Наем на ДМА

09.12.2012, 15:20 10804 11

09.12.2012, 15:20
Публикации: 267 / 4
Здравейте! Имам няколко въпроса относно наем на ДМА. Фирма /Наемател/ наема ДМА от физ. лице/Наемодател/ и със него извършва транспортни услуги. Наема се плаща всеки месец с РКО. Наемателя си удържа всеки месец 10% данък от ЗДДФЛ и на шест месеца го внася с платежно нареждане в бюджета. На края на год. трябва да даде на Наемодателя служебна бележка в която пише в коя с/ка е внесена удържания данък. Задължително ли е този данък да се внася от Наемателя? Може ли Наемодателя да си го внесе следващата година, след като подаде ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ?
#1 | 09.12.2012, 15:36
Публикации: 11932 / 2174
"Наема се плаща всеки месец с РКО."
Освен това се издава  СИС за изплатения наем и служебна бележка за удържания данък. Служебната бележка се дава в два екземпляра на лицето при всяко изплащане на наема и удържане на данъка.

"Наемателя си удържа всеки месец 10% данък от ЗДДФЛ и на шест месеца го внася с платежно нареждане в бюджета."
ДДФЛ се внася до 10 число на месеца, следващ този на изплащане на дохода от наем на физическото лице. Щом го изплащате всеки месец редното е да внасяте и данъка ежемесечно в определените срокове.

"Задължително ли е този данък да се внася от Наемателя?
Да, задължително е.

ЗДДФЛ
чл.44 (4) (Нова - ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г.) Когато платецът на дохода от наем или друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество е предприятие или самоосигуряващо се лице, размерът на данъка се определя и данъкът се удържа от платеца на дохода при изплащането му. В тези случаи размерът на дължимия авансов данък се определя, като облагаемият доход по чл. 31 се умножи по данъчна ставка 10 на сто
#2 | 09.12.2012, 16:53
Публикации: 267 / 4
Пример ако договора за наем на ДМА е 50лв на месец. Прави се следното счетоводно записване:
с/ка 602 / с/ка 401  50лв.        сумата за наема
с/ка 401 / с/ка 454   4,50лв.     10% данък
с/ка 401 / с/ка 501  45,50лв.    сумата, платена на наемодателя с РКО
с/ка 454 / с/ка 503    4,50лв.    платения данък от наемателя в бюджета
с/ка 611 / с/ка 602  50,00лв.    приключване на с/ка 602
с/ка 123 / с/ка 611  50,00лв.    приключване на с/ка 611 на края на годината
Правилно ли е до тук?
#3 | 09.12.2012, 16:59
Публикации: 11932 / 2174
Да, правилно е. Приключването на 602 и 611 би могло да бъде и по други сметки в зависимост от счетоводната политика на фирмата, но така също е ОК.
#4 | 09.12.2012, 19:32
Публикации: 267 / 4
Ако съм разбрала правилно  плащаш наема на физ. лице със РКО, Служебна бележка на физ. лице за удържания и внесен данък в бюджета и накрая Сметка за изплатени суми. Относно удържания данък които е 10% се внася до 10 число на месеца, следващ този на изплащане на дохода от наем на физическото лице и се внася в бюджета от Наемателя/фирмата, предприятието/ Ако греша моля поправете ме.
#5 | 09.12.2012, 19:36
Публикации: 9299 / 1557
Така е. Поне до 31.12.2012 г.
От 01.01.2013 срокът за внасяне на данъка май е променен
#6 | 09.12.2012, 19:44
Публикации: 11932 / 2174
Ако съм разбрала правилно  плащаш наема на физ. лице със РКО, Служебна бележка на физ. лице за удържания и внесен данък в бюджета и накрая Сметка за изплатени суми. Относно удържания данък които е 10% се внася до 10 число на месеца, следващ този на изплащане на дохода от наем на физическото лице и се внася в бюджета от Наемателя/фирмата, предприятието/ Ако греша моля поправете ме.

Правилно си разбрала , това е в момента актуалното законодателно положение. Излезлите промени в ЗДДФЛ касаят и плащанията на ДДФЛ за доходи от наем, но за това - след 01.01.2013 г..
#7 | 09.12.2012, 20:20
Публикации: 267 / 4
Днес след като се поразрових в документите имам един договор за наем на ДМА за 2месеца които все още не е изплатен - наема. Мога ли тези дни да го изплатя и да внеса начисления данък?
#8 | 10.12.2012, 07:03
Публикации: 6403 / 1129
Можете да го изплатите през декември и да внесете данъка до 10-ти януари 2013 г.
#9 | 10.12.2012, 09:08
Публикации: 267 / 4
Ако не се плати наема тази година какво става? При приключване на годината при Наемателя/ Фирма има задължение към Наемодателя нали така? Издават ли се някакви документи на Наемодателя за да си подаде ГДД по чл.50? А Фирмата когато подава ГДД по чл.92 подава ли справка по чл.73 след като не е изплатила наема?
#10 | 10.12.2012, 09:20
Публикации: 9299 / 1557
Щом не сте платили на ФЛ - нито Вие имате разход, нито ФЛ има приход.
ФЛ не подава ГДД, а Вие не подавате справка по чл.73. Ако сте начислили разхода за наем - увеличавате със сумата годишния си финансов резултат. Справка - ЗКПО.
#11 | 11.12.2012, 14:47
Публикации: 267 / 4
Ако е изплатен наема, но не е удържан 10% данък по ЗДДФЛ. и нищо не е внесено в бюджета. Има само РКО, че е изплатена сумата на физ. лице. В такъв случай какво се прави?
Пълен достъп в КиК Инфо
за 13.75 лв. без ДДС на месец при год. абонамент
По-бързо
По-удобно
По-сигурно*
Абонамент
Последни теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група