Катя Крънчева
K&K Accounting
www.kik.bg




Резюме на промените в Закона за корпоративно подоходно облагане от 1 януари 2015 година.






Доходите от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения на юридически лица от ЕС

От 01.01.2015г. не се облагат в България с данък при източника доходите на юридически лица от ЕС от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения, когато платецът и получателят на дохода са свързани лица.

Критерии за свързаност: Две лица са свързани, ако едното притежава най-малко 25% от капитала на другото лице непрекъснато за период от поне 2 години. Две лица са свързани и ако трето юридическо лице от ЕС непрекъснато за период от поне 2 години притежава най-малко 25% от капитала на двете лица поотделно.

Промяната е продиктувана във връзка със спазване на Договора за присъединяване на Република България и Румъния към ЕС. Съгласно Директива 2003/49/ЕО на Съвета относно общата система на данъчно облагане на плащания на лихви и роялти между свързани дружества от различни държави - членки на ЕС, държавите-членки нямат право да облагат лихви, авторски и лицензионни възнаграждения начислени от местни дружества в полза на дружества от други държави – членки, когато платеца и получателя на дохода са свързани лица. В Договора за присъединяване, България е договорила дерогация и преходен период от 8 години, през който има право да не прилага директивата до 31 декември 2014 г. Тоест след тази дата България няма право да облага тези доходи, като затова е направена тази промяна в ЗКПО.

Освобождават се от облагане с данък при източника и:

доходите от лихви по облигации или други дългови ценни книжа, издадени от държавата и общините, допуснати до търговия на регулиран пазар в страната или в държава - членка на Европейския съюз или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, както и доходите от лихви по заем, по който не се издават облигации и по който държавата или общините са заемополучател.

Данък върху допълнителните разходи на народните представители

От 01.01.2015г. с данък се облагат допълнителните разходи на народните представители. Данъчнозадължено лице е Народното събрание. Данъчната основа за определяне на данъка са начислените разходи за календарната година. Размерът на данъка е 10% и се внася до 31 декември на съответната година. Данъкът върху допълнителните разходи на народните представители се декларира с данъчна декларация по образец, която се подава в същия срок.

Промени в разпоредби от глава дадесет и втора относно преотстъпване на данък

Промените в данъчните облекчения, представляващи минимална и държавни помощи са наложени от задължението на Република България, като държава членка да отрази действащите от 1 януари 2014г. и от 1 юли 2014г. нови европейски правила за минимални и държавни помощи, както и изискванията наложени в процеса на нотификация на данъчните мерки.

Данъчно облекчение, представляващо минимална помощ

Данъчно облекчение, представляващо минимална помощ, е налице, когато сумата на получените минимални помощи от данъчно задълженото лице през последните три години, включително текущата, независимо от тяхната форма или източник на придобиването им, не превишава праг от левовата равностойност на 200 000 евро, а за данъчно задължено лице, което осъществява автомобилни товарни превози за чужда сметка или срещу възнаграждение – праг от левовата равностойност на 100 000 евро, определени по официалния валутен курс на лева към еврото.

Въвежда се понятието “едно и също предприятие”. Това е предприятие по смисъла на чл. 2 от Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis.

„Едно и също предприятие“ означава всички предприятия, които поддържат помежду си поне един вид от следните взаимоотношения:
а) дадено предприятие притежава мнозинството от гласовете на акционерите или съдружниците в друго предприятие;
б) дадено предприятие има право да назначава или отстранява мнозинството от членовете на административния, управителния или надзорния орган на друго предприятие;
в) дадено предприятие има право да упражнява доминиращо влияние спрямо друго предприятие по силата на договор, сключен с това предприятие, или на разпоредба в неговия устав или учредителен акт;
г) дадено предприятие, което е акционер или съдружник в друго предприятие, контролира самостоятелно, по силата на споразумение с останалите акционери или съдружници в това предприятие, мнозинството от гласовете на акционерите или съдружниците в това предприятие.
Предприятия, поддържащи едно от взаимоотношенията, посочени в алинея първа, букви а) — г), посредством едно или няколко други предприятия, също се разглеждат като едно и също предприятие.

