а тази получена за 2013 година субсидия кога е получена?
Защото ако е получена през 2014 година, не мога да се съглася, че трябва да я осчетоводявате в 2013 година.
Никой не може да каже каква субсидия ще се получи през 2014 -та за 2013-та, самото ДФЗ няма никаква представа за това.Има застъпвания,които не се признават и не се изплащат субсидии за тях, има глоби в трикратен размер и цялата получена субсидия за предходната година се изплаща по закон до 30-ти юни на следващата година.
Натрупваш прираста с 311/611, но не разбирам защо трябва да търсиш 200 лв?
Нали си ги завел по тая справедлива стойност? Всичко друго ти идва на плюс.
Ако сте ги взели по 3 кг за 200 лв , а те междувременно са станали 5 кг, точно тези 2 кг натрупано тегло ще ти отидат в 311 / 611 .
Ще начислявате амортизации, ако сте ги завели по себестойност.Но това противоречи на СС 41.
Повечето колеги, с които съм разговаряла - особено тези, по-възрастните, които са работили или работят в кооперации, правят така.
Аз си падам малко педант. Затова съм завела добичетата по справедлива стойност и не начислявам амортизации. В края на всяка година правя преоценка на животните. Това вече го описвах някъде тука, ама не ми се рови в момента, за да дам линк, затова ще опиша моя опит пак, като моля за извинение, ако ставам досадна за някои.
Всеки месец във фермата се прави замерване на млякото, получено от дадена крава - на 30-ти или на 31-ви мерят млякото, издоено от кравата за деня - при всяко доено. Това се записва в една тетрадка, а аз правя на Ексел таблица, умножавам по броя на дните и получавам горе-долу колко мляко е дала тя за месеца. В края на годината въз основа на тези данни, както и на допълнителни от сорта на : отелвала ли се е през годината, боледувала ли е често и дълго, правя преоценката.
Някои крави се обезценяват, някои повишават своята цена.
аз лично бих разделила телетата всяко на отделен ред с килограмите и цената, тъй като всяко от тях има ушна марка и би трябвало да се отбележи кое точно теле се продава, иначе как ще си равните счетоводната програма с ветеринарния регистър и купищата декларации, които искат непрекъснато от ЗП-тата с броя и ушните марки на отглежданите в обекта животни.
Именно затова в моята счетоводна програма животните са разделени по групи, като съм ги вкарала и всяко поотделно с номера на ушната марка и килограмите.
Прираст начислявам всеки месец, макар да получавам информация за него веднъж на 3 месеца - разделям разликата в килограмите на три и начислявам прираста на всяко теле.
Така, когато трябва да продам някое от тях, то директно си влиза във фактурата с ушната си марка и цената.
Не претендирам, че работя по правилния начин - но така ми е удобно...
абе и аз така си го тълкувах, ама за всеки случай реших да питам... :air_kiss:
имам покупка на земя от семейство - в нотариалния акт и двамата фигурират като продавачи. Продажната цена е 9 900 лв. Как да ги отразя в тая справка по чл.73 ? Ако им разделя сумата на две, то тогава не трябва да ги включвам; ако впиша само единия - няма ли да е грешно?
В акта пише -поземлен имот, земеделска земя, начин на ползване - за стопански двор, щото е част от кравеферма...
sunwalker,
понятие нямам - получих това като лично писмо тук във форума, но в момента изобщо не мога да се спра на едно място- разработвам проект за училището -  камо ли да отговарям подробно на въпроси...
Затова го копнах - който може, да помага...
Дано който е задал въпроса, да е видял и отговора....
Освен това си мисля, че форумът е достатъчно толерантен към всякакви въпроси и който го е задал, не би трябвало да се притеснява, че ще бъде наврян някъде си, че не знае нещо си или че не е сигурен в друго...
Исках да покажа и че няма нищо страшно да си зададеш въпроса - напротив, ще получиш компетентен отговор.. :give_rose:
" Здравейте.Бих помолила за съвет ако е удобно годишна данъчна декларация на земеделски производител.ЧОВЕКА ИМА СЛУЖЕБНА БЕЛЕЖКА ЗА ПОСЛЕДНОТО ТРИМЕСЕЧИЕ ОТ ПРЕДПРИЯТИЕТО,ПРИХОД 3230 ЛВ ОТ ПРОДАЖБА НА МЛЯКО,И ПОЛУЧЕНА СУБСИДИЯ ЗА ПОСЛЕДНОТО ТРИМЕСЕЧИЕ.в останалото време на 2013 е подавал декларация по чл 55 на вско тримесечие внасял е данъка.Какво се пише в годишната какво се декларира и подава ли се по чл 55 за четвъртото тримесечие декларация."

помагайте, хора!

по принцип това го правя в 611 веднага, а всички растениевъдни сметки приключвам през септември, преди да е започнала новата стопанска година...
Но начисляването в 614 за мен е излишно...Това са преки разходи, не административни...
 :give_rose: create
Бях сигурна, че мама не е сбъркала... :wink1:
Не позволява софуера в една Д6 да го направя, две трябва да попълвам...
Ама поне пък съм права, че го правя в този времеви период - до 25-ти февруари..И мога да ги подам в един ден, просто две декларации...
както казах на една колежка онзи ден, тези дни започвам да се питам и аз как се казвам...
Та да се проверя, за кой ли път като патарок и аз да питам:
За м. януари заплатите са изплатени на 31.01.
Сега до 25-ти подавам Д1 и Д6, като в Д6 с код 5 си описвам всички осигуровки, а в друга колонка с код 8 мога да си посоча и ДОД, който съм удържала на 31.01.
Правилно ли разсъждавам -съм ли аз, или съм някой друг...
Щото сега от програмата на ТРЗ-то ми писаха, че трябва да подавам два пъти Д6, пък аз все си мисля, че мога и с един път да мина...
 :hmmm:
Рентата се изчислява на декар, така че разпределяте начислените и изплатени суми по декарите на културите...А защо ги начислявате в 614, според мен те са си разход по 610 или 611, която сте възприели като Разходи по основна дейност....
ще й предам, Ира, днес се появи и мнение за продажба по доказана себестойност, тя да си реши какво да прави...
Щото наистина няма как да измъкне готова цена на такъв вид производство...
 за Млад фермер - разяснение

Разяснение на НАП относно данъчно третиране на на получени субсидии от физическо лице, регистрирано като земеделски производител
1 юли 2013 г.

nap1_1_0_0_4_0_13Отправе но е следното запитване към Национална агенция по приходите (НАП):

Облагаеми ли са субсидиите, изплатени на регистриран земеделски производител физическо лице по мярка 112 „Млад фермер“, получени през 2012 г.?

РАЗЯСНЕНИЕ № 20-21-69 от 18.04.2013 г. относно данъчно третиране на получени субсидии от физическо лице, регистрирано като земеделски производител

В запитването посочената информация не е достатъчна и изчерпателна, поради което съобразявайки относимата правна уредба, НАП изразява  следното принципно становище:

В ЗДДФЛ не е регламентирано специално данъчно третиране на получените субсидии, поради което същите следва да се разглеждат обвързано с общите правила за облагане и деклариране на доходите от дейността, за която са предназначени.

По смисъла на чл. 2 от ЗДДФЛ, обект на облагане с данък са доходите на местните и чуждестранните физически лица. На основание чл. 12, ал. 1 от ЗДДФЛ облагаеми по този закон са доходите от всички източници, придобити от данъчно задълженото лице през данъчната година, с изключение на доходите, които са необлагаеми по силата на закон. Според чл. 11, ал. 1, т. и т. 2 от с. з. доходът се смята за придобит на датата на плащането /при плащане в брой/ или на датата на заверяване на сметката на получателя на дохода /при безналично плащане/.

Съгласно чл. 16, ал. 1 от ЗДДФЛ облагаемият доход и данъчната основа се определят за всеки източник на доход поотделно, съгласно разпоредбите на този закон.

Видно от запитването, като физическо лице сте регистриран земеделски производител и нямате регистрация като търговец по Търговския закон, но липсва информация дали субсидията е свързана с производството на непреработени продукти от селското стопанство.

По смисъла на § 1, т. 21 от ДР на ЗДДФЛ “непреработен продукт от селско стопанство“ е всеки първичен продукт, получен от растенията и животните, който се използва в естествен вид, без да е подлаган на технологична обработка или преработка, в резултат на която да са настъпили физико-химични изменения в състава.

Не сте посочили, че сте регистрирано лице по ЗДДС и като едноличен търговец, поради което като физическо лице, получател на субсидии, следва да имате предвид следното:

За физически лица, които са регистрирани земеделски производители и тютюнопроизводители, но не са ЕТ и субсидията е свързана с производството на непреработени продукти от селско стопанство, облагането се извършва по реда на чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗДДФЛ. На основание на чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗДДФЛ, облагаемият доход на физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, регистрирани са като земеделски производители или тютюнопроизводители, за производството на непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на производството на декоративна растителност, се определя, като придобитите през годината доходи, в т. ч. и субсидии, свързани с тях, се намали с разходи в размер 60 на сто.

В тези случаи получената субсидия заедно с реализираните доходи от дейността се декларира в Приложение № 3, таблица 1 от годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2012 г. Съгласно чл. 30 от ЗДДФЛ годишната данъчна основа се определя, като облагаемият доход по чл. 29, придобит през данъчната година, се намалява с вноските, които самоосигуряващото се лице е задължено да прави за данъчната година за своя сметка по реда на Кодекса за социално осигуряване и Закона за здравното осигуряване.

Ако субсидията е получена за дейността по производство на преработени продукти от селското стопанство /включително от продажба на произведена декоративна растителност/, същата се счита за облагаем доход от друга стопанска дейност по чл. 29, ал. 1, т. 2, буква „а“ от ЗДДФЛ. В случая облагаемият доход се определя като придобитият доход, в т. ч. и получената субсидия се намалява с 40 на сто разходи за дейността.

В този случай получените доходи, заедно със субсидиите се декларират в таблица 2 от Приложение № 3 на годишната данъчна декларация.

При условие, че физическите лица не влагат, съответно не са използвали получената субсидия за извършване на стопанска дейност или получената такава няма да я използват за извършване на стопанска дейност, облагаемият доход ще се определи по реда на раздел VI на ЗДДФЛ „Доходи от други източници“, съгласно чл. 35, т. 6 от ЗДДФЛ, т. е. брутната сума на получената през данъчната година субсидия.

Съгласно чл. 36 от ЗДДФЛ годишната данъчна основа се определя като облагаемият доход по чл. 35, придобит през годината, се намалява с вноските, които лицето е задължено да прави за своя сметка по реда на чл. 40, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване.

В тези случаи получената субсидия следва да се декларира в Приложение 6 на Годишната данъчна декларация за 2012 г. /чл. 50, ал. 1 ЗДДФЛ/.

Предвид гореизложеното, получената от Вас субсидия през 2012 г. е облагаем доход. При попълването на годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ и съответните приложения към нея следва да вземете под внимание изискванията на разпоредбите на закона, относими към Вашия конкретен статут на данъчно задължено лице.

За данъчната 2012 г. следва да декларирате облагаемия доход по реда на чл. 50 от ЗДДФЛ в срок до 30.04.2013 г.



за субсидиите отдавна е дъвкано, че влизат при определянето на годишния данък, ама ето все пак и от източника...:

МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ
НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ
ДИРЕКЦИЯ „ОБЖАЛВАНЕ И УПРАВЛЕНИЕ НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО”  СОФИЯ
1000 София, ул. “Аксаков” № 21  Телефон: (02) 9859  3759  Факс: (02) 987 7046   

5.Изх. № 20-00-672 /23.12.2010г.                                                   
ЗДДФЛ  чл. 13, ал.3; чл. 16;чл. 50   
                                                                       
           относно въпроси свързани с данъчното третиране и облагане на приходите от субсидии на земеделските производители.
              На основание изложеното в запитването, поради това, че не е посочено точното основание и нормативния акт за получените субсидии, както и за кой перид се отнася,  можем да приемем, че става въпрос за земеделски стопани, които стопанисват земеделска площ, включена в системата за идентификация на земеделските парцели, които могат да кандидатстват за плащане по схемата за единно плащане на площ на основание подадено заявление по образец в Разплащателната агенция и получили директни плащания от агенцията за земеделските площи, които ползват на територията на страната, регламентирано в чл. 39, чл. 40, чл. 41, чл. 43 и др. от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.
              Закона за данъците върху доходите на физическите лица /ЗДДФЛ/ не регламентира получените по този ред суми като отделен източник на доход на физическите лица, респективно за тях не се прилага специално данъчно третиране, поради което, същите следва да се разглеждат в контекста на общите правила за облагане и деклариране на доходите.
              По смисъла на чл. 2 от ЗДДФЛ, обект на облагане с данък са доходите на местните и чуждестранните физически лица. На основание чл. 12, ал. 1 от ЗДДФЛ, облагаеми по този закон са доходите от всички източници, придобити от данъчно задълженото лице през течение на годината, с изключение на доходите, които са необлагаеми по силата на закон.
              На основание чл.16,ал.1 от ЗДДФЛ облагаемият доход и данъчната основа се определят за всеки източник на доход поотделно, съгласно разпоредбите на този закон.
              Съгласно чл.13,ал.3 от ЗДДФЛ/ в редакцията до 31.12.2009г./ не се облагат с данък доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители,включително извършващите дейност като еднолични търговци за производство на непреработена растителна и животинска продукция,с изключение на доходите от производство на декоративна растителност. С §1,т.3 на ЗИД на ЗДДФЛ/ДВ бр.95/2009г./ беше отменена ал.3 на чл.13 от ЗДДФЛ.
              След 01.01.2010г. физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители или земеделски производители за производство на непреработени продукти от селското стопанство ще формират облагаем доход като разлика между придобит доход от дейността и 60 на сто нормативни разходи. /чл.29,т.1 от ЗДДФЛ/. Лицата които са регистрирани земеделски производители еднолични търговци ще формират облагаемия си доход по реда на Закона за корпоративното и подоходно облагане. /чл.26,ал.1 от ЗДДФЛ/, т.е. на база на данъчната печалба, установена като положителна разлика между данъчно признатите приходи и разходи за дейността.
              По смисъла на §1,т.21 от ДР на ЗДДФЛ  „непреработена растителна и животинска продукция” /като понятие до 31.12.2009г./ или „непреработен продукт от селско стопанство”/наименование след 01.01.2010г/ е всеки първичен продукт,получен от растенията и животните,който се използва в естествен вид,без да е подлаган на технологична обработка или преработка, в резултат на която да са настъпили физико-химични изменения в състава.
              Независимо, че по действащото законодателство до 31.12.2009г. доходите са необлагаеми, на основание чл. 50 ал. 1 т. 2 от ЗДДФЛ те задължително се декларират с годишна данъчна декларация - за доходи през 2009 г. срокът за деклариране е 30.04.2010 г.
              За доходите, придобити след 01.01.2010г. от същата стопанска дейност задължението за подаване на годишна данъчна декларация е чл.50,ал.1,т.1 от ЗДДФЛ, а съгласно чл.53,ал.1 срока за деклариране е 30 април 2011г.
              Получаваните субсидии от лицата занимаващи се със селскостопанска дейност са предназначени за подпомагането им при извършване на дейността. Следователно, ако физическото лице не влага, съответно не използва получената субсидия за извършване на стопанска дейност, а за лични нужди, същата ще се определи като доход от друг източник. В тези случаи физическото лице  ще формира облагаем доход  по реда на чл. 35, т. 6 от ЗДДФЛ, т.е. брутната сума на получената субсидия. Този извод се налага от посоченото определение за «стопанска дейност» в §1,т.3 от  допълнителните разпоредби на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, а именно това е  дейността, извършвана като търговец, дейността  на лицата по чл. 2 от Търговския закон/т.е. дейността на физическите лица, занимаващи се със селско стопанска дейност/, както и всяка друга дейност, осъществявана с цел печалба т.е. елемент на всяка стопанска дейност е реализиране на доход/печалба.
              Следва да се има предвид и текста на чл. 11, ал. 1 от ЗДДФЛ, съгласно който доходът - в случая субсидията, се смята за придобит на датата на:
1. плащането – при плащане в брой;
2. заверяване на сметката на получателя на дохода или получаване на чека – при безналично плащане.
