Да, delphine, уточнението ти е съвсем уместно :smile1:
Като продължение на въпроса ДЗЗД от две лица, трябва ли да има СОЛ, няма назначени лица, как се решава въпроса с осигуряването в дружеството? Ще бъда благодарна за отговорите.

Одил, отговаряйки на sova_56, съм отговорила отчасти на питането Ви. Само ще допълня, че наличието или отсъствието на назначени лица не обуславя задължението за осигуряване. Осигуряването зависи от две неща:
- упражняването на дейност, като основна правопораждаща предпоставка за възникване на осигуряване
Скрит текст :
- вида на сключения договор.

Ако съдружниците се осигуряват на друго основание (работят по ТД или са собственици и съдружници в друго търговско дружество, или са управители и т.н.), те избират едно от всички основания, за да внасят авансови осигурителни вноски, а в края на годината правят изравняване.
Скрит текст :
С оглед ограничаване до максималния месечен размер на осигурителния доход, в случаите когато самосигуряващите се лица, получават доходи от дейности на различни основания доходите се посочват в следната последователност:
- доходи от трудови и/или служебни правоотношения по договори за управление и контрол и други (тук са и доходите от личен труд в дружеството);
- осигурителен доход като еднолични търговци, собственици или съдружници в търговски дружества и членове на неперсонифицирани дружества, упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност и земеделски производители;
- доходи за работа без трудово правоотношение.



Интересува ме при гражданско дружество от две физически лица за услуги може ли да няма сключени трудови договори, а то да извършва дейност. И в другия случай дали може едното физическо лице да бъде назначено на трудов договор с възнаграждение максимален осигурителен доход, при положение, че месечните приходи са по ниски от максималния осигурителен доход.

Може съдружниците да извършват дейност като полагат личен труд в дружеството. За периодите, в които дружеството извършва дейност, трябва да подават декларация в НАП за започване или прекъсване на дейността и да внасят осигуровки в зависимост от сключените договори.
Ако при регистрацията имат сключени ДУ, подлежат на осигуряване по чл. 4, ал. 1,т. 7 от КСО:
Скрит текст :
Ако просто са вписани като съдружници, осигуряването е по чл. 4, ал. 3, т. 2 от КСО:
Скрит текст :

Колкото до сключване на ТД на маскималния осигурителен доход, не виждам юридическа пречка, а по-скоро как ще се изплаща възнаграждението. А и целта на ДЗЗД-то нали е съдружниците да постигнат ефект от това сдружаване и да си поделят получения резултат? Но,.... това си е Ваша работа :smile1:
Здравейте pip_panova,
Отдаването под наем на активи е обичайна стопанска дейност, за която издавате фактура и отразявате по ЗКПО.
Не е необходимо подаването на други декларации, освен по чл. 92 :smile1:
В самата декларация има пояснение:

Поредност за ползване на данъчните облекчения
Данъчните облекчения за лица с намалена работоспособност, за лични вноски за доброволно осигуряване и застраховане и за лични вноски за осигурителен стаж при пенсиониране се ползват в следната последователност:
1. От сумата от годишните данъчни основи по чл. 17 от ЗДДФЛ;
2. От годишната данъчна основа по чл. 28 от ЗДДФЛ (за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец и за доходите от друга стопанска дейност по чл. 29а от ЗДДФЛ).


Т.е ЕТ ще ползва облекчение за доходите си по чл. 28.
Здравейте lubomira_il,
Да, пенсионер, извъшващ патентна дейност, следва да прави годишно изравняване на ЗОВ в Таблица 2 към ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ.
Доколкото разбирам цитираното по-горе становище на НАП, следва да включите сумата на субсидията в отчета за ЕТ по Приложение 2, в Част ІІІ, т. 1.2, а именно:
1.2   В т.ч. доходи, изплатени през 2013 г. под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския фонд за развитие на селските райони и държавния бюджет

Здравейте,
Има едно разяснение на НАП, в което може да намерите отговор на интересуващия Ви въпрос:

"Становище 20-08-28 Относно: Данъчно облагане на субсидии, получени през 2011г. от ДФ „Земеделие”
ПИСМА
Относно: Данъчно облагане на субсидии, получени през 2011г. от ДФ „Земеделие”

Във връзка с постъпило запитване вх. № …..20.04.2012г. в Дирекция „Обжалване и управление на изпълнението”, Ви уведомяваме:
В запитването е посочено, че през 2011г. сте получили от ДФ „Земеделие” субсидия за единица площ. Посочвате, че сте пенсионер от 3 години.
Поставяте следния въпрос:
Облагат ли се данък върху дохода, получените през 2011г. суми?

