Разяснение Изх. № 20-21-92 от 10.04.2012 г. на НАП

Относно: Ползване на Данъчно Облекчение по чл. 18 от ЗДДФЛ

Във връзка с постъпило запитване от Вас, препратено ни по компетентност от офис … с вх.№ …/ 03.04.2012 г. при Дирекция "ОУИ"-…, относно ползване на данъчно облекчение от лице с намалена работоспособност, Ви уведомяваме за следното:

В писмото си пишете, че сте пенсионер за осигурителен стаж и възраст от 19.09.2009 г. и имате експертно решение на ТЕЛК от 10.01.2008 г., което считате, че е пожизнено според Наредбата за медицинската експертиза. Продължавате да работите на срочен трудов договор, чийто срок изтича на 31.08.2012 г. Смятате, че имате право на данъчни облекче-ния за лице с намалена работоспособност на осн. пар. 10а, ал. 1 и 2 от ПЗР на ЗДДФЛ, като прилагате експертно ре-шение на ТЕЛК ОТ 10.01.2008 г., Разпореждане за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст на ТП на НОИ-… и трудов договор от 02.09.2010 г.

Интересувате се имате ли право да ползвате облекчения по чл. 18 от ЗДДФЛ.

След разглеждане на запитването и приложените писмени документи, изразяваме следното становище:

С оглед разпоредбите на ЗДДФЛчл. 18, ал. 1 е предвидено, че сумата от годишните данъчни основи по чл. 17 за лица с 50 и с над 50 на сто намалена работоспособност, определена с влязло в сила решение на компетентен орган, се нама-лява със 7920 лв., включително за годината на настъпване на неработоспособността и за годината на изтичане срока на валидност на решението.

Ползването на данъчно облекчение от лица с намалена работоспособност се осъществява при наличие на следните ус-ловия: същите да притежават влязло в сила решение на компетентен орган, с което се определя 50 и над 50 на сто на-малена работоспособност.

За работещите по трудово правоотношение /какъвто е Вашият случай/ месечната данъчна основа по чл. 42, ал. 3, т. 1 от ЗДДФЛ за получаваните доходи от лица с 50 и с над 50 на сто намалена работоспособност се намалява с 660 лв., включително за месеца на настъпване на неработоспособността и за месеца на изтичане срока на валидност на реше-нието./чл. 18, ал. 2 от ЗДДФЛ/.

Лицата работещи по трудови правоотношения, ползват данъчното облекчение, като представят пред работодателя ва-лидно Решение на ТЕЛК/ДЕЛК/НЕЛК или с подаване на ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ, към която се прилага същото Ре-шение. За да е валидно Експертното Решение то следва да обхваща годината на ползване на данъчно облекчение в срока на действието си или да е издадено с пожизнено определена степен на неработоспособност.

Видно от приложеното към писмото Експертно Решение, същото е издадено на 10.01. 2008 г. и е със срок на действие до 01.01.2011 г. За да бъде определено може ли да се ползва пожизнено степента на трайно намалена работоспособ-ност с него, следва да се разгледат нормите на Закона за здравето /ЗЗ/.
Съгласно чл. 101 ал. 4 от Закона за здравето /действащ от 2005 г. до 01.07.2009 г./ "Степента на трайно намалена рабо-тоспособност на лица, навършили 65-годишна възраст, се определя пожизнено". С изменението на нормата /обнародвано в ДВ, бр. 41 от 2009 г., в сила от 01.07.2009 г./ разпоредбата на чл. 101 ал. 4/сегашна ал. 5/ се изменя та-ка: "Видът и степента на увреждане на лицата, придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване, се определят пожизнено".

На основание § 10а, ал. 1 от ПЗР на ЗДДФЛ /ДВ, бр. 41 от 02.06.2009 г., в сила от 01.07.2009 г./ лицата, определени с валидно решение на компетентен орган вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто ползват данъчно облекчение за лица с намалена работоспособност по реда на този закон. А съгласно ал. 2 на същия § 10а от закона лицата, на които до 31 декември 2009 г. пожизнено е определена степен на трайно намалена работоспособност по реда на Закона за здравето, и лицата, които са с пожизнено определена степен на трайно намалена работоспособност по силата на § 3 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за здравето, се смятат с пожизнено определени вид и степен на ув-реждане.

