Фиш I.5 - Документална обоснованост


Фиш I.5 - Документална обоснованост

ФИШ I.5 ДОКУМЕНТАЛНА ОБОСНОВАНОСТ Разпоредбата на чл. 10 от ЗКПО регламентира най-общо признаването на счетоводни разходи за данъчни цели. ОБЩ ПРИНЦИП – ЧЛ. 10, АЛ. 1 ОТ ЗКПО Счетоводен разход се признава за данъчни цели, когато е: - издаден първичен счетоводен документ по смисъла на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската операция и - Фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването ѝ СПЕЦИФИЧНИ СЛУЧАИ 1. ЧЛ. 10, АЛ. 2 ОТ ЗКПО – ПРИ ЛИПСА НА ЧАСТ ОТ ИНФОРМАЦИЯТА В ПЪРВИЧНИЯ СЧЕТОВОДЕН ДОКУМЕНТ, ИЗИСКВАНА ПО ЗАКОНА ЗА СЧЕТОВОДСТВОТО Счетоводен разход се признава за данъчни цели и когато в първичният счетоводен документ липса на част от изискуемата информация, по Закона за счетоводството, при условие че: - Стопанската операция е отразена вярно - Липсващата информация е удостоверена с определени други документи и - Стопанската операция е документирана с фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването й НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 2. ЧЛ. 10, АЛ. 3 ОТ ЗКПО – ИЗДАТЕЛЯТ НА ДОКУМЕНТА НЕ Е ПРЕДПРИЯТИЕ ПО СМИСЪЛА НА ЗАКОНА ЗА СЧЕТОВОДСТВОТО И В ДОКУМЕНТА ЛИПСВА ЧАСТ ОТ ИНФОРМАЦИЯТА РЕГЛАМЕНТИРАНА СЪС СЪЩИЯ ЗАКОН Счетоводен разход се признава за данъчни цели в случаите когато издателят на документа не е предприятие по смисъла чл. 2 на Закона за счетоводството и в документа липсва част от информацията регламентирана със същия закон. За да се признае разходът: - Стопанската операция трябва да е отразена вярно - Стопанската операция е документирана с фискална касова бележка от фискално устройство, при наличие на нормативно задължение за издаването й 3. ЧЛ. 10, АЛ. 5 ОТ ЗКПО – ПРИ МЕЖДУНАРОДЕН ВЪЗДУШЕН ТРАНСПОРТ При международен въздушен транспорт, счетоводния разход се счита документално обоснован , когато е документиран, чрез : - Първичен счетоводен документ и - Бордната карта от осъществения полет Когато първичният счетоводен документ (протокол) се издава от лицето, което извършва продажбата от името и за сметка на превозвача, то се приема за издател на документа. 4. ЧЛ. 10, АЛ. 6 ОТ ЗКПО – РАЗХОДИ ЗА ПРЕДСТАВИТЕЛНИ ЦЕЛИ И РАЗХОДИ, СВЪРЗАНИ С ЕКСПЛОАТАЦИЯ НА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА Документална обоснованост за разходите по чл. 204, ал. 1, т. 1 (представителни разходи), обложени с данък върху разходите, е налице и когато те са документирани само с фискална касова бележка от фискално устройство или с касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност. Разходите, свързани с експлоатация на превозни средства, които се използват както за дейността, така и за лично ползване, се признават за данъчни цели и когато не е издаден пътен лист или друг подобен документ, когато при определяне на данъчната основа за облагане с данък върху разходите по чл. 204, ал. 1, т. 4 е приложена разпоредбата на чл. 215а, ал. 2, т. 2. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025

Статии от КиК

Статии от КиК (виж още)

Последно от форума

Работа на трудов договор и на свободна професия

469
Още малко по т.7: Подаването на ОКД5 в НАП обикновено не може да стане веднага след регистрацията в Регистър Булстат, а едва два...

Калкулатор: Обезщетение за неизползван отпуск по чл. 224 КТ

529
Здравейте, записвам го в плана с бъдещи разширения на платформата.

Какво научава НАП автоматично от чужбина и от платформите? Всички канали на обмена в един поглед

3897
Данъчната прозрачност отдавна не зависи само от това какво декларират самите данъкоплатци. НАП получава данни за доходите, сметк...

Тестова услуга за подаване на месечен Стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T)

1571
Съобщения от типа „непозволен символ на ред X“ почти винаги значат, че файлът е счупен още като XML — преди изобщо да стигне до ...
Още от форума