Благодаря за включването, Nickolay :smile1:
Става дума за лиценз за продажба на лекарства. Той се обезсмисля с изтичане на срока.
Чудя се мога ли да го отпиша на разход, защото, простичко казано, са дадени едни пари, т.е. имаме изтичане на актив от дружеството, а няма разход, тъй като не е ползван и не са начислявани амортизации? Дали ще е данъчно признат? Ето тук е терзанието ми.

Здравейте,
Когато отписвате задължение, формирате приход.
Когато отписвате вземане - за вас е разход.
Логиката на законодателя винаги е с фискална насоченост. Това ще рече, че има интерес да уреди събирането на по-висок данък, което се постига при отписването на задължение. Ето защо задълженията, дори да не са отписани, участват в преобразуване на СФР по силата на следния текст:
Чл. 46. (1) (Изм. - ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) При определяне на данъчния финансов резултат счетоводният финансов резултат се увеличава със сумата на задълженията на данъчно задълженото лице, като увеличението се извършва в годината, в която настъпи едно от следните обстоятелства:
1. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) изтичане на три години за задълженията с тригодишен давностен срок или на 5 години за задълженията с петгодишен давностен срок от момента, в който задължението е станало изискуемо;

При фактури, задължението/вземането става изискуема от деня на издаване на фактурата в общия случай.

Не така стои въпросът с вземанията. Тяхното отписване не  е от интерес за фиска и поради това може да се извърши най-рано в годината на изтичане на погасителната давност.
Чл. 37. (1) (Доп. - ДВ, бр. 106 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г., предишен текст на чл. 37, изм. - ДВ, бр. 100 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) Непризнатите за данъчни цели приходи и разходи от последващи оценки и от отписване на вземания по реда на чл. 34 се признават за данъчни цели най-рано в годината, в която настъпи едно от следните обстоятелства:
1. (изм. - ДВ, бр. 100 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г.) изтичане на три години за вземанията с тригодишен давностен срок или на 5 години за вземанията с петгодишен давностен срок от момента, в който вземането е станало изискуемо;

Преди последната редакция от 2014-та година не можеше да се отписва вземане в друг момент, освен в годината на настъпване на основанието. Ако пропуснеш, нямаше как да отпишеш в някоя от следващите години.
Здравейте,
Питам се как да отразя счетоводно следната ситуация.
Фирма има лиценз с 3 годишен срок на действие. Завежда го като ДНМА. Не го ползва.
По НСС и по ЗКПО няма право да начислява счетоводни и данъчни амортизации. След изтичане на 3 години лицензът вече няма характеристиките на актив, защото от него не могат да се черпят икономически изгоди, а той продължава да е в баланса. Какво правим? Идеи?
За инвойсите номерацията може да е каквато си поискате, но ако сте регистрирани по ЗДДС фактурите на бъллгарски език, които са задължителни и именно те се осчетоводяват, трябва да следват номерацията.
При продажба на земя УПИ е пропуснато да се начисли ДДС при фактурирането през 2020г. Според мен трябва да се пусне протокол по чл. 116 , ал. 4 от ЗДДС, за да се анулира фактурата и да се издаде нова фактура с начисленото вече ДДС. Съответно документите трябва да се включат в месеца, в който са издадени протоколът и фактурата. Върху каква данъчна основа трябва да се начисли ДДС и как следва да се отрази счетоводно? Моля, за вашето мнение!
Данъчната основа е определена с текста на чл. 26 от ЗДДС:
Скрит текст :
Здравейте,
А с каква цел се отчуждава имота? Обикновено се отчуждава от общината за улица, която означава регулация и УПИ.
А дали ще бъде коректно да се изпишат по този начин
123/613
Въпреки че това ще доведе до голяма загуба...
Трябва да минете през сметката за разходи, през която отписвате активи при брак. И вижте данъчно  как ще се отрази това в декларацията.
Скрит текст :