Предвижда се специален ред за деклариране в случаите на едно и също предприятие – първото подало годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО данъчно задължено лице да декларира обстоятелствата във връзка с данъчното облекчение и това деклариране да може да се ползва от всички данъчно задължени лица в обхвата на едно и също предприятие.

Данъчното облекчение, представляващо минимална помощ за 2014г. се прилага от данъчно задължените лица, които отговарят на новите условия на Регламент № 1407/2013. Предвидено е данъчно задължените лица, които не отговарят на новите условия за минимална помощ, но са преотстъпвали корпоративен данък през 2014г. да не дължат лихви при превишение на годишния корпоративен данък над определените авансови вноски за 2014г, както и за невнесени авансови вноски.

Данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за регионално развитие

Предвижда се държавна помощ в райони със стандарт на живот под средното равнище за ЕС или в райони с висока безработица. Преотстъпеният данък не трябва да превишава 50%, а за първоначална инвестиция, извършвана в общини от Югозападен регион – 25% от настоящата стойност на материалните и нематериалните активи, включени в първоначалната инвестиция. Помощ не може да се отпуска на предприятия в затруднено положение по смисъла на Насоките на Общността за държавните помощи за оздравяване и преструктуриране на предприятия в затруднение.

Въвежда се изискване за подаване на формуляр за кандидатстване за помощ. Формулярът за кандидатстване за помощ по чл. 189 от ЗКПО се подава заедно с годишната данъчна декларация за 2014г, ако до 31.03.2015г. Европейската Комисия постанови положително решение за данъчното облекчение, представляващо държавна помощ, в случай че изпълнението на съответната първоначална инвестиция е започнало след 31.12. 2013г., но преди постановяване на положителното решение.

Данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители

Направени са промени във връзка с данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители. Една от промените предвижда промяна в определението за предприятие в затруднение. Предвидена е промяна, с която се въвежда изискване към големите предприятия за подаване на формуляр за кандидатстване за помощ. В тази връзка е дадено и определение за голямо предприятие.

Друга направена промяна в закона предвижда, данъчното облекчение да се прилага и за данъчните периоди от 2015г. до 2020г., като условие за това е че данъчното облекчение може да бъде приложено само след постановяване на положително решение от страна на ЕК.

Промените влизат в сила от 01.01.2014г., поради факта, че данъчните облекчения, представляващи държавна помощ се прилагат след постановяване на положително решение от ЕК, за да бъде ползвана помощта за 2014г, а европейските регламенти и насоки във връзка с държавните помощи за периода 2014 - 2020г., бяха обнародвани 1 януари 2014г. и от 1 юли 2014г. Европейската комисия трябва да постанови положително решение до 31 март 2015г.

Другите теми:
Резюме на промените в ЗДДС от 01.01.2015г.
Резюме на промените в ЗДДФЛ от 01.01.2015г.
Резюме на промените в ЗМДТ от 01.01.2015г.
Основните промени в осигуряването от 01.01.2015г.
Катя Крънчева
K&K Accounting
www.kik.bg



Резюме на промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица от 1 януари 2015 година.






Въвеждат се две нови данъчни облекчения за деца и деца с увреждания

Данъчно облекчение за деца ще се ползва, като се приспадне от сумата от годишната данъчна основа:
1. 200 лв. – при едно ненавършило пълнолетие дете;
2. 400 лв. – при две ненавършили пълнолетие деца;
3. 600 лв. – при три и повече ненавършили пълнолетие деца.

За отглеждане на дете с 50 и с над 50% вид и степен на увреждане, годишната данъчна основа се намалява с 2000 лева.

Отпада данъчно облекчение за доходи до минималната заплата

От 01.01.2015г. отпада данъчното облекчение за доходи, непревишаващи минималната работна заплата. Това облекчение евентуално може да се ползва само за придобитите доходи през 2014 година. Физическите лица, имащи право да ползват облекчението, трябва да попълват отделен съкратен образец на годишната данъчна декларация.

Въведеното миналата година облекчение, според което получилите доходи от трудови правоотношения в размер на 12 минимални месечни работни заплати трябваше да могат да си върнат платения от тях данък, на практика няма да може да се използва от по-голямата част български граждани, работили на минималната заплата през 2014-та година. Повече по темата четете в Как стана така, че почти никой работещ беден няма да си върне данък за 2014г?

Новото при авансовото облагане

Отнася се за авансовото облагане през четвъртото тримесечие на доходите от друга стопанска дейност, наем и друго възмездно ползване на имущество, изплатени в полза на местни физически лица от предприятия и самооосигуряващи се лица.

Дава се възможност на лицето, придобиващо дохода писмено да декларира пред платеца, че желае удържане на данък за четвърто тримесечие. В тези случаи удържаният данък се внася от платеца на дохода в срок до 31 януари на следващата година. Данък не се удържа при липса на писмено волеизлияние. В тази връзка сме отразили съответните промени в Сметка за изплатени суми по чл. 45, ал. 4 от ЗДДФЛ за 2015 година.

Облагане на лихвите по банковите сметки

От 01.01.2015г. с окончателен данък се облагат всички лихви по банкови сметки, включително и разплащателни и спестовни, а не само лихвите по депозитни сметки, какъвто беше предишния ред на облагане. Данъчната ставка на данъка лихвите остава 8%, като отпада поетапно годишно намаляване.

Окончателен данък

Освобождават се облагане с окончателен данък лихвите по облигации или други дългови ценни книжа, издадени от държавата или общините и допуснати до търговия на регулиран пазар в страната или в държава - членка на Европейския съюз, или в друга държава - страна от Европейското икономическо пространство.

Новото при ползването на отстъпка по годишната данъчна декларация

Предвижда се отстъпка за лицата, които подадат годишна данъчна декларация по електронен път до 31 март на следващата година. До момента този срок беше 30 април. Отстъпката е в размер на 5% от данъка за довнасяне по годишната данъчна декларация. Отстъпката се ползва при условие, че лицето няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията и данъкът за довнасяне е внесен в срок до 30 април. Отпада ползването на отстъпката при подаването на декларацията до 10 февруари на следващата година. Тези разпоредби се прилагат и при подаването годишната данъчна декларация за 2014 година.

Земеделски производители и тютюнопроизводители

Доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, изплатени през 2014 г. под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския фонд за развитие на селските райони и от държавния бюджет, не се включват в облагаемия доход по чл. 26 и 29 и не подлежат на облагане с данък, когато са за 2009 г. или за предходни години. Тези доходи се декларират в годишната данъчна декларация по чл. 50 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица за 2014 г.

Данъкът върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец се преотстъпва в размер до 60 на сто на лица, регистрирани като земеделски производители, за годишната данъчна основа от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция при условията на Закона за корпоративното подоходно облагане за преотстъпване на корпоративен данък, под формата на данъчно облекчение, представляващо държавна помощ за земеделски производители. Условията за ползване влизат в сила от 01.01.2014 г. Данъчното облекчение може да се ползва до 31 декември 2020 г. само след постановяване на положително решение от Европейската комисия за съвместимост с правилата в областта на държавните помощи.

Другите теми:
Резюме на промените в ЗДДС от 01.01.2015г.
Резюме на промените в ЗКПО от 01.01.2015г.
Резюме на промените в ЗМДТ от 01.01.2015г.
Основните промени в осигуряването от 01.01.2015г.
Въведеното за миналата година облекчение, според което работещите бедни трябваше да могат да си върнат платения от тях данък, на практика няма да може да се използва от по-голямата част български граждани, работещи на минималната заплата.

Облекчението дава право на работещите, които са получили доходи, непревишаващи 12 минимални работни заплати годишно, тоест 4080 лева за 2014 година, да си възстановят платения от тях данък.

До тук обаче с добрите намерения, защото като основно правило в закона е заложено изискването доходите на ползващия облекчението да бъдат само от трудов договор. Например ако лицето е получило дори само 10 лева по граждански договор през годината, то няма да има право да възстанови платения от него данък, независимо че общият му годишен доход не превишава 4080 лева за 2014 година. Лицето няма да има право да си възстанови данъка, ако получи какъвто и да е друг доход, различен от трудов договор, независимо от минималните си доходи.

