върна се справката за задълженията и от нея установих, че автоматично са погасили декларирани задължения към 01.03.2014 с надвнесени суми :) много се надявах да стане така и чак не ми се вярва, че се сбъдна, честно!
изброих ги моите, ще работя с 21 нови банкови сметки...
е, поне за СОЛ-овете за цяла София ще превеждаме по еднакви IBAN-и, а не по отделни офиси
Защо да не дадат възможност да заявяваме надвнесените суми в коя от сметките да се прехвърлят по електронен път с КЕП?

ако въведат такава функционалност ще бъде добре, иначе.... да разчитам аз на лелките по гишетата да преписват от хартия банкови IBAN-и, кодове - стари и нови, и немалки суми за прехвърляне = мисията обречена
и какво сега - хем по 4 нови банкови сметки, хем по 4 кода? колко стават вариантите за грешки?

гледам в Указанието, че е посочено, че при сбъркан код,
Цитат
допуска се банките по тяхна преценка и при практическа възможност да
приемат за обработка такива платежни нареждания за преводи, като въведат
коректния код за вид плащане 11 00 00.

преценка на банката.... яко
аз продължавам да си дълбая в ДУК-овете и личния труд и тяхното деклариране :)

гледам изключението по точка
б) работодател и работник;
обаче не е казано Работодател по смисъла на КТ

законово е определено,че разпоредбите на нормативния акт, ако не могат да се приложат съгласно точния им смисъл, е прието да се тълкуват съобразно смисъла на разпоредби от други нормативни актове

е, ЗДДФЛ е данъчен закон и е логично да търсим и неговите определения, щом не е казано изрично, че трябва да търсим КТ

в неговите допълнителни разпоредби:
27. (доп. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) "Работодател" е всяко местно лице, чуждестранно лице, извършващо дейност чрез място на стопанска дейност или определена база на територията на страната, както и търговско представителство по Закона за насърчаване на инвестициите, което наема физически лица по трудови правоотношения или е страна по договор за предоставяне на персонал от чуждестранно лице.

а знаем какво включват трудовите правоотношения - горните две категории попадат там

легално определение за работник не откривам, а и Кодекса на труда говори за "работници и служители", за сметка на това има следното определение

Закон за здравословни и безопасни условия на труд
2а. (Нова, ДВ, бр. 40 от 2007 г.) "Работещ" е всяко лице, което е наето от работодател, както и лице, което работи за себе си, включително обучаващите се или стажантите - за времето на обучение, стаж и практика.
което със сигурност не включва само тези по КТ

така че смятам това изключение по буква "б" да си го тълкувам разширително и че е приложимо спрямо съдружници/собственици и изпълнители по ДУ
... или пък да разчитаме на съюза "и" между търговски и финансови, и да приемем, че и двете трябва да са налични, а не "или"

изобщо пребъднахме :D

Трябва да потърсим някакво определение на " финансово взаимоотношение ", защото ако разглеждаме нещата буквално като паричен поток то и капитала на новоучредено дружество ще се наложи да декларираме там...за смях ли е или обратното не знам.....

то нали приеха специален закон - http://www.parliament.bg/bg/laws/ID/14623, ама и в неговите допълнителни разпоредби няма определение
и още нови въпроси ми възникват - предвид, че е казано, че Приложение 4 се попълва от лица, които
Цитат
или са страна по търговски и финансови взаимоотношения с такива лица

как следва да се разбира това - финансови взаимоотношения са някакви отношения, свързани с финансова дейност (заеми, лихви и тн), или всякакви взаимоотношения, свързани с финанси/пари - например типичните разчетни отношения като служебни аванси към собственици/съдружници/управители, възстановяване на суми, платени от лични сметки по фирмени сделки, възстановяване на осигуровки, изплатени чрез фирмената сметка? при тях имаме просто паричен поток, зад който не стоят отношения между двете лица, а отношения с трети страни, и едната е само посредник
в ООД-то дялове притежава Иван Иванов с ЕГН................, а не ЕТ Иван Иванов с ЕИК ..........., това е разликата
именно, и аз това се почудих - дали за целите на свързаността ЕТ-то следва да се отличава от ФЛ-собственик, на мнението на delphine съм, но знае ли се...
както казах, разбирам причината да искаш такава информация, ако я получиш - супер  :good:

Освен това, искам всички да са много наясно, какво ще се декларира от тяхно име. Все пак те носят отговорността и имат право да вземат информирано управленско решение.

