Щом условието за 9-те от последните 15 месеца е изпълнено и прекратяването на трудовото правоотношение не е по негова инициатива, ще има право на обезщетение за безработица. Разбира се, трябва да спази и сроковете за регистрация в бюрото по труда и в агенцията по заетостта. Там подоробно ще му обяснят всички процедури и ще изчислят на какво има право на база конкретните документи (трудова книжка, заповед за прекратяване на трудовото правоотношение)
Примерно:
1.Начислени лихви по АПВ:
    Разходи за лихви/Разчети за лихви - 5 лв.

2.Прихващане на лихвите от сумата за възстановяване:
   Разчети за лихви/ДДС за възстановяване - 5 лв.

3.Възстановяване на остатъка от ДДС от НАП:
   Разплащателна сметка/ДДС за възстановяване - 95 лв.

Ще свърши ли работа? :smile1:
   
Ще го споделите ли с останалите? Би било полезно за други потребители на форума, за които би възникнал идентичен въпрос. :smile1:
След като заплащането ще бъде "изчислявано единствено в % от оборота", то автоматично е ясно, че не можете да сключите трудов договор по КТ. Ще трябва да е някакъв вид облигационен договор по Закона за задълженията и договорите. Но трябва да го обмислите добре, защото при работа в магазин това е доста неудобно  и за вас. Става дума че, например, не можете да фиксирате работно време..... :innocent:
Парите за майчинство продължават да намаляват
За първи път в кризата НОИ започва годината без дефицит
Дина Христова

На фона на задълбочаващата се демографска криза майките у нас гледат с все по-малко средства децата си след решението на ГЕРБ да увеличи с цяла година периода, от който се взема доходът за изчисляване на обезщетението за майчинство. Това показва отчетът на НОИ за изпълнението на бюджета за първото тримесечие. Средното обезщетение за бременност и раждане и за отглеждане на дете до 1 г. е паднало до 377.10 лв., което е намаление с 3%, или с 11.30 лв. спрямо същия период на 2011 г.

През 2011 г. управляващите гласуваха високоплатеното майчинство да се изчислява като 90% от средния доход за 18 месеца вместо за 12 месеца назад, както беше до 2010 г. Това автоматично намали обезщетението с около 40 лв. През т.г. базата беше вдигната с още 6 месеца и стана 2 години. Така бяха наказани всички майки с аргумента, че трябва да се спрат злоупотребите, като се правят фиктивни осигуровки със задна дата за по-високо майчинство. Засечените такива случаи обаче бяха едва 220, а междувременно бяха предприети законодателни промени, които ограничиха възможностите за сключване на трудови договори със задна дата и коригиране на доход, като така се прекъснаха възможностите за използване на престъпната схема. Броят на изплатените обезщетения за майчинство от 325 600 е с 30 600 по-малко спрямо първото тримесечие на 2011 г., но това е отражение на намаляващата отново раждаемост след бума през 2009 г.

Вчера социалният министър Тотю Младенов обясни, че високоплатеното майчинство в България от 410 дни е най-високото в ЕС и никой не смята да го намалява, въпреки настояванията от Брюксел то да е до 20 седмици. Според Младенов обаче трябват политики, които стимулират майките доброволно да се връщат по-бързо на пазара на труда.

За първи път от началото на кризата НОИ отчете преизпълнение на плана от приходите за първото тримесечие. Получените 895.5 млн. лв. са с 9.3 млн. лв., или 1% повече от планираните. За т.г. обаче планираните приходи от осигуровки бяха занижени с над 190 млн. лв. спрямо очакваните през 2011 г. Икономиите пък са още по-големи - 25.9 млн. лв., или 1.2% от планираните. През първото тримесечие по различните програми на НОИ са изхарчени 2.080 млрд. лв.



РАЗХОДИ

За пенсии са раздадени 1.8 млрд. лв., което е икономия с 19.2 млн. лв. (1.1%), но пък разходите са с близо 43 млн. лв. (2.4%) повече, отколкото през същия период на 2011 г. Продължава да расте броят и на пенсионерите, и на пенсиите. През март 2.228 млн. пенсионерите са получавали 2.708 млн. пенсии. Пенсионерите са с 485 повече спрямо февруари и с 1568 повече спрямо година по-рано. Броят на пенсиите пък е нараснал с 1102 за месец и с 6684 спрямо същия период на 2011 г.

