1.Приложение 3 към НИИПОПДОО
2. Заповед за разрешаване на отпуска

Отделно трябва да има декларация по чл.46 ал.2 от НРВПО, която е от майката към работодателя и остава в досието на майката , не се носи в НОИ.
за 2-ро тримесечие срока за плащане и подаване на декларация по чл.55 ЗДДФЛ е до 31.07.2013г. Имате още време . За трето тримесечие срока е до 31.10.2013г.
Запишете в дневника за представените болнични листи по-късна дата на представяне - да кажем през м.Юли, така ще трябва да го представите до 15 Август . Когато го носите в НОИ си носете и дневника за болничните листи ,а ко Ви го поскат.
Това ми прилича на дистанционна продажба или греша?

 И на мен така .
Ako има 6м. осигурителен стаж като осигурено лице за фонд Общо заболявне и майчинство има право на обезщетение , а то се изчислява на база осигурителния доход за 18м назад.
В нормативната уредба на данъка върху добавената стойност съществува специален ред за облагане на доставките на стоки втора употреба, (а и на произведения на изкуството, предмети за колекция и антики), когато се извършват от лица дилъри. Този ред се съдържа в глава 17 на Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС), по-конкретно в чл. 143-151 от закона и в чл. 88-94 от Правилника за неговото прилагане (ППЗДДС).

Всяко данъчно задължено лице, което в процеса на икономическата си дейност закупува, придобива или внася стоки втора употреба с цел да ги продаде, независимо от това, дали лицето действа като комисионер по смисъла на Търговския закон , се приема от закона за дилър на такива стоки (§ 1, т. 23 от ДР на ЗДДС). Под “стоки втора употреба” законът (§ 1, т. 19 от ДР на ЗДДС) разбира употребявани и индивидуално определени движими вещи, годни за по-нататъшна употреба в същия вид или след ремонт, които могат да се използват по предназначението, за което са създадени . Не са стоки втора употреба благородните метали и скъпоценните камъни, независимо под каква форма са, както и произведенията на изкуството, предметите за колекции и антиките.

Важно е да се подчертае, че специалните разпоредби на глава 17 ЗДДС се прилагат за извършена от дилър доставка на стоки втора употреба, когато те са му доставени на територията на страната (включително внесени) или от територията на друга държава членка от някое от следните лица:

     данъчно незадължено лице;
     друго данъчно задължено лице като предмет на освободена доставка по чл. 50 ЗДДС;
     друго данъчно задължено лице, което не е регистрирано по българския ЗДДС;
     друг дилър, прилагащ специал-ния ред на облагане на маржа на цената.

В тези четири случая дилърът е длъжен да прилага специалния ред на облагане на маржа на цената, но може да избере да прилага общите законови правила (вж. по-долу т. 3). Когато дилърът прилага специалния ред на закона, той задължително вписва в издаваните от него фактури и известия текста “чл. 143 от закона” . По изключение дилърите имат право да прилагат разпоредбите на глава 17 от Закона за данък върху добавената стойност и по отношение доставката на внесени от тях произведения на изкуството, предмети за колекции или антикварни предмети (чл. 143, ал. 3 от закона).

Причината в посочените по-горе четири случая да се прилагат специалните правила за облагане на маржа на цената е, че дилърът е придобил стока, която вече е била в търговския оборот и за нея с голяма степен на сигурност може да се твърди, че е начисляван (и плащан) ДДС. Но по самото данъчно събитие, въз основа на което е получена употребяваната стока, няма начислен данък . За да се избегне начисляването на ДДС върху ДДС, данъчната основа на извършваната от дилъра доставка не е равна на цялата продажна цена, а се явява марж (разлика). Така в тази основа не се включва данъкът, платен на предходен етап от веригата сделки със същата употребявана стока.

Можем да направим извода, че специалните правила на глава 17 от закона не се отнасят до регистрираните по ЗДДС лица, които продават свои употребявани дълготрайни активи. Те нямат отношение и към внасяните стоки втора употреба от трети страни , а само към вноса на произведения на изкуството, предмети за колекция и антики. Също така, въпросните правила не се прилагат при вътреобщностни доставки на нови превозни средства (чл. 143, ал. 2 ЗДДС) ­ защото за тях има създадени по-специални правила, които определят режима им на облагане.

2. Режим на облагане при стоките втора употреба

2.1. Дата на възникване и изискуемост на данъка

Съгласно чл. 144, ал. 2 ЗДДС данъчното събитие на доставките на стоки втора употреба, за които дилърът прилага специалния ред на глава 17 от закона, възниква съгласно общите законови правила. И тъй като става въпрос за доставки на стоки, в общия случай, те ще възникват като данъчно събитие на датата на прехвърлянето на собствеността върху съответната стока .

По отношение изискуемостта на данъка за въпросните доставки законът съдържа специална разпоредба. Според ал. 3 на чл. 144 ЗДДС при тях данъкът върху добавената стойност става изискуем на последния ден от данъчния период, през който е възникнало данъчното събитие . Което означава, че получените авансови плащания на част от или на цялата цена, дължима за продажбата на употребяваната стока, не водят до изискуемост на данъка, както е в общия случай.

2.2. Данъчна основа

Основата за начисляване на ДДС при доставка, извършена от дилър при специалните условия на глава 17 от закона, е т.нар. “марж на цената” . Същият е равен на разликата между продажната и покупната цена , по които дилърът извършва продажбите, съответно покупките на стоки втора употреба, намалена с размера на дължимия данък. Маржът не може да бъде отрицателна величина.

2.3. Определяне и начисляване на ДДС

Определянето на подлежащия на начисляване ДДС при доставката на стоки по глава 17 от закона става по формулата, съдържаща се в чл. 88, ал. 1 ППЗДДС. Тя пресъздава познатото ни правило “над сто” , което ползваме, за да пресметнем дължимия ДДС, когато той се счита за включен в договорената цена.

При облагането на доставките по специалния ред на глава 17 начисляването на ДДС се извършва с издаването на протокол (чл. 144, ал. 4 ЗДДС). Това следва да става в края на всеки данъчен период, като протоколът включва информацията, посочена в чл. 90, ал. 2 от правилника. Съставеният/съставените за месеца протокол/и (ако има продажби чрез публичен търг, за тях е нужен отделен протокол) се описва/т в дневника за продажбите за данъчния период, като за него се попълва само информацията в колони 9-25 на дневника (ал. 3 и 4 на чл. 90 ППЗДДС).

2.4. Право на данъчен кредит на дилъра

В закона е въведено правилото, че дилърите нямат право да приспадат като данъчен кредит начисления им данък по повод придобиването или вноса на стоки, за които прилагат специалния ред на облагане на маржа (чл. 147, ал. 5 ЗДДС). То е съвсем логично с оглед на обстоятелството, че данъчната основа на извършените от тях доставки с тези стоки е марж (разлика), а не самата продажна цена.

Дилърите обаче имат право на данъчен кредит за придобитите или внесени от тях други стоки или услуги, които използват само за извършване на доставките на стоки по глава 17 , примерно ­ за ремонта на употребявани автомобили. Същият възниква и се упражнява по общите законови правила. Този ползван данъчен кредит като цяло за годината не може да превишава общия размер на начисления от дилъра данък за доставките на стоки втора употреба, произведения на изкуството, колекционерски предмети и антики. Когато ползваният през календарната година данъчен кредит превишава начисления през същата година данък, дилърът дължи ДДС в размер на превишението, което се декларира в справката-декларация за последния данъчен период за годината (декември) като годишна корекция в клетка 43 на тази месечна декларация (сумата в нея следва да бъде посочена със знак минус).

2.5. Документация и отчетност

Дилърите документират извършените от тях доставки по специален ред на облагане на маржа с издаването на фактури и известия към фактури , в които (както вече споменахме) се вписва “чл. 143 от закона” . Текстът показва, че за документираната доставка дилърът прилага специалния ред на глава 17 ЗДДС. В такива случаи във фактурите и известията към тях не се посочва данъчна основа и данък (чл. 89, ал. 1 ППЗДДС).

Издадените от дилъра фактури и известията към тях при условията на облагане на маржа на цената се описват в дневника за продажбите за съответния данъчен период, като за тях се попълва само информацията в колони 1-8 на Приложение № 10 към правилника.

