Авансово облагане на доход от наем
Отговаря Лорета ЦВЕТКОВА – данъчен експерт

  Въпрос: Юридическо лице сключва договор за наем с физическо лице - земеделски производител, регистриран по ЗДДС. Ще се издава ежемесечно фактура с ДДС, въпросът е ще се дължи ли авансов данък съгласно ал. 4 на чл. 44 от ЗДДФЛ от юридическото лице?

Отговор: На основание чл. 29а, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) облагаемият доход от стопанска дейност на регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност физически лица, които са регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, се определя по ред, идентичен с прилагания за едноличните търговци. За целите на цитираната разпоредба „доход от стопанска дейност на физически лица” е доходът от дейността за производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност, на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, които не са търговци по смисъла на Търговския закон. Доколкото доходите от наем на физическото лице не са свързани с дейността му по производство на преработени или непреработени продукти от селско стопанство, предвид цитираната дефиниция, те не следва да се включват в облагаемия доход по чл. 26, ал. 1 от ЗДДФЛ. Наличието на регистрация по реда на Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) не променя характера на дохода на физическото лице за целите на облагането му с данък по ЗДДФЛ.

Облагаемият доход от наем или от друго възмездно предоставяне за ползване на движимо или недвижимо имущество се определя по реда на чл. 31, ал. 1 от ЗДДФЛ, т.е. като придобитият доход се намалява с 10 на сто разходи. В тези случаи доходът се облага авансово по реда на чл. 44 от същия закон. Съгласно чл. 44, ал. 4 от ЗДДФЛ, когато платецът на дохода от наем или друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество е предприятие, както е и в конкретния случай, размерът на данъка се определя и данъкът се удържа от платеца на дохода при изплащането му. В тези случаи размерът на дължимия авансов данък се определя, като облагаемият доход по чл. 31 от ЗДДФЛ се умножи по данъчна ставка 10 на сто. Следователно ангажиментът за авансовото облагане на дохода от наем в конкретния случай е на юридическото лице – платец на дохода. Това задължение не се отменя, когато физическото лице (наемодателят) е регистрирано по ЗДДС и в тази връзка е задължено да издава данъчен документ по смисъла на този закон.

Имайте предвид, че на основание чл. 45, ал. 4 от ЗДДФЛ за изплатения облагаем доход и за удържания данък по реда на чл. 44, ал. 4 юридическото лице е задължено да издаде сметка за изплатени суми и служебна бележка, които се предоставят на физическото лице. Документът се издава от платеца и когато е издаден данъчен документ по ЗДДС от наемодател – физическо лице, регистрирано за целите на ДДС. В този смисъл е и указание УК-2/23.03.2011 г., издадено от министъра на финансите.
Фирма, регистрирана по ДДС ползва помещение под наем от физическо лице, регистрирано по ДДС.
Физическото лице издава фактура за наема - в случая : 150 лв + 30 лв ДДС = 180 лв.
Осчетоводяването при фирмата правя така :
1. Осчетоводяване на фактурата - 602/401 - 150 лв
2. Начисляване на авансов данък наем 150 лв - 10 % = 135,00 лв - 10 % =13,50 лв
401 / 459 - 13,50 лв
3. Плащане на наема 401/503 - 166,50 лв /180 лв - 13,50 лв = 166,50 лв/.
4. Плащане на авансовия данък /той е на тримесечие, но все едно сега го плащаме/
459 / 503 - 13,50 лв
 Така при фирмата всичко е наред с осчетоводяването.
Но как ще стане осчетоводяването при лицето :
1. За издадената от него фактура - 411 / 703 - 150,00 лв
2. Получена сума от фирмата 503 / 411 - 166,50 лв
3. Сумата 13,50 лв как да се осчетоводи - така ли 452/411 - 13,50 лв ???
Фирма прекъсва дейност през май 2020 г. По банковата сметка са ми представени извлечения до датата на прекъсването.
Сега през юни 2021 г. възобновява дейност. През това време /по време на прекъсването/ по банковата сметка на фирмата са начислявани месечни такси. Как се осчетоводяват те, при положение, че сега трябва да започна от актуалното салдо на банковата сметка ?
Аз пък не виждам в "история на самоосигуряването" неща, които са подавани на хартия, а само такива, подавани с ПИК.
И това направих, но резултат няма....
За съжаление и това не помогна..... Продължава да дава съобщение Bad Request...
С всички браузъри пробвах, но никакъв резултат ! Три пъти звънях на НАП - все заети !
Днес , след актуализацията, при търсене на файл за прикачване в страницата на НАП ми излиза съобщение : Bad Request и нищо повече...
Някой има ли този проблем ? На Уиндоус 10 съм....
Имаме краен срок за приемане на вътрешните правила - 21.08.2020 г., с които най - късно следва да се определи и лицето, което ще изпълнява контрол по приложението на ЗМИП.
 За неизпълнение на задължението за уведомяване в срока по чл. 107, ал. 4 във връзка с чл. 106, ал. 5 от ЗМИП са предвидени санкции, като:
•   най-ниската глоба започва от 1000 лева, а
•   най-ниската имуществена санкция от 2 000 лева.
А КАКЪВ Е СРОКА ЗА ПРАЩАНЕ НА ТОВА УВЕДОМЛЕНИЕ ?
Сега видях, че от библиотеката си избира това : Charismathics - C:\WINDOWS\system32\cmP11.dll
и замръзва.....
Ползвам браузър  Internet explorer.
А това къде да го търся :
Трябваше от библиотеката на Win - Sistem 32  да се търси някакъв файл и след като го иаберете минаваше подписването. Това са част от библиотеките на повечето карти:
Siemens - C:\WINDOWS\system32\siecap11.dll
Charismathics - C:\WINDOWS\system32\cmP11.dll
Bit4ID - C:\WINDOWS\system32\bit4ipki.dll
Не мога да подпиша отчети на Уиндоус 10 с електронен подпис на карта ! На тези, които са на флашка - няма проблем, но на карта - не.
В началната страница - при тест - дава ми, че всичко е наред, но после, след прикачване на документите - не става.
Някой имал ли е такъв проблем ?
Имате ли проблем с подаването на болнични по електронен път ?
Зарежда файла и при подаване излиза :

Тази страница не може да се покаже
•Уверете се, че уеб адресът https://ebenefits.nssi.bg е правилен.
•Потърсете страницата с вашата търсачка.
•Обновете страницата след няколко минути.


И така - от вчера...
Нали, когато годишните приходи и разходи са под 500 лв :
1. В Статистиката подаваме съответната декларация /за фирми без дейност или с приходи и разходи под 500 лв /.
2.В НАП си подаваме нормално Годишна данъчна декларация с точните цифри.
 3. В Търговския регистър - какво подаваме ? Същите документи като за фирма без дейност, или пълния отчет с нули ?
При възнаграждение 560 - точно така. И Д1 с код 90.

Ако във второто, третото му и т.н. дружества му плащаме личен труд 560 лв минус 10 % данък, то ......
И в края на годината дали не трябва да му доначислим осигуровки според дохода от личен труд във всичките му дружества, след като е самоосигуряващо се лице ?
Самоосигуряващо се лице получава доход от възнаграждение за личен труд в собственото си дружество:
Напр. Осигурява се върху 560 лв, изваждаме осигуровките му като самоосигуряващо се лице, изваждаме 10 % данък и получава чистата сума.
Обаче прави второ и трето свое дружества. В тях няма да се самоосигурява, но пък иска да получава възнаграждение за личен труд. Възможно ли е и ако - да, то как би изглеждало чистото му възнаграждение ? Може би 560 лв минус данък 56 лв, или.... ?
Когато имаме бартер  /ЗАМЯНА БЕЗ ДОПЛАЩАНЕ/ :
Ние даваме стока за 1000 лв / със себестойност 400 лв /, насреща получаваме земеделска земя с данъчна оценка 300 лв и материален интерес вписан в нотариалния акт 800 лв, какви операции трябва да вземем ? Тези ли :
414 / 702 - 1000 лв /фактурата, с която продаваме стоката/
702 / 304 - 400,00 лв - изписване себестойността на стоката
201 / 404 - 800,00 лв заприхождаваме земеделската земя със сумата по материален интерес, която е справедливата цена, а не върху данъчната оценка, която е по-ниска
404 / 414 - ? лв - приключване разчетни сметка
Защото преди време за подобен случай НАП се заядоха, че не сме подали Декларация за започване на дейност......
физическо  лице има ЕООД. Подадена е в срок Декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице за започване на дейността.
Сега имаме ново ЕООД на същото лице, което дружество започва дейност. Как да декларираме, че започваме дейност ? Ако попълнем пак такава Декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице със започване на дейност в новата фирма, но искаме собственика да продължи да се осигурява в старата фирма - на място в НАП ни карат с химикал да пишем "Самоосигурявам се в /името на старата фирма/ и нейния Булстат".
Но ако искаме това да подадем с ПИК на лицето, как да отбележим, че ще продължи да се самоосигурява в старата фирма ?
Абсолютно всички настройки са направени както трябва, но без резултат.
Току-що получих официален отговор :
"Да има проблем системата на Търговски регистър с новата версия на java. Не пипайте нищо по инсталацията на подписа, проблемът не е в него.
С уважение
 Елин Колев
supervisor@mail.stampit.org