Всички, за които теоретично може да се правят поръчки - цялата издръжка, включително дребните разходи за моливи за 2 лв на година. Без заплати и осигуровки, командировъчни, данъци, такси и други подобни.
Чл.1 от ТЗ дава някаква представа:
Чл. 1. (1)  Търговец по смисъла на този закон е всяко физическо или юридическо лице, което по занятие извършва някоя от следните сделки:
1. покупка на стоки или други вещи с цел да ги препродаде в първоначален, преработен или обработен вид;
2. продажба на стоки от собствено производство;
и т.н.

Рамка в бройки и суми мисля че няма, но ако сте продали 3-4 чисто нови неразопаковани кристални сервиза вече става съмнително. Е, може да сте ги получили като подаръци за сватбата, но ще трябва да се обяснявате, ако НАП ви попитат :) Не мисля, че има проблеми да си продадете и всички разнообразни вещи от домакинството, но все пак е добре да можете да се аргументирате, ако ви питат.


Все пак:
Чл. 128. Работодателят е длъжен в установените срокове:
2. да плаща уговореното трудово възнаграждение за извършената работа;
Също така има изключения, като:
Чл. 267. (1) За времето на престой не по вина на работника или служителя той има право на брутното трудово възнаграждение.
Чл. 267а. За времето на преустановяване на работата в случаите по чл. 120в работникът или служителят има право на брутното си трудово възнаграждение.

Мисълта ми е, че ако законодателят е искал да се плаща пълна заплата при намалено работно време по 138а (2) е щял да го напише, както е написал за 120в - тоест не го е забравил. Още повече че 138а (2) е част от съществуващия 138а, за който никой не спори, че се заплаща пропорционално, и който също се въвежда от работодателя едностранно, макар и след съгласуване. Според мен не е нужно да се променя договореното ТВ, то си остава същото, само се изчислява пропорционално на часовете.
Имате право да му наложите дисциплинарно наказание, но първо вижте къде в чл. 187 се вписвате. Добре е преди това да имате документация за установените нарушения, свидетели, протоколи и т.н. Също и да следвате раздела за дисциплинарна отговорност - писмени обяснения, оценка на доказателствата и т.н., всичко това писмено.
Понеже не знам отговора се зачетох, че:

ЗДДФЛ
Чл. 24. (1) Облагаемият доход от трудови правоотношения е трудовото възнаграждение и всички други плащания в пари и/или в натура от работодателя или за сметка на работодателя, с изключение на доходите, посочени в ал. 2.
(2) В облагаемия доход от трудови правоотношения не се включват:
1. стойността на:
е) ваучерите за храна, получени в размера и по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане;
12. направените от работодателя социални разходи до 60 лв. месечно за всяко осигурено лице за вноски/премии за допълнително доброволно осигуряване, доброволно здравно осигуряване и/или застраховка "Живот", отчетени от предприятията ...
13. направените от работодателя разходи за застраховки, определени като задължителни с нормативен акт;

ЗКПО
Чл. 209. (1) Не се облагат с данък социалните разходи по чл. 204, ал. 1, т. 2, буква "б" в размер до 60 лв. месечно, предоставени под формата на ваучери за храна на всяко наето лице, когато са налице едновременно следните условия...

Възможно е да греша, но от това, че ваучерите и застраховката са отделени в различни текстове на ЗДДФЛ не означава ли, че всяко от тях е независимо необлагаемо до определената сума? Тоест, 60 лв ваучери + 60 лв застраховка = необлагаеми (при спазване на останалите условия)? Ако текстът беше от рода на "... необлагаеми са социални разходи до 60 лв месечно за всяко осигурено лице за ваучери, застраховки и т.н. .." тогава вече 60-те лева щяха да са за всички социални, включени в това изречение.

Но трябва да имате друго притеснение - щом на тези тримата давате по-малко ваучери, според отработеното време, НАП считат, че това вече не са социални разходи, а разходи за труд, съответно са облагаеми. За да са необлагаеми ваучерите до 60 лв трябва да ги давате на всички, по равно, независимо от отработеното време, отпуски, неплатени, болнични и други отсъствия.

Чукнете в гугъл "НАП въпроси и отговори" - по ключова дума може да намерите много писма. За ваучерите има със сигурност, и със смисъла, с който ви писах, сигурно ще има и за застраховките.

Предполагам, че не питате за задължителните застраховки? Или да?
Тъй като чета въпроса оставам с впечатление за евентуални проблеми.
Изяснете, моля, какво означава "смяна на фирмата"?
... А когато издава инвойс към страна извън ЕС, може ли да е на английски език и сумата в евро, а за счетоводството да имаме копие, издадено от програма за фактуриране на български език ...
Чл. 5. (1) Счетоводните документи в предприятията се съставят на български език с арабски цифри и в левове. Те могат да се съставят и на съответния чужд език в чуждестранна валута в случаите на сделки, уговорени в чуждестранна валута с чуждестранни контрагенти. Когато сделката е уговорена в чуждестранна валута, левовата и равностойност се определя, като към сумата в чуждестранна валута се прилага централният курс на Българска народна банка към датата на сделката.
(2) Счетоводните документи, които постъпват в предприятията на чужд език, се превеждат на български език, в случаите, когато това е предвидено в закон.

Тъй като го чета, фактурата на български е основната. Инвойсът е опция.

За разликите при превода на валута - отчитате валутни разлики?
Нерегистрирано и незадължено лице са различни неща.
Посочваме 113 (9), разбира се.