Според чл. 151, ал. 6 ЗДДС, когато дилърът прилага както специалния ред за облагане на маржа, така и общия ред за облагане на доставките, той е длъжен да води отделна отчетност за тях. За целта, за доставките на стоки, за които е приложен специалният ред на облагане по глава 17 ЗДДС, дилърът съставя отчет за извършените продажби (най-късно в последния ден на съответния данъчен период), който съдържа информацията по чл. 120, ал. 1 от закона. Този отчет не се включва в дневника за продажбите (чл. 94, ал. 2 ППЗДДС).

Доставките на стоки, различни от тези, за които е приложен редът за облагане на маржа на цената, се отчитат по общия ред на закона.

3. Право на избор

Както вече споменахме, дилърът има правото да прилага общия ред за облагане с ДДС на доставките на стоки втора употреба. Това право е регламентирано с чл. 151, ал. 1 ЗДДС и се упражнява от лицето без подаване на декларация или друг документ до териториалната дирекция на Националната агенция за приходите (ТД на НАП). Упражняването на правото може да се извърши за всяка отделна доставка , като в издадената фактура не се посочва, че се прилага специалният ред по тази глава (липсва текст “чл. 143 от закона” ). Логично, в такива ситуации документирането на доставките се осъществява по общите законови правила.

Важно е да се има предвид, че в случаите на упражнено право на избор, данъчната основа на доставката на употребяваната стока се определя по реда на чл. 26 и 27 ЗДДС и не може да е по-ниска от данъчната основа при придобиването на стоката или от данъчната основа при вноса му .

Или налице е още един случай, освен в изрично посочените в чл. 27, ал. 1 от закона случаи, при който доставчикът, най-общо казано, не може (за данъчни цели) да продава под себестойност или под данъчна основа при придобиване на стоката. Следва също така да се подчертае, че в случаите на упражнено право на избор от лицата дилъри правото на данъчен кредит за получените или внесените от тях стоки, за които не се прилага специалният ред за облагане на маржа, възниква и се упражнява в данъчния период, през който данъкът за последващата доставка на стоката е станал изискуем .

Тук очевидно става въпрос за едно неособено коректно законово правило. То определя, че ако дилърът на стока втора употреба е избрал да прилага за доставката є общия законов ред, той не може да упражни правото си на данъчен кредит, преди да продаде стоката (или да получи авансово плащането за нея). То влиза в противоречие, освен с нормалния ред и логика на приспадането на данъчен кредит, и с разпоредбата на чл. 72, ал. 1 ЗДДС, според която едно регистрирано лице може да упражни правото си на приспадане на данъчен кредит за данъчния период, през който правото е възникнало (това е периодът, през който подлежащият на приспадане ДДС става изискуем), или в един от следващите три данъчни периода.

За да не изпаднем в абсурдната ситуация, при която не разрешаваме на дилъра да ползва общите законови правила за правото на данъчен кредит, а едновременно с това окончателно му отнемаме въпросното право, ако не продаде в рамките на три месеца стоката си, следва да приемем, че нормата на чл. 151, ал. 4 ЗДДС въвежда специално правило за възникване и упражняване на право на данъчен кредит . То ще се прилага в случаите, при които лице дилър е избрало да облага продажбите си на стоки втора употреба по общия ред на закона. След като това е така, дори и да са изтекли повече от три данъчни периода (месеца) между придобиването и продажбата на употребяваните стоки, дилърът трябва да може да ползва данъчен кредит (в периода на продажбата или на получаване на авансово плащане за нея), независимо че това няма да съответства на разпоредбите на чл. 68, ал. 2 и чл. 72, ал. 1 ЗДДС.
Здравейте, колеги!
Въпросът ми е следният - трябва ли да се подаде в НАП ДС за увеличаване или намаляване на осн.раб.заплата? До колкото съм запозната - не, нали ще се види при подаване на Д1?
Благодаря ви предварително за оказаното съдействие!
Усмихнат и успешен ден ви пожелавам!

ДС се подава при смяна да длъжността или срока на договора.
чл.30 е за услуга от трета страна , Франция е членка на ЕС .
От 2009г. за лицата по ДУК не се вади и заверява осигуротелна книжка , стажа им се признава само въз основа на платежните документи.
Минималния размер на платения годишен отпуск е 20 дни за ена календарна година . Имате право на обезщетение за неизползвания платен отпуск при напускане . Размера на обезщетението се изчислява като за база се взима БТВ за последния месец ,в който сте работили поне 10 дни.

ЗА КОЛКО ДНИ И КАК СЕ ИЗЧИСЛЯВА ОБЕЗЩЕТЕНИЕ ЗА НЕПОЛЗВАН ОТПУСК ПРИ НАПУСКАНЕ ВЕДНАГА СЛЕД ИЗТИЧАНЕ НА ОТПУСК ЗА ГЛЕДАНЕ НА ДЕТЕ И ИМА ЛИ ДАНЪК И ОСИГУРОВКИ ВЪРХУ ТОВА ОБЕЗЩЕТЕНИЕ?
21-11-2006
Eмил Мирославов - Директор Дирекция "Трудово право и обществено осигуряване" Отговор

Уважаема г-жо Маринова,
 По отношение на начина на изчисляване на обезщетението за неизползван платен годишен отпуск намира приложение разпоредбата на чл. 224, ал. 2 от КТ, която препраща към реда за изчисляване, предвиден в чл. 177 от КТ. Съгласно този текст, базата за изчисляване на възнаграждението за платен годишен отпуск е последният календарен месец, предхождащ започването на ползването на платения годишен отпуск, като е поставено и изискване, през този месец да са отработени не по-малко от 10 работни дни. Според чл. 228, ал. 1 КТ брутното трудово възнаграждение за определяне на обезщетенията по този раздел (в т. ч. и обезщетението по чл. 224 от КТ) е полученото от работника или служителя брутно трудово възнаграждение за месеца, предхождащ месеца, в който е възникнало основанието за съответното обезщетение, или последното, получено от работника или служителя месечно брутно трудово възнаграждение, доколкото друго не е предвидено.
Нормативната уредба не предвижда изключения от общите правила в хипотеза, когато работничка или служителка е отсъствала продължително време поради майчинство, болнични или други причини и в тези случаи размерът на възнаграждението се определя по общоустановения ред. С § 7 от Допълнителните, преходните и заключителните разпоредби на Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения е установена една охранителна мярка за такива случаи, а именно: среднодневният размер на брутното трудово възнаграждение, от което се изчислява възнаграждението за платен годишен отпуск по чл. 177 при пълен работен ден, не може да бъде по-малко от среднодневния размер на минималната работна заплата, установена за страната при възникване на съответното основание.
 Върху обезщетението по чл. 224 от КТ не се изчисляват и внасят осигурителни вноски (съгласно чл. 1, ал. 7, т. 7 от Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, върху които се правят осигурителни вноски, и за изчисляване на паричните обезщетения за временна неработоспособност или за бременност и раждане).
 В чл. 19, ал. 2 от ЗОДФЛ изрично са посочени като необлагаеми единствено обезщетенията по чл. 200, чл. 216, ал. 1, т. 1 и 2, ал. 2 и 3, чл. 222, ал. 2 и 3 и чл. 226, ал. 3 от Кодекса на труда. От горното е видно, че обезщетението по чл. 224, ал. 1 от КТ за неползван платен годишен отпуск не попада в хипотезата на чл. 19, ал. 2 от ЗОДФЛ, поради което подлежи на облагане с данък.
 МЦВ/
Аз изхождам от това, че е купен от физическо лице от ЕС и освен това мястото е там. Подкрепям, че не се начислява ДДС. Освен това този доход не е от източник в България, така че няма и данък при източника. Само си регистрират в КАТ и завеждат автомобила като ДМА.
  :thumbup:
За по -ясно
1. Ако автомобилът е нов, независимо от кой е купен, било фирма или физическо лице, за  ще има ВОП и ще трябва да начислите ДДС с протокол по чл. 117 от ЗДДС
2. Ако автомобилът е стар и е закупен от физическо лице, нерегистрирано по ДДС в страна от ЕС, тогава се не начислява данък с протокол.
3. Ако автомобилът е стар и е закупен от дилър, който прилага схемата на маржа, това трябва да е записано във фактурата. Тогава за Вас няма да има ВОП и не се начислява ДДС с протокол
4. Ако автомобилът е стар и е закупен от фирма регистрирана по ДДС в страна от ЕС, която не прилага маржа, тогава за Вас ще има ВОП и ще трябва да се начисли ДДС с протокол по чл. 117 от ЗДДС
При наличие на ВОП и начисляване на ДДС протоколът се включва задължително в дневник продажби в колони 13 и 15 . В дневник покупки протоколът ще влезе в съответната колона – с или без право на данъчен кредит като това се съобразява с условията на чл. 70 от ЗДДС. Самата  фактура не е нужно да влиза в дневник покупки, тъй като данъчният документ е протоколът по чл. 117.
(2) Място на изпълнение при доставка на стока, която се изпраща или превозва от доставчика, получателя или от трето лице, е местонахождението на стоката към момента, в който се изпраща пратката или започва превозът й към получателя.

В смисъл ?
Не се отразява в дневниците по ЗДДС. Закупено е от физ.лице нерегистрирано по ДДС следователно нямате ВОП и не съставяте протокол по чл.117. Завеждате актива в счетоводството на фирмата. Според мен трябва да използвате сметка 502 - каса във валута , аналитичност британска лира .
Чуждестранни граждани, които упражняват трудова дейност на територията на РБ, подлежат на задължително обществено осигуряване по бълг. законодателство. Задължителното осигуряване на чужденец - собственик на търговско дружество възниква от деня на започване или възобновяване на дейността до нейното прекъсване/ прекратяване.
Когато собственик на търг. дружество /ЕООД/ получава възнаграждение за управление на дружеството, подлежи на осигуряване за всички осигурит. рискове по договор за управление и контрол / чл. 4, ал.1, т.7 от КСО/.
Ако чуждестранното лице не получава възнаграждение, но упражнява труд. дейност, се осигурява като самоосигуряващо се лице върху избран осигурителен доход между минималния и максималния размер, определен със ЗБДОО.
За да отпадне задълженито за осигуряване на собственика на търг. дружество, при положение че има дейност, е необходимо:
- да има упълномощено друго лице, което от негово име да управлява дружеството / според мен тук се има предвид прокурист, вписан в търговкия регистър/
- да преустанови дейността в дружеството си и да подаде декларация за прекъсване на дейност като самоосигуряващо се лице.
Ако собственикът наеме лице да управлява по трудов договор или по гражд. договор, без да е вписано като прокурист в Търг. регистър, задължението му за осигуряване не отпада.
Прокуристът има право да извършва всички действия и сделки, които са свързани с упражняването на търг. заниятие, както и да представлява търговеца и да упълномощава др. лица/ чл.22 от ТЗ/
Упълномощаването на прокуриста трябва да е с нотариално заверени подписи. Уреждането на отношенията става с договор - трудов или гражданси. Ако е трудов, то осигуряването е за всички осигурит. рискове /чл.4, ал. 1, т.1/ Ако е облигационен - договор за управление и контрол -чл.4, ал.1, т.7 от КСО, но също за всички осигурени соц. рискове.
По отношение на сдравно осигуряване: Чуждите граждани, които упражняват дейност на територията на РБ, подлежат на здравно осигуряване само ако имат разрешение за дългосрочно постоянно пребиваване или ако е предвидено друго в международен договор, по който РБ е страна. Задължението за осигуряване на тези лица възниква от датата на получаване на разрешение за постоянно пребиваване. Чуждите граждани, които пребивават краткосрочно в страната, не подлежат на сдравно осигуряване. В случай на необходимост те заплащат оказаната им медицинска помощ.
Не е задължително да се осигурява по ДУК , това е Ваше решение . Може и да е като СОЛ. Относно осигуряването то започва от започване на дейноста, в 7-дневен срок трябва да подадете ОКД-5 в НАП.
Освободен е от 01.07.2013г. До 24 часа на предходния ден (последния отработен или почивен за работника ден) се приема, че той се намира в трудово правоотношение - с всички произтичащи от това негови права.
Здравейте,
попълвам декл.1 и имам въпрос- на код 15- последен ден в осигуряване-какъв ден се попълва-работен или календарен.Лицето с освободено от 01.07 2013 - последният ден в осигуряване  28,29 или 30 юни ще бъде?
Благодаря предварително :smile1:

Последен ден в осигуряване 30.06.2013г.