В запитването посочена информация не е достатъчна и изчерпателна, поради което съобразявайки относимата правна уредба изразяваме следното принципно становище:
От така изложената фактическа обстановка, не става ясно в качеството си на какво лице получавате субсидията – едноличен търговец или физическо лице, регистриран земеделски производител или физическо лице, което не а регистриран земеделски производител, регистриран ли сте по ЗДДС или не?.
С измененията и допълненията на Законът за данъците върху доходите на физически лица /ЗДДФЛ/, в сила от 01.01.2010г. е отменен чл.13, ал.3, в който се регламентираше освобождаването от облагане на доходите на физически лица, регистрирани като земеделски производители, включително едноличните търговци, за производството на непреработена растителна и животинска продукция.
ЗДДФЛ не регламентира с конкретен текст получените финансирания – безвъзмездни помощи или субсидии, като отделен източник на доход за физическите лица – земеделски производители, респективно за тях не се прилага специално данъчно третиране, поради което, същите следва да се разглеждат в контекста на общите правила за облагане и деклариране на доходите.
По смисъла на чл. 2 от ЗДДФЛ, обект на облагане с данък са доходите на местните и чуждестранни физически лица, независимо от източника на получаването им, т.е. в т.ч. попадат и субсидиите и безвъзмездно предоставените помощи.
На основание на цитираната правна норма, получените финансирания се третират за данъчни цели като облагаем доход.
Съгласно чл. 11, ал. 1 от ЗДДФЛ, доходът се смята за придобит на датата на:
1. плащането – при плащане в брой;
2. заверяване на сметката на получателя на дохода или получаването на чека – при безналично плащане.
Във връзка с гореизложеното следва да се имат предвид измененията и допълненията в ЗДДФЛ, обнародвани в ДВ бр. 99 от 2011 год., в сила от 01.01.2012г. Съгласно промените получените субсидии през 2011г., предназначени за 2009г. или предходна година са необлагаеми само за регистрираните земеделски производители.
На основание § 18 от преходните и заключителни разпоредби /ПЗР/ на ЗДДФЛ /ДВ бр. 99 от 2011г., в сила от 01.01.2012г./ доходите от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, включително извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, изплатени през 2011 г., под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския фонд за развитие на селските райони и държавния бюджет, не се включват в облагаемия доход по чл. 26 и 29 и не подлежат на облагане с данък, когато са за 2009 г. или за предходни години. Тези доходи се декларират в годишната данъчна декларация по чл. 50 за съответната година.
Ако лицето не е регистриран земеделски производител, независимо, че получената субсидия през 2011г. касае 2009г. или предходна година, тя подлежи на облагане по реда на чл. 29, ал. 1, т. 2 от ЗДДФЛ с приспадане на 40% нормативно признат разход.
Ако получената субсидия през 2011г. се отнася за 2010г. или за 2011г., в зависимост от това в качеството на какви физически лица са получателите на субсидиите, са възможни следните хипотези:

Първа възможна хипотеза – за физически лица, които са регистрирани земеделски производители и тютюнопроизводители, но не са ЕТ и субсидията е свързана с производството на непреработени продукти от селско стопанство, облагането се извършва по реда на чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗДДФЛ. На основание на чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗДДФЛ, облагаемият доход на физически лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, регистрирани са като земеделски производители или тютюнопроизводители, за производство на непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на производството на декоративна растителност, се определя, като придобития през годината доход, в т.ч. и субсидии, свързани с тях, се намали с разходи в размер 60 на сто.
В тези случаи получената субсидия заедно с реализираните доходи от дейността се декларира в Приложение № 3, таблица 1 от годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2011г. Съгласно чл. 30 от ЗДДФЛ годишната данъчна основа се определя, като облагаемият доход по чл. 29, придобит през данъчната година, се намалява с вноските, които самоосигуряващото се лице е задължено да прави за данъчната година за своя сметка по реда на Кодекса за социално осигуряване и Закона за здравното осигуряване.
Съгласно чл. 29а, ал. 1 от ЗДДФЛ /ДВ бр. 31/14.04.2011г./, облагаемият доход от стопанска дейност на регистрираните по Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ физически лица, които са регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, се определя по реда на чл. 26, като доход на лице, което независимо че няма регистрация като едноличен търговец, формира облагаемия си доход по реда на Закона за корпоративното и подоходно облагане /ЗКПО/, т.е. формира данъчния си финансов резултат на базата на заведена счетоводна отчетност като предприятие по смисъла на Закона за счетоводство.
Физически лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, които не са регистрирани по ЗДДС, могат да изберат доходът от стопанската им дейност да се облага като на едноличните търговци /чл. 29а, ал. 3 от ЗДДФЛ/. За регистриране на своя избор за този ред за облагане за 2011г. тези физически лица на основание § 16 от ПЗР на ЗДДФЛ /ДВ бр. 31/14.04.2011г., в сила от 01.01.2011г./ в срок до 31 май 2011 г. следваше да подадат декларация по чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ.

Втора възможна хипотеза - ако физическите лица не са регистрирани като земеделски производители или тютюнопроизводители, облагането е на основание чл. 29, ал. 1, т. 2, буква «а» ЗДДФЛ.
Съгласно чл. 29, т. 2, буква «а» от ЗДДФЛ доходите от дейността на физическите лица за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство /включително от продажба на произведена декоративна растителност/, от горско стопанство /включително от събиране на диворастящи билки, гъби и плодове/, от ловно стопанство и от рибно стопанство, се облагат като придобитите доходи, в т.ч. и получената субсидия се намалят с 40 на сто разходи за дейността.
В този случай получената субсидия, заедно с доходите се декларират в таблица 2 от Приложение № 3 на годишната данъчна декларация.

Трета възможна хипотеза – ако физическите лица не са регистрирани земеделски производители, но имат регистрация като еднолични търговци, облагането с данък е по реда на чл. 26, ал. 1 от ЗДДФЛ.
Получените доходи от извършваната дейност и получената субсидия следва да се отразят в счетоводството на предприятието на едноличния търговец. А в случай, че едноличния търговец е регистриран земеделски производител и отговаря на условията на чл.189б от ЗКПО има право на преотстъпване на дължимия данък в размер на 60 на сто.
При тази хипотеза се попълва Приложение № 2 към годишната данъчна декларация
.

Четвърта възможна хипотеза - ако физическите лица не влагат, съответно не са използвали получената субсидия за извършване на стопанска дейност или получената такава няма да я използват за извършване на стопанска дейност. В този случай облагаемия доход на физическите лица ще се определи по реда на раздел VІ на ЗДДФЛ «Доходи от други източници», съгласно чл. 35, т. 6 от ЗДДФЛ, т.е. брутната сума на получената през данъчната година субсидия.
Съгласно чл. 36 от ЗДДФЛ годишната данъчна основа се определя като облагаемият доход по чл. 35, придобит през годината, се намалява с вноските, които лицето е задължено да прави за своя сметка по реда на Закона за здравното осигуряване.
В тези случаи получената субсидия следва да се декларира в Приложение 6 на Годишната данъчна декларация за 2011 год./чл.50, ал.1 ЗДДФЛ/.

Предвид гореизложеното, получената, от Вас субсидия през 2011г. е облагаем доход, ако се отнася за 2010г. и 2011г., независимо от факта, че Вие сте пенсионер. При попълването на годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ и съответните приложения към нея следва да вземете под внимание изискванията на разпоредбите на закона относими към Вашия конкретен статут на данъчно задължено лице."
irenabrili, огромно благодаря за разяснението! :give_rose:
Чисто счетоводно как трябва да се отрази?Къде отива сумата от с-ка 602?

Т.е. за физическото лице /наемодателя/ това ще е доход за 2014 година, нищо че се отнася за 2013?

Сумата от 602 с-ка си отива във финансовия резултат :smile1: Разходът за наем е един съвсем признат счетоводно разход и го отразявате съгласно възприетата счетоводна политика. Друг е въпросът, че според ЗКПО този разход не се признава за данъчни цели, но е дадена възможност в последствие да бъде признат за данъчни цели. Появява се данъчна временна разлика, която намира отражение в актив по отсрочени данъци. С данъчния ефект за периода следва да се увеличи счетоводната печалба, респективно да се намали счетоводната загуба.

По принцип осчетоводяването на финансовия резултат е регламентирано в СС-12. Там е записано, че активи по отсрочени данъци се признават, ако има вероятност в следващия период да се генерира печалба, която да се намали при обратното проявление на намаляемата разлика. Ако няма такава вероятност, отчитате данъчната разлика като постоянна. В баланса отсрочените активи и пасиви се представят в отделна група.

Съставих Ви един прост пример със следните допускания: Наемът е 100 лв. на месец; платен е само в януари; имате само приход от други продажби (колкото да формираме печалба); за останалите месеци наемът е начислен, но не е платен.
Прикачам файл със записванията и отражението в отчета.
Благодаря, разбрах!
Т.е. няма значение, че е за 2013 година.