Предвид на изложеното, тъй като Вие сте придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от КСО в срока на валидност на издаденото експертно решение към 31 декември 2009 г. и неговият срок е изтекъл през 2011 г. /т.е.след 01.07.2009 г./, когато са в сила цитираните по-горе изменения, може да се счита, че са налице нормативните основания за ползване на данъчното облекчение по чл. 18 от ЗДДФЛ.

За 2012 г. вашият случай попада и в хипотезата на новата алинея 3 от § 10а на ПЗР на ЗДДФЛ (ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г.), съгласно която лицата с намалена работоспособност 50 и над 50 на сто, установена след навър-шване на възрастта за придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване, както и лицата, навършили възраст за придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване, в срока на решението на ТЕЛК (НЕЛК), ползват данъчно облекчение за лица с намалена работоспособност по реда на този закон, независимо от определения в експертното решение срок. Следователно ще можете да ползвате данъчните облекчения по реда на ЗДДФЛ за доходи, придобити след 01.01.2012 година и на това основание.


Опитайте да я подадете с ел.подпис - може и да мине.
Ако не - подайте заявление до НАП за коригиране на грешната Д6.
Вие плащате вече изцяло по новия ред и посочвате 2013 г., І-во тримесечие.
Срокът за декларацията и внасянето на данъка е 30 април 2013 г.
Ще се постарая са Ви отговоря подробно.
Дали инцидентните продажби на изработеното от Вас са легални, Вашата приятелка е наясно, защото като собственичка на магазин тя си знае как оформя постъпването им в търговския обект.
Регистрирането на фирма от Вас за целта на извършваната от Вас дейност е свързано с разходи: по самата регистрация, по закупуването, регистрацията и абонаментната поддръжка на касов апарат (ако получавате парите за продадената продукция в брой) или по откриването и обслужването на разплащателна сметка в банката (ако сумите Ви се превеждат безналично)
Има чудесен калкулатор в този сайт, който ще Ви помогне да се ориентирате в конкретната ситуация и като заложите параметрите на Вашата дейност, да направите избор:

http://www.kik-info.com/calculators/samonaet-eood.php  :thumbup:

Според мен най-добър е вариантът с оформянето на предадената в магазина на приятелката Ви продукция чрез сметки за изплатени суми, като, ако за месец те не надхвърлят МРЗ след приспадане на нормативно признатите разходи, няма да дължите осигуровки, а само данък върху дохода.
Онлайн търговията също не е препоръчителна, ако нямате сериозни обороти. Там се нуждаете от средства за създаването и поддръжката на сайт, освен всичко останало, но без задължителен касов апарат в случай, че продажбите се осъществяват по куриер (отново разходи) и са извършени чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги.

