Относно някои промени в ДОПК

08.12.2015, 10:19 5647 8

08.12.2015, 10:19
Публикации: 12229 / 2276
ДОПК
...............
Задължение за съхраняване


Чл. 38. (1) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) Счетоводната и търговската информация, както и всички други сведения и документи от значение за данъчното облагане и задължителните осигурителни вноски се съхраняват от задълженото лице по реда, установен в Закона за Националния архивен фонд, в следните срокове:
1. ведомости за заплати - 50 години;
2. счетоводни регистри и финансови отчети - 10 години;
3. документи за данъчно-осигурителен контрол - 5 години след изтичане на давностния срок за погасяване на публичното задължение, с което са свързани;
4. всички останали носители - 5 години.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2007 г., в сила от 13.07.2007 г.) След изтичането на срока за съхранението им носителите на информация по ал. 1 (хартиени или технически), които не подлежат на предаване в Националния архивен фонд, могат да се унищожават.
(3) (Нова - ДВ, бр. 94 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) Задължените лица, които при създаването и обработката на цялата или на част от информацията по ал. 1 използват информационни системи, продукти или архиви, съхраняват създадените данни в електронен вид за периода по ал. 1 независимо от съхранението им на друг носител.
(4) (Предишна ал. 3, доп. - ДВ, бр. 94 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) Задълженията по ал. 1 и 3 имат и правоприемниците на задължените лица.

Как разбирате това изменение в сила от 01.01.2016 ? Имам мнение, но бих предпочела да не влияя с него. Бихте ли дали и примери ?


#1 | 08.12.2015, 10:34
Публикации: 4604 / 786
Ми, например да съхранявам файлчетата на Д1, Д6, болничните и т.н., освен всички останали файлове (или поне архиви), които генерира счетоводната програма?
#2 | 08.12.2015, 16:03
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
Означава, че трябва да пазим и софтуера и базите в същите срокове за съхранение, които са за хартиения архив. Това бе коментара в бюджетна комисия, доколкото си спомням, когато стигнаха до този член. И понеже за мен това е логично, затова не съм го отразила по-специално. Има нещо, което Ви притеснява ли?
#3 | 08.12.2015, 17:08
Публикации: 4604 / 786
Относно пазенето на софтуера - дали в определени случаи няма да се нарушат някакви (авторски) права, примерно при наложило се ползване, след като е изтекъл лиценза? Без да броим това, че след N години софтуерът може да не тръгне. Мисля си просто, не зная дали такъв случай е реално възможен.
На наистина - пазенето на архиви, без да може да се отворят не е много смислено.
#4 | 08.12.2015, 17:49
Публикации: 167 / 6
Разпечатвам всичко след годишното приключване за годината  на хартия и съхранявам.Не разчитам на друго при един срив  или промяна на продукти е възможно да не може да се види.
#5 | 08.12.2015, 18:06
Публикации: 1964 / 1619
Администратор на сайта
Под "съхраняват създадените данни в електронен вид" се има предвид базите, но така или иначе при нужда ще трябва да ги отворим тези бази, затова най-добре да пазим и самия самия софтуер. По-удобно е. Но сте прави, че има бази, които след време не могат да се отворят. Примерно ние правим и експорти в Ексел или друг четим фомат на всички счетоводни записи.
#6 | 08.12.2015, 18:11
Публикации: 215 / 40
на мен ми е интересна тази нова ал.3 под друг ъгъл - тя касае данъчно-задължените лица, които използват софтуер, а как следва да се разбира, когато ние, като външни счетоводители използваме софтуер и базите данни са създадени от нас - трябва ли да ги предаваме на клиентите? аз лично, естествено, че си ги пазя архивите, но имам силно нежелание да си ги давам с оглед предотвратяване на евентуални манипулации по въведените от мен данни, а сега с тази алинея вече не съм сигурна, че ще имам такова право да не ги предавам базите...
#7 | 08.12.2015, 18:25
Публикации: 1259 / 77
АЗ например работя с един счетоводен софтуер и да кажем се разделим с мой клиент. Правя му архив на една флашка и му я давам, обаче софтуерът си е на моя компютър, защото аз  си го поддържам и си плащам абонаментите. Следващият колега,може да не работи с моя софтуер,а да използва друг. Е ,има си флашка с архиви,но как да ги отваря примерно след година ,две,ако му ги поискат.
#8 | 08.12.2015, 20:02
Публикации: 12229 / 2276
Благодаря на всички за включването по въпроса. Няма нещо притеснително в никакъв случай , но ми се стори , че този текст  няма еднозначен отговор. Първосигнално помислих, че следва да пазим в електронен вариант примерно масив от електронни фактури, които не разпечатваме, банкова поща, която също не разпечатваме, а я ползваме виртуално и прочие такива неща.Вариантът за архив на програмата не, че не го допуснах, а и колеги около мене споделиха такова мнение, но направо ми се видя неработещ. И аз помислих за варианта, при който си сменяме програмата или не сме вече счетита на дадена фирма , а тя продължава да работи с друг софтуер. И вие по-горе сте споделили подобни мисли. В края на краищата дори може да се допусне и че дадена програма може да спре да бъде поддържана.
След като НАП ни вменява такова изискване може би те ще имат задължението да имат достъп до програмни продукти, на които да разархивират архивите ???

/ в това последното силно се съмнявам /

И не на последно място остава въпросът какво ще се случва с този архив, който е изработен от нас, но , както и Антеа е писала попадне в недобросъвестни ръце ?
Скоро имах такъв случай - в една фирма по заведено дело за кражба ни поискаха електронния архив на склада. Имахме такъв и го предадохме, но вече работим на друга програма. Предаденият архив така и не се разархивира........поне до момента.
Иначе да направим архив на счетоводната програма и да го предадем си е най-лесното нещо като изпълнение. дали това обаче има смисъл и дали ще даде желаните резултати ?
Хубава вечер на всички. :smile1:
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група