Стаж за съставяне не ГФО

14.09.2012, 18:45 54626 50

14.09.2012, 18:45
Публикации: 425 / 4
Здравейте, момиче регистрира фирма ЕООД има намерение да извършва счетотоводни услуги, за заверка на ГФО първоначално ще използва услугите на външна фирма до момента в който тя ще има право сама да съставя ГФО. Въпросът ми е как ще се удостовери примерно след 3 години,че тя вече има необходомият стаж/ в нейният случай 3 години/като счетоводител, за да може сама да заверява ГФО? В заявлението за вписване за АВ е посочено като упражнявани дейности : всички незабранени от закона
Благодаря Ви  :thumbup:
#1 | 14.09.2012, 20:12
Публикации: 62 / 2
много е объркано, ЕООД-то ще е счетоводна къща ли? и ще ползва услугите на други?
#2 | 14.09.2012, 21:28
Публикации: 425 / 4
Да ЕООД-то ще е счетоводна къща,но понеже собственичката още не може сама да съставя ГФО, за изготвянето на самия отчет ще ползва услугите на друга фирма
#3 | 15.09.2012, 09:33
Публикации: 6411 / 1143
Трудов стаж се доказва най-ясно с ТК. Да се назначи на длъжност "оперативен счетоводител" в собственото си ЕООД и да се осигурява и като собственик, и по трудов договор на МОД за длъжността.
#4 | 15.09.2012, 10:43
Публикации: 425 / 4
Няма ли начин да се избегне това двойно осигуряване все пак в началото си е трудно от към клиенти? осигурителната книжка, договори за счетоводно обслужване, фактури няма ли да може да послужат като доказване че работи като счетоводител?
#5 | 15.09.2012, 13:08
Публикации: 2027 / 254
 От писмо на НАП : "Понятието "стаж в областта на счетоводството" включва в себе си всички извършвани дейности или изпълнявани функции, които са пряко свързани с организацията, методологията и осъществяването на счетоводството на предприятия.
Съответният стаж следва да бъде доказан с трудов или осигурителен документ. "

Според мен осигурителната книжка би следвало да се счита за доказателство
#6 | 15.09.2012, 18:53
Публикации: 425 / 4
Значи осигурителната книжка ще свърши работа така ли? Никъде не можах да намеря относно това как се признава професионален опит на самоосигуряващи се лица, които преди да станат сол нямат друг трудов стаж
#7 | 15.09.2012, 21:03
Публикации: 35 / 2
От 2002г. се осигурявам като самоосигуряващо лице, а от 01.08.2008г. по ДУК, собственик съм на ЕООД и съм водила счетоводството му, признава ли се професионален опит счетоводител и как се доказва. Може ли да се ползва чл. 12 ал.4, т.2 от НСОРЗ и имам ли право да подписвам отчети /5г. стаж/ в друго предприятие на трудов договор

Министерство на труда и социалната политика е в компетенциите си да отговори на поставеният от Вас въпрос само в частта за редът и начина при зачитане на трудов стаж и професионален опит при определяне размера на допълнителното трудово възнаграждение с постоянен характер на работниците и служителите от работодателя.

 Съгласно чл. 12, ал. 4, т. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, при определяне размера на допълнителното трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит работодателят отчита и времето, през което без трудово правоотношение лицата са упражнявали трудова дейност и/или професия, която е същата или сходна с работата по сключения трудов договор, и са били задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица или за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, общо заболяване и майчинство.
#8 | 15.09.2012, 21:28
Публикации: 35 / 2
не беше съвсем по темата цитата ми.
но мисля , че в самия ви въпрос се крие и отговорът му.
идеята за трудов договор , на мен лично не ми допада.
#9 | 16.09.2012, 09:13
Публикации: 6411 / 1143
Въпросът е интересен с друго - кое налага създаването на фирма за счетоводни услуги при липсата на стаж и клиенти?
Как ще докаже лицето стаж с "осигурителен стаж" на базата на сключени договори за счетоводно обслужване? Какви ще да са тези договори (без клауза за годишно приключване)?
Защото ГФО ще се подписват от друг (лице или счетоводно предприятие?)... И този друг в какви отношения ще е с клиента - служебни, трудовоправни или облигационни? А в какви с възложителя (нашето ЕООД)?
В т. 7 на § 1 от Допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството е определено, че специализирано счетоводно предприятие е всяко лице, регистрирано по Търговския закон или по законодателството на друга държава - членка на Европейския съюз, или държава - страна по споразумението за Европейското икономическо пространство, в чийто предмет на дейност е включено организиране на счетоводно отчитане и съставяне на финансови отчети по реда на този закон. До тук добре. Не сме в противоречие със закона... :ok:
Но следва да се запитаме за кого са валидни изискванията за професионален стаж и образователна степен, когато съставител на финансовия отчет е специализирано счетоводно предприятие?
Този въпрос е изяснен в чл. 34, ал. 3, буква “б” на счетоводния закон. В тази норма е определено, че годишният финансов отчет се подписва от лицето, което управлява и представлява предприятието, което е съставител на финансовия отчет - когато този отчет е съставен от специализирано счетоводно предприятие. Който подписва отчетът, той отговаря за неговото съставяне, той трябва да има и изискуемите се от закона качества - професионален стаж и образователен ценз. При специализираното счетоводно предприятие това е лицето, което управлява и представлява предприятието. Това при конкретния случай не е възможно.
В резултат се появява мистичният "друг", който ще подписва ГФО. В качеството си на какъв? Единственият начин договорите за счетоводно обслужване да са към предприятието е то да изготвя и подписва отчетите. "ТО" се явява управителят...
Освен този "друг", който отговаря на условията за съставител на ГФО, да бъде регистриран като управител на ЕООД-то по ДУК? Но тогава влизаме в известно противоречие с изискването на питащата за оптимизиране на разходите за осигуровки... :hmmm:
Ще се радвам да се намери решение на така зададената задача с посочените в първоначалното условие параметри. :smile1:


#10 | 16.09.2012, 11:04
Публикации: 425 / 4
 Съгласно чл. 12, ал. 4, т. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, при определяне размера на допълнителното трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит работодателят отчита и времето, през което без трудово правоотношение лицата са упражнявали трудова дейност и/или професия, която е същата или сходна с работата по сключения трудов договор, и са били задължително осигурени за общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица или за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, общо заболяване и майчинство.           

Според мен не трябва да се бърка трудов и професионален стаж. Видно и от цитираната наредба времето през което си бил самоосигуряващ се по дадена професия , ти се признава за професионален опит евентуално ако някога сключиш трудов договор.
Отделно от това, което прочетох като документи доказващи професионален опит се считат: граждански договори, длъжностни характеристики, трудови и осигурителни книжки.

В нашия случай лицето има необходимото образование, управител е на фирма, има сключени договори за месечно счетоводно обслужване и всеки месец издава фактури. В ГДД   е посочен кода на вида дейност, която се упражнява, следователно поне според мен заверената осигурителната книжка  и изброените документи са достатъчни ,за да се види че през тази една година лицето е работило като счетоводител.

Относно съставителя на ГФО какво пречи във фирмата да бъде назначено правоспособно лице на граждански договор или на срочен трудов договор , за да извърши съставянето на годишните финансови отчети на обслужваните от фирмата ни предприятия и той да се разпише на съставител?
#11 | 16.09.2012, 20:46
Публикации: 35 / 2
Не пречи нито ТД ( за свършване на пределена работа примерно) нито ГД на друг човек,
но това не касае Управителя на ЕООД-то и неговия стаж.
самия управител на ЕООД с ТД не ми допадна идеята, но има и такива случаи.Значи ако е СОЛ управителя и е с ОК -май се решава проблема.
#12 | 16.09.2012, 20:57
Публикации: 425 / 4
jUst_jUst на мен също не ми допада идеята собственика да се назначи на ТД , според мен гореизброените документи ще са достатъчни като доказателство за професионален стаж. Писах на ЦУ на НАП ще видим те какво ще кажат по въпроса :)
#13 | 17.09.2012, 06:42
Публикации: 6411 / 1143
diana_1,
Надявам се да поемете анажимента да публикувате становището на НАП, за да е от полза на други участници във форума с аналогичен проблем. :smile1:
#14 | 17.09.2012, 10:11
Публикации: 425 / 4
Да, разбира се, стига да ми отговорят :) В този смисъл да попитам има ли някакви изисквания как да бъде подадено запитването към НАП / по ел.път или по пощата/?
#15 | 17.09.2012, 10:59
Публикации: 6411 / 1143
Мисля, че няма изисквания по оформянето и подаването на запитването. Важното е да приложите адрес за обратна връзка и да се идентифицирате (да не е анонимно).
#16 | 17.09.2012, 11:13
Публикации: 2027 / 254
Намерих това относно запитвания към НАП

Правно основание

Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК)

Закон за Националната агенция за приходите (ЗНАП)

Характеристика
Предоставянето на отговори и становища при писмени запитвания, свързани с прилагане на законодателството цели повишаване нивото на информираност на клиентите на Националната агенция за приходите (НАП) и данъчно-осигурителната култура.
По този начин се реализира правото на задължените лица да получават информация, както и разясняване на данъчното и осигурително законодателство и процедурите за неговото прилагане.

Процедура по извършване на административната услуга

1. Компетентен орган
Компетентни да предоставят отговори и становища са териториалните дирекции на Националната агенция за приходите (ТД на НАП) по постоянен адрес на физическото лице, включително едноличните търговци (ЕТ), по седалище или адрес на управление – за юридическите лица и неперсонифицираните дружества; дирекциите "Обжалване и управление на изпълнението" (ОУИ) и централно управление (ЦУ) на НАП. Независимо къде са постъпили запитванията, те се препращат за отговор или становище до съответната структура, съгласно определените нива на компетентност.

2. Заявител
Всяко физическо или юридическо лице, желаещо да получи информация и разясняване на данъчното и осигурително законодателство и процедурите за неговото прилагане.

3. Необходими документи
Заявителят следва да подаде писмено запитване. Могат да се прилагат и документи, свързани с изясняване на въпроса или казуса.

4. Вътрешен ход на административната услуга
Срокът за предоставяне на отговор е 30-дневен, считано от датата на постъпването на писменото запитване в съответната структура, компетентна да изготви отговора/становището.
За отговор се приемат писмени запитвания, съобразени с разпоредбата на чл. 85 ДОПК, които съдържат следните, идентифициращи подателя данни:
- за физическите лица – трите имена, ЕГН (личен номер на чужденец), а за ЕТ и номер по БУЛСТАТ и наименование на регистрираното лице; постоянен адрес или за ЕТ – вписан в регистър БУЛСТАТ друг адрес за кореспонденция;
- за останалите регистрирани в регистър БУЛСТАТ лица – наименованието (фирмата) на лицето, ЕИК по БУЛСТАТ, адрес на управление (по място на извършване на дейността) и адрес по чл. 8 ДОПК.
В случай, че тези изисквания не са изпълнени, подателят се уведомява да отстрани нередностите в 7-дневен срок от получаване на обратната разписка. Когато нередностите не бъдат отстранени в срок, запитването не се разглежда.
Въпроси, подадени повторно от същия клиент, по които е изразено становище от компетентното ниво на приходната администрация, се връщат на подателя без да се разглеждат, освен ако се посочват нови факти и обстоятелства.
Не се изготвя отговор/становище на писмено запитване, когато се поставят въпроси, свързани с неприключило производство, в което клиентът е страна. В тези случаи запитването се връща на подателя, без да се разглежда, като причините се посочват в придружително писмо.
Поставените въпроси, които не са от компетентността на приходната администрация, се изпращат за отговор на компетентния орган.
Всички запитвания, които са анонимни или не са подписани, не се разглеждат.
Всички неясно формулирани въпроси се връщат на клиента, за изясняване.
Отговорът на запитвания по електронната поща, когато са спазени всички изисквания за електронна кореспонденция и са подписани с електронен подпис, се изпраща по електронен път.
Независимо от начина, по който постъпват всички запитвания се регистрират.
В зависимост от предмета и обхвата на въпросите, се изготвя отговор или запитването се препраща по компетентност на съответните нива, определени със заповед на изпълнителния директор на НАП.
След като бъде подписан и изведен, отговорът/становището се изпраща на лицето по начин, посочен от него.
#17 | 18.09.2012, 13:44
Публикации: 14 / 1
Аз виждам няколко практически начина за решаването на проблема.

1. По отношение на заверяването като съставител: Ако външният съставител е достатъчно близко и доверено лице, може да бъде назначено като управител (втори) в ЕООД (ООД) и на практика ще има задълженията само да заверява. Ако това не може да стане, съставителят сключва отделни договори със клиентите, независимо от договорите с ЕООД за счетоводно обслужване.

2. По отношение на стажа. Управителят/собственикът на ЕООД ще се осигурява само като самоосигуряващо се лице в него. Предполагам вече има диплома за счетоводно образование и няма проблем да се регистрира като свободна професия "счетоводител" и част от договорите за счетоводно обслужване да сключи като такъв. Тогава ще има необходимия стаж не само като управител на ССП, а и като ФЛ извършвало счетоводни услуги на ГД.

Отделно, не съм чувал някой съставител да е бил проверяван откъде точно му е стажа и дали има необходимите документи.
#18 | 18.09.2012, 14:42
Публикации: 425 / 4


2. По отношение на стажа. Управителят/собственикът на ЕООД ще се осигурява само като самоосигуряващо се лице в него. Предполагам вече има диплома за счетоводно образование и няма проблем да се регистрира като свободна професия "счетоводител" и част от договорите за счетоводно обслужване да сключи като такъв. Тогава ще има необходимия стаж не само като управител на ССП, а и като ФЛ извършвало счетоводни услуги на ГД.

Отделно, не съм чувал някой съставител да е бил проверяван откъде точно му е стажа и дали има необходимите документи.
Целта е да се избегне, двойното осигуряване в случая
Относно съставителя на финансови отчети и аз  не мисля, че това изискване се следи толкова строго и трябва един счетоводител непрекъснато да доказва, че отговаря на изискването. По-скоро е с декларативен дух, вписано е в закона, няма контрол, всеки си прави сметката по кой път ще поеме.
#19 | 18.09.2012, 17:23
Публикации: 35 / 2
не съм разбрала целта.
а текстът в закона за счетоводство е повече от императивен - и така трябва и да бъде.
а да не се спазва съзнателно основния закон , по който се работи в дадена професия, всеки си преценя какво е това.
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група