Осчетоводяване на разход за автомобилни гуми

29.03.2012, 13:35 24989 4

29.03.2012, 13:35
Публикации: 70 / 2
Здравейте моля за малко помощ
имаме служебен автомобил с който доставяме храна по домовете, този месец са закупени 4 бр. гуми на обща ст-ст 900лв без ДДС . Колегата преди мен е осчетоводявал тези разходи в 601 като резервни части за МПС но нещо не съм съгласна гумите да са резервни части, моля ви за мнение по въпроса как да осчетоводя фактурата.
#1 | 29.03.2012, 14:17
Публикации: 54 / 0
да, правилно ги е осчетоводявал!!
#2 | 29.03.2012, 14:18
МамаБожка
Старичко, ама няма по ново… според мен гумите са ви директен разход и разбира се обвързаност със счетоводната ви политика

№ МЕ-96-00-123 от 26.09.2001 г. относно отчитане на автомобилните гуми
МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ ГЛАВНА ДАНЪЧНА ДИРЕКЦИЯ

чл. 237 ДПК, чл. 22 - 23, § 1 ЗКПО, чл. 8 ЗСч

По искане на Главна данъчна дирекция е изготвено съвместно становище с Министерство на транспорта, съдържанието на което се предоставя:
Разходите за техническо обслужване на МПС биват: разходи за ежедневно техническо обслужване (ЕО), техническо обслужване номер едно (ТО1) и техническо обслужване номер две (ТО2). Характерна особеност на техническите обслужвания е, че те са задължителни от гледна точка на безопасността на движението и изискванията на заводите производители. ТО1 и ТО2 се извършват на определени километри пробег, съобразно с експлоатационните условия. При средни експлоатационни условия ТО1 се извършва на 2000 км пробег, а ТО2 - на 10 000 км пробег.
Разходите за ежедневно техническо обслужване (ЕО) и за техническо обслужване № 1 (ТО1) саразходи за измиване, гресиране, проверки и регулировки при необходимост на спирачната, осветителната, запалителната, хранителната система, трансмисията и кормилната уредба. В тези разходи се включват разходите за труд както на сервизните работници, така и на шофьорите, участвали в тази дейност, и съответните вложени материали.
Разходите за техническо обслужване ТО2 са разходите за проверка и регулиране на всички системи, както и стойността на употребените резервни части и материали като накладки, накрайници, шарнири, щанги, акумулатори и други.
Относно конкретния въпрос в писмото - изписването на автомобилните гуми, Главна данъчна дирекция поддържа становището на Министерство на транспорта, изразено в писмо № 66-00-253 от 2.11.1999 г.
Себестойността на транспортната услуга включва и разхода за гуми, който се определя въз основа на нормения пробег. Подмяната на автомобилните гуми е задължителна с оглед безопасността на движението. Тоест за смяната на автомобилните гуми са налице основните характеристики на разходите за техническо обслужване на транспортните средства.
Отчитането на автомобилните гуми е елемент на счетоводната политика на предприятието, поради което е възможно те да бъдат отчитани като дълготрайни активи или като материални запаси. За придобиването им следва да е налице първичен счетоводен документ (притежаващ задължителните реквизити по чл. 8, ал. 1, т. 3 от ЗСч), включително финансов бон.
Когато предприятието е възприело отчитането на автомобилните гуми като дълготрайни материални активи, те пренасят стойността си чрез начислените амортизации. Данъчно признатите разходи за амортизация са регламентирани в чл. 22, ал. 3 от ЗКПО.
Когато гумите се отчитат като материални запаси, тяхната стойност е разход за материали и е възможно да се отчита в следните два варианта:
- първият вариант е тяхната стойност да се отрази при предаване на гумите в експлоатация;
- вторият вариант е стойността на гумите да се отчете като разход, когато се бракуват след изминаване на нормения пробег или при други обстоятелства.
Разходите за подмяна на автомобилните гуми са разходи за дейността или "външни услуги", когато са извършени от трети лица.
При прилагането на чл. 23, ал. 2, т. 21 от ЗКПО във връзка с § 1, т. 25 от ДР на същия закон Главна данъчна дирекция уведомява, че отчетените разходи за подмяна на гуми съгласно изискванията на ЗСч не са предмет на данъчно регулиране при преобразуването на финансовия резултат, тъй като тези разходи не са разходи за ремонт.
Уведомяваме, че съгласно чл. 237, ал. 1, т. 10 от ДПК в правомощията на главния данъчен директор е да разяснява данъчното законодателство и да съдейства за повишаване на данъчната култура на данъчните субекти. В данъчния закон не е регламентиран нормен пробег километри, при който задължително да бъдат подменени автомобилните гуми на товарните автомобили. Предвид последното, поставеният въпрос за нормения пробег е вън от компетентността на ГДД.
ГЛАВЕН ДАНЪЧЕН ДИРЕКТОР: (п) А. Тончев
#3 | 29.03.2012, 15:54
Публикации: 186 / 38
С чиста съвест - директно на разход. Колкото и да струват.
В никакъв случай не могат да са ДМА - вижте си стандарт 16.
Първо - единичната цена е под прага на същественост. Второ - при пробега на служебни автомобили, използвани за професионална дейност - дори да се делят на зимни и летни, гумите пак нямат толкова дълъг период на използване, че да се амортизират цели 5 години. Трето - сами по себе си гумите и да се търкалят по ливадите, няма да носят икономическа изгода - те носят икономическа изгода само  ако са качени на автомобила. А това отново ги прави консумативи. Вижте си и счетоводната политика.  То гумите на ТИР-вете, дето струват хиляди - не са ДМА.  Не си струва мисленето за 4 гуми за 900 лева на служебен автомобил.
#4 | 29.03.2012, 16:04
Публикации: 70 / 2
Ясно , значи си осчетоводявам фактурата:
Дт  601 (резервни части МПС)
Дт  4531
Кт  401

Благодаря ви от сърце за отговорите!!!
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група