Здравейте,
Имаме следния казус. В процес на запускане сме на сайта за електронни консултации при които клиенти ще получават платени консултации от специалисти онлайн през съответно “ушита” платформа за техните нужди. Нашата цел е специалистите да получават пълната сума за всяка консултация, докато ние прибираме пари само за хостинг.
Проблема който имаме е, че не можем да приемаме картови плащания директно по сметките на нашите специалисти. Вместо това парите ще идват в наша сметка, след което на месечна база ние ще прехвърляме парите по сметките на специалистите. Това е така защото законите изискват обследване на всеки получател на картови плащания и не можем да изискваме това от всеки специалист - регистрация по ДДС, проверки относно състояние от наш разплащателен партньор, сключване на договор със същия, допълнителни такси и т.н.
Според нашия счетоводител, в такъв случай следва сайта да се третитора като електронен магазин. Иначе казано - ние издаваме фактури на клиентите на сайта за всяка извършена консултация, след което изпращаме протокол за фактура преди изплащане на натрупаните суми към всеки специалист.
Всичко изглежда логично, но имаме няколко проблема с този подход:
- Очакван огромен обем от документо оборот. Дай боже нещата да тръгнат, това означава обработка на хиляди фактури месечно.
- Някои от специалистите са лекари и ЗДДС премахава ДДС по отношение на медицинските услуги. В същото време ние няма как да не сме регистрирани по ЗДДС. Иначе казано ние трябва да увеличим цената на услугата с 20%, заради това че не можем да вземем обратно ЗДДС от фактурата която ще ни издаде лекаря.
- Не всеки специалист е регистиран по ЗДДС, т.е ще трябва различно третиране на специалистите на документна основа.
Възможен ли е друг подход?
Например да се изисква фактуриране от самите специалисти, при което ние задържаме сумите в специална транзитна сметка за времето на месеца. Съответно ние да изискваме плащане от специалистите само за хостинг услугите?