по отношение на това, аз процедирам така - всичко подадено и декларирано изпращам на имейл, за който настоявам да получа потвърждение (естествено преди подаването също съм изпратила информация, описана доста подробна и дори на несчетоводен език) за счетоводен резултат, данъчен резултат и планирани преобразувания
клиентът има право да поиска корекция на декларираното, така както изглежда в генерираната електронно подадена декларация - и време има за подаване на такава корекция, така че е напълно възможна

ако не поиска такава корекция - ок, считам, че е съгласен с декларираното от негово име

тъпото е, че приложения, в които няма данни за попълване и съответно не са отбелязани, не излизат в данъчната декларация, която се генерира от Електронните услуги - поне така мисля... не знам дали съществува възможност да се отбележи такова приложение, в него да не се попълва нищо и после да се генерира празно в pdf файла?
Катя, разбирам много добре причината да искате такава информация от клиентите, но за да отговорят правилно на всички въпроси, трябва да имат компетентността на счетоводител или данъчен консултант, познаващ съответните определения от законите, иначе излиза малко като измиване на ръцете и прехвърляне на отговорността

тоест аз ако бях на мястото на такъв клиент и ми се зададат подобни въпроси, ще се чувствам напълно в правото си да върна отговор от типа "услугата, за която плащам (счетоводно обслужване и попълване на данъчни документи), би следвало да включва задължението вие да прецените дали са налице съответните обстоятелства, след като сте обработили фирмените ми документи за годината"

е, поне моите клиенти биха казали така :) другите може да са по-отзивчиви и/или компетентни за отговори на такива въпроси
това с подписването на приложение 4 от клиентите е добра практика, въпреки че аз няма да го практикувам, доколкото не правя декларациите на хартия, а и се съмнявам някой доброволно да напише, че са скрито разпределение разни разходи, които ние по наша преценка сме определили, че са несвързани с дейността на основание чл.26, т.1 и сме преобразували с тях - в смисъл каква е ползата да се декларира нещо различно от това, което е осчетоводено - ако е скрито разпределение, би трябвало счетоводителят да е начислил и удържал данък върху дивидентите, а ако не го е направил той, съдружниците или собствениците сами ще се обложат?

елементарен пример, в случай че не съм се изразила ясно - фирмена фактура, в която има разходи, свързани с дейността (канцеларски материали) и други разни битови покупки - моя работа ли е да преценя дали тези битови покупки са в полза на съдружници, или в полза на някой от персонала? смятам, че не, тъй като не мога да докажа нито едно от двете, и затова преобразувам по чл.26, т.1 вместо да начислявам данък върху дивидента - и какво, после въпросните съдружници ще ме опровергаят и ще напишат, че са в тяхна полза?

според мен следва да се декларират при начисляването; плащането е само уреждане на разчет, а не нова сделка

Цитат
3. да разследваме всички наши български доставчици и клиенти дали се контролират от офшорка

а това наистина е повече от абсурдно - то дори Комисията по финансов надзор за такива проверки отделя месеци, камо ли ние...

а и друго, което се спомена в обсъждането в групата във фейсбука - дори ако оставим настрана личния труд в по-дребните фирми, всички останали имат управители, изпълнителни директори, съвети на директори, управителни съвети - ако възнагражденията им се третират като сделки, излиза, че това приложение 4 е абсолютно задължително за всички фирми, тъй като априори това са свързани лица... е да, ама може спокойно да се подаде декларация и без него
ами аз не мога да се съглася с това
Цитат
тъй като същите представляват изплатени възнаграждения за предоставени услуги, на свързани с дружеството лица.

1. по смисъл на КСО това не са услуги, а извършване на трудова дейност, упражняване на труд, което е и основанието да ни търсят задължително осигуряване по тези възнаграждения

2. по смисъла на ЗДДС дейността по приравнено на трудово правоотношение не е независима икономическа дейност, съответно не е налице доставка (на услуги)

3. покупките на услуги по същество представляват доставки, които подлежат на документиране по смисъла на ЗСчетоводството (чрез първичен документ, съставен от издателя му) или чрез фактура по смисъла на ЗДДС - колко от управителите по ДУ или самоосигуряващите се собственици издават документ за извършена услуга на дружеството си (предполагам 0% от всички), и колко си получават възнагражденията и се подписват във ведомости?

