Фиш II.II.5 - Неразпределяеми разходи на юридически лица с нестопанска цел


Фиш II.II.5 - Неразпределяеми разходи на юридически лица с нестопанска цел

ФИШ II.IІ.5 КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК НЕРАЗПРЕДЕЛЯЕМИ РАЗХОДИ НА ЮРИДИЧЕСКИ ЛИЦА С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ ДАНЪЧНО ТРЕТИРАНЕ НА НЕРАЗПРЕДЕЛЯЕМИТЕ РАЗХОДИ НА ЮЛНЦ Съгласно чл. 1, т. 2 от ЗКПО този закон урежда облагането на печалбата на местните юридически лица, които не са търговци, включително организациите на вероизповеданията, от сделки по чл. 1 от Търговския закон, както и от отдаване под наем на движимо и недвижимо имущество. Съгласно т. 3.2 от СС 9 – „Представяне на финансовите отчети на предприятията с нестопанска дейност” тези предприятия следва да съставят индивидуален сметкоплан, в който да предвидят сметки за отделно отчитане на нестопанската от стопанската дейност, както и за отделно отчитане на приходите и разходите, свързани с тези дейности. Разпоредбата на т. 8.2 от СС 9 изисква да бъде съставен отделен отчет за приходите и разходите за стопанската дейност съгласно изискванията на СС 1 – „Представяне на финансови отчети”. Въпреки това в много случаи някои от разходите не е възможно да бъдат разпределени с абсолютна точност, т.е. те се явяват „неразпределяеми разходи”. По смисъла на § 1, т. 17, б. „б” от ДР на ЗКПО „неразпределяеми разходи” са всички разходи за продажби, административни, финансови и извънредни разходи, които не се отнасят само към определена дейност и са свързани с осъществяване на дейност, подлежаща на облагане с корпоративен данък, извършвана от юридически лица с нестопанска цел. В случай че тези неразпределяеми разходи са отчетени като разходи за дейността, подлежаща на облагане съгласно чл. 1, т. 2 от ЗКПО, спрямо тях намира приложение данъчното третиране, регламентирано с разпоредбата на чл. 30 от ЗКПО, което се състои в следното: НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 ДАНЪЧНО ТРЕТИРАНЕ НА Не се НЕРАЗПРЕДЕЛЯЕМИ РАЗХОДИ Признав признав а се ат НА ЮЛНЦ Счетоводно отчетените Частта от неразпределяемите разходи, неразпределяеми разходи. съответстващи на дейността, подлежаща на облагане с корпоративен данък, определена по следната формула: Призната част от неразпределяемите разходи = Общ размер на неразпределяемите разходи х (приходи от дейността, подлежаща на облагане с корпоративен данък : всички приходи) ПРИМЕР: ЮЛНЦ извършва както дейност в изпълнение на нестопанските си цели (дейност 1), така и отдаване под наем на недвижимо имущество (дейност 2). Част от персонала на ЮЛНЦ е зает с извършването и на двете дейности. Да приемем, че за дадена година работната заплата на този персонал е в размер на 10 000 лв. ЮЛНЦ не е било в състояние да разпредели точно разходите за работна заплата между двете дейности и те са осчетоводени само като разход за дейност 2. От дейност 1 ЮЛНЦ е отчело счетоводни приходи в размер на 30 000 лв., а от дейност 2 – 20 000 лв. Счетоводният финансов резултат (СФР) от дейност 2 (в който се включват отчетените неразпределяеми разходи - 10 000лв.) е в размер на 2 000 лв. ЮЛНЦ трябва да извърши данъчно преобразуване на СФР по реда на чл.30 от ЗКПО, както следва: 1. Изчисляване на размера на признатата част от неразпределяемите разходи: 10 000 х ((20 000 : (30 000 + 20 000)) = 4 000 лв. 2. Увеличение на СФР с размера на неразпределяемите разходи и намаление на същия с признатата част от неразпределяемите разходи: НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 2 000 + 10 000 – 4 000 = 8 000 лв. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025

Статии от КиК

Статии от КиК (виж още)

Последно от форума

Работа на трудов договор и на свободна професия

469
Още малко по т.7: Подаването на ОКД5 в НАП обикновено не може да стане веднага след регистрацията в Регистър Булстат, а едва два...

Калкулатор: Обезщетение за неизползван отпуск по чл. 224 КТ

529
Здравейте, записвам го в плана с бъдещи разширения на платформата.

Какво научава НАП автоматично от чужбина и от платформите? Всички канали на обмена в един поглед

3897
Данъчната прозрачност отдавна не зависи само от това какво декларират самите данъкоплатци. НАП получава данни за доходите, сметк...

Тестова услуга за подаване на месечен Стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T)

1571
Съобщения от типа „непозволен символ на ред X“ почти винаги значат, че файлът е счупен още като XML — преди изобщо да стигне до ...
Още от форума