Икономия е отчетена и при разходите за обезщетения за безработица, за които към март са изплатени 89.1 млн. лв., или 6.7 млн. лв. (7%) по-малко от плана. И това обезщетение вече се изчислява върху дохода от 24 месеца назад вместо 18 месеца. Въпреки това средното обезщетение е скочило с 5%, или с 12.60 лв. до почти 253 лв., което може да се обясни с вдигането на минималната работна заплата от 240 на 270 лв.

                                                           в-к "Сега", 28 април 2012

http://www.segabg.com/article.php?id=598691
Здравейте Стефи,
В договора за управление е записано, че управителят няма да получава възнаграждение за управлението на дружеството. В същото време пише, че управителят има право да получава договореното възнаграждение.
Аз това си го превеждам от юридически език като "има право да не получава възнаграждение като управител". Тези юридически бродерии често ни поставят в положението на "изгубени в превода", нали? :smile1:
Колкото до личения труд, имах предвид облагането, ако получава възнаграждение за този труд по договор.
Изпълнителите по договори за управление и контрол на ООД са задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица. Т.е. ДУК е приравнен на трудовия договор по отношение на осигуряването. Ако не получава възнаграждение по ДУК, няма да дължи осигурителни вноски на това основание, но ще трябва да внася осигуровки за доходът, получен от полагането на личен труд, които са същите като при трудов договор.
Що се отнася до другия съдружник, собствениците или съдружниците в търговски дружества са задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт. Това означава, че и той трябва да се осигурява.
Задължението за осигуряване възниква при започването на дейността, което съдружниците декларират пред НАП в седемдневен срок с  образец ОКд–5.
Авансовите вноски са върху избран осигурителен доход от 420 лв. до 2000 лв. като за СОЛ, които получават доходи от дейности на различни основания, осигурителните вноски се внасят върху сбора от осигурителните им доходи, върху не повече от 2000 лв., в следния ред:
1.доходи от трудови и/или служебни правоотношения по договори за управление и контрол и други
2.осигурителен доход като собственици или съдружници в търговски дружества
3.доходи за работа без трудово правоотношение.
По-практичен от каква гледна точка?
Редно е да назначите лицето на такъв трудов договор, който отговаря на реалната му трудова заетост.
Ако се регистрирате като свободна професия, Катя ви е отговорила, че няма да има нужда от касов апарат.
Ще ви се признават разходи за дейността в процент от реализирания доход по този член от ЗДДФЛ:
"Чл. 29. (1) (Изм. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г., предишен текст на чл. 29 - ДВ, бр. 31 от 2011 г., в сила от 01.01.2011 г.) Облагаемият доход от стопанска дейност на физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, се определя, като придобитият доход се намалява с разходи за дейността, както следва:
1. (нова - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) с 60 на сто за доходи от дейността на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, за производство на непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност;
2. (предишна т. 1 - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) с 40 на сто за:
а) (изм. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) доходи от дейността на физическите лица за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство (включително от продажба на произведена декоративна растителност), от горско стопанство (включително от събиране на диворастящи билки, гъби и плодове), от ловно стопанство и от рибно стопанство;
б) авторски и лицензионни възнаграждения, включително за доходи от продажба на изобретения, произведения на науката, културата и изкуството от техните автори, както и за възнаграждения за изпълнения на артисти-изпълнители;
в) доходи от упражняване на занаят, които не се облагат с патентен данък по реда на Закона за местните данъци и такси;
3. (предишна т. 2 - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) с 25 на сто за доходи от упражняване на свободна професия или възнаграждения по извънтрудови правоотношения."

