Фиш II.IV.3 - Данъчно третиране на задължения


Фиш II.IV.3 - Данъчно третиране на задължения

ФИШ II.ІV.3 КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК ДАНЪЧНО ТРЕТИРАНЕ НА ЗАДЪЛЖЕНИЯ С разпоредбата на чл. 46 от ЗКПО се регламентира специфичен ред за данъчно третиране на задължения. Съгласно тази разпоредба при определяне на данъчния финансов резултат счетоводният финансов резултат се увеличава със сумата на задълженията на данъчно задълженото лице, като увеличението се извършва в годината, в която настъпи едно от обстоятелствата, посочени в т. 1 – 6 на ал. 1, както следва: СУМА НА ЗАДЪЛЖЕНИЯТА СФР СФР СЕ СЕ НАМАЛ УВЕЛИ ЯВА ЧАВА В годината, в която настъпи едно от Когато е извършено увеличение на обстоятелствата, посочени в т. 1 – 6 финансовия резултат през предходна на ал. 1, както следва: година, при определяне на ДФР за текущата година СФР се намалява със: 1.изтичане на 3 години за 1. сумата на погасеното през текущата задълженията с тригодишен давностен срок или на 5 години за задълженията година задължение; с петгодишен давностен срок от 2. отчетените счетоводни приходи през момента, в който задължението е текущата година в резултат на станало изискуемо; отписване на задължението. 2. производството по несъстоятелност Намалението е до размера на на данъчно задълженото лице е прекратено с утвърден оздравителен увеличението, извършено през план, в който се предвижда непълно предходна година. удовлетворяване на кредиторите; увеличението се извършва с размера на намалението на задължението; 3. с влязло в сила съдебно решение е постановено, че задължението или ИЗКЛЮЧЕНИЕ: част от него е недължимо; Увеличение на СФР не се извършва, когато 4. кредиторът се е отказал от в годината на настъпване на вземането си по съдебен ред или го е опростил; увеличението се извършва с обстоятелствата по ал. 1 задължението е размера на опростената сума; погасено или са отчетени счетоводни 5. преди изтичане на съответния срок приходи в резултат на отписване на по т. 1 задълженията са погасени по задължението. силата на закон; 6. данъчно задълженото лице е подало заявление за заличаване. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 Примерни хипотези за прилагането на чл. 46 от ЗКПО: Примерна хипотеза Счетоводно отчитане Данъчно третиране 1. През Х1г. изтича петгодишният Дт с/ка Задължения Не се извършва срок по чл. 46, ал. 1, т. 1 и в същата Кт с/ка Парични средства увеличение на счетоводния година задължението е изплатено. финансов резултат на основание чл. 46, ал. 2 Дт с/ка Задължения Не се извършва 2. През Х1г. изтича петгодишният Кт с/ка Приходи увеличение на счетоводния срок по чл. 46, ал. 1, т. 1 и в същата финансов резултат на година задължението е отписано. основание чл. 46, ал. 2 Х1г.: Х1г.: Не са извършени счетоводни Извършва се увеличение записвания. на счетоводния финансов 3. През Х1. е настъпило резултат на основание чл. 46, обстоятелството по чл. 46, ал. 1, т. 1, ал. 1, т. 1. но задължението не е отписано. Х2г.: Х2г.: През Х2г. задължението е Дт с/ка Задължения Извършва се намаление изплатено. Кт с/ка Парични средства на финансовия резултат по реда на чл. 46, ал.3, т.1 и ал.4. Х1г.: Х1г.: Не са извършени счетоводни Извършва се увеличение 4. През Х1г. е настъпило записвания. на счетоводния финансов обстоятелството по чл. 46, ал. 1, т. 1, резултат на основание чл. 46, но задължението не е отписано. ал. 1, т. 3. През Х2г. задължението е Х2г.: Х2г.: отписано. Дт с/ка Задължения Извършва се намаление Кт с/ка Приходи на финансовия резултат по реда на чл.46, ал.3, т.2 и ал.4. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025

Статии от КиК

Статии от КиК (виж още)

Последно от форума

Работа на трудов договор и на свободна професия

469
Още малко по т.7: Подаването на ОКД5 в НАП обикновено не може да стане веднага след регистрацията в Регистър Булстат, а едва два...

Калкулатор: Обезщетение за неизползван отпуск по чл. 224 КТ

529
Здравейте, записвам го в плана с бъдещи разширения на платформата.

Какво научава НАП автоматично от чужбина и от платформите? Всички канали на обмена в един поглед

3897
Данъчната прозрачност отдавна не зависи само от това какво декларират самите данъкоплатци. НАП получава данни за доходите, сметк...

Тестова услуга за подаване на месечен Стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T)

1571
Съобщения от типа „непозволен символ на ред X“ почти винаги значат, че файлът е счупен още като XML — преди изобщо да стигне до ...
Още от форума