и друго
Писмо № 91-01-95 от 3.04.2002 г. относно осигуряване при различни видове договори за управление
При извършване на ревизии на търговски дружества и еднолични търговци е необходимо да се съобразяват следните обстоятелства:
1. С влизането в сила на Кодекса за задължително обществено осигуряване, считано от 1.01.2000 г. изпълнителите по договори за управление на търговски дружества, независимо от вида на самото търговско дружество или на неговия собственик, следва задължително да се осигуряват за всички осигурени социални рискове (чл. 4, ал. 1, т. 6 от КЗОО).
Договор за управление е този договор, с който се предава управлението на едно предприятие като съвкупност от права, задължения и фактически отношения, а управителят се задължава срещу определено възнаграждение да постигне конкретни стопански резултати в рамките на договорения срок (респективно - безсрочно). Този вид управление включва формирането и изразяването волята на самото търговско дружество.
Такъв договор може да бъде сключен въз основа решение на Съвет на директорите, като се възложи на един или няколко от неговите членове - изпълнителни директори, управлението на дружеството. Изпълнителният директор, респективно - управителят, не може да делегира възложените му по този ред правомощия на друго лице.
Такъв договор се счита за сключен и само по силата на съдебно решение, в което съответното лице е посочено като управител - срещу заплащане на възнаграждение.
Ако обаче възнаграждение не е получавано, а управителят е и съдружник в дружеството, респективно - негов едноличен собственик, осигуряването се осъществява по реда на чл. 4, ал. 3, т. 2 от Кодекса за задължително обществено осигуряване. В тези случаи достатъчно условие, за да възникне задължението за осигуряване, е упражняването на трудова дейност.
.