Фиш II.IV.5 - Данъчно третиране при разпределяне на дивиденти от инвестиции, отчитани по метода на собствения капитал


Фиш II.IV.5 - Данъчно третиране при разпределяне на дивиденти от инвестиции, отчитани по метода на собствения капитал

ФИШ II.ІV.5 КОРПОРАТИВЕН ДАНЪК ДАНЪЧНО ТРЕТИРАНЕ ПРИ РАЗПРЕДЕЛЯНЕ НА ДИВИДЕНТИ ОТ ИНВЕСТИЦИИ, ОТЧИТАНИ ПО МЕТОДА НА СОБСТВЕНИЯ КАПИТАЛ С § 11 от ЗИДЗКПО (обн. ДВ бр. 95/2009 г.) е създаден нов чл. 47а, регламентиращ данъчното третиране при разпределяне на дивиденти от инвестиции, отчитани по метода на собствения капитал (МСК). Съгласно § 51 от ПЗР на ЗИДЗКПО разпоредбата на чл. 47а влиза в сила от 01.01.2009 г. СЧЕТОВОДЕН ФИНАНСОВ РЕЗУЛТАТ Намалява се С разпределените дивиденти от местни юридически лица или от чуждестранни лица, които са местни лица за ФИНАНС НЕФИНАН ОВИ данъчни цели на държава - членка на Европейския съюз, СОВИ ИНСТИТ или на друга държава - страна по Споразумението за ПРЕДПРИ УЦИИ ЯТИЯ Европейското икономическо пространство, когато инвестицията се отчита по МСК. (чл. 47а, ал. 1) Намалението е с разпределените Намалението е с разпределените дивиденти дивиденти през годината, като се за периода от придобиване до отписване на извършва в годината на признаване на инвестицията, като се извършва в годината разпределените дивиденти в ГФО на на отписване на инвестицията. (чл. 47а, финансовата институция. ал. 3) (чл. 47а, ал. 2) Този ред не се прилага за: 1. дивиденти, разпределени от печалби, които са реализирани преди придобиване на инвестицията; 2. дивиденти, разпределени от лицензирани дружества със специална инвестиционна цел по Закона за дружествата със специална инвестиционна цел; 3. дивиденти, представляващи скрито разпределяне на печалба. 4. дивиденти в резултат на разпределени суми, доколкото тези суми са признати за данъчни цели разходи и/или водят до намаление на ДФР на разпределящото лице независимо от начина на счетоводното им отчитане при това лице НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 За разлика от себестойностния метод, при който дивидентите се отчитат като счетоводен приход в счетоводството на инвеститора, МСК е метод за отчитане, съгласно който инвестицията първоначално се вписва по нейната себестойност (цена на придобиване), а впоследствие балансовата ѝ сума се коригира (увеличава или намалява), за да се признае делът на инвеститора в печалбите или в загубите на предприятието, в което е инвестирано, след датата на придобиването му. Делът на инвеститора в печалбата или загубата на предприятието, в което е инвестирано, се признава в печалбата или загубата на инвеститора. Доходите, получени чрез разпределение от предприятието, в което е инвестирано, намаляват балансовата сума на инвестицията. Характерна особеност за финансовите институции е, че те следва да извършат намаление на счетоводния си финансов резултат на основание чл. 47а, ал. 2 от ЗКПО през годината на признаване на разпределените дивиденти в годишния финансов отчет на финансовата институция. Така посоченият момент за признаване на последващата промяна в стойността на финансовия актив (инвестиция) е свързан с последователното прилагане на чл. 96 от ЗКПО, съгласно който финансовите институции признават за данъчни цели тези оценки в годината на счетоводното им отчитане, респективно – не прилагат чл. 34 от закона по отношение на финансовите си активи. Данъчно задължените лица, които не са финансови институции, ще намалят счетоводния си финансов резултат на основание чл. 47а, ал. 3 от ЗКПО като намалението ще се извърши в годината на отписване на инвестицията. Разликата във времето (годината) на преобразуването на счетоводния финансов резултат за данъчни цели при финансовите институции и предприятията, които не са такива, се дължи на различното данъчно третиране във времеви аспект на начисления доход от инвестиция. При инвеститори нефинансови предприятия, доходът от инвестицията се приравнява на последваща оценка на активи по чл. 34, ал. 1 от ЗКПО и в този смисъл не се признава в годината на счетоводното ѝ отчитане (третира се като данъчна временна разлика). За посочената група данъчно задължени лица тази временна разлика ще подлежи на признаване (обратно проявление) в годината на отписване на инвестицията (по аргумент на чл. 35, ал. 1 НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025 от ЗКПО). Поради факта, че при отчитане на инвестицията по МСК, за нефинансовите предприятия не се признават приходите от преоценки до момента на отписване на инвестицията, то намалението на счетоводния финансов резултат се извършва именно в годината на отписването на инвестицията. НАРЪЧНИК ПО КОРПОРАТИВНО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ, 2025

Статии от КиК

Статии от КиК (виж още)

Последно от форума

Работа на трудов договор и на свободна професия

469
Още малко по т.7: Подаването на ОКД5 в НАП обикновено не може да стане веднага след регистрацията в Регистър Булстат, а едва два...

Калкулатор: Обезщетение за неизползван отпуск по чл. 224 КТ

529
Здравейте, записвам го в плана с бъдещи разширения на платформата.

Какво научава НАП автоматично от чужбина и от платформите? Всички канали на обмена в един поглед

3897
Данъчната прозрачност отдавна не зависи само от това какво декларират самите данъкоплатци. НАП получава данни за доходите, сметк...

Тестова услуга за подаване на месечен Стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T)

1571
Съобщения от типа „непозволен символ на ред X“ почти винаги значат, че файлът е счупен още като XML — преди изобщо да стигне до ...
Още от форума