Ако сте си начислили разхода за 2013-та прилагате чл. 42, ал. 1 от ЗКПО:
Разходи, представляващи доходи на местни физически лица
     чл. 42. (1) Разходите на данъчно задължени лица, представляващи доходи на местни физически лица по Закона за данъците върху доходите на физическите лица, които не са изплатени към 31 декември на текущата година, не се признават за данъчни цели в годината на счетоводното им отчитане.

Разходът ще се признае при изплащането му:
(3) Непризнатите разходи по ал. 1 се признават за данъчни цели в годината, през която доходът е изплатен, до размера на изплатения доход.

Доходът на физическото лице се признава при получаването му.
Придобиване на доходи
     чл. 11. (1) Ако не е предвидено друго в този закон, доходът се смята за придобит на датата на:
               1. плащането - при плащане в брой;
               2. заверяването на сметката на получателя на дохода или получаването на чека - при безналично плащане;
               3. получаването на престацията - за непаричен доход.
1. Ако наемът, който сте платили за м.01.2013 е платен през първите три тримесечия е следвало и да удържите и внесете авансово данък. Ако е платен след 01.10.2013, то само издавате СИС и сл.бележка без да удържате и внасяте данък.
2. За плащането през тази година ще си прилагате авансовото удържане, деклариране и внасяне на данъка до края на месеца, следващ тримесечието на извършеното плащане (за първите три тримесечия).
Няма промени в сроковете за подаване на годишни декларации, нито в сроковете за авансови вноски.
С дребния шрифт под справката пише:
  В справката не се попълват данни за свързани лица по § 1, т. 3, б. „а”, „б”, и „л” от ДР на ДОПК.

3. "Свързани лица" са:
а) съпрузите, роднините по права линия, по съребрена - до трета степен включително; и роднините по сватовство - до втора степен включително, а за целите на чл. 123, ал. 1, т. 2 - когато са включени в общо домакинство;

Мисля, че не трябва да отразявате сделката между брата и сестрата в приложение 4.
Когато се питаме как да минем през една врата е добре първо да се запитаме трябва ли изобщо да минаваме през нея  :smile1:
Не е отговор по въпроса, и вероятно всичко е ОК, но това ми звучи малко подозрително, особено като добавим и ежемесечните плащания.
Е, какво пък толкова е подозрително?
Може човекът да не иска да работи от 8 до 17... :smile1:
Осигуровки плащат ли се? - плащат се.
Данъци - също.
Здравейте,

Сега последно какъв е отговорът? Не зная как да оформя отпуските. Моля за повече мнения.
Ако Ви се ходи на работа докато сте в отпуска - можете да ползвате по отделно 40 дни по двата ТД.
Ако искате да си останете в къщи - съвместявайте двете отпуски и ще имате 20 дни почивка. :smile1:
От това, което сте написали, може да се заключи, че действате правилно и в съответствие с нормативните изисквания.
Какво Ви притеснява? Това, че ще изплатите доход по ГД през януари за труд положен през декември, означава, че доходът е за 2014-та и за него ще се дължи авансов данък през април.
Аз го тълкувам като право на избор да прилага съкратена или тримесечна процедура по възстановяване!
И аз така го разбирам, а всъщност си е написано в прав текст :smile1:
http://nap.bg/news?id=1772 като прочетох това и разгледах самата декларация . Декларацията ще се подава в срок до 31 декември на предходната година.  т.е. мисля,че  ще се подава всяка година
Не, няма да се подава всяка година. Веднъж подадена, избраният режим на облагане като ЕТ важи за 5 години (чл. 29а, ал. 3 от ЗДДФЛ).
след подаване на тази декларация срока за облагане една година ли е?
Уважаема siska_88,
В публикацията от « -: Януари 04, 2014, 16:46 » съм вмъкнала текста от закона, в който има отговор и на този въпрос :smile1: - ал. 3 на чл. 29а
Как да попълня Приложение 7 , т.е. какво е " Облагаем доход" - колона 2, ред 10 за физическо лице, извън посочените случаи.
По смисъла на ЗДДФЛ няма определение за облагаем доход на патент, защото патентната дейност не се облага по ЗДДФЛ, а по ЗМДТ. В ред 10 на прил. 7 следва да попълните прихода от патентна дейност за целите на изравняване на ЗОВ в таблица 2, колона 5.4.
Скрит текст :

Какво се вписва в " размер на дължимия патентен данък за 2013 - да не би да е внесения данък за съответната патентна дейност?
Размер на дължимия патентен данък - е данъкът, който дължи според патентната декларация.
Размер на внесения патентен данък - е внесеният данък през годината.