Чл. 3. (1) Данъчно задължено лице е всяко лице, което извършва независима икономическа дейност, без значение от целите и резултатите от нея.
Чл. 113. (1) Всяко данъчно задължено лице - доставчик, е длъжно да издаде фактура за извършената от него доставка на стока или услуга....
Чл. 114. (1) Фактурата задължително съдържа:
...
2. пореден десетразряден номер,
Фирмата намали работното време като се работеше от понеделник до сряда, а четвъртък и петък платен отпуск. При което главния счетоводител, възрази това тяхно решение, не било добре 3 дни работим, 2 отпуска и да се намали работното време на 4ч дневно.
Няма никакъв законов проблем да се работи ПН-СР и да се отпуска ЧТ-ПТ. Ако трябва да сме честни, не сте намалили работното време в смисъла, така че да е равносилно на работа на 4 часа. В първия случай "работа-отпуск" разходите за работодателя остават същите, във втория - те са наполовина. Но това е управленско решение, не е работа на счетоводителя да казва как да бъде. Счетоводителя само може да направи сметката за двата варианта и да я представи на шефа. Двата варианта са различни по разходи за фирмата и по последствия за работниците.

Поне аз не бих си позволил да променям работните часове със задна дата, най-малкото защото някой работник може да възроптае (с право) и да стане проблем. За болничните - не знам дали как засичат, но е вероятно да ви "хванат", а ако поискат от работника да връща пари, тогава вече може да се размирише. Но това, теоретично, не би трябвало да е ваш проблем и притеснение, щом имате главен счетоводител отгоре. Само работете с необходимите документи, а не "така ми казаха да направя".
Не е ли логично да се изчислява на базата на заплатата за съответния месец, в който е положен труда?
От любопитство - какви са причините чак сега да изчисляване януарско и февруарско възнаграждение?
Ъъъъ... оставам болничния настрани, но как ще вземете такова решение за работно време сега, но със задна дата?!? А хората какво са правили през това време? Не са ли работили, или не са ли били в отпуски? Струва ми се, че е неправилно това със задната дата.

Всъщност, на кое основание променяте часовете? Някак си ми се струва, че докато са в болнични не може да променяте работното им време, но не съм сигурен.
За работното време - СИРВ може да не е необходим, ако работното време е всеки ден едно и също и е уговорено в документа, с който сте минали от 8 на 4 часа. Или във вътрешен правилник, например.

За болничния - нали през март месец, когато хората са боледували,  са работили на 8 часа? А 4-те часа са чак от средата на април. Значи правилно сте подали - в момента на подаване това е било ситуацията, а какво е щяло да стане след 14 април - не е нужно да го мислим :)

Аз нещо не разбрах - НОИ е превел две суми по грешна сметка и сумите са върнати (вероятно от банката). Но в третата фирма сметката на лицето е вярна, НОИ е превел по нея и лицето е получило парите - какво значи "парите и от трите фирми са върнати"? НОИ са изтеглили пари от вярната сметка ли?
Основанието за прекратяване е именно КТ чл. 328, ал. 1 т. 12, както и чл. 128а ал. 3.

Би трябвало да имате документация за "невъзможността за изпълнение на трудовия договор", защото тази документация ще е основанието за избора на този начин на освобождаване. Ако имате, например, протокол, в който е описано какво и защо, в основанието на заповедта може (но не е задължително) да добавите "... и във връзка с протокол №/дата".
1435
ЮЛНЦ » Re: Отпуска
08.04.2020, 14:17
Директно не. Процент се начислява върху основната заплата, съответно върху частта от нея за отработеното време през месеца. Но тъй като отпуските се изчисляват от база, в която е включен и стажа, получава се така, че все едно се начислява. Ако няма разлики в заплатите, полученото в месеца на отпуск е почти равно на полученото в месец без отпуск.

Лесно ми е да се ежа по форумите, понеже не аз се занимавам с тази госпожа. Ако в програмата няма някакви условия, според които да се изчислява класа, то по отношение на работника и работодателя това е обикновен ТД, подписан на основата на трудовото законодателство и вътрешните правила на работодателя. Както писах горе, ако имате ВПРЗ и ако в тях е казано кои са или как се определят сходните длъжности бих се заяждал и аз. Ако нямате - напишете си набързо.

След като видя условията на програмата, бих направил една извадка от КТ, от наредбата, от ВПРЗ и справка от трудовата книжка и напред. А какво признавала или непризнавала госпожата - това трябва да е написано някъде, иначе става ЕЖК.

Извън въпроса, теоретично, бих признал години и без никакъв трудов стаж по КТ, тъй като е казано "... и професионален опит". Професионален опит се набира и по други начини, освен по трудов договор.
Обикновено при 8-часов работен ден са равни и няма защо да се изчисляват отделно :)
Извън особеностите на тези програми, които не ги знам, аз бих признал 18 години (понеже 18.5 са 18 пълни години). Не знам каква е практическата разлика между трите изброени длъжности. Даже по НКПД "счетоводител" е по-старши по код от "оперативен счетоводител" и е нонсенс да не се признае по-висшата дръжност за стаж за по-нисшата. А счетоводител-касиер не виждам в НКПД-то, значи пак вероятно е счетоводител с допълнение касиер?

Сходните длъжности за целите на ТСПО се определят от работодателя и трябва да ги пише във ВПРЗ. Имате ли такива?

И тези 2% на госпожата - как се получават?
А от 15-ти до влизането в сила на чл. 120в как е регулирано при вас неработенето на работниците ви?