              Важно е да се има предвид също и разпоредбата на ал. 3 от същия чл. 11 на ЗДДФЛ, която гласи, че доходът се смята за придобит от физическото лице и когато по негово нареждане или по споразумение между него и платеца плащането или престацията са получени от третото лице.
              Субсидиите, които предстои да бъдат получени през 2010г. ще се отразят в годишната данъчна декларация, която ще се подаде до 30.04.2011г., като се попълни Приложение №3 за доходи от друга стопанска дейност, при условие, че физическото лице получи доходи като регистриран земеделски производител. В случай, че няма получени доходи от селскостопанска дейност през 2010г, а само остатъка от субсидиите, ще се попълни Приложение № 6 от декларацията.
                   Интересувате се от тълкуване на понятието облагаем доход за физическите лица – земеделски производители и задавате въпрос при каква юридическа структура на земеделския производител годишния му данък би се определил върху разликата между получените приходи и направените разходи.
Изразяваме следното становище:
Независимо, че в данъчен закон липсва определение на понятието «доход», в разпоредбата на чл. 8 от ЗДДФЛ изчерпателно са изброени източниците на доходи в Република България, като в ал. 9 е отразено, че доходите от селско, ловно и рибно стопанство на територията на страната са от източник в страната.
Съгласно чл. 12, ал. 1 от ЗДДФЛ облагаеми са доходите от всички източници, придобити от данъчно задълженото лице през данъчната година, с изключение на доходите, които са необлагаеми по силата на закон.
Разпоредбата на ал. 2 от чл. 12 на ЗДДФЛ регламентира, че когато в този закон е предвидено приспадане на разходи, при определяне на облагаемия доход от съответния източник се вземат предвид разходите, определени по този закон.
На основание чл.29 от ЗДДФЛ облагаемият доход от стопанска дейност на физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, се определя, като придобитият доход се намалява с разходи за дейността, както следва:
1. с 60 на сто за доходи от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, за производство на непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност;
2. с 40 на сто за доходи от дейността на физическите лица за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство/включително от продажба на произведена декоративна растителност/, от горско стопанство /включително от събиране на диворастящи билки, гъби и плодове/, от ловно стопанство и от рибно стопанство.
Съгласно чл. 2, т. 1 от Търговския закон не са търговци физически лица, занимаващи се със селскостопанска дейност, т.е. нормата на цитирания чл. 29 от ЗДДФЛ се отнася за тези лица.
Следователно физическо лице, което се занимава със селскостопанска дейност не може да се третира като търговец, освен ако е образувало предприятие на едноличен търговец.
На основание чл. 26, ал. 1 от ЗДДФЛ облагаемият доход от стопанска дейност като едноличен търговец е формираната по реда на Закона за корпоративното и подоходно облагане данъчна печалба.
Предвид на гореизложеното физически лица, които са земеделски производители имат възможност да формират облагаемия си доход на база на данъчно признати приходи и действително извършени и данъчно признати разходи ако са регистрирани търговци по смисъла на Търговския закон. В останалите случаи както се изясни по-горе ще формират облагаемия си доход като от получените приходи се приспаднат нормативните разходи в размер на 60 или 40 на сто в зависимост от това дали са регистрирани като земеделски производители или нямат такава регистрация.
             Съгласно чл. 85 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ и в съответствие с разпоредбите на чл.3, ал.1,т.1 от Закона за Националната агенция за приходите, в кореспонденцията си с Националната агенция за приходите сте задължена  да индивидуализирате  себе си , като посочвате данни за идентификация  /име и ЕГН/ЛНЧ, съответно дружество или търговец и  БУЛСТАТ/ЕИК, определен от Агенцията по вписванията/.


КСО чл.6
9) (*) (Изм. - ДВ, бр. 112 от 2003 г., в сила от 01.01.2004 г.) Регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители, произвеждащи непреработена растителна и/или животинска продукция, не определят окончателен размер на осигурителния доход за тази дейност. Осигурителните вноски за тези лица могат да се изплащат от фондове за подпомагане на земеделските производители по ред, определен от Министерският съвет.

Ира, питането ми е във връзка с моя приятелка - счетоводителка - това е неин случай...То точно тая пазарна цена ни пили мозъка, че малко трудно става установяването й...
premier7008, благодаря ти за литка, ще й го препратя...
Значи да се вземат предвид извършените обработки по пазарни цени, да се включат и извършените разходи за закупените материали - семе, тор и т.н., за които има фактури- и на тази база да се даде пазарната цена за декар...
На прав път ли съм?
и като съп питала, малко съм спала - не е ЕООД, а ООД... ;D
Извинявай, Иренка - продава физическото лице на ООД-то, и двете страни вече са регистрирани по ЗДДС.