Здравейте! В склад за съхранение на стоки (авточасти) настъпи щета - пропадна покрив върху стоката (няма застраховка). Доста от стоките са неизползваеми вече - някои счупени, други наводнени. Стоката е закупувана тази и предходната година. Ако бракуваме стоките, следва ли да начислявам ДДС върху брака? Води ли се това непреодолима сила, или може да се счете по вина на МОЛ? Четох, че за да се признае за непреодолима сила трябва да има заповед от общината или някакво доказателство за съответното събитие.
Благодаря на отзовалите се!

Antonova11 А подавате ли Справка по чл.73 в такъв случай?
Мислех с Протокол за Оценка на Материални Запаси да ги оценя и заведа в счетоводството.

Мерси bobo , и аз мислех така, по-добре да изчакам, за да се определи точно кои части стават, за да ги заприходя поотделно.

Смятате ли, че е проблем, че нямам други документи, удостоверяващи покупката?
Здравейте на всички! Фирма регистрирана по ДДС закупува стоки от различни физически лица без документи. Стоките са втора употреба - авточасти за автомобили (скоростни кутии, двигатели, маркучи и тн.). След като ги е закупило, как следва да бъдат заведени в счетоводството, тъй като от един двигател могат да бъдат използваеми например само някои части, а други отделни пък изобщо да са неизползваеми? Да си ги заведа всяка част поотделно с приблизителна покупна цена и да си закрия плащането към ФЛ? Естествено, не ползвам ДК при придобиването и си начислявам дирекно 20% ДДС при продажбата. Моля за съвет дали е правилно. Дейността на фирмата е техническо обслужване и ремонт на автомобили.
Здравейте, при направената инвентаризация към 31.12.23г. сумата на стоките е 18 хил. лв., през началото на 2023г. има продажба.
Явно засечката идва от там, че приходите са все около 20хил. лв
Това гласи съобщението:

"УВАЖАЕМА ГОСПОЖО / УВАЖАЕМИ ГОСПОДИНЕ,

Уведомяваме Ви, че Националната агенция за приходите (НАП) за поредна година анализира посочените от данъчно задължените лица стойности на наличните материални запаси в счетоводните баланси.

В счетоводния баланс за 2022 г. на представляваното от Вас предприятие сте посочили наличности на материални запаси на значителна стойност, спрямо размера на нетните приходи от продажби, и/или посочените от Вас стойности на наличните материални запаси са се увеличили спрямо стойностите им за предходния период.

В тази връзка Ви напомняме, че съгласно чл. 28 от Закона за счетоводството предприятията са задължени да извършва инвентаризация на притежаваните от тях активи и пасиви най-малко веднъж годишно с цел достоверното им представяне във финансовите отчети.

С настоящото писмо Ви обръщаме внимание, че в случаите на установена липса на материални запаси регистрираните по Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) лица дължат данък върху добавената стойност в размер на ползвания данъчен кредит за произведени, придобити или внесени от тях стоки, за които изцяло, частично или пропорционално на степента на използване за независима икономическа дейност е приспаднат данъчен кредит, а за стоките, които са или биха били дълготрайни активи по смисъла на § 1, т. 83 от Допълнителните разпоредби на ЗДДС, се дължи данък в размер, определен по съответната формула, предвидена в закона (чл. 79, ал. 1, ал. 3, т. 1 и 2 от ЗДДС). Начисляването на данъка се извършва в данъчния период, през който е възникнала липсата, чрез съставяне на протокол и отразяването му в дневника за продажби и справка-декларацията за този данъчен период.

В случай че сте пропуснали да отчетете в минал данъчен период (календарен месец по ЗДДС и/или календарна година по Закона за корпоративното подоходно облагане/Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗКПО/ЗДДФЛ)) извършено разпореждане с материални запаси или липса/брак/унищожаване на материални запаси, следва своевременно да предприемете съответните действия за отстраняване на пропуска.

Редът за извършване на корекции във вече декларирани данни е предвиден в разпоредбите на:

чл. 126 от ЗДДС;
чл. 75, ал. 3 от ЗКПО (когато грешката е допусната през минала година).
В случай че посоченият ред е неприложим и при необходимост от коригиране на подадени от Вас декларации, в 30-дневен срок от получаване на настоящото писмо се свържете с офиса на териториалната дирекция на НАП по регистрация, за връчване на покана по чл. 103, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Бихме искали да Ви уверим, че НАП анализира задълбочено посочените от задължените лица данни в годишните финансови отчети с оглед установяване на несъответствия и предприемане на контролни действия с цел обезпечаване спазването на данъчното законодателство. В тази връзка по отношение на лицата, посочили значителни спрямо обема на извършваната от тях дейност стойности на материални запаси, налични към 31.12.2022 г., и които не са предприели своевременно действия за коректното им отразяване, НАП ще инициира контролни действия, включително такива за установяване на фактическите наличности на материалните запаси."
Здравейте! За пръв път получавам такова съобщение от НАП за получаване на покана по чл. 103 от ДОПК и се шашнах :blink: . В баланса за 2022г. за мат. запаси е посочена сума 44 хил.лв., а предходната година са били 22 хил.лв. . Искат да подам коригираща декларация, но ако това е неприложимо да се свържа с офис на ТД на НАП. Точно в началото на 2023г. има продажба и за 2023г. стоките са вече 18хил. лв. Как да процедирам в случая, моля Ви за помощ. Да напиша ли оябснения в примерно писмо, че това е стока и е продадена и внесен дължимият ДДС още в началото на 2023г.?
Здравейте! Има ли пречка невъръжена охрана да бъде на ГД, а не ТД? Ще работи само определени дни от месеца, пенсионер е, но все пак ако някой изрази мнение, ще бъда много благодарна. :smile1:
Благодаря ви, не бях сигурна, тъй като за пръв път изравнявам и ми излиза на възстановяване и се притесних да не би да съм объркала сметките.  :smile1:
МОД - минимален осигурителен доход е при мен в случая. В Прил. 1 дохода от личен труд е 1000лв, внесените са 850лв и съответно данък 55лв., след което в част IV ми излиза надвнесен данък, тъй като годишната данъчна основа е изчислена на 150лв.
Отново имам чуденка с това изравняване на СОЛ :noexpression: . Лицето се самоосигурява само 3 месеца през 2023г. в/у МОД, като два от тях има личен труд под МОД. През следващите два месеца има прекъсване и възобновяване на дейността за няколко дни без личен труд. При попълване надвете таблици, ми излиза, че има данък за възстановяване. Дали са попълнени правилно таблиците, за да излиза надвнесен данък?
Здравейте, отдавна не ми се е случвало да пускам ОКД5 на СОЛ, та въпросите ми са следните:
1. СОЛ ще излезе в продължителен болничен (около половин година) за временна неработоспособност. Когато е в болничен няма пречка да подам ОКД 5 за временно спиране на дейността, нали? Щом е в болнични трябва ли да подавам Д1, изобщо дължи ли само здравни осигуровки през този период?
2. Има 1 лице на ТД - няма пречка то да бъде осигурявано през периода?
3. ежемесечните задължения си остават - подаване на нулева(може би) ДДС декларация и евентуално Д1 и Д6 за лицето по ТД.
4. как стои въпросът с издаването на фактури и получаването на такива? :hmmm:
На никого ли не му се е случвало? :noexpression:
Здравейте! Попълвам справка за предприятието в НСИ, но за пръв път ми се случва следното: фирмата извършва само една основна дейност (продажба на продукция), но през годината се случи да направи няколко продажби на стоки, които влияят доста на % относителен дял на нетните приходи от продажби. Сега от основна дейност продажба на продукция Х, трябва да впиша по-големия процент на продажбата на стоки. В Декл по чл.92 за основна дейност коя трябва да впиша? Тази промяна ще даде ли отражение и някъде другаде? Благодаря на отзовалите се!
Здравейте, моля да ми кажете дали правилно пресмятам дали има осигуровки за довнасяне на СОЛ, полагащ личен труд. През цялата 2022г. лицето се осигурява на 710лв. и му се изплаща личен труд 450лв./месечно.През м. Декември е начислен личен труд 950лв. Според мен няма да има довнасяне на осигуровки.
При извършване на сухопътен транспорт само в страната годишно към ИААА само "Отчет за финансова стабилност" ли се подава? Към отчета прилагате ли банкова гаранция или само застраховка?
Издаваме фактури директно от счетоводната програма, с която работим. Счетоводната програма не е свързана с КА. Затова си мисля, че няма да има никакъв проблем да разполагаме с ПОС терминал, макар че нямаме таква опция във фактурата.
Здравейте! С какво основание на плащане издавате фактурите платени на ПОС терминал? Програмата ни има само като опция в брой или по банков път. Ако се избере по банка, а се плати с пос терминал дали е грешка?
Здравейте! Има ли някой, който води ФЕЦ на физическо лице, нерегистрирано по ДДС? Интересува ме дали има нещо специфично - водите ли двустранно счетоводство, или всичко ви е на екселски таблици? Благодаря.