1. По ГД не се назначава
2. При ГД няма рабонто време
3. Плаща се от каса или по банков път
4. Бюджетните организации не спазват правилата за простосмъртни.
:laugh: точка 4 ми хареса
Основно трудово възнаграждение е било 240 лв., но към момента не може основното трудово възнаграждение да е под 310 лв за пълно работно време.В базата влизат уговорените възнаграждения с постоянен характер, като клас за стаж .

Така че разделите 310 + доп. трудови възнаграждения с постоянен характер на средномесечния брой работни дни за 2013г , който както казвате е 21



чл. 19, ал. 2 НСОРЗ - Изчислената среднодневна сума не може да е по-ниска от дневната стойност, определена на база минималната работна заплата за страната за месеца, през който възниква основанието за обезщетяване.

Основанието за обезщетяване ясно настъпва м.Декември , дневната стойност за м.12 на база на МРЗ се получава така 310:19 = 16.32 .

Което е по-голямо това взимате .
Ще използвам темата. Ранен пенсионер (по 2-ра кат. труд) сме наели с безсрочен трудов договор за огняр. Сега попада като такъв по правилата за подбор в списъка на съкратените. /Не мисля да го прекратяваме по 328,1,10а щото решението идва от горе и е редно да си платят за гяволъка!/ Регистрация в БТ и НОИ за обезщетение не му се полагат, но за оставане без работа след 1 месец може да си получи след подаване на декларация и представяне на ТК за доказателство и вписване. Нещо дали греша?!?

Мисля , че не :) за обезщетението декларация + трудова книжка и УП -3
Здравейте, моля за помощ по следния казус:
Имам едно лице, родено през 1936год. - пенсионер, което е собственик на ЕТ! Какви осигуровки трябва да плати за 2013год. и какви декларации да поде! Аз смятам, че дължи само здравни в р-р на 33.60лв. на месец, но възможно ли е вноската да е по-малка?

Щом е пенсионер - 33.60 лв на месец / 420лвх 8%/ , и трябва да се подава Декларация образец 1 , а до 30.04.2014г. и Декларация образец 6
Здравейте колеги от форума . Поради зачестилите напоследък въпроси относно това как се изчисляват обезщетенията по КТ или изчисляване на възнаграждението за ползване на платен отпуск , реших да направя тази тема и да изложа това което аз знам по въпроса с цел да помогнем на питащите във форума. Нека всеки , който желае да допълни темата :)

Най-честите обезщетение са тези по  чл. 220 , 221 ,222 и чл. 224 от Кодекса на труда .

Базата за изчисляването им е заложена в чл.228 от КТ  :

Брутно трудово възнаграждение за определяне на обезщетенията
Чл. 228. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г.) Брутното трудово възнаграждение за определяне на обезщетенията по този раздел е полученото от работника или служителя брутно трудово възнаграждение за месеца, предхождащ месеца, в който е възникнало основанието за съответното обезщетение, или последното получено от работника или служителя месечно брутно трудово възнаграждение, доколкото друго не е предвидено.
(2) (Нова - ДВ, бр. 100 от 1992 г.) Размерите на обезщетенията по чл. 215, 218, 222 и 225 се прилагат, доколкото в акт на Министерския съвет, в колективен трудов договор или в трудовия договор не са предвидени по-големи размери.


Съгласно този текст БТВ за определяне на обезщетенията по този раздел е полученото от работника или служителя БТВ за месеца, предхождащ месеца, в който е възникнало основанието за съответното обезщетение, или последното получено от работника или служителя месечно брутно трудово възнаграждение, доколкото друго не е предвидено.

Според регламентираното в чл.228КТ се изчисляват всички видове обезщетения по същия раздел, без обезщетението по чл.224, ал.1 КТ за неползван отпуск.
Това означава, че са възможни два варианта на база:
- Вариант първи - БТВ ЗА ПЪЛЕН предходен месец (преди прекратяването на трудовото правоотношение), т.е. месец, в който работникът или служителят е отработил всички работни дни.
- Вариант втори, когато вариант първи не съществува за нито един месец от траенето на трудовото правоотношение.
Тогава и само тогава, когато няма пълен месец ще се приложи правилото, регламентирано от чл.19, ал.1 НСОРЗ, съгласно което когато работникът или служителят не е отработил ПЪЛЕН работен месец, брутното трудово възнаграждение по чл. 228 от Кодекса на труда се определя, като полученото среднодневно брутно трудово възнаграждение се умножи по броя на работните дни за същия месец. . БТВ ще получим като умножим това среднодневно БТВ по броя на работните дни за същия този базов месец, който и да е той.

След като сме получили БТВ т.е базата за изчисляване , трябва да се съобразим с чл. 19 ал.2 НСОРЗ , който гласи : 

чл.19 (2) Размерът на среднодневното брутно трудово възнаграждение при изчисляване на платения годишен отпуск и обезщетенията по Кодекса на труда при пълен работен ден не може да бъде по-малък от този, който се изчислява при възникване на съответното основание от размера на установената за страната минимална работна заплата.

Текстът на чл. 19, ал. 2 НСОРЗ въвежда своеобразна гаранция за среднодневното брутно трудово възнаграждение, но само при работници или служители на пълен работен ден. Изчислената среднодневна сума не може да е по-ниска от дневната стойност, определена на база минималната работна заплата за страната за месеца, през който възниква основанието за обезщетяване.

 Т.е ако работя на 8 часа базата за изчисляване на обезщетението ми не може да е по-малка от 310 лв / МРЗ към момента/ . Ако работя на 4ч. базата за изчисляване на обезщетението не може да бъде по-малък ½ от размера на установената за страната минимална работна заплата. В подкрепа на това са и следните :
Скрит текст :
Скрит текст :

Ето и готов пример :

ПРИМЕР ако лицето има ФРЗ 500лв и е уволнено на 10.10.2012. За месец  Септемри има 6 отработени дни /ФРЗ=157.89/и 13 дни във временна нетрудоспособност
 
Обещетенията по чл.222, ал.1,2,3,220,221 ще се изчислят като се намери брутното трудово възнаграждение за един месец  а именно:
 
Взима се ФРЗ м.09 / отработените дни*работните дни за месец 09/
 
157,89/6*19=499.99
 
/ повече от МРЗ /
Дни в обезщетение:11.10.2012-10.11.2012 22 работни дни
 
Средно дневно брутно възнаграждение е 22.7266 (499,99/22)
 
Обезщетението по чл.222 ал.1 за м.10 ще е: 340,90 /15*22,7266/
 
Обезщетението по чл.222 ал.1 за м.11 ще е:159,09/7*22,7266/

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

За ползването и обезщетяването на платения годишен отпуск . Изчислява се на база чл.177 КТ , към който ни препраща чл. 224 от КТ .

Чл. 177. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., изм. - ДВ, бр. 108 от 2008 г.) За времето на платения годишен отпуск работодателят заплаща на работника или служителя възнаграждение, което се изчислява от начисленото при същия работодател среднодневно брутно трудово възнаграждение за последния календарен месец, предхождащ ползуването на отпуска, през който работникът или служителят е отработил най-малко 10 работни дни.
(2) (Нова - ДВ, бр. 108 от 2008 г.) Когато няма месец, през който работникът или служителят е отработил най-малко 10 работни дни при същия работодател, възнаграждението по ал. 1 се определя от уговорените в трудовия договор основно и допълнителни трудови възнаграждения с постоянен характер.

Отиваме към чл.18 от НСОРЗ :

Чл. 18. (1) (Изм. - ДВ, бр. 10 от 2009 г., бр. 67 от 2009 г.) Среднодневното брутно трудово възнаграждение по чл. 177, ал. 1 от Кодекса на труда се установява, като начисленото при същия работодател брутно трудово възнаграждение за последния календарен месец, предхождащ ползването на отпуска, през който работникът или служителят е отработил най-малко 10 дни, се раздели на броя на отработените дни през този месец. Среднодневното брутно трудово възнаграждение по чл. 177, ал. 2 от Кодекса на труда се установява, като уговореното в трудовия договор основно и допълнителни трудови възнаграждения с постоянен характер се раздели на средномесечния брой работни дни през съответната календарна година.

Те. търси се месец с отработени 10 дни , ако изобщо няма такъв месец , тогава се прилага чл.177 ал.2 КТ

Тук също важа чл.19 ал.2 НСОРЗ , че изчислената среднодневна сума не може да е по-ниска от дневната стойност, определена на база минималната работна заплата за страната за месеца, през който възниква основанието за обезщетяване.

Искам да позлавм отпуск или да ми се изплати през м.Декември
 
Пример : за м.Ноември съм взела 500 лева БТВ за цял месец  - 500:21= 23.81 среднодневно > 310:19
Пример : за Ноември съм взела 285 дни за 12 РД - 285:12 = 23.75 среднодневно > 310:19 =16.32
Пример : през Ноември съм постъпила на 310лв МРЗ и имам изработени 10 дни за които съм взела 147лв :
147:10 = 14.70 среднодневно  < 310 :19 = 16.31 и за база за изчисляване ще се вземе  310 лева .

При ползването на отпуск се прилага коригиращ коефициент , а при обезщетняването й не.
Това е от мен :)

А Вие какъв размер възнаграждение ще му давате на този СОЛ , все пак ако е по 5000 лева на месец  си е малко съмнително .
Здравейте, от скоро научих за вашия информационен сайт и съм много приятно изненадана! От известно време ме тормозят, няколко важни за мен въпроса и силно се надявам за адекватен и лоялен отговор. Обръщам се към вас, защото се обърквам от уж "компетенти мнения" на счетоводители и прочие. Та, да пристъпя към въпросите!
Бременна съм в края на седмия месец, имам неведение относно, майчинсвото и болничните, които ми предстоят. Аз съм самоосигуряващо се лице от годнина и един месец. Преди това обаче, имам една година празна, защото съм била безработна. Получих информация, че при изчислението за майчинството , празната година да я смятам на 0 лева. Това ме стресна. От там отидох за справка в НОИ и там ми обясниха,че ако имам, през целия си живот две години трудов стаж, тогава изчислявам празната си година не на 0 лв.,а на минималната работна заплата за съответната година. Това така ли е наистина??? Втората ми неяснота е от кога точно спирам да си внасям осигуровките? От първият ден на излизане в болничен или от първия ден на излизане по майчинство? Интересувам се, като самоосигуряващо се лице  какви документи ще трябва да представя за влизането в сила на болничния и съответно на майчинството?

За да имате право на обезщетение за майчинтво трябва през целия си живот да имате 12м. стаж като осигурена за фонд Общо заболяване и  майчинство. А тези 24 месеца назад служат за определяне на Дневното парично обезщетение при бременност и раждане ,което ще взимате.
 Алфа ,  :thumbup: и когато пък е закупен актива в годината , в която се регистрираме по ДДС, тогава направо си завеждаме актива по данъчна основа а ДДС в съответната 4531. И за това има основание -
Алинея 1 не се прилага, когато:
1. данъкът върху добавената стойност не е включен в историческата цена на актива
:thumbup:
След регистрацията всеки актив завеждаме  по данъчна основа , а ДДС  4531 , също и ако преди регистрацията сме съобразили бъдеща рег. по ЗДДС  и сме направили това нещо да си отделим ДДС-то в разчет пак не се прави преобразуване на фин.резултат.
Аз го осчетоводявам 4531/709 други приходи.
основание-
Данъчно третиране на приспаднат данъчен кредит за налични активи при регистрация или повторна регистрация по Закона за данък върху добавената стойност

Чл. 47. (1) (Доп. - ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) При определяне на данъчния финансов резултат счетоводният финансов резултат се увеличава със сумата на приспаднатия от данъчно задълженото лице данъчен кредит за наличните активи към датата на регистрацията или повторната регистрация по Закона за данък върху добавената стойност, когато не са отчетени счетоводни приходи по повод приспаднатия данъчен кредит.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.)
(3) (Изм. - ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) Алинея 1 не се прилага, когато:
1. данъкът върху добавената стойност не е включен в историческата цена на актива, или
2. активът не е данъчен амортизируем актив и същият е отписан в годината на регистрацията или повторната регистрация по Закона за данък върху добавената стойност.
(4) (Нова - ДВ, бр. 110 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) Когато се отпише актив, който не е данъчен амортизируем актив и за който е приложена ал. 1 в предходна година, при определяне на данъчния финансов резултат за текущата година счетоводният финансов резултат се намалява със сумата на приспаднатия данъчен кредит за съответния актив, с която е увеличен счетоводният финансов резултат по реда на ал. 1.


И аз по същия начин , след като актива е заведен в ДАП и САП с включено ддс в стойността му , данъчния кредит 4531/709 , за да няма преобразуване на финансовия резултат.
Здравейте!Да не отварям нова тема.Трябва да заверя осигурителна книжка за 2012г.Но ме върнаха,за корекция на Д1.Не носех печат,та пак ще ходя.Казаха ми,че не мога да подам корекции на Д1 по ел.път,защото ще има предписания,а те се носят само на ръка.Корекции за минали години на Д1-само с предписания ли се правят?Ако подам тези корекции по ел.път-няма ли да минат и после да отида за заверка пак?И т.к.срока е 5 дни,проблем ли ще е ако не отида сега-2013,а догодина-март,април-че сега ми е много натоварено?

Корекция на Д1 за 2012г. се правят в срок до 30.04.2013г. . Срокът е минал . След този срок корекция става след издаване на предписание от НОИ  , което оригинал + Д1 на дискета се носи на ръка в НАП .

Преди един месец точно същия случай с ОК на СОЛ и предписание за отстраняване . Всичко стана на място в НАП , след това чак кпгато данните в персоналния регистър бяха поправени , завериха ОК на лицето.
alfa ,

благодаря ти много , че си постнала това разяснение. Надявам се то недвусмислено да разсее всякакви съмнения относно правилното решение в случай на еднократно изплащане на суми по граждански доход, отнасящ се за различни месеци на полагане на труда.  Винаги трябва да следваме логиката - месец на полагане на труда - същият месец в обр.1 - облагане за месеца на полагане на труда. :thumbup: :give_rose:

 :flowers: Дано .
 Изплатеното възнаграждение се отнася за целия период  на изпълнение на договора. Трябва да се прецени, дали се дължат осигурителни вноски по средномесечния размер на възнаграждението, а то се получава като се раздели на месеците на полагане на труда.


2_2675/22.10.2008 г.
КСО – чл.7, ал.6




Според изложената в запитването Ви фактическа обстановка на 01.07.2008г. сте сключили граждански договор за извършване на определена услуга за период от 12 месеца с месечно възнаграждение 400лв. За извършената през периода 01.07-30.09.2008г. работа на лицето е изплатено възнаграждение на 20.10.2008г.
Въпросите, които поставяте са следните:
1. Кога следва да се платят дължимите осигурителни вноски?
2. Кога следва да се подадат декларация обр.1 и декларация обр.6?

С оглед изложената от Вас фактическа обстановка и действащата нормативна база, изразявам следното становище:

На основание чл.7, ал.6 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/ осигурителните вноски за лицата, които работят без трудово правоотношение, се внасят от осигурителя до 10-о число на месеца, следващ месеца, за който се дължат. Следва да се има предвид, че осигурителните вноски се внасят само върху изплатените възнаграждения, в този случай не се прилагат разпоредбите на чл.6, ал.3 и чл.7, ал.3 от КСО за внасяне на вноските върху начислени и неизплатени възнаграждения.
Съгласно чл.3, ал.1, т.3 от Наредба Н-8 за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица за лицата, работещи без трудови правоотношения декларация образец №1 се подава от осигурителите, клоновете и поделенията им в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите не по-късно от 10 дни след изтичане на срока по чл.7, ал.6 от КСО.
Декларация образец №6 се подава от работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения в съответната компетентна ТД на НАП не по-късно от последния работен ден на календарния месец, през който са били дължими осигурителните вноски, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" и данъкът по чл.42 ЗДДФЛ /чл.3, ал.3, т.1 от Наредба Н-8/.
Във вашия случай вие сте изплатили на 20.10.2008г. на лицето възнаграждение за положения от него труд по извънтрудовото правоотношение през месеците юли август и септември 2008г. Следователно за Вас възниква задължение да внесете дължимите върху изплатената сума осигурителни вноски най-късно до 10.11.2008г.
До 20.11.2008г. следва да бъдат подадени декларации обр.1 за месеци юли, август и септември 2008г.
 Месечният осигурителен доход се вписва за месеца, за който е упражнявана дейността. Когато работата е извършена за повече от един месец и възнаграждението е изплатено в края на периода, месечният осигурителен доход се определя като тази сума се разделя на броя на месеците, през които е упражнявана дейността.

Декларация обр.6 трябва да бъде подадена до 31.10.2008г. Попълнените данни в Декларация обр. 6 следва да отразяват крайният резултат от извършените плащания/начисления през месеца. В полета от 8.1 до 8.4 кодът за вид плащане, който следва да попълните е код 4 - за възнаграждения по договори за работа без трудови правоотношения. При плащане на възнаграждения, отнасящи се за предходни месеци, се подава редовна декларация, като в отделни колони се посочват месеците, за които се отнася плащането.
При подаването на декларации обр.1 и обр.6 е необходимо да имате в предвид указания на НАП с изх.№№ 24-00-9/01.02.2007 г. и 24-00-19/02.03.2007г., които можете да намерите в сайта на НАП на адрес: www.nap.bg
Ето и от мен материал за данъчните временни разлики . Материала е от Експертис.
Здравейте!
Клиент,фирма от Кипър/с ддс регистрация/ иска да купи стоки без ддс.
Какви документи трябва да му издаде нашата фирма / имаме ддс регистрация /
Благодаря предварително

Здравейте , Кипър е членка на ЕС от 2004г. , следователно не може да се говори за износ , а за ВОД . Издавате фактура със ставка 0% ДДС и се снабдяване с необходимите документи съгласно ППЗДДС.

Чл. 7. (1) Вътреобщностна доставка на стоки е доставката на стоки, транспортирани от или за сметка на доставчика - регистрирано по този закон лице, или на получателя от територията на страната до територията на друга държава членка, когато получателят е данъчно задължено лице или данъчно незадължено юридическо лице, регистрирано за целите на ДДС в друга държава членка.

Чл. 53. (1) Облагаеми с нулева ставка на данъка са вътреобщностните доставки по чл. 7, с изключение на освободените вътреобщностни доставки по чл. 38, ал. 2.

(2) Документите, удостоверяващи извършването на вътреобщностната доставка, се определят с правилника за прилагане на закона.

От правилника :

Документи, удостоверяващи извършването на вътреобщностна доставка на стоки


Чл. 45. За доказване на вътреобщностна доставка на стоки доставчикът следва да разполага със следните документи:
1. (изм. - ДВ, бр. 101 от 2006 г.) документ за доставката:
а) фактура за доставката, в която, когато получателят е регистриран за целите на ДДС в друга държава членка, се посочва идентификационният номер по ДДС на получателя, издаден от държава членка, под който номер му е извършена доставката;
б) протокол по чл. 117, ал. 2 от закона - в случаите на вътреобщностна доставка по чл. 7, ал. 4 от закона;
в) документ по чл. 168, ал. 8 от закона - когато доставчикът е физическо лице, което не е едноличен търговец и не е регистрирано по закона;
2. (изм. - ДВ, бр. 6 от 2010 г., в сила от 01.01.2010 г.) документи, доказващи изпращането или транспортирането на стоките от територията на страната до територията на друга държава членка:
а) (доп. - ДВ, бр. 10 от 2011 г., в сила от 01.02.2011 г.) транспортен документ или писмено потвърждение от получателя или упълномощено от него лице, удостоверяващи, че стоките са получени на територията на друга държава членка - в случаите, когато транспортът е извършен от получателя или от трето лице за сметка на получателя; в писменото потвърждение се посочват дата и място на получаване, вид и количество на стоката, вид, марка и регистрационен номер на превозното средство, с което е извършен транспортът, име на лицето, предало стоките;
б) транспортен документ, удостоверяващ, че стоките са получени на територията на друга държава членка - когато транспортът е извършен от доставчика или от трето лице за сметка на доставчика.