Нещо повече, оказва се, че когато лицето е придобило и необлагаеми доходи, то също не може да си възстанови платения от него данък. По този начин облекчението няма да може да се полза, ако лицето е получило през годината например:
  • помощи за дете (детски)
  • каквито и да е помощи или добавки от социално подпомагане
  • обезщетение при безработица
  • обезщетение за временна неработоспособност (болнични или майчински)
  • лихва от банкова сметка (дори и сумата да е в размер на 0.01 лв)
Последното на практика изключва всички лица, които получават своята заплата по банкова сметка, защото банката ще начисли все някаква минимална лихва.

Парадоксът е, че данъкоплатците, които са получили социални помощ от държавата именно, защото са бедни, няма да могат да ползват данъчното облекчение.

В Наръчника за данъците върху доходите на физическите лица за 2014 година, публикуван на страницата на НАП, специално е записано:
Цитат
Данъчното облекчение за доходи, непревишаващи минималната работна заплата, НЕ МОЖЕ да се ползва в случаите, когато през данъчната година, освен доходи от трудови правоотношения, лицето е придобило необлагаеми доходи (пенсии, стипендии, печалби от хазартни игри, доходи от продажба или замяна на имущество, придобито по наследство и завет, и др.).


Ако пък лицата са получили ваучери за храна, командировъчни пари, работно облекло или предпазна храна, както и възнаграждения за нощен труд или извънреден труд, и заради тези суми годишния им доход за 2014 година превишава 4080 лева, то също няма да могат да ползват облекчението.

От НАП са категорични, че не тълкуват разширително нормативните текстове за ползване на облекчението, тъй като такива са законовите формулировки по предложение на БСП. Текстовете бяха гласувани и приети от депутатите на БСП, ДПС и Атака в 42-рото Народно събрание.

Облекчението важи само за доходите през 2014 г., тъй като бе отменено с промените в данъчните закони за 2015 г. от ГЕРБ и Реформаторския блок.

В крайна сметка, наличието на ограничения при ползването на облекчението ще натовари Националната агенция за приходите, която ще трябва да събира допълнителна информация за всеки, който е пожелал да ползва облекчението. Колебаещите се дали отговарят на условията могат да се консултират на информационния телефон на НАП 070018700.

Администрирането също е усложнено. Желаещите да ползват облекчението имат допълнително задължение да подават специална декларация в НАП, а накрая по-вероятно е да се окаже, че данъкът няма да бъде възстановен.

Катя Крънчева
K&K Accounting
www.kik.bg

Да, тези лица се осигуряват вече за всички рискове. Сега ще го отразим в таблицата.
Всички калкулатори за заплати, калкулатори за граждански договори и ДУК в сайта КиК Инфо са актуализирани за 2015 година.

Верни на традицията и тази година сме първи с актуализациите. Разгледайте всички приложения, защото през годината често добавяме нови.

Бланките Сметка за изплатени суми и Служебна бележка по чл. 45, ал. 4 от ЗДДФЛ са съобразени с новите образци, публикувани на страницата на НАП. МОД 2015 и ТЗБП 2015 са обновени.

Нова справочна информация за Класификация на продуктите по икономически дейности (КПИД 2015) с възможност за търсене по име, част от име, код или част от код.



Приятна и ползотворна работа със сайта KiK Info. Пожелаваме ви леко и успешно годишно счетоводно приключване, здраве, и разбира се, големи финансови и данъчни постижения през 2015-та година. ;)

От екипа на kik.bg
Основните промени в осигуряването от 01 януари 2015г.
тук: http://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,13103.0.html
Катя Крънчева
K&K Accounting
www.kik.bg




Процентите на здравните и осигурителните вноски запазват своите размери през 2015 година. Няма промяна на съотношенията между работодател и работник, като то остава съответно 60 към 40 на сто. В Раздел Справочник можете да намерите актуализирана информация по фондове за Осигурителни вноски и данъци за 2015.

Минималните осигурителни прагове за 2015 година по основните икономически дейности и групи професии нарастват средно с 4,4% в сравнение с 2014 година. Чрез онлайн приложението МОД 2015 размерите на минимално осигурителните доходи могат да се търсят по филтър име или код от КИД, като резултатът извежда и процент на ТЗПБ, актуализиран за 2015 година.

От 1 януари 2015 г. се увеличава максималният осигурителен доход за всички осигурени лица от 2400 лв. на 2600 лв.

От началато на годината месечният размер на минимална работна заплата се увеличава от 340 лв. на 360 лв., а от 01.07.2015г. се предвижда второ увеличение - на 380 лв. на месец. За 2015 г. не се правят вноски за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите".

Болнични и майчинство

Увеличава се периодът, от който се изчисляват обезщетения при бременност и раждане от 18 на 24 месеца. Размерът на обезщетението за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст се запазва на 340 лв.

Остава непроменен периодът, от който се изчисляват краткосрочните обезщетения при временна неработоспособност – 18 месеца, при безработица – 24 месеца. Остава постоянна норма периода режимът на изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност съгласно чл. 40, ал. 5 на КСО – за първите три работни дни се изплаща от осигурителя среднодневно брутно възнаграждение в размер 70 на сто, а от 4-тия ден на настъпване на неработоспособността се изплаща парично обезщетение от ДОО.

Самоосигуряващи се лица

Запазват се диференцираните минимални месечни размери на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица, в зависимост от доходите им през 2013 година:
до 5400 лв. – 420 лв.
от 5400.01 до 6500 лв. – 450 лв.
от 6500.01 лв. до 7500 лв. – 500 лв.
над 7500 лв. – 550 лв.

За тези, които през 2013 г. не са упражнявали дейност, както и за започналите дейност през 2014 и 2015 г., минималният месечен размер на осигурителния доход остава 420 лв.

Увеличава се минималният осигурителен доход за земеделските производители и тютюнопроизводители от 240 лв. на 300 лв. от 1 януари 2015 г.

Самоосигуряващите лица, избрали да внасят осигурителни вноски за фонд "Общо заболяване и майчинство" ще довнасят осигурителни вноски и за този фонд по годишната си данъчна декларация. Досега такива вноски от самоосигуряващите се лица при окончателно определяне на осигурителния доход не бяха дължими (чл. 6, ал. 9 КСО).  Тази промяна влиза в сила 01.01.2016 г. Във връзка с тази промяна е създаден нов чл. 54м в КСО, които урежда преизчисляването на изплатените обезщетения от ДОО на самоосигуряващите се лица. От 01.01.2016 г. те се преизчисляват служебно до 30 юни на текущата година въз основа на окончателния осигурителен доход, определен съгласно чл. 6, ал. 8. Когато паричните обезщетения и помощите са изплатени в размер, по-малък от дължимия, разликата се изплаща в същия срок. Изплатените в по-висок от дължимия размер обезщетения се възстановяват от самоосигуряващите се лица.

Укриването на осигуровки се криминализира

От 1 януари работодатели, които умишлено укриват здравни и социални осигуровки, ще бъдат наказвани със лишаване от свобода и глоба. В изричен текст е записано, че работниците няма да носят никаква отговорност, включително и "за подбудителство и помагачество".

Предвижда се укриването на осигуровки в големи размери да се наказва с лишаване от свобода до 5 години и с глоба до 2000 лв., а при укриване в особено големи размери наказанието ще е лишаване от свобода от 2 до 8 години и конфискация на част или на цялото имущество на виновния. Според приетите текстове големи размери са тези, които надхвърлят 3000 лв., а особено големи размери са тези, които надхвърлят 12 000 лева.

Избор на осигуряване за втора пенсия

Предвижда се избор за лицата, родени след 31 декември 1959 година, да се осигуряват задължително за втора пенсия в универсален пенсионен фонд или изцяло за пожизнена пенсия в държавното обществено осигуряване.

Родените след 1959 г., които досега се осигуряват в универсален пенсионен фонд за втора пенсия ще могат да заявят отказ от втория стълб на пенсионната система, като така ще се осигуряват само във фонд "Пенсии", а размерът на  осигурителната  вноска  за  универсалния пенсионен фонд ще премине към НОИ. За този избор няма краен срок, но според приетите текстове може да бъде направен само веднъж.

Постъпващите за първи път на пазара на труда трябва да посочат в едногодишен срок дали ще се осигуряват в пенсионен фонд или в НОИ. Ако не посочат, вноските им служебно ще бъдат отнесени във фонд "Пенсии" на ДОО. Този избор ще се прави еднократно. Във връзка с това до края на януари се очакват още промени в Кодекса на социалното осигуряване.


Други промени

Лица наети на работа през един календарен месец за до 5 работни дни или 40 часа вече се осигуряват да всички рискове.

Изрично се регламентира, че самоосигуряващите се лица, които са избрали да се осигуряват и за общо заболяване и майчинство внасят осигурителните вноски за всеки месец поотделно.

Определя се размерът на максималния осигурителен доход при сумирано изчисляване на работното време за повече от един месец. Максималният осигурителен доход при сумирано изчисляване на работното време за повече от един месец е равен на сбора от максималния осигурителен доход за периода, за който е установено сумираното отчитане на работното време.

Отпада задължението на осигурителя за издаване на документи за осигурителен стаж и доход при прекратяване на трудовото правоотношение. Например УП 2 и УП3 се издават само при искане от лицето в 14-дневен срок от искането, а не задължително при прекратяване.

Лицата, на които е възложено управлението и/или контролът на държавни и общински предприятия по глава девета от Търговския закон, техни поделения или на други юридически лица, създадени със закон, са включване в обхвата на лицата, осигурявани по реда на лица наети по договор за управление и контрол.

Промените са обнародвани в брой 107 на Държавен вестник (извънреден) от 24.12.2014 г. в Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2015 г., Закон за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2015 г. и Закон за държавния бюджет на Република България за 2015 г.

Другите теми:
Резюме на промените в ЗДДС от 01.01.2015г.
Резюме на промените в ЗКПО от 01.01.2015г.
Резюме на промените в ЗДДФЛ от 01.01.2015г.
Резюме на промените в ЗМДТ от 01.01.2015г.
пп: Не трябва ли и 2013 и 2014 да ги покриват, за да има одит на 2014-та?
Да, точно това сме написали в статията.
 
Цитат
Само предприятия, прилагащи облекчена форма на финансова отчетност не подлежат на задължителен финансов одит за 2014 година. Това са предприятията, които в 2013 или 2014 година не надвишават показателите на два от следните три критерия:
балансова стойност на активите към 31 декември - 1,5 млн. лв.
нетни приходи от продажби за годината - 2,5 млн. лв.
средна численост на персонала за годината - 50 души.
Здравейте,

Как да разпечатам календара за работните дни за 2015 год.?Има ли ограничения?

Здравейте, предвили сме в новата верия на сайта да има и бутон за печат. Тя ще готова към края на месеца.
Само 2 коментара е написал във форума този потребител до момента, и само единият от тях съдържа непремерено изказване.

Kilitcho, дори и да не сте съгласен с дадено мнение, не е нужно да обиждате. В този форум не правим така. Спорете с аргументи, моля.

И понеже сте нов, най-добре се запознайте с правилата на форума, за да не стават недоразумения: http://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,3.0.html
Това е предмет на дейност за предприятие. За физическите лица не е необходимо.
Благодаря за хубавите думи. Радвам се, че се оценява, това което правим.
Много се стараем.
 :)
Често в практиката прогнозираните авансови вноски по ЗКПО се оказват доста далеч от дължимия годишен корпоративен данък. Това може да доведе до начисляване на лихви от страна на НАП или пък до нужда от възстановяване на данък, съпроводено с проверки или ревизии.

В тази връзка, законодателят е дал възможност на предприятията през годината сами да намаляват или увеличават своите авансови вноски, когато смятат, че те ще се различават значително от дължимия годишен корпоративен данък. Намалението, съответно увеличението на авансовите вноски се ползва след подаването на декларация за намаляване или увеличаване на авансовите вноски.

До 15-ти декември се внася последната месечна или тримесечна авансова вноска, а това означава, че това е последната дата, до която предприятията имат възможност да преизчислят данъчния си резултат, и ако се налага да направят корекция на декларираните от тях авансови вноски. Промяната става чрез подаване на декларация по образец в същия срок.

Как можем да помогнем?

В помощ при анализът за това какво да бъде увеличението или намалението на авансовите вноски, ние ви предлагаме един от изчислителните модули от сайта КиК Инфо: Калкулатор за промяна на авансови вноски ЗКПО.

Чрез този калкулатор може да се направят изчисления, какво да бъде увеличението или какво да бъде намалението на авансовата вноска (тримесечна или месечна), така че НАП да не начислява лихви, ако е декларирано по-малка авансова вноска, и съответно колко е надвишението при внесени по-високи авансови вноски и отчетена реално по-ниска данъчна печалба.

Кога се дължат лихви при неточно прогнозирани авансови вноски?
  • Когато дължимият годишен корпоративен данък надвиши с над 20% сумата от определените месечни авансови вноски за съответната година, върху превишението над 20% се дължи лихва.
  • Когато 75% дължимия годишен корпоративен данък надвиши с над 20% сумата от определените тримесечни авансови вноски за съответната година, върху превишението над 20% се дължи лихва.

Внимание: Не всички предприятия са задължени да правят авансови вноски

Данъчно задължените лица, които са новообразувани (без новообразуваните, чрез преобразуване) и тези, чиито нетни приходи от продажби от предходната година са по-малко от 300 000 лева, не правят авансови вноски за корпоративния данък.

Месечни авансови вноски правят данъчно задължените лица, чиито нетни приходи от продажби от предходната година надхвърлят 3 000 000 лева, а всички останали данъчно задължени лица правят тримесечни авансови вноски.

В помощ при изчисляването на самите размери на месечните или тримесечните авансови вноски за корпоративен данък, ние сме създали друго онлайн приложение. В този случай можете да използвате другия ни калкулатор Калкуратор авансови вноски ЗКПО.
Здравейте, благодаря за хубавите думи. Ще го направим, щом е важно. :)
Този образец на пътен лист, която си публикувала и наредбата, която цитираш касаят обществен превоз на пътници и товари. А в случая става въпрос за фирмен автомобил, който се използва за управленска, оперативна дейност и същевременно като личен.

За съжаление стана масова практиката счетоводителят да попълва тези пътни листове въпреки , че това не е в никакъв случай негово задължение.
Ние нямаме практика да попълваме пътни листа на клиенти, защото маршрутите се знаят от шофьорите на колите, а не от счетоводителите. Предоставяме им наша програмка и те попълват, а програмата прави изчисленията и съствя месечен пътен лист. Много е удобна. Може би ще създадем такава и за КиК Инфо, която да улесни живота на попълващите.
Реквизитите на пътния лист не са нормативно регламентирани в законодателството. Те могат да се ограничават до тези, с които стопанската операция може да се опише еднозначно. Затова в нашите бланки, които ползваме, за да отпимизираме работата, ние не описваме километража на превозното средство, а само изминатите километри.

Относно втория въпрос, погледнете чл. 215, ал. 2 от ЗКПО.
...
(2) Когато с превозни средства се извършва едновременно дейност по занятие и управленска дейност, при определяне на данъчната основа по ал. 1:
1. (изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) разходите за експлоатация се отнасят към управленската дейност на база на изминатите за тази дейност километри през календарната година;
2. (изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) разходите за поддръжка и ремонт се отнасят към управленската дейност на база на изминатите за тази дейност километри към общите изминати километри от съответното превозно средство за календарната година.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) Когато основата за облагане по ал. 1 е отрицателна величина, тя се приспада последователно от данъчната основа за следващите години.
Така де, към 2035-та ще ги настигнем с тези темпове ... ;)