Ето това
Скрит текст :
Указания № ПК 25-1 от 23.07.2007 г. на МТСП
Прилагането на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), приета с Постановление № 4 на Министерския съвет от 17.01.2007 г. (обн., ДВ, бр. 9 от 2007 г., доп. бр. 56 от 2007 г.), се прилага от 1.07.2007 г. за работниците и служителите по трудово правоотношение във всички предприятия по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда, независимо от формата на собственост и източниците на финансиране.
Допълнително трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит
Правото за получаване на допълнително трудово възнаграждение за трудов стаж и професионален опит (наричано по-нататък допълнително възнаграждение) възниква при придобит трудов стаж и професионален опит, не по-малък от една година (чл. 12, ал. 9 НСОРЗ).
С колективен трудов договор или по споразумение между страните по трудовия договор, както и с вътрешните правила за организация на работната заплата, може да се договори, или да се определи правото на допълнително възнаграждение да възниква и на период повече от една година придобит трудов стаж и професионален опит.
Съгласно отменената Наредба за допълнителните и други трудови възнаграждения, правото за получаване на допълнително възнаграждение възниква при трудов стаж, не по-малък от три години. Работниците и служителите, които не са имали право на допълнително възнаграждение за продължителна работа по отменената наредба, защото не са имали необходимия трудов стаж, след 1.07.2007 г. ще имат право на допълнително възнаграждение по НСОРЗ, ако отговарят на условията на чл. 12, ал. 9 НСОРЗ.
Допълнително трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит се заплаща месечно като размерът се определя в процент от основната работна заплата на работниците и служителите, определена с индивидуалния трудов договор.
Минималният размер на процента за изчисляване на индивидуалния размер на допълнителното възнаграждение е определен с Постановление № 147 на Министерския съвет от 29.06.2007 г. на 0,6 на сто, за всяка година придобит трудов стаж и професионален опит и се отнася за всички предприятия в страната.
Съгласно чл. 12, ал. 7 НСОРЗ с колективен трудов договор на браншово равнище за съответния бранш може да се договори минимален процент на допълнително възнаграждение, по-висок от определения от Министерския съвет.
В предприятието конкретният процент на допълнителното възнаграждение се договаря и определя в колективен трудов договор и/или във вътрешните правила за организация на работната заплата, или по споразумение на страните по трудовия договор.
Размерът на допълнителното възнаграждение за трудов стаж и професионален опит се изменя на период, не по-малък от една година придобит трудов стаж и професионален опит от работника или служителя.
Съгласно чл. 12, ал. 2 НСОРЗ стажът, зачетен по Кодекса на труда за времето, през което работникът или служителят е работил и продължава да работи по трудово правоотношение в същото предприятие, в т.ч. на различни работни места и длъжности се зачита изцяло за придобит трудов стаж и професионален опит при определяне на размера на допълнителното възнаграждение.
При условията на чл. 12, ал. 2 за такъв стаж се зачита и времето, когато работникът или служителят е работил в предприятието преди промяната на работодателя в случаите на чл. 123 и 123а от Кодекса на труда.
Времето, за което преди 1.07.2007 г. работникът или служителят е получавал допълнително възнаграждение за продължителна работа по отменената Наредба за допълнителните и други трудови възнаграждения, се зачита изцяло за трудов стаж и професионален опит по смисъла на НСОРЗ, докато работникът или служителят се намира в трудово правоотношение със същия работодател.
Предприятие е всяко място - предприятие, учреждение, организация, кооперация, заведение, обект и други подобни, където се полага наемен труд (§ 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на КТ).
Съгласно чл. 12, ал. 4 НСОРЗ след 1.07.2007 г. работодателят е длъжен при определяне продължителността на трудовия стаж и професионалния опит, с оглед определяне на правото и размера на допълнителното възнаграждение да отчете и трудовия стаж на работника или служителя, придобит в друго предприятие на същата, сходна или със същия характер работа, длъжност или професия.
Условията, при които се зачита сходният характер на работата, длъжността или професията се определят с колективен трудов договор или във вътрешните правила за организация на работната заплата в предприятието (чл. 12, ал. 5 НСОРЗ, доп. с ПМС № 147 от 29.06.2007 г.).
При определяне на условията по чл. 12, ал. 5 НСОРЗ няма пречка в колективен трудов договор или във вътрешните правила за организация на работната заплата да се договори или определи, придобитият в друго предприятие трудов стаж да се зачете изцяло за трудов стаж и професионален опит по смисъла на НСОРЗ, ако той е придобит по трудово правоотношение или на държавна служба.
Допълнителното трудово възнаграждение се заплаща за действително отработено време в рамките на съответната месечна продължителност на работното време само по основното трудово правоотношение, а при непълно работно време - по всеки отделен трудов договор до допълването им до съответната месечна продължителност на работното време. В този смисъл, ако работник или служител работи по основен трудов договор 8 часа и има втори трудов договор, то той има право на допълнително трудово възнаграждение само по основното трудово правоотношение. В случай, че по първия трудов договор работникът или служителят работи на непълно работно време, той има право и на допълнително трудово възнаграждение и по втори трудов договор само за времето, с което се допълва продължителността на работното време до 8 часа.
Допълнителни трудови възнаграждения с постоянен характер
Допълнителните трудови възнаграждения с постоянен характер са определени в член 15 от НСОРЗ - за образователна степен "доктор" и за научна степен "доктор на науките", както и за придобит трудов стаж и професионален опит.
С колективен трудов договор и/или във вътрешните правила за организация на работната заплата в предприятието могат да се договарят и определят и други допълнителни трудови възнаграждения, които да се считат за допълнителни възнаграждения с постоянен характер. В обхвата им не могат да се включват допълнителни трудови възнаграждения за нощен труд и за извънреден труд, независимо от въведената организация на труда и отчитането на работното време, както и други допълнителни трудови възнаграждения с временен (инцидентен) характер.
Прилагане на § 1 от заключителните разпоредби
В § 1 от заключителните разпоредби на НСОРЗ се установява изискването за запазване на достигнатия към 1.07.2007 г. индивидуален процент и размер на допълнителното възнаграждение за продължителна работа и след тази дата, ако определеното въз основа на НСОРЗ индивидуално допълнително възнаграждение е с по-неблагоприятен размер.
Тази защитна норма се прилага само за заварените към 1.07.2007 г. работници и служители в предприятието и ще действа докато се намират в трудово правоотношение със същия работодател, при условие, че няма промяна в размера на основната работна заплата.
Аналогични са действията и в случаите на промяна на работодателя по чл. 123 и 123а от Кодекса на труда.
Новият размер на допълнителното възнаграждение следва да се отрази в допълнително споразумение към трудовия договор. Това може да стане и при следващата промяна в задължителните елементи на трудовия договор.
МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА: (п)
Ем. Масларова
е официално указание.
Имайки предвид кой го е подписал аз продължавам да не признавам правото на определяне на срокове по-големи от 1 година и вече имам отговор от адвокат, че мога да заведа дело в случай, че това е мой трудов спор.
За съжаление от КНСБ и "ПОДКРЕПА" не смятат, че са длъжни да отговарят на кореспонденцията на обикновените граждани (плебеите).
ГИТ отговориха стандартно - цитирайки текстовете от наредбата, по които е питането и допълниха, че съгласно ЗНА тълкуване се дава само от органа издал норматива /е, все пак отговориха хората/.
МТСП също цитираха текста, по който е питането и допълниха, че не дават тълкуване на закони.
Омбудсманът за съжаление не помага при въпроси от трудовото право и не съм го и занимавал.
Сега и аз се питам след като първите са участвали в изготвяне на текстовете, вторите са по закон задължени да дават указания и уточнителни отговори, както и да контролират изпълнението, кой аджеба може да се произнесе за това правилно ли се четат и изпълняват ал. 9 и 10 от чл. 12 на НСОРЗ.
И единственият логичен отговор остава на адвоката - "Съдете ги!"