Подкрепям мнението, изразено от pmihaleva .  :smile1:
Гражданският договор може да бъде еднократно изплатен, но той определено се отнася за месеците на полагане на труда. Ако примерно лицето - пенсионер беше СОЛ и има граждански договор, то при попълването на Т 2 съгласно указанията щеше да разпредели сумата за " месеците на упражняване на дейността " . Месецът на изплащане на дохода не следва да се приема и за месец, за който ще се подаде обр.1, защото в обр.1 се отразява месецът на полагане на труда .

 :thumbup:
Чл. 163а. (Нов - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1) Данъчното събитие на доставките на стоки и услуги, посочени в приложение № 2, възниква съгласно общите правила по този закон.
(2) Данъкът за доставките по ал. 1 е изискуем от получателя - регистрирано по този закон лице, независимо дали доставчикът е данъчно задължено или данъчно незадължено лице.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 01.01.2010 г.) Данъкът за доставките по ал. 1 става изискуем по реда на чл. 25, ал. 6 и 7.

Чл. 163б. (Нов - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1) Начисляването на данъка се извършва от получателя с издаване на:
1. протокол по чл. 117, ал. 2 в срока по чл. 117, ал. 3 - когато доставчикът е данъчно задължено лице.

Издавате протокол и самоначислявате 20% ДДС , включвате го в двата дневника.
декларация по чл 55 за наемите от ф.л. последното тримесечие няма да подаваме но  да попитам в случаите ,когато одържаме 10% от Ф.л. за отпадъци фирмата също ли не подава декларация , кога се внасят за последното тримесечие удържаната сума 

Фирмите които изкупуват отпадъци от физически лица ,  начисляват и декларират 10% окончателен данък и за четвъртото тримесечие  в срок до 31.01.2014г.
 :wave: Според мен ще е най-добре , след като излезе промяната в правилника за прилагане на ЗДДС , да направим примери с различни варианти - доставчик рег. по КО и получател рег. по КО ; Само доставчик рег. по КО , само получател рег. по КО и т.н . С примери ще бъде по лесно за възприемане според мен :)
Значи, събрали се няколко умници от ИДЕС, притежаващи златен сертификат, който ще се обезцени след 2016 година, отрязали главите на всички колеги, които до момента са имали право да съставят отчети със средно специално икономическо образование, независимо от стажа, всички останали отсекли, че ще минават при тях на изпит, ако искат да продължат да работят, а те самите си решили, че ще съставят отчети без никакви изпити: 2. Притежава диплома за дипломиран експерт-счетоводител, издадена от Института на дипломираните експерт-счетоводители."/ това от проекто закона/ - достатъчно условие нашият кандидат - препитващ одитор да съставя вашите отчети.
Така, сега в задачката се пита - не ви ли потриса наглостта, с която се опитват да ви ударят от "одиторската гилдия"? И дали съвсем случайно няма конфликт на интереси?
И дали не ви готвят да ви хлъзнат в новото поприще на оперативни счетоводители? Пък господата от ИДЕС срещу съответната сума ще ви подпишат отчетите. Хайде малко мислете.


Направо Икономическите техникуми да пускат кепенцата  :suicide:

Повечето счетоводители от набор 55-та , 60-та година , нямат завършено више образование , а само средно специално  / съдя по думите на мойте родители /  и какво се получава , че счетоводител с 30г. професионален стаж тепърва на 50г. трябва да ходи да учи више образование и после ИДЕС-а да го препита ..... ох майко  :spam:
А когато имаме начисляване на трудовите възнаграждения,тогава Д1 няма да отговаря на Д6, с размера на данъка.Тогава как ще се подават декларациите???

Вижте в Наредбата , засечка ще има за декларираните осигурителни вноски , не се споменава данъка .