Надявам се това да Ви помогне за разрешаване на въпросите. :smile1:
Изискването на закона е да издадете фактура за авансовото плащане не по-късно от 5 дни от датата на получаване на плащането. Това не пречи да издадете фактурата предварително, заедно с инвойса.
След това при извършване на услугата издавате инвойс и фактура, в която записвате:
1. услуга с цялата сума
2. платен аванс със знак "минус"
3. оставаща сума за плащане
Разбира се, че този план е добър. Имам предвид да "платите" през януари и да внесете и декларирате данъка до 30-ти април. Указанието по повод тази декларация закъсня, законът подлежеше на различни тълкувания и налагането на глоби ми се вижда неоправдано самоцелно точно в този случай. Респективно, избягването на глоби е съвсем разумно.
А разходът си начислявате за декември и остава със салдо като задължение към наемодателя.
Здравейте kalaza,
Моят съвет е първо да опитате да продадете някому изработените от Вас неща (не уточнявате какви са?), да видите има ли пазар, има ли перспектива да развивате дейност в това направление и тогава да мислим за законовата форма на една постоянна, а не инцидентна, стопанска дейност.
Успех! :smile1:
ГФО на ЕООД-ново без дейност с капитал 2 лв.?Празни бланки само с името на фирмата отгоре?И за това трябва да се плати 50лв.Това не е ли безумие? :no:
Безумието може да се ограничи двойно до 25 лв. с ел.подпис ;D
Отпадат и главници, и лихви до 01.01.2008 г.
Пред НАП представяте декларация по чл. 92, образец 1010а.
Пред НСИ не се изисква да представите празен Годишен отчет за дейността. Необходимо е да попълните Декларация за неактивност през 2012 година (Приложение 12).
В АВ също е задължително да подадете нулев ГФО. Официалният мотив е, че ТР съществува с цел да се види публично каква дейност е осъществявало дадено дружество и че не може при липса на публикуван ГФО по презумпция да се приеме, че фирмата е била без дейност. Неофициално - събиране на такси. С плащането на таксата вече имате разход, а оттам и дейност, и възниква въпросът защо пък са измислили декларация образец 1010а? Ама това е дълга и безнадеждна тема, предъфквана в началото на всяка година.
Колкото до въпросът дали може сами да си подпишете ГФО, отговорът е в чл. 34 и чл. 35 от закона за счетоводството и там няма посочено изключение за фирма без дейност.

Права си, Делфинче!
Та в този ред на мисли, могат да вкарат пари в дружеството с договорчета за заем със съответната лихвичка. :smile1:
Хем по-малко бумащина, хем няма да увеличават отговорността на дружеството, хем ще имат да вземат парички от него. :ok:
Да, оценка на апорта е необходима, ако е непаричен, но не бяхте уточнили това в първоначална зададения въпрос.
Мога да Ви посъветвам да прегледате в сайта на търговския регистър какви документи са необходими във връзка с подаване на Заявление А4 за промяна на обстоятелства.
Предполагам, че основните са:
1. Покана до съдружниците
2. Протокол от ОС
3. Нов дружествен договор с променен капитал и промяна в дружествените дялове
4. Заявление А4 за промените
5.Декларация за истинността
6. Документ от банката за внесен капитал
7. Документ за държавна такса.
Може да има и други. Ако проверят съдружниците на място ще си спестят адвокатския хонорар. :smile1:
С увеличение на дяловия капитал на съдружниците ще се увеличи основният капитал на дружеството.
В най-общи линии, за да се увеличи основният капитал на дружеството е нужно протоколирано решение на Общото Събрание, оценка за апорта и банково извлечение за направените вноски за увеличения на капитала.
Ако дадете малко повече подробности, ще сме по-конкретни в отговора.

Дано съм Ви разбрала правилно. :smile1:
Ето го новото заявление на НАП:
Благодаря!Приемат ли вече НАП молбите и може ли друг да я подаде или трябва лично.
Молбите се приемат. Може и друг да подаде.
Така, както сте описали ситуацията, за определяне вида на дохода подхожда текста на чл. 8, ал. 6, т. 3 от ЗДДФЛ:
Скрит текст :

Според този текст се касае за доход от източник в България.
Ако приемем, че цитираният от Вас "Contract of employment" се явява по същество нещо като  граждански договор, то и за нуждите на данъчното облагане, и за целите на осигуряването Вие се приравнявате към случая на доходи от извън трудови правоотношения.
Проблемът е, че доколкото разбирам, не сте СОЛ и тогава за подобен доход следва да имате служебна бележка и сметка за изплатени суми, а няма кой да Ви ги издаде. Ако сте СОЛ този проблем отпада.

Бихте могли да отправите писмено запитване към НАП и те са длъжни да Ви отговорят.
Моето предложение е да заприходите активите като оформите протокол за излишък при проведена инвентаризация.
Завеждате ги по справедлива стойност, щом нямате фактура за придобиването им.
Самото счетоводно записване може да бъде:
Дт Активи / Кт Други приходи
Пак е същото.
Прочетете НСС - 20.
Щом сте получили финансиране от ДФЗ, отчитате го като приход за периода, в който сте го получили и по сметка 705.