4. в ГОД, по утвърдени от НСИ методики, въпросните суми за възнаграждения се посочват в Отчета за труда, а не като разбивка на стандартните външни услуги

позовавам се на нормативни актове, различни от ЗКПО, доколкото в него няма съответните легални определения, които биха дали категорична яснота що е то покупка, дали е услуга или възнаграждение за труд и тн.

и изобщо можеха да бъдат доста по-прецизни в указанията по тази справка, вместо да ни казват кои са очевидните изключения, доколкото и сами можем да се сетим, че едно ЮЛ няма съпруг/а, нито роднини по всякаква линия
на бърз прочит проектът ми изглежда добре, по-специално ми направи впечатление следното:
Цитат
В случаите на ал. 4 с постъпила сума се погасява задължението от
съответния вид, срокът за внасяне на което изтича най-рано към датата на плащането,
освен ако в закон не е предвидено друго

това е, което Катя спомена оня ден - за закриване на задълженията към момента на плащането, а не на падежа - т.е. наистина ще трябва да плащаме нещо целево само след декларирането му, ако не искаме да погаси нещо с по-късен падеж, но вече декларирано

и
Цитат
§ 5. (1) С постъпилите суми, с които не са погасени публични задължения до
влизането в сила на този закон, се погасяват установените задължения по реда Глава четиринадесета към датата на влизане в сила на този закон като се прилагат чл. 169, ал. 5, 6 и 7, освен в случаите на подадено искане по чл. 129, ал. 1.
което ми навява надежди, че ако вече имаме подадена декларация по смисъла на чл.105 ДОПК - за осигуровки или корпоративен данък, би трябвало с внесените суми да ни закрият задълженията към датата, на която този проект се превърне в закон; тримесечният период го разбирам като опция, ако някой не е съгласен с извършеното погасяване и предпочита да се погаси някакво друго задължение - да има възможност да го заяви съобразно онази Заповед, която чакаме

остава да видим и на практика какво ще излезе
и аз така ще подавам - без да ги включвам такива, независимо дали попадат в изключенията или не, първо трябва да си отговорим дали са сделки и същността им дали се вмества в дадените кодове за "продажби/покупки"

време да чакам указания от НАП нямам, може да излезе и през март... ако чак толкова дадат указания, които да се различават от здравия разум, ще подавам корекция
някой има ли опит с такава Д1? под еднократно подаване се има предвид наистина еднократно, нали, а не за всяка календарна година, както е при код 22?

миналия месец март подадох такава Д1 за един собственик в ЕООД, осигурен само за пенсия, който по трудов договор е на максимум, и оттогава редовно си му излиза в справките на НАП всеки месец, че му е зачетен осигурителен стаж; но се чудя за 2014 дали пак трябва да подавам отново, с данните за януари като брой дни, или автоматично си продължава действието първата подадена декларация през 2013, до момента, в който не декларираме някаква корекция или прекъсване?
да, ама ето, че alfa смята, че ДУ може да бъде приравнено на покупка на услуга

аз не смятам така, и не бих го декларирала в Приложение 4
поради липса на други подходящи легални дефиниции, по-скоро бих се позовала на текстовете от ЗДДС, според които не е независима икономическа дейност (а от тук извеждам, че не съществува доставка - покупка или продажба) дейността, осъществявана от физически лица по трудово правоотношение или по правоотношение, приравнено на трудово.
3. "Свързани лица" са:
е) дружество и лице, което притежава повече от 5 на сто от дяловете или акциите, издадени с право на глас в дружеството;
Не разбирам обаче в кой код на справка 1 би могло да се посочи възнаграждението за личен труд. По код 6 ли? И нали това възнаграждение се декларира в ГД по чл.50 на база на издадена справка по чл. 45 ал. 2т.2. Мисля, че става въпрос за друг вид сделки, но не и за възнаграждението за личен труд. Увеличение на фин. резултат има само при нач. и неизплатени възнаграждения на ред 6 в декл. по чл. 92.
Моля за мнение, че съвсем се обърках.


аз не смятам да декларирам възнаграждения за личен труд в това приложение, точно защото не откривам подходящ код (не мога да го приравня на продажба на услуга), а и защото самото ФЛ е длъжно да си подаде годишна лична декларация за тази сума
ами евентуално санкция по чл.46 ЗС - за неизпълнение на задължение по закона

в тая връзка за такива нарушения какъв е според вас срокът по чл.34 ЗАНН - една или две години? според мен една, но са ми интересни и други мнения