Колеги, някой има ли практика относно деклариране на удържан ДДФЛ на гражданин на ЕС, който полага труд по ДУК в предприятие в България? С редактирания текст в § 1, т. 26, буква "з" от Допълнителните разпоредби на ЗДДФЛ бе добавено уточнение(ако не се лъжа - в началото на по-миналата година) в дефиницията на трудови правоотношния, касаеща чуждестранните лица - "правоотношенията по договори за управление и контрол, включително с членовете на управителни и контролни органи на предприятия, извън случаите по чл. 37, ал. 1, т. 9;". Същевременно в чл. 37 от Закона е добавено изключение - "С окончателен данък независимо от обстоятелствата по чл. 13 се облагат доходите по чл. 8, ал. 11 и следните доходи от източник в България, начислени/изплатени в полза на чуждестранни физически лица, когато не са реализирани чрез определена база в страната" - т. 9 "9. доходи от управление и контрол, от участие в управителни и контролни органи на предприятия;". Разговарях миналата година два пъти с методолозите в НАП във връзка с деклариране на удържания данък - според тях той трябва да бъде включен в декларация 6, заедно с този на останалите служители в светлината на конкретната хипотеза. Ако бъде деклариран и по друг начин се получава дублиране... Сега пък не мога да получа отговор каква бележка трябва да ми бъде издадена и на основание каква процедура, за да я предоставя на човека в Германия...
Уф, сбърках темата...  :blink:
Може с корекция.
Моето мнение относно назначаването на управители на непълни работни времена винаги е било еднозначно.  :wink1:
3_1926/12.07.2013 г.
 
ДОПК – чл. 10, ал. 4
КСО – чл. 4, ал.1, т. 1, т. 6, т.7; ал. 2                     
 
Относно: осигуряване управителя/прокуриста на едноличния търговец
Съгласно изложената фактическа обстановка лице притежава копие на нотариално заверено пълномощно, с което дъщеря й …….., в качеството на ЕТ „……” - гр. ……….., е упълномощила да представлявате фирмата й пред различни български институции. Същата е прекъснала дейността си като самоосигуряващо се лице, считано от 01.09.2009 г. поради започване на работа като лекар в Германия. Фирмата продължава да работи, управлявана от нейния съпруг, който предстои също да замине на работа в Германия. Предприятието на ЕТ обаче ще продължи да работи, тъй като условията за извършване на медицинска дейност към НЗОК са спазени.
Във връзка с изложеното се поставят следните въпроси:
1. С оглед продължаване дейността на фирмата следва ли да се извършат допълнителни вписвания в Търговския регистър по отношение управлението й?
2. Какъв ред на осигуряване следва да се приложи по отношение на осигуряване на управителя?
При така изложената фактическа обстановка с оглед разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване (КСО, обн. ДВ бр. 110/1999 г., посл. изм. ДВ бр. 15/2013 г.) и Закона за здравното осигуряване (ЗЗО, обн. ДВ бр. 70/1998 г., посл. изм. ДВ бр. 23/2013 г.) изразяваме следното становище:
Едноличният търговец като субект на търговското право е физическо лице, което се регистрира под определено наименование, за да има право да извършва търговска дейност. С вписването на едно лице в търговския регистър като едноличен търговец не се появява нов правен субект и не се придобива нова правосубектност, различна от тази на физическото лице, а лицето получава възможността да действа като търговец в стопанския оборот и търговските сделки, като страна и субект в правоотношенията с контрагентите и администрацията продължава да бъде физическото лице.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) всички процесуални действия в административното производство могат да се извършват лично от дееспособните физически лица. Разпоредбата на чл. 10, ал. 4 от ДОПК регламентира възможността лицата в административните производства по реда на ДОПК да се представляват от пълномощници. Осъществяването на представителната власт се реализира въз основа на писмено пълномощно. Кодексът не поставя изискването пълномощното да бъде нотариално заверено. Единственият случай, в който за осъществяването на представителната власт на пълномощник се изисква нотариална заверка на пълномощното, е получаването на издадено удостоверение за наличието или липсата на задължения съгласно чл. 87, ал. 7 от ДОПК.
Освен лично и чрез пълномощници, физическото лице, имащо качество на едноличен търговец, може да бъде представлявано в производствата по ДОПК и чрез упълномощаването на прокурист или т.нар. учредяване на прокура, което е регламентирано в чл. 21-25 и чл. 29 от Търговския закон (ТЗ).
При прокурата, между прокуриста и принципала (търговеца), възникват две правоотношения. Първото съдържа правата и задълженията на страните и урежда вътрешните отношения между тях. Възникването му се основава на сключен най-често договор за търговско управление, трудов договор за прокурист или разновидност на договора за поръчка по чл. 280 и следващите от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). Второто правоотношение възниква от упълномощаването. То обуславя и представителната власт на прокуриста. Макар и възникнала от учредяването й с акт на принципала, прокурата трябва да се заяви за вписване и в търговския регистър към Агенцията по вписванията.
Във връзка с поставения втори въпрос по отношение реда за осигуряване на управителя/прокуриста на едноличния търговец следва да се има предвид следното:
Обвързването на осигуряването с полагане на труд е основен принцип в системата на държавното обществено осигуряване, изведен в разпоредбата на чл. 10 от КСО, която гласи, че осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й. Осигурителните вноски за ДОО се дължат върху доходите от трудова дейност, които включват всички възнаграждения, включително начислените и неизплатени или неначислените и други доходи от трудова дейност (чл. 6, ал. 2 от КСО).
При положение, че едноличният търговец възложи управлението на фирмата на управител/прокурист, същият следва да бъде осигуряван в зависимост от начина, по който са уредени отношенията им.
В хипотезата, когато управителят/прокуристът получава възнаграждение, същият подлежи на задължително осигуряване, както следва:
1. Когато договорът за прокура е сключен като трудов договор осигуряването се осъществява по реда на:

    чл. 4, ал. 1, т. 1 или т. 6 от КСО - като нает на работа за повече от пет работни дни (40 часа) през един календарен месец или работещ по втори или по допълнителен трудов договор.

Осигуряването и осигурителните вноски са за четирите фонда на държавното обществено осигуряване - фонд "Пенсии", фонд "Общо заболяване и майчинство", фонд "Безработица" и фонд "Трудова злополука и професионална болест". Осигурителните вноски за първите три фонда се разпределят в съотношение за сметка на осигурителя и на осигуреното лице, а вноските за фонд "Трудова злополука и професионална болест" са изцяло за сметка на осигурителя.

    чл. 4, ал. 2 от КСО - като нает на работа при един работодател за не повече от 5 работни дни (40 часа) през календарния месец или наето на работа при повече работодатели - при всеки от тях за не повече от 5 работни дни (40 часа) през календарния месец. Задължително наетото лице се осигурява за инвалидност, старост и смърт и за трудова злополука и професионална болест във фонд „Пенсии” и фонд „Трудова злополука и професионална болест”.

Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 3 от КСО осигурителните вноски за ДОО за наетите по трудово правоотношение лица се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените , брутни месечни възнаграждения или неначислените месечни възнаграждения, но върху не по-малко от минималния осигурителен доход за съответна професия, която заема лицето по трудовия договор, определен по основната икономическа дейност на осигурителя и не повече от максималния месечен размер на осигурителния доход, определени със Закона за бюджета на ДОО за съответната година. Минималният месечен осигурителен доход за съответната професия по основна икономическа дейност на осигурителя се определя пропорционално на дните с възнаграждения/доходи, които са елемент на осигурителния доход.
За лицата, родени след 31.12.1959 г. се дължат осигурителни вноски и за допълнителна пенсия в универсален пенсионен фонд в определеното за съответната календарна година диференцирано съотношение между осигурител и осигурено лице (аргумент - чл. 127, ал. 1 от кодекса).
На основание чл. 40, ал. 1 т. 1 от ЗЗО здравноосигурителните вноски за осигурените лица по трудово правоотношение се дължат и внасят върху дохода, върху който се дължат осигурителни вноски за ДОО в определеното съотношение 60/40 между осигурителя и осигуреното лице.
2. В случай, че договорът за търговско управление на едноличния търговец е сключен на основание ЗЗД:
В персоналния обхват на чл. 4, ал. 1, т. 7 от кодекса са включени изпълнителите по договори за управление и контрол на едноличните търговци. Управителите/прокуристите на едноличните търговци са задължително осигурени за всички осигурени социални рискове. Осигурителните вноски са в размерите, които са установени за фонд „Пенсии”, фонд "Общо заболяване и майчинство", фонд "Безработица" и фонд "Трудова злополука и професионална болест" и се разпределят между възложител и изпълнител в съотношението по чл. 6, ал. 3 от КСО, с изключение на вноските за фонд "Трудова злополука и професионална болест", които са изцяло за сметка на осигурителите.
Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 3 от КСО осигурителните вноски за ДОО за управителите/прокуристите се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените, брутни месечни възнаграждения или неначислените месечни възнаграждения, но върху не по-малко от минималния осигурителен доход за съответна професия, определен по основната икономическа дейност на осигурителя и не повече от максималния месечен размер на осигурителния доход, определени със Закона за бюджета на ДОО за съответната година.
Вноските за ДЗПО и здравно осигуряване се дължат по реда, описан в т. 1 от настоящото становище.

Общо взето всички становища са издържани в  този смисъл и не си противоречат.
Съдържащи реквизитите по чл. 7 от ЗС ако ще попитате...
Дисциплинарното уволнение е изключително комплицирана и предразполагаща към неблагоприятни за работодателя последствия материя... В негова тежест е да докаже по абсолютно категоричен и безусловен начин, че е направил всичко възможно за да спази всички стъпки от процедурата на дисциплинарното уволнение, защото в противен случай съдилищата просто не разглеждат трудовия спор по същество... Законът мълчи какво точно става, ако документацията по прекратяване на трудовото правоотношение в този случай не бъде връчена на лицето или бъде връчена по ненадлежен ред на трети лица... Надявам се поне, че в обратната разписка стриктно и изрично сте описали какво връчвате...
Затова се пише уведомително писмо за всеки конкретен случай с искане за разяснение от ЧСИ, черно на бяло, за да си е "измил човек ръцете"... Аз така правя - пиша писмо, отдолу учтиво указвам как ще процедирам, завършвам "За допълнителни указания и разяснения оставаме на Ваше разположение.".
И между самите ЧСИ-та съществуват различни виждания по конкретния казус, имаме двама дългогодишни клиенти - всеки си го тълкува, или по-скоро интерпретира, по различен начин, барабар с обкръжението от помощници и юрисконсулти, но водещата тенденция е, че както и да го направите, все ще го приемат...
Вижте как е коректния код в актуалното НКПД. Може да се пише до НАП да си го коригират, ако е при тях проблема при въвеждане на името на длъжността.
Според мен, причината за това отхвърляне е, че новия файл, който се гененрира, има и полета за кода ЕКАТЕ - разрядите в числовата редица(защото файла представлява сбор от символи) са различен брой и затова системата го отхвърля. Сега звънях в НАП да споделя съмнението си - потвърдиха ми, че приемат уведомления за прекратяване без включен или деклариран код...
Не се приемат, действително - пробвах с ясното съзнание, че няма да стане, само за да задоволя естественото си любопитство... Първо ще трябва да се подаде уведомление за допълнително споразумение, а едва след това - такова за прекратяване...
Пробвах деликатно да намекна на колежките да отделят един-два дни за екстрено свършване на тази работа, но те зинаха насреща ми като седмоглава ламя, така че с нужната доза достойнство и осъзнаване на реалностите реших сам да изпия тази горчива чаша...
Между другото, аз също доста разсъждавах за строителните работници, които във връзка с характера на работа в определени моменти, се налага да полагат труд извън седалището на дружеството и сякаш най-рационално, макар и не съвсем правилно, е да се подават с код 0000...
Системата на НАП ще се напълни с мъртви души и погрешни записи. Честно казано, винаги съм се чудил дали показателите, които имат претенция да се събират за целите на националнта статистика, наистина се ползват от нея...
Корекция на декларация 1 за стари периоди се прави само със задължително предписание. Глоба не знам дали ше има...
Каква прекрасна каша ще се получи с тези уведомленийца... Мисля си го с настървение и мазохистично злорадство...  :hmmm:
Ами имате - във връзка с новите реквизити на уведомлението, колкото и да са глупави тези допълнения, просто системата ще ви го отхвърля от 01.04.2017г., ако не е актуализиран софтуерно...
Нека, нека! И още много подобни нововъведения да измислят, че да се види докога ще могат потърпевшите да ги администрират...
Аз пък получих заплашително писмо за задължения от някаква си Диомова с покана да цъкна на прикачения файл.  :smile1:
Постъпват и доста напомнителни писма от ПейПал - един клиент ми се обади, за да каже, че добросъвестно изпратил име и парола, за да не му анулират акаунта.  :smile1:
Едно допълнително уточнение искам да направим - за тези десет дни лицата какво ще правят - отиват реално да работят, или ще се обучават, усвояват нови машини и изделия, посещават семинари, обучават и т.н.?