанска дейност, при водене на счетоводство или при представяне на информация пред органите по приходите
  • унищожи или укрие в законоустановените срокове счетоводни документи, счетоводни регистри или ведомости за заплати

Ако укритите осигуровки са в особено големи размери, т.е. над 12 000 лева, наказанието е затвор от 2 до 8 години и конфискация на част или на цялото имущество на виновния.

Когато укриването е направено с помощта на орган по приходите или регистриран одитор, наказанието е затвор от 1 до 6 години и глоба до 5000 лева и лишаване на права за упражняване на професия и правото да се заема определена държавна или обществена длъжност.

С изричен текст работниците и служителите са освободени от наказателна отговорност в случаите на укриване на осигуровки, вкл. и за подбудителство и помагачество.

Ако до приключване на съдебното следствие в първоинстанционния съд задължителните осигурителни вноски се внесат с лихвите наказанието се намалява на до 2 години затвор и 500 лева глоба, а за осигуровки в особено големи размери и до 3 години затвор и 1000 лева глоба.


Вижте също и Отговорност на счетоводителите и криминализирането на укриването на осигуровки.
Една от процедурите, които задължително трябва да се извършат в процеса на подготовка за изготвяне на годишния финансов отчет на всяка фирма е проверката за необходимост от независим финансов одит за 2014 година.


Само предприятия, прилагащи облекчена форма на финансова отчетност не подлежат на задължителен финансов одит за 2014 година. Това са предприятията, които в 2013 или 2014 година не надвишават показателите на два от следните три критерия:
  • балансова стойност на активите към 31 декември - 1,5 млн. лв.
  • нетни приходи от продажби за годината - 2,5 млн. лв.
  • средна численост на персонала за годината - 50 души.

Цитат
За улеснение можете да използвате онлайн приложението Проверка за задължителен одит от сайта КиК Инфо. В него може да нанесете стойностите по посочените по-горе показатели, след което ще получите отговор на въпроса: Ще има ли необходимост Вашата фирма от независим финансов одит?

Внимание: За следните видове предприятия горното изключение не важи, и техните годишни финансови отчети задължително подлежат на независим финансов одит:
  • акционерни дружества и командитни дружества с акции
  • предприятия, които са емитенти по смисъла на Закона за публичното предлагане на ценни книжа
  • кредитни институции, застрахователни и инвестиционни предприятия, дружества за допълнително социално осигуряване и управляваните от тях фондове
  • предприятия, за които това изискване е установено със закон

Консолидираните финансови отчети и индивидуалните финансови отчети, включени в консолидацията, подлежат на независим финансов одит.

За юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ), определени за осъществяване на общественополезна дейност и вписани в Централния регистър при Министерството на правосъдието, правилото е друго. На независим финансов одит подлежат техните годишни отчети, когато за 2014 година превишават един от следните три критерия:
  • балансова стойност на активите към 31 декември - 1 млн. лв.
  • размер на приходите от стопанска и нестопанска дейност за текущата година - 2 млн. лв.
  • обща сума на получените през текущата година финансирания и неусвоени към 31 декември на текущата година финансирания, получени през предходни отчетни периоди - 1 млн. лв.

Цитат
За ЮЛНЦ в сайта КиК Инфо има отделно онлайн приложение Проверка за задължителен финансов одит (ЮЛНЦ).

В бележките към годишния финансов отчет не забравяйте да оповестите начислените за годината суми за услугите, предоставяни от регистрираните одитори на предприятието, поотделно за:
  • независим финансов одит
  • данъчни консултации
  • други услуги, несвързани с одита

В бележките на консолидирания финансов отчет, тази информацията се оповестява по аналогичен начин по отношение на предприятията, включени в консолидацията.
Докато някои лобистки одиторски и преподавателски среди в България се опитват да регулират счетоводна професия чрез очаквания нов Закон за счетоводството, то ЕК, ИПИ и КЗК излизат с поредните си доклади, че това е вредно за свободния пазар, конкуренцията и ощетяват потребителите в редица гилдии.

Парадоксът у нас е, че поводът за новия Закон за счетоводството не е регулиране на счетоводната професия, а това е новата счетоводна директива 2013/34/EС, чиято цел е всъщност да облекчи отчетността на малките и средни предприятия, а не да създава счетоводни камари, институти или национални съвети, които да харчат парите на обеднелия ни бюджет, и които българският данъкоплатец да трябва да издържа.


След като Европейската комисия обяви започването на оценка на националните разпоредби за достъп до свободните професии и публикува поредния си доклад, който показва, че те са силно регулирани, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се застъпи за повече конкуренция в областта на свободните професии. От години Института за пазарна икономика (ИПИ) също пише и коментира тежкото регулиране, ограничаването на конкуренцията и ощетяването на потребителите в редица гилдии.

Аргументите и препоръките на КЗК още веднъж подчертават съществуващите проблеми. Още повече, че докладите на ЕК показват, че свободните професии в България са едни от най-регулираните в ЕС.

КЗК препоръча премахване на възможността за определяне на минимални цени на услугите при архитектите, инженерите в инвестиционното проектиране, одиторите, ветеринарите, както и при упражняващите творческа дейност като свободна професия.

Според КЗК фиксирането на минимални цени представлява едно от най-тежките нарушения на конкуренцията, тъй като ограничава ценовата конкуренция между участниците на пазара. Минималните цени по никакъв начин не могат да бъдат гаранция за качество. Ефектът от тях е защита на неефективните участници на пазара.

Ценовите регулации (минимални, максимални, фиксирани цени на услуги) се срещат при почти всички свободни професии. Това е недопустимо при пазарна икономика и ощетява потребителите на всички подобни услуги чрез изкуствено създаване на по-високи цени и невъзможност за „пазарно наказание” на предоставянето на некачествена услуга. Допълнително, подобни изисквания могат да създадат сив пазар.

Често като условие за практикуването на дадена свободна професия се изисква задължително членство в професионална организация. Според КЗК това изискване би могло да е необходимо с оглед ефективното осъществяване на регулаторни и контролни функции, възложени от държавата на съответната организация. Когато това не е необходимо, професионалистите трябва да имат възможност да избират в коя професионална организация да членуват (архитекти, инженери, ветеринари). В случай, че е възможно, определени функции не следва да бъдат концентрирани в една организация.

Цитат
В тази връзка по отношение на одиторите КЗК предложи въвеждане на повече от една организация, отговорна за обучението и предоставянето на правоспособност на кандидат-одиторите, които да се конкурират по отношение на подготовката на кандидатите при наличие на единни стандарти, утвърдени от държавата.

Според ИПИ, създаването на камари, които по своята същност са квази-държавни структури и които реално определят кой е правоспособен и може да предоставя услугите, създава сериозни предпоставки за картелизиране, поява на сив сектор и ограничаване на пазарните механизми за контрол върху качеството на услугата. Нещо повече, упражняващите професиите са задължени да плащат членски вноски, да участват в обученията на съответната камара и да взимат успешно изпитите, организирани от нея. На практиката Камарите, а не потребителите, са тези, които определят кой каква услуга ще предоставя.

Характерно за свободните професии е наличието на изисквания за упражняване на професията, като например изисквания за образование и стаж, които имат за цел да осигурят високо качество на извършваните услуги. В някои случаи обаче тези изисквания са по-високи от необходимото и неоправдано ограничават броя на участниците на пазара. В тази връзка КЗК препоръча да се намали срока на стаж по специалността, необходим за придобиване на ограничена правоспособност за самостоятелно изработване на проекти от определена категория от архитектите и инженерите.

В анализа на комисията се дават интересни примери за прекомерни изисквания при различни професии. Всъщност, във всички регулирани свободни професии има определени изисквания за стаж и образование, но те всъщност не гарантират по-добри услуги, а просто ограничават конкуренцията. Това отново е предпоставка за по-високи цени, по-некачествена услуга и поява на сив сектор, който може да предостави качествена услуга на потребителите (дори и по-добра), но не може да изпълни изискванията за образование и стаж, посочени в закона.

Също така в практиката си по застъпничество КЗК предложи да се премахне изискването собственик на аптека да бъде единствено магистър-фармацевт, както и да отпадне изискването за три години професионален опит за управител на ветеринарно лечебно заведение. Комисията установи, че за подобряване на конкуренцията между представителите по индустриална собственост е необходимо да се промени дефиницията за нужния им стаж, така че да предоставя възможност на всички лица, отговарящи на изискванията, да осъществяват дейност. След изследването на условията за конкуренция на пазара на преводачески услуги КЗК препоръча да отпадне изискването легализираните преводи да се извършват само от преводачески агенции, но не и от отделни физически лица, упражняващи свободната професия на преводач.

КЗК отправи и други препоръки за премахване на някои необосновани бариери за навлизане на пазара. Така Комисията се произнесе за отпадане на изискването кандидатите за нотариуси да посочват само три съдебни района, в които желаят да практикуват, както и за премахване на възрастови ограничения за нотариусите и изисквания те да са български граждани. КЗК намира също така, че е необходима отмяна на забраната за стажант, асистент или заместник ветеринарен лекар да открие професионална практика в радиус от 30 км от кабинета или клиниката, където е работил. Като бариера за навлизане на пазара на легализираните преводи беше идентифицирана и правната несигурност, породена от непълната и неясна правна уредба. При оценката на бариерите за навлизане на пазара КЗК винаги анализира дали дадено ограничение е оправдано от друга цел от обществен интерес. Така например КЗК реши, че изискването определянето на очната рефракция да се извършва от очен лекар, но не и от оптометрист, се налага от естеството на самата услуга с цел гарантиране на здравето на хората.

Цитат
Допълнително КЗК посочва, че в законодателството съществуват и редица ограничения за размера на бизнеса при одиторите (одиторът може да участва само в едно одиторско предприятие), фармацевтите (съществуват различни изисквания за помещението, в което работят аптеките), адвокатите (адвокат не може да бъде съдружник в повече от едно адвокатско дружество; кантората трябва да е в района на адвокатската колегия, където адвокатът членува), независимите оценители. Ограниченията върху организиране на бизнеса могат да имат отрицателен икономически ефект, ако пречат на предлагащите различните услуги на развиват нови продукти или рентабилни бизнес модели.

Регулациите в сферата на свободните професии понякога водят до ограничаване на възможностите на упражняващите свободни професии да се конкурират свободно. В тази връзка КЗК препоръча отпадане на забрана за реклама при нотариусите и забрана за сравнителна реклама при одиторите, както и премахване на ограничението ветеринарните лекари да упражняват ветеринарномедицинска практика само на територията на един ветеринарен участък.

КЗК предложи премахване на регулации, които водят до поставяне на някои участници на пазара в привилегировано положение спрямо други. Пример за такива са правомощията на професионалната организация на ветеринарите да определя броя и поименния състав на ветеринарните лекари, с които да се сключи договор за изпълнение на държавната профилактична програма, както и да взема решение на кои ветеринари да се предоставят за безвъзмездно ползване ветеринарни лечебници - държавна собственост. Подобен риск е налице и от изискването за създаване на отделен списък към Агенцията по вписванията на контрольорите и проверителите, различен от регистъра на регистрираните одитори. КЗК установи, че задължение за частните съдебни изпълнители да заплащат държавни и местни такси, дължими за получаване на информация за длъжника, не ги поставя в непривилегировано положение спрямо държавните съдебни изпълнители, тъй като последните не носят финансовия и стопански риск от своята дейност и следователно не са „предприятия” по смисъла на ЗЗК.

В някои случаи КЗК констатира регулации, които водят до ограничаване на възможностите на упражняващите свободни професии сами да решават как да организират дейността си. КЗК счита, че подобни ограничения могат да намалят разнообразието на наличните услуги и да възпрат развитието на нови бизнес модели. Такъв е случаят със забраната за съвместяване на дейността на архитект с тази на строител, строителен предприемач или консултант. Във връзка с дейността на фармацевтите КЗК предложи да бъде допусната хоризонтална интеграция, като се разреши създаване на вериги аптеки. Негативен ефект върху конкуренцията имат и изискванията за офис, техника и персонал по отношение на преводачите на легализирани преводи.

Осигуряването на по-ефективна конкуренция при предоставянето на професионални услуги е неотменим приоритет за КЗК и заема важна част от дейността й по застъпничество за конкуренцията, като понастоящем се провеждат проучвания относно регулациите на дейността на общопрактикуващите лекари и независимите оценители в страната. При тези проучвания КЗК извършва пълни, обективни и всеобхватни конкурентноправни оценки на всички източници на правната уредба, като в тази връзка разчита на становищата и активното съдействие на всички ангажирани държавни органи и засегнати субекти.

Използвайки правомощията си по застъпничество за конкуренцията, КЗК е постановила около 20 становища, като е отправила множество препоръки за подобряване на конкуренцията при упражняването на редица свободни професии в България. Тези препоръки са изготвени въз основа на задълбочени оценка, като са отчетени принципите, заложени в докладите и проучванията на Европейската комисия, Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, както и опита на другите държави членки на ЕС в областта на защитата на конкуренцията при предоставянето на професионални услуги.
Данъчните декларации от следващата година ще се подават онлайн без електорнен подпис, а чрез персонален идентификационен код.

Това обяви финансовият министър Владислав Горанов след заседанеито на кабинета. Промяната е записана в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, гласувани от кабинета „Борисов 2". Всеки, който желае, може да получи безплатно ПИК от приходната агенция.

Сега годишната данъчна декларация на физическите лица може да се подава по електронен път само с електронен подпис.

Владислав Горанов обаче посочи, че през 2014-та година едва 14 % от българите са използвали електорнен сертификат. Останалите са ги подали на място в данъчните служби или по пощата.

Кабинентът е одобрил и промени в закона за акцизите и данъчните складове, с които се въвежда нов график за достигане на минималните акцизни ставки за тютюна, които започват да растат от 1-ви януари 2016-та година. Финансовият министър Горанов обясни забавянето с това, че първо държавата трябва да се пребори с растящата контрабанда. Той увери, че плоският данък ще се запази през 2015 година.
Доставчиците на електронни услуги, далекосъобщителни услуги, услуги за радио-и телевизионно излъчване, предоставяни на лица от други държави-членки могат да тестват новата информационната система MOSS.

НАП предоставя възможност на българските доставчици на далекосъобщителни услуги, услуги за радио- и телевизионно излъчване и електронни услуги, предоставяни на лица от други държави-членки на ЕС да тестват новата информационната система MOSS, преди да вземат решение за регистрация по специалната схема за облагане с ДДС на този вид услуги, в сила от 01.01.2015 г.

Тестовата услуга е достъпна през портала на НАП за е-услуги => ВХОД В ПОРТАЛА за Е-услуги, достъпни с квалифициран електронен подпис (КЕП)  => Услуги  =>  категория „Информационна система Mini one stop shop (MOSS)” и избор на бутона „Вход” срещу името на услугата.

След като влезете в системата следва да изберете раздел „Регистрация“, подраздел „Заявление за регистрация“, където е необходимо да попълните примерни данни в различните части на заявлението за регистрация. Имайте предвид, че  е-мейла за контакт трябва да е съществуващ, тъй като на него ще получите потвърждението за регистрация и нотификациите от система MOSS. След успешно подаване на заявление, е необходимо да изчакате потвърждение на посочената електронна поща за успешна регистрация. След успешна регистрация ще може да подадете тестова справка-декларация по специалния режим, чрез раздел „Справка-декларация за прилагане на специален режим в съюза по ЗДДС“.

Напомняме, че от 1 януари 2015 г. всички доставки на далекосъобщителни услуги, услуги за радио-и телевизионно излъчване и електронни услуги ще се облагат според мястото, където е установен получателят.

Промяната на практика изисква доставчиците на обхванатите услуги да се регистрират по ДДС във всяка една държава членка на ЕС, в която доставят услугите си на данъчно незадължени лица.

За да избегнат тази административна тежест, доставчиците могат да се възползват от специален режим за деклариране на дължимия към другите държави-членки ДДС за предоставени от тях услуги на данъчно незадължени лица на тяхна територия. Регистрацията и декларирането  на данните ще става чрез информационна система MOSS (Mini-One-Stop-Shop). Заявления за регистрация за специален режим за деклариране на дължимия към другите държави-членки ДДС ще се подават единствено чрез MOSS, считано от 01.10.2014 г., като регистрацията ще влиза в сила от 01.01.2015 г.

Регистрацията за ползване на специалния режим за деклариране чрез MOSS е по желание.