Вижте и корекциите, които трябва да се направят по чл. 79 от ЗДДС
Здравейте,
Не да ми го опишете, а дали можете да остойностите процесите по преработка - преки и непреки разходи?
 Не винаги има кой да отчита тези процеси. Особено в малки предприятия.
Здравейте,
Дори да не доставяте никъде услуги, ако сте получател на услуги ДЗЛ, подлежите на регистрация по чл. 97а, ал. 1 във вр. с чл. 82, ал. 2, т. 3. На това основание трябва да самоначислявате ДДС на всички услуги, които получавате от доставчици, които не са регистрирани на територията на страната.
По отношение на фактурите, които издавате към клиенти от Великобритания, основанието  "обратно начисляване-  чл.86, ал.3, във връзка с чл.21, ал.2 от ЗДДС" е правилно.
Здравейте,
Имате ли начин надеждно да проследите целия процес на преработка и да остойностите операциите, свързани с тази дейност?
 Къде гопосочваш в баланса?
Други вземания
Здравейте,
Имате само един актив - УПИ с определено предназначение.
Продавате го с печалба 37 х.лв. (59-22).
Набраните суми по с/ка Разходи за придобиване на ДМА следва да се отпишат отделно  и на друго основание. Пишете, че "по една или друга причина всичко е разрушено, изравнено и оставено така".
Здравейте,
Като четете този текст къде виждате възможност да не декларирате доходите на нотариусите?:

Чл. 73. (1) (Изм. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г., доп. - ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г., изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г., доп. - ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.) Предприятията и самоосигуряващите се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване - платци на доходи, изготвят справка по образец за изплатените през годината доходи и за удържаните през годината данък и задължителни осигурителни вноски:
1. по чл. 10, ал. 1, т. 3, 4 и 6, подлежащи на облагане с данък върху общата годишна данъчна основа;

Чл.10. (1).3. доходи от друга стопанска дейност
Чл. 54б.(4) Безработните лица, придобили право на парично обезщетение по чл. 54а преди изтичането на три години от предходно упражняване на правото на обезщетение за безработица, получават минималния размер на обезщетението за срок 4 месеца.
Тази, която сте цитирали :good:
Здравейте,
Отговарят ли описаните в договорите услуги на определението за ДНМА?:
"Нематериални активи - установими нефинансови ресурси, придобити и контролирани от предприятието, които:
а) нямат физическа субстанция, въпреки че:
- могат да се съдържат във физическа субстанция, или
- носителят им може да има физическа субстанция;
б) са със съществено значение при употребата им;
в) от използването им се очаква икономическа изгода."
Здравейте,
Данъчните амортизации са дадени с максимален коефициент. Под него са данъчно признати.
за фактурите м. 02 и 03 имате право на данъчен кредит. През разчетни сметки си ги отнасяте за разходи в 2020 г.  м.01 н еможете да ползвате данъчния кредит.
Подчертаното в червено не е вярно:
Чл. 75. (1) Правото на приспадане на данъчен кредит по чл. 74 възниква на датата на регистрация по този закон.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 101 от 2013 г., в сила от 01.01.2014 г., изм. - ДВ, бр. 92 от 2017 г., в сила от 01.01.2018 г.) Правото на приспадане на данъчен кредит по ал. 1 се упражнява през данъчния период, през който е възникнало, или в един от следващите дванадесет данъчни периода, като съответните документи по чл. 71 се отразяват в дневника за покупките със съответстващите на наличните активи или получените услуги данъчна основа и данък.

За януари 2020 може да се позлва ДК до януари 2021 включително.

Всички фактури се осчетоводяват за 2020 като стока.
Здравейте,
Вие какво продавате? Какво е описано в НА?
Здравейте! Дерегистрация, опис на наличните активи - какви операции вземате, за да влезне сумата от описа в дневника по ДДС? Фактура по фактура или цялата сума?
Работя с Делта Про,  609/4532 но не записва контировката. Моля з апомощ, Благодаря предварително!
Абсолютно може да запише контировката по този начин. Трябва да отразите вида документ като протокол по ЗДДС със съответния номер, да впишете основанието и в прозореца за партньор, който Ви се отваря, да впишете Вашата фирма.

Успех! :smile1: