Данъци и осигуровки при работа за фирма чуждестранна

25.11.2011, 16:01 24515 18

25.11.2011, 16:01
Публикации: 6 / 0
Здравейте, бих искала да ви помоля за помощ и съвет при следната ситуация - мога да започна да работя като преводач за фирма от страна-членка на ЕС. Въпросът ми е как се процедира в този случай с данъци, осигуровки, регистрациа по ДДС  и т.н. И какъв е най-удачния вариант за мен - работа като физическо лице, да направя фирма или да сключа договор през друга българска фирма (но тази фирма, която имам на близки познати не е регистрирана по ДДС и може би не искат да се регистрират). Ще съм много благодарна на всякакви мнения и съдействие!!!
#1 | 25.11.2011, 18:09
Публикации: 1964 / 1620
Администратор на сайта
И с фирма и без фирма регистрация по ЗЗДС щом ще оказвате услуга на фирма от ЕС, ако не по желание, то по чл. 97а ЗДДС е задължителна.  За доставките Ви не се начислява ДДС върху тях.

Ако работите, като фирма. Предимството е че може да спестите осигуровки. Но пък трябва да се води счетоводство.

Ако работите, като физическо лице, то нямате задължение да водите счетоводство, а само данъчна декларация на края на година се подава.

Данъкът, като дружество е 10% и данъкът, като физическо лице е 10%. В първият случай обаче приспадате разходи по документи, а във вторият случай приспадате 25% нормативно признати разходи.

Осигуровки: Ако сте фирма, може да се осигурявате като самоосигуряващя върху 420 лева. Вижте този калкулатор и изчислете осигуровките: Калкулатор самоосигуряващо се лице

Ако сте, като физическо лице се осигурявате върху целия доход, но максимум върху 2000 лева на месец.

Дайте по-конкретни цифри за приходите и разходите Ви и да смятаме.
#2 | 25.11.2011, 18:16
МамаБожка
Няколко са вариантите
1.Да ви назначат във чуждестранната фирма на тр. договор, тогава данъците и осигуровките ви ще са според законодателството в държавата където ще сте назначена
2.Да работите като лице на свободна професия и ще се облагате тук в България

При всички положения трябва да се консултирате със счетоводител, защото има специфични моменти по отношение избагване на двойното облагане.
#3 | 25.11.2011, 18:25
МамаБожка
Няколко са вариантите
1.Да ви назначат във чуждестранната фирма на