Фактуриране през платформа Upwork

14.05.2020, 14:57 8051 18

14.05.2020, 14:57
Публикации: 116 / 5
Здравейте, регистрирана фирма по ДДС ще предллага услуги в сайтове като Upwork.

Тази платформа е посредник, има комисионна и издава фактури от свое име на клиентите (има опция за физ лице или агенция/фирма, разбира се легалният път е регистрацията на фирмата в конкретния сл). И от тук започва моето тотално объркване какво се случва.

Открих от становище на НАП, следното: "тъй като издадените от платформата фактури, не отговарят на изискванията на ЗДДС е необходимо на основание разпоредбата на чл. 116 от ЗДДС, дружеството да анулира издадените от платформата фактури и да издаде нови. Новите фактури следва да отговарят на изискванията на ЗДДС и ППЗДДС, да бъде начислен ДДС за доставките по които данъкът е изискуем от доставчика, а за тези по които данъка е изискуем от получателя да се впище "обратно начисляване“ и чл. 21, ал. 2 или чл. 21, ал. 5 от ЗДДС“

Както и: В ЗДДС и ППЗДДС не са предвидени норми, които да регламентират процедура в случай, че издадените от платформата фактури се анулират и се издадат нови, а дружеството доставчик няма възможност да уведоми получателя. Съгласно чл. 113, ал.2 от ЗДДС, във връзка с чл. 79, ал. 7 от ППЗДДС фактурата се издава в най-малко два екземпляра – за доставчика и получателя. Оригиналът на фактурата се предоставя на получателя на доставката. Доставчикът следва да уведоми и предостави новоиздадените фактури на получателя, за да бъдат съобразени с данъчното третиране в държавата където е установен.

Някои има ли опит с подобен тип анулиране на документ, които не издаден от нас и преиздаването му от нас - какво точно представлява, как вървят номера, някакви насоки за цялата процедура и дневници? Благодаря
#1 | 16.05.2020, 11:14
Публикации: 116 / 5
С други думи казано платформата създава фактура за продажба от името на БГ фирма с номер T10378459 (9-цифрен номер, съдържащ и букви) към клиента на английски език.
Как бихте я анулирали, преиздали и включили в дневник продажби? С 2 протокола? Благодаря.
#2 | 17.05.2020, 18:01
Публикации: 24 / 1
Аз ги анулирам и издавам по нашия ППЗДДС, с поредна номерация. За комисиона и таксите - протокол с обратно начисляване.
#3 | 17.05.2020, 19:23
Публикации: 4604 / 786
Пишете "Тази платформа е посредник, има комисионна и издава фактури от свое име на клиентите..."
Не можах да разбера - тези Upwork издават фактура към клиентите от тяхно име (на Upwork) или от ваше име (на фирмата ви)?
#4 | 18.05.2020, 01:27
Публикации: 116 / 5
Пишете "Тази платформа е посредник, има комисионна и издава фактури от свое име на клиентите..."
Не можах да разбера - тези Upwork издават фактура към клиентите от тяхно име (на Upwork) или от ваше име (на фирмата ви)?

Upwork издават фактура от името на българската фирма фактура с измислен номер към клиента на българската фирма, който си е намерил през платформата Upwork. Вместо ние да издадем фактура - те я издават, но на нас не ни върши работа, защото не отговаря на реквизитите на бг законодателството и няма опция да не желаем те да я издадат.  :blush:
#5 | 18.05.2020, 01:32
Публикации: 116 / 5
Аз ги анулирам и издавам по нашия ППЗДДС, с поредна номерация. За комисиона и таксите - протокол с обратно начисляване.

Здравейте, Как правите анулирането и включвате в дневника за продажби? Нали трябва да се посочи номера на анулираната фактура със стойност нула (а този номер съдържа букви и е до 9 знака) ?  Благодаря.
#6 | 18.05.2020, 01:36
Публикации: 116 / 5
Upwork издават фактура от името на българската фирма (Доставчик) - фактура с измислен номер към КЛИЕНТА на българската фирма, който си е намерил през платформата Upwork. Вместо ние да издадем фактура за извършената от нас услуга - те я издават от наше име, но на нас не ни върши работа, защото не отговаря на реквизитите на бг законодателството и няма опция да не желаем те да я издадат.  :blush:
#7 | 18.05.2020, 09:38
Публикации: 4604 / 786
Има ли някаква договорка за издаване на тези фактури от ваше име? Трябва ли въобще да ги взимате под внимание, след като не сте ги издали вие? Как ще анулирате нещо, което не сте издали? От друга страна - ако ги анулирате и издадете нови как клиента получава новите фактури? Уведомявате ли ги?
#8 | 18.05.2020, 15:14
Публикации: 116 / 5
Има ли някаква договорка за издаване на тези фактури от ваше име? Трябва ли въобще да ги взимате под внимание, след като не сте ги издали вие? Как ще анулирате нещо, което не сте издали? От друга страна - ако ги анулирате и издадете нови как клиента получава новите фактури? Уведомявате ли ги?

Здравейте, няма конкретен договор - но ползвайки платформата се съгласяваш с техните условия, дори ми заявиха при контакт директно с тях, че номерата им вървят хаотично и непоследователно в сл. за българската фирма. Относно уведомяването - да, уведомяват се клиентите, намерени през платформата допълнително. Така е и според становището на НАП, защото съответния клиент от чужбина, трябва също да предостави правилната фактура на счетоводството си. Но след седмици търсене и разпитване разбрах, че от България има доста лица, ползващи тази платформа от години - като свободна професия, фирма или физическо лице, което само си носи отговорността, че не се е рег. по ДДС за предоставените услуги в ЕС. Колеги, които питах - просто правят протокол и нищо повече като анулиране, преиздавне и уведомяване. Но не са имали проверка. Затова питам някой, ако е минал по законовия ред и има опит, да сподели. Благодаря.  :blush:
#9 | 18.05.2020, 15:26
Публикации: 55 / 12
Както е написал @bobo, няма начин да анулираш и префактурираш фактура, която изначално е издадена от друго дружество...

Как получавате плащания - директно от получателя на услугите или от upwork?
#10 | 18.05.2020, 21:41
Публикации: 116 / 5
Както е написал @bobo, няма начин да анулираш и префактурираш фактура, която изначално е издадена от друго дружество...

Как получавате плащания - директно от получателя на услугите или от upwork?

Имаме БГ ФИРМА "Х" - клиент на бг фирмата - "У", намерен чрез Upwork.

1) Upwork създава фактура от името на Х, съдържаща:

- Доставчик: БГ ФИРМА Х, адрес, ват номер
- Получател: лице "У"
Номер на фактура 9Z9873765 и съответната ДДС ставка.

"У" плаща на Upwork - Upwork, издава фактура за комисионна, превежда остатъка към нас "Х".

Вместо ние да си напишем фактура, те я създават автоматично. И няма опция да се откажеш от това или да промениш номерацията. Затова и становището на НАП говори за анулиране, преиздаване и пращане на истинската наша фактура към клиента. Абсурдно е ...
#11 | 19.05.2020, 11:40
Публикации: 55 / 12
Тарикатска платформа :) Ще си направя регистрация, само за да прочета общите условия ))

Критична е комуникацията с клиента, ако те платят по първата фактура, после трябва коректно да си осчетоводят протокола за анулиране, както и новата фактура. Предполагам тези усложнения не им се харесват ))

Голяма забава. Няма ли алтернатива на тази платформа?
#12 | 19.05.2020, 17:14
Публикации: 116 / 5
Тарикатска платформа :) Ще си направя регистрация, само за да прочета общите условия ))

Критична е комуникацията с клиента, ако те платят по първата фактура, после трябва коректно да си осчетоводят протокола за анулиране, както и новата фактура. Предполагам тези усложнения не им се харесват ))

Голяма забава. Няма ли алтернатива на тази платформа?

За съжаление - не. Алтернативата е - работиш като физ. лице на Късмет и си предоставяш услуги, не се регистрираш по ДДС по чл. 97а и не се интересуваш от счетоводители ... докато "може" хах :)
#13 | 21.05.2020, 10:56
Публикации: 129 / 1
Създаването и поддържането на платформа-онлайн казино, електронна услуга ли е и следва ли да се регистрира по чл.97а преди да я извърши?
#14 | 05.12.2020, 01:55
Публикации: 1 / 3
Здравейте,

До този момент не съм работил с платформата UpWork, но счетоводният ми опит и описаните до тук обстоятелства, ме навеждат на мисълта за следното: UpWork издават импровизирана фактура от името на изпълнителя на услугата, тя не би трябвало да се декларира никъде, тя би следвало да е единствено основание за издаване на фактура, спрямо българското законодателство, с цялата сума на извършената услуга. UpWork не може да декларира пред никоя институция издадените "от наше име" фактури, те не представляват нищо друго освен основание за плащане, или по друг начин казано, в България използваме проформа фактури със същата цел. След като си получим парите по банковата сметка, следва да се издаде официална фактура, съгласно нашето законодателство. Фактурата на UpWork за комисионна към нас би следвало да е с 0 % ДДС и ние да си самоначислим ДДС, това е ясно на всички. Но оставам на мнение, че издаваните от UpWork фактури са типичните за България проформа фактури. След издаването на оригиналните фактури/invoce/, следва да се свържете с Вашия клиент, и да му предоставите официалния документ. Не би следвало да анулирате фактура, която не сте издавали, и не е декларирана с дневник за продажби.

#15 | 09.12.2020, 12:45
Публикации: 69 / 9
Здравейте, проверете възможността в платформата да си промените номерацията и реквизитите на фактурата , която платформата издава на клиентите ви от ваше име.
Ние направихме точно това, дори фактурите са в щд и лева , с всички изисквания на Н-18, ЗДДС и ЗСч и по този начин и ние и клиентите , които си свалят фактурите оттам декларираме един и същ документ. Вариант да чакат от нас друга фактура ,която да осчетоводяват "не сработи", дори много от клиентите  свалят всички фактури веднъж годишно или не го правят ,ако са фл.
Също така прочетете Н-18 в частта и за неприсъствени плащания, там има изискване за задължителни реквизити във фактурата / , одиторски файлове и тн...
#16 | 17.12.2020, 11:51
Публикации: 24 / 1
До колкото знам клиента и доставчика нямат пряка връзка в платформата. Клиента плаща на платформата. А тя от своя страна на изпълнителя.
#17 | 11.06.2021, 13:20
Публикации: 1 / 0
Здравейте,
Виждам, че темата не е обсъждана отдавна, но се надявам някой да отговори, ако има познания. Моята ситуация е следната: физическо лице, свободна професия, регистрирано по ЗДДС чл. 97а ал.1, работи със платформата Up work. Платформата издава инвойс от името на фл към крайния клиент, който обаче в моя случай е също физическо лице, тоест данъчно незадължено от ЕС или извън ЕС. Въпросите ми са:
1. Кога е датата на данъчното събитие?
2. Кога трябва българското фл - свободна професия да отчете доход- когато парите са постъпили в акаунта в Up work, или когато си ги прехвърли по лична банкова сметка?
3. Датата на данъчното събитие и датата на доходът по ЗДДФЛ могат ли да са различни, при положение, че фл може да си прехвърли парите когато иска?
4. Тъй като Up work си удържат комисионна, парите които в крайна сметка получава българското ф.л. са по-малко от колкото са по инвойса издаден от платформата от името на ф.л. Каква ще е стойността на фактурата, и каква ще е стойността на дохода на фл по ЗДДФЛ?
5. За клиентите си от ЕС- данъчно незадължени, българското фл следва ли да се регистрира по OSS? Има ли праг за регистрация 10 000 евро във държавите от ЕС? Услугата предоставяна от нашето лице може ли да се счита за такава предоставена по електронен път след като е чрез платформата?
Благодаря предварително!
#18 | 09.07.2022, 01:44
Публикации: 69 / 9
т1-когато клиентът е платил за предоставената от вас услуга и платфрмата му е издава фактура
т2-аз лично доходът го признавам когато сумата постъпи в  бг банкова сметка/тогава виждам преводите/, но съм казала на клиентът ми да ги прехвърля до 2дни -на тримесечие подавам декл. чл.55 и плаща данък 10%.  В м12 особено внимава да изчисти сумите по акаунт/ако нещо не е прехвърлено/ за да платим коректно данък в ГДД.
т,3 стойността на доход е чистата сума без комисионната , толкова колкото получавате по сметката
т4.мисля,че не ви трябва регистрация по OSS, четох становище на НАП,че услугите през UpWork не се тълкуват като ел. услуги. 
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група