Фиш II.V.1 - Данъчни амортизируеми активи


Фиш II.V.1 - Данъчни амортизируеми активи

ФИШ II.V.1 КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК ДАНЪЧНИ АМОРТИЗИРУЕМИ АКТИВИ 1. Данъчни амортизируеми активи – видове: Съгласно чл. 48 от ЗКПО данъчните амортизируеми активи са: 1. данъчните дълготрайни материални активи; 2. данъчните дълготрайни нематериални активи; 3. инвестиционните имоти, с изключение на земята; 4. последващите разходи по чл. 64 – последващи разходи, свързани с актив, който е отписан от данъчния амортизационен план, но не е отписан за счетоводни цели; 5. разходите за изграждане или подобрение на елементи на техническа инфраструктура, които по силата на закон са публична държавна или публична общинска собственост по чл. 69а, ал. 3 (виж фиш II.V.14) ДАНЪЧНИ ДЪЛГОТРАЙНИ МАТЕРИАЛНИ АКТИВИ (чл. 50) Данъчни дълготрайни материални активи са сумите, които отговарят на изискванията за амортизируеми дълготрайни материални активи съгласно Националните стандарти за финансови отчети за малки и средни предприятия, чиято стойност е равна или превишава по- ниската стойност от: 1. стойностния праг на същественост за дълготрайния материален актив, определен в счетоводната политика на данъчно задълженото лице; 2. седемстотин лева (на основание § 66 от ПЗР на ЗКПО този стойностен праг се прилага за активи, придобити след 31.12.2007 г.). Данъчни дълготрайни материални активи са и амортизируемите активи с право на ползване във връзка с договори за финансов лизинг, съгласно Международните счетоводни стандарти, признати при лизингополучатели. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 ДАНЪЧНИ ДЪЛГОТРАЙНИ НЕМАТЕРИАЛНИ АКТИВИ (чл. 51) 1.придобити нефинансови ресурси, които: 2. начислените суми в резултат на стопански а) нямат физическа субстанция; операции, водещи до увеличаване на б) се ползват през период, по-дълъг от 12 месеца; икономическата изгода от наети или в) имат ограничен полезен живот; предоставени за ползване дълготрайни г) са със стойност, равна или превишаваща по- активи; ниската стойност от: (тези суми не формират данъчен дълготраен аа) стойностния праг на същественост за материален актив). дълготрайния нематериален актив, определен в счетоводната политика на данъчно задълженото лице; бб) седемстотин лева (на основание § 66 от ПЗР на ЗКПО този стойностен праг се прилага за активи, придобити след 31.12.2007 г.). 2. Данъчни амортизируеми активи – особености: СЧЕТОВОДНИ РАЗХОДИ, ОТЧЕТЕНИ ВЪВ ВРЪЗКА С ПРИДОБИВАНЕТО НА ДАНЪЧЕН ДЪЛГОТРАЕН НЕМАТЕРИАЛЕН АКТИВ На основание чл. 51, ал. 2 от ЗКПО счетоводните разходи, отчетени във връзка с придобиването на данъчен дълготраен нематериален актив преди възникването му, не се признават за данъчни цели в годината на отчитането им и участват при определянето на данъчната амортизируема стойност на актива. Когато в следваща година настъпят обстоятелства, определящи, че данъчно задълженото лице няма да придобие данъчния дълготраен нематериален актив, непризнатите разходи по изречение първо се признават за данъчни цели в годината на настъпване на обстоятелствата, ако са спазени изискванията на този закон. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 РЕПУТАЦИЯ Съгласно чл. 49 от ЗКПО репутацията, възникнала в резултат на бизнес комбинация, НЕ Е данъчен амортизируем актив. Загубите от обезценка и при отписване на репутация не се признават за данъчни цели. 3. Приложими преходни разпоредби: Съгласно § 6, ал. 1 от ПЗР на ЗКПО амортизируемите активи, налични в данъчния амортизационен план към 31 декември 2006 г., с изключение на определените в ал. 2, се смятат за данъчни амортизируеми активи по смисъла на чл. 48. В ал. 2 на § 6 е предвидено, че от данъчния амортизационен план към 1 януари 2007 г. се отписват следните налични в него активи: 1. положителната репутация; 2. активите, които не се ползват в дейност, за която се формира данъчен финансов резултат; 3. активите, които са класифицирани като държани за продажба или са част от група за освобождаване, класифицирана като държана за продажба; 4. активите, когато данъчно задължено лице е прекратено с ликвидация или е прекратено с обявяване в несъстоятелност. Според ал. 3 на § 6 от ПЗР на ЗКПО чл. 66 не се прилага в случаите на отписване на активи по ал. 2, т. 1 и 2. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025

Статии от КиК

Статии от КиК (виж още)

Последно от форума

Работа на трудов договор и на свободна професия

469
Още малко по т.7: Подаването на ОКД5 в НАП обикновено не може да стане веднага след регистрацията в Регистър Булстат, а едва два...

Калкулатор: Обезщетение за неизползван отпуск по чл. 224 КТ

529
Здравейте, записвам го в плана с бъдещи разширения на платформата.

Какво научава НАП автоматично от чужбина и от платформите? Всички канали на обмена в един поглед

3897
Данъчната прозрачност отдавна не зависи само от това какво декларират самите данъкоплатци. НАП получава данни за доходите, сметк...

Тестова услуга за подаване на месечен Стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T)

1571
Съобщения от типа „непозволен символ на ред X“ почти винаги значат, че файлът е счупен още като XML — преди изобщо да стигне до ...
Още от форума