Едноличният търговец се заличава от Търговския регистър при наличието на обстоятелствата, изчерпателно изброени в чл. 60а от Търговския закон (ТЗ), а именно:

при прекратяване на дейността му или при установяване на местожителството му в чужбина - по негово заявление;
при смъртта му - по заявление от наследниците;   
при поставянето му под запрещение - по заявление от настойника или попечителя.
Необходими документи за вписване на заличаването на ЕТ в Търговския регистър:

Заявление за заличаване по образец: „Заявление за вписване на обстоятелства относно едноличен търговец - А1"
смъртен акт - при смърт на търговеца;
съдебно решение за поставяне под запрещение - при поставяне под запрещение на търговеца;
удостоверение от Териториалната дирекция на НАП по местоседалището за прекратяването на дейността на едноличния търговец и за извършеното уведомяване по чл.77, ал.1 от ДОПК;
декларация за истинност на заявените обстоятелства по чл. 13, ал. 4 от ЗТР;
квитанция за платена държавна такса по Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията.

Е, време е и ние да си прокараме едно законопроектче, с което да си защитим "хляба". Глоби за всеки, който консултира, регистрира, подава данъчна и осигурителна информация, но не е  СЧЕТОВОДИТЕЛ със счетоводна специалност.
СЧИТАМ, ЧЕ В ПРЕРОГАТИВИТЕ НА ВСИЧКИ СЧЕТОВОДИТЕЛИ В СТРАНАТА Е ДА ЗАЩИТАВАТ С ВСИЧКИ ЗАКОНОВИ СРЕДСТВА ИНТЕРЕСИТЕ СИ. 
След като БГ счетито изнесе негативите от т.нар. преход на собствен гръб е време да се оттегли в заслужена пенсия. Функциите му ще поемат ИДЕС и Адвокатите.
Да внесем законопроект уреждащ правомощията на пенсионер-счетоводителя, напр. Пенсионер-счетоводителите в Република България сами определят на всеки 6 месеца размера на своята пенсия; Пенсията на Пенсионер-счетоводителя не е ограничена с таван ........
"Ще взема да завърша право, дано тогава ......" и т.н. се пееше в една песен. Загубих дар слово след този законопроект. През последната година ми се наложи да общувам с мастити столични адвокатски кантори по трудово-правни, корпоративни и не само спорове. У мен остана убеждението че хал хабер си нямат от счетоводство и изпитват затруднение /не само те/ при тълкуване на определени текстове в закона. Да не се окаже счетоводството голяма хапка за ненаситните адвокатски гърла и да им преседне ....... Адвокатурата да внимава какво си пожелава
Казус:
Инвеститор и стройтел с отнети разрешителни и в несъстоятелност.
Сграда на акт 14, всички собственици са с нотариални актове, имотите са платени на 100%.
За довършването на сграда и въвеждане в експлоатация има два варианта ЖСК или гражданко сдружение, не знам кое е за предпочитене.
Според ЗЖСК, ЖСК-то е ЮЛ но не е търговец
съгл. ТЗ, по ЗСч трябва да се води счетоводство.
Според мен със следните счетоводни записвания:
За вноски от член-кооператови
Д-т с/ки гр. 50/ К-т с/ка 498 /аналитична по член-кооператори/;
За отчитане на разходите
Д-т С/ка 613 /аналитична по ик. елементи/ /К-т гр. 40;
За разплащания с доставчици
Д-т С/ки гр. 40/К-т С/ки гр. 50
При актуване и въвеждане в експлоатация на сградата
Д-т с/ки гр. 60 / К-т с-ка 613;
Д-т С/ка 203/ кр. с/ки гр. 60;
При ликвидация на ЖСК-то
Д-т С/ка 498/ К-т с/ка 203
Правилно ли е, има  ли нещо което пропускам?
За гражданското сдружение знам само че не е нужна регистрация в ТР, как стоят нещата там?
Благодаря, мен не ме допуска да правя промени на МОД, но намерих решение и се надявам да е полезно за колеги с подобен проблем
1.Личен картон на служител;
2. Данни назначение;
3. ИД на осигурител - задава се автоматично от програмата, но може да се променя. В сектор здравеопазване има няколко ИД номера на осигурител, програмата автоматично залага един от тях и от там идва грешката.
В Про автоматично задава МОД, не ме пуска да променям, или аз не знам как да го направя.
Звъня им но ми затварят, имат клиенти в момента а аз какво съм? Явно щом платиш спираш да си клиент.
Всеки греши, но когато клиент ти показва грешка или пропуск е радно най-малкото да се извиниш и да поемеш отговорност, че ще отстраниш проблема.
Писах, но какво от това. Вместо да си погледнат грешките с арогантен тон ми предлагат новата си версия от 26.01.2015г., та аз за същата им сигнализирам че има проблем. Утре пак ще им звъня.


В най-новата им версия от 26.01.2015г. има грешни МОД-ове. При КИД 86.22 Дейност на лекари специалисти НКПД 22215001 Медицинска сестра Мод-а е 478.00 лв. а не както е зададен в Микроинвест ТРЗ про 598.00 лв. Грешка има и при лаборантите и не мога да си начисля заплатите.
Лицето е работило на пълно работно време - 8ч. от 03.02.14 до 31.07.2014 вкл.
В ТК е записан Трудов стаж 0г. 5м. 28д. в УП - 2 стажа е 0г. 5м. 26д. може ли да има разлика в стажа на двата документа и кое е вяно?
Д-т Парични средства-Рзпл. с/ка
К-т Финансиране за текуща дейност.

При разходване на средствата

Д-т Финансиране за текуща дейност
К-т Приходи от финансиране
За отчитане на субсидии:

-за получените суми

Д-т Разплащателна сметка
К-т Финансиране за текуща дейност

-при разходване на субсидията

Д-т Финансиране за текуща дейност
К-т Приходи за финансиране на текуща дейност

За възтановените суми за заплати и осигуровки:

Д-т Разходи за заплати
К-т Персонал

Д-т Разходи за осигуровки
К-т С/ки за осигуровки

Д-т Разплащателна сметка
К-т Приходи от финансиране за текуща дейност

Съгл. чл. 177(1 ) ЗКПО в ГДД за годината, в която се навършват 12 последователни месеца от наемането преобразувам.
Вижте: КТ Глава 16 и ТД на служителя.
Аз имах подобен случай, служителя отказа да декларира банкова сметка и след няколко разходки до НОИ и срещи със служители от различни нива, написах свободен текст писмо от името на фирмата работодател, в което обясних защо документите не са пълни и така ми приеха болничния. Съответно служителя не си получи обезщетението.
Апетитна хапка се оказа Бг. счетито.
Под предлог да го направят "дорест жребец", нищо че е хокан и товарен като "магаре", забол потно чело в калпаво написани закони, правилници за прилагане, и указания за тълкуване, прилича повече на "калпутско муле", мераклии да го яхнат бол. Каквото и да говорят става въпрос за пари, всеки гледа да си напълни бюджета, едни с лицензиране чрез изпити, други чрез регистриране и такси, трети се задоволяват с постъпления от членски внос набрани от задължително членство.
Един много уважаван от мен колега преди време писа по темата "сега работя за 5000 лв. и сам съм си шеф, а те искат да променят закона така, че да работя за тях срещу 500 лв."

Няма по-добър регулатор на труда ни от пазара.
Ако нещо ще се променя, нека се започне с образованието.
Нека бъдещите ни колеги да получат не само нужния ценз на хартия, но и реални знания по специалността.
Нека се тръгне от там, тогава ще повярвам, че някой го е еня за бг. счетито и качеството на труда му.
Ако ще има регистър той да е към НАП, и без такси.
Категорично съм против регистрите на организации в частна полза, където срещу такси за разглеждане на документи, вписване и информация за стаж и ценз, биваш вписан за една година.
Не е ясно кой обработва документите, как се проверява достоверността им, къде и как се съхранява информацията предоставена от кандидатите, дали да бъдат вписани или не. Не на последно място, не е ясно дали получената информация в последствие няма да обслужва други интереси /частните на организацията, а не обществените на съставителите/
Двама от съдружниците са управители и в двете дружества. За Аа сте прави. За Аб имам колебания, тотално се оплетох, спирам до тук /да не напиша някоя глупост/  в понеделник ще продължа да дерзая.
Благодаря за отговорите!
Регистрирано ООД "Х" през 2013 с 5 съдружника и осн. к-л 5 хил. лв. за лицензиране на дейност е необходимо да докаже инвестиция от 600 хил. лв. и 200 хил. лв. парични средства.
А. За целта през 2013 ООД "Х" взема три заема:
а. от съдружник;
б. от Е.Т. син на съдружник;
в. от друго дружество, в което трима от съдружниците  имат дялово участие.

Б.ЕООД собственост ООД, в което част от съдружниците имат дялове:
а.продава машини на ООД "Х";
б.купува машини от ООД"Х";
в.отдава под наем машини на ООД "Х".

Справка 1 на прил. 4 съдържа сл. информация:
р.1/к.2.1 - сумата на сделка Б.а;
р.1/к.2.2 - сумата на сделка Б.б;
р.2/к.2.1 - сумата на сделка Б.в;
р.4/к.2.1 - сбор на сумите на сделки А.б и А.в;
р.6/к.2.1 - сбор на сумите от начислените лихви за 2013 г. по сделки А.б и А.в;

сделка А.а не се включва в справката.

 :question:Правилно ли разсъждавам или бъркам?
Можеше сметката да е една с 4 параграфа
11 00 00 - за плащане за данъци (приходи на централния бюджет);
55 11 11 - за плащания за социално-осигурителните фондове към НОИ;
56 11 11 – за здравни вноски (приходи към НЗОК).
Всички плащания за ДЗПО продължават да се превеждат с код за вид плащане 58 11 11.