ДМА или не

25.01.2014, 18:58 26172 23

#20 | 25.01.2014, 18:58
Публикации: 11934 / 2174
" Ако някой пияна компания счупи 2-3 стола, и се наложи да се купуват нови, тях ще мина за текущ разход.)))) "


Интересно ми е, ако не се счупят , а се наложи да купувате още нови в увеличение стойността на актива ли ще ги дадете ? Или активът би бил само предходните столове, а новите не са към него ? А счупените столове при тази постановка май си изискват ремонт на актива, изразяващ се в купуване на нови столове.......В този "актив" от 50 стола примерно всяка част би могла да съществува без другите....та в тази връзка се питам какво е определящото те да бъдат заедно като ДМА........

#21 | 25.01.2014, 19:08
Публикации: 6403 / 1129
 delphine,
 
Предполагам, че сме съгласни, че тези столове са една относително значима инвестиция, от която ще се черпят изгоди в бъдеще и има поне два счетоводни принципа, които оправдават завеждането им като ДМА:

- предимство на съдържанието пред формата - сделките и събитията се отразяват счетоводно съобразно тяхното икономическо съдържание, същност и финансова реалност, а не формално според правната им форма;

- съпоставимост между приходите и разходите - разходите, извършени във връзка с определена сделка или дейност, да се отразяват във финансовия резултат за периода, през който предприятието черпи изгода от тях, а приходите да се отразяват за периода, през който са отчетени разходите за тяхното получаване.
#22 | 25.01.2014, 19:40
Публикации: 85 / 1
ВИП АКАУНТ КОНСУЛТ ЕООД
НСС 16........Определения

               2. В този стандарт се използват определения със следното значение:

Дълготрайни материални активи - установими нефинансови ресурси, придобити и притежавани от предприятието, които:

                    а) имат натурално-веществена форма;

                    б) се използват за производството и/или доставката/продажбата на активи или услуги, за отдаване под наем, за административни или за други цели;

                    в) се очаква да бъдат използвани през повече от един отчетен период


До тук твърдо моите масички и столчета отговарят на определението за ДМА.... проблема е само прага на същественост, но групирайки ги в един актив го решавам....Ако подменя стол или маса - текущ ремонт. Все едно да подмениш някаква износила се част на автомобил. Така аз гледам на нещата....
#23 | 26.01.2014, 14:32
Публикации: 11934 / 2174
 :wave:

Смятам по същество, че темата е изчерпана - има зададен въпрос, дадени различни отговори и питащата е взела своето решение. Дали по убеждение или от удобство, преследвайки определена счетоводна цел - важното е, че има такова решение. След като ДМА маси и столове са ДМА да допълня, че може би трябва да се разгледат от тази гледна точка и чиниите, приборите, посудата и прочие друг инвентар. И да не се забравя, че амортизирането започва след документална обоснованост на въвеждане в действие на ДМА маси и столове, ДМА лъжици и т.н.

По отношение на принипите на счетоводство :
- предимство на съдържанието пред формата

- съпоставимост между приходите и разходите

по-добре би било въпросните маси, столове, чинии и др. да се заведат в 302 сметка аналитично и да се дадат на разход при употребата им във вече работещото заведение. Това е само една друга възможна гледна точка , доказваща , че не само ДМА отговаря на тези принципи.

Ако въпросът беше зададен дали тези маси, столове и др. са разходи вероятно също толкова убедително би се дал положителен отговор. С една дума би се намерила " обосновка " според въпроса , но това са вече неща, по които всеки сам преценя правилността на едно или друго решение.
Липсата на малоценнни и малотрайни предмети вече явно дава простор на други тълкувания, включително на това от тях да направим и ДМА.  :smile1:

Пълен достъп в КиК Инфо
за 13.75 лв. без ДДС на месец при год. абонамент
По-бързо
По-удобно
По-сигурно*
Абонамент
Последни теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група