Ваучери за храна по време на майчинство

31.12.2022, 00:04 11262 4

31.12.2022, 00:04
Публикации: 1 / 0
Здравейте.
Може ли работодателят да откаже да ми дава ваучери за храна докато съм в майчинство?
Имаше събрание на фирмата , на което се реши ваучерите да се обвържат с работните дни ( най - малко 5 работни дни). Щом не е на всички работници , доколкото знам , ваучерите вече се приемат като заплащане и се облагат с данък. Права ли съм? Имам ли право на ваучерите? Благодаря предварително
#1 | 31.12.2022, 10:59
Публикации: 12229 / 2276
Имам ли право на ваучерите?

Не - чл.293 КТ.
#2 | 31.12.2022, 15:35
Публикации: 4605 / 786
Доколкото ваучерите са социални разходи решението как да се разпределят и дават е на ОС. Но пък конкретно ваучерите са регулирани в данъчния закон и даването им по някакъв признак, различне от социален, и свързан с отработено време и положен труд (тоест като заплащане за труд) води до облагане (и според писмата на НАП). Но това е проблем на фирмата.
#3 | 03.01.2023, 13:09
Публикации: 3 / 1
В практиката на НАП се приема, че е допустимо получаването на ваучери за храна да зависи от броя на отработените дни. Този критерий не нарушава изискването за общодостъпност. Трябва обаче да се определи еднаква сума за отработен ден за всички наети лица, както и еднаква база (реално отработени дни). При избор на такъв критерий, лицата в дългосрочен отпуск няма да получават ваучери. Напр. служители в отпуск за бременност и раждане, за отглеждане на дете и др. За останалите наети лица размерът на месечната сума за ваучери за храна ще варира в зависимост от отсъствието им от работа – напр. поради болнични, платен или неплатен отпуск.
#4 | 03.01.2023, 15:56
Публикации: 4605 / 786
Четох становище на НАП за това, за което говорите, но оставам с впечатление, че макар и въпросът да не е такъв, отговорът там се отнася за ваучери за храна при изхравнане в предприятието, например в стол. Пишат "...която поради своето естество (свързана е с храненето) предполага наетото лице да се явява на работа," При "нормалните" ваучери за храна, които се харчат в магазините не е нужно лицето да се явява на работа.
Освен това в цитирания случай една от причините ОС да приеме условие да не се дават на всички е "да се намалят отсъствията на служителите". Пълен хаос ?!?

За сметка на това пък има десетки други становища на НАП, като например това:

С Ваше писмено запитване, постъпило с вх. № …../14.08.2013г. в Дирекция ОДОП е изложена следната фактическа обстановка:
Дружество желае да закупи и предостави на наетия персонал ваучери за храна.
В тази връзка са поставени следните въпроси:
...
2. Сумите на ваучерите могат ли да бъдат съобразени според работните часове на служителите /т.е. размерът за бъде различен в зависимост от това дали работят на 8-часов, 6-часов или 2-часов работен ден/, за да се ползва данъчното облекчение, или и необходимо да бъдат в еднакъв размер?
...
По втори въпрос:
...
Както е посочено по-горе едно от изискванията да са налице социални разходи е социалните придобивки да са достъпни за всички работници и служители, както и за лицата, наети по договор за управление и контрол (наети лица). В конкретния случай въпросът се свежда до това, дали при предоставянето на ваучери за храна на различна стойност в зависимост от отработените часове е налице достъпност на социалната придобивка за всички наети лица. За да се счита за достъпна дадена социална придобивка, тя трябва да е на разположение на всички наети лица, т.е. да може да се ползва по право от всички тях. Макар да са свързани с правоотношението между данъчно задълженото лице и наетите лица, социалните придобивки не могат да бъдат в зависимост от престацията на работната сила. Тяхната цел е да обезпечат потребности на наетите лица, които засягат пряко и непосредствено живота и бита им през времето, когато престират труда си, а тези потребности очевидно не са в зависимост от заеманата от лицето позиция, отработените дни и/или часове.
В практиката на Върховния административен съд (ВАС), постановена във връзка с казуси, свързани с данъчно третиране на социалните разходи, е налице трайна тенденция да не се третират като социални разходи придобивки, които се предоставят в зависимост от резултатите от положения труд или от отработените дни и часове, които са по-скоро фактори за определяне на допълнително трудово стимулиране, а не за разпределение на средствата за социално-битово и културно обслужване. Именно на тази логика трябва да се базира тълкуването на изискването за достъпност за всички наети лица на социалните придобивки. С оглед на това и установената практика на ВАС, следва да се направи извод, че не е допустимо размерът на предоставяните социални придобивки да зависи от отработените дни и/или часове, заеманата от лицето длъжност или от постигнатите от него трудови резултати.
Следователно, ако дружеството предоставя ваучери за храна на различна стойност в зависимост от положения труд или от отработените дни и/или часове от отделните членове на персонала, няма да е налице изпълнение на изискванията за достъпност на социалната придобивка за всички наети лица. Това означава, че разходите за ваучери за храна не представляват социални разходи по смисъла на § 1, т. 34 от ДР на ЗКПО и респективно не подлежат на облагане с данък върху социалните разходи, съответно за тях не е приложима разпоредбата на чл. 209 от ЗКПО. След като не изпълняват изискванията за социални разходи, които съгласно чл. 206 от ЗКПО са данъчно признати, разходите за ваучери за храна няма да бъдат признати за данъчни цели на основание чл. 26, т. 1 от ЗКПО, защото по естеството си те не са свързани с дейността.


Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група