Уважаеми колеги,
без да се съмнявам дори за миг във вашата компетентност и информираност, напомням на всички нас, че от 01.05.2012 г. се определя нов размер на минималната месечна работна заплата за страната - 290 лв., съгласно Постановление на МС № 300/10 ноември 2011 г.
Вярвам, че това ще намери отражение в полезните за всички ни калкулатори.
Имаме един ден да се подготвим за промените, които ще са в сила веднага след празниците.
Вие ли ще изработвате сувенирите и вие ли ще ги продавате или ще ги предлагате в търговската мрежа за реализация?
При всички случаи най-неизгодно е да регистрирате ЕООД, защото удостоверението от ТЕЛК не ви освобождава от задължението да се осигурявате като СОЛ върху минимум 420 лв. Ако сте пенсионер това може да е само здравната осигуровка в размер на 33.60 лв. месечно. Що се отнася до данъчното облекчение за инвалиди над 50%, което е 7920 лв. необлагаем годишен доход, ще можете да го ползвате само, ако извършвате личен труд в ЕООД по договор.
Ако сама извъшвате продажбите, трябва да имате касов апарат, което е сериозна инвестиция.
Най-добре е да опитате да реализирате доход като физическо лице, нерегистрирано по търговския закон.
Все пак, за да ви дадем по-точен отговор, трябва повече информация за това как вие си представяте организацията на дейността си.
Тогава не подава ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ (освен ако не е ЕТ, естествено).
но за работещите пенсионери :) не за СОЛ-вете
Първоначалният въпрос беше за свободна професия, за която е написано:
КСО чл.4 ал.3
(3) (Обявена за противоконституционна по отношение на работещите пенсионери, включени в кръга на задължително осигурените лица по този законов текст - РКС, ДВ, бр. 55 от 2000 г.) Задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт са:
1. лицата, регистрирани като упражняващи свободна професия и/или занаятчийска дейност;

Благодаря, Далила! Аз понякога така си зациклям и докато не го храносмеля това сама, няма да разбера какво се опитвате да ми кажете....
Извинете за тъпите въпроси. :innocent:
Щом за пенсионерите е противоконституционен чл. 4, ал. 3 от ксО, а той е заложен в чл. 4, ал.1 ЗЗО, кво праим сеа? ::)
А защо е СОЛ? Фирма ли има?
Може би не си задавам правилно въпроса. Просто така излиза от калкулатора за граждански договор като попълниш пенсионер с над 50 на сто намалена работоспособност, който не желае да се осигурява. Щото нали:

КСО чл.4 ал.3
(3) (Обявена за противоконституционна по отношение на работещите пенсионери, включени в кръга на задължително осигурените лица по този законов текст - РКС, ДВ, бр. 55 от 2000 г.) Задължително осигурени за инвалидност поради общо заболяване за старост и за смърт са:.....

Изобщо тия изключения в изключение от правилата са страшно объркващи. Надявам се на калкулаторите. :smile1:

Танче, а ако осигурителният доход от упражняване на свободна професия е под МРЗ (до 359 лв. бруто) и лицето не се осигурява по реда на т. 1, 2 и 2 а на чл. 40 от ЗЗО нали не се дължат ЗО?
В част І се попълват данни за ЕТ. Във вашия случай тя остава празна, "след като лицето е физ. лице рег. като ЗП" и попълвате от част ІІ нататък. Трябва да посочите и приложими счетоводни стандарти - НСФОМСП.
Ката преспах, стигам до мисълта, че цесията не трябва да се декларира в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ. Тя не е придобит доход, а погасено вземане.
да и мен цесията повече ме замисля  :icon_question:
Струва ми се най-подходящо да се отнесе към "доходи от други източници" и да се включи в приложение 6.
"Раздел VI.
Доходи от други източници

Облагаем доход
Чл. 35. Облагаемият доход е брутната сума на облагаемите доходи, придобити през данъчната година от:
........................ ........................ ..........
6. всички други източници, които не са изрично посочени в този закон и не са обложени с окончателни данъци по реда на този закон или с окончателни данъци по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане.

Годишна данъчна основа
Чл. 36. (Доп. - ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г.) Годишната данъчна основа за доходите от други източници се определя, като облагаемият доход по чл. 35, придобит през данъчната година, се намалява с вноските, които лицето е задължено да прави за данъчната година за своя сметка по реда на чл. 40, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване."