Фиш II.IV.2 - Резерв от последващи оценки на активи, които не са данъчни амортизируеми активи


Фиш II.IV.2 - Резерв от последващи оценки на активи, които не са данъчни амортизируеми активи

ФИШ II.ІV.2 КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК РЕЗЕРВ ОТ ПОСЛЕДВАЩИ ОЦЕНКИ НА АКТИВИ, КОИТО НЕ СА ДАНЪЧНИ АМОРТИЗИРУЕМИ АКТИВИ Разпоредбата на чл. 45 от ЗКПО регламентира данъчното третиране на резерва от последваща оценка (преоценъчен резерв) на активи, които не са данъчни амортизируеми активи. В тази категория се включват:  Земята;  Финансовите активи. Съгласно чл. 45 при определяне на данъчния финансов резултат счетоводният финансов резултат се увеличава със стойността на отписания резерв от последваща оценка (преоценъчен резерв) при отписване на активи, които не са данъчни амортизируеми активи, както следва: СЧЕТОВОДЕН ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ УВЕЛИ НЕ СЕ ЧАВА УВЕЛИ СЕ ЧАВА Със стойността на отписания резерв от Когато при отписването на резерва е отчетен последваща оценка (преоценъчен резерв) при счетоводен приход или разход. отписване на активи, които не са данъчни амортизируеми активи. Когато земя се трансформира в инвестиционен имот, увеличението се извършва в годината на отписване на инвестиционния имот. За разлика от амортизируемите дълготрайни активи, за чийто резерв от последваща оценка (преоценъчен резерв) е намерено решение чрез еднократното му елиминиране към 01.01.2007 г. (виж Фиш ІІ.V.14), не така стои въпросът с данъчното третиране на преоценъчния резерв на неамортизируемите активи. Обичайно преоценъчният резерв за тези активи (например земята) счетоводно се приключва в собствения капитал, т.е. не влияе върху счетоводния финансов резултат, но фактически при отписване на неамортизируемия актив НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 (например при продажба на същия), резервът ще повлияе на счетоводния финансов резултат, защото с него е завишена балансовата стойност на реализирания актив. От своя страна в данъчния закон е възприета концепцията, че на облагане ще подлежи разликата между продажната цена на актива и неговата цена на придобиване (историческа цена), която не включва резерв от последващи оценки. Ето защо, когато отписването на резерва не е повлияло на счетоводния финансов резултат, следва да се извърши увеличение на същия със стойността на отписания резерв. Следва да се отбележи, че съгласно § 19 от ПЗР на ЗКПО член 45 не се прилага в случаите, когато с резерва от последваща оценка (преоценъчния резерв) е увеличен финансовият резултат за данъчни цели по реда на чл. 23 от отменения Закон за корпоративното подоходно облагане. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025

Статии от КиК

Статии от КиК (виж още)

Последно от форума

Работа на трудов договор и на свободна професия

469
Още малко по т.7: Подаването на ОКД5 в НАП обикновено не може да стане веднага след регистрацията в Регистър Булстат, а едва два...

Калкулатор: Обезщетение за неизползван отпуск по чл. 224 КТ

529
Здравейте, записвам го в плана с бъдещи разширения на платформата.

Какво научава НАП автоматично от чужбина и от платформите? Всички канали на обмена в един поглед

3897
Данъчната прозрачност отдавна не зависи само от това какво декларират самите данъкоплатци. НАП получава данни за доходите, сметк...

Тестова услуга за подаване на месечен Стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T)

1571
Съобщения от типа „непозволен символ на ред X“ почти винаги значат, че файлът е счупен още като XML — преди изобщо да стигне до ...
Още от форума