Не знам дали това е така, познавам много хора, които са наети във фирмите си, според кой закон не може?
Обърнете внимание дали правната форма на фирмите на Вашите познати е точно ЕООД, а не ООД или АД?...
Мнението на юристите, споделяно от институции като НАП, НОИ, ИТ и др. е, че сключването на договор по КТ (трудов договор) не е възможно за собственик на ЕООД със себе си. Изтъква се като аргумент, че изпълнителят по ТД е подчинен на работодателя, който, от своя страна, трябва да контролира дали работника спазва трудовата дисциплина, да му разрешава отпуски и т.н., дори да може да го уволни дисциплинарно. Това не е възможно при условие, че работодателят и работникът са едно и също лице.
Същевременно, мисля, че сте в известно заблуждение относно статута на собствениците на ЕООД в контекста на Кодекса за СО. Именно съгласно чл. 5, ал. 2 от същия Кодекс:
(2) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 109 от 2008 г., в сила от 01.01.2009 г.) Самоосигуряващ се е
физическо лице, което е длъжно да внася осигурителни вноски за своя сметка. Държавата участва в осигуряването на самоосигуряващите се лица чрез трансфер във фонд "Пенсии" в размерите и по реда, определени в чл. 21, т. 5.
Кой е длъжен да внася осигуровки за своя сметка? Еднолични търговци, съдружници в търговски дружества,
собственици на ЕООД, физически лица - членове на неперсонифицирани дружества, регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители, лица, упражняващи по регистрация свободна професия или занаятчийска дейност.
Т.е., Вие сте преди всичко СОЛ. Задължително се осигурявате на минимална база 420 лв. Не сте длъжни да се осигурявате на МОД за управител съобразно извършваната дейност. Вие сте управител по силата на самата регистрация. Ако не получавате възнаграждение като управител, не дължите и осигуровки като такъв. Повчето собственици на ЕООД не се осигуряват по друг начин, освен по чл. 4, ал. 3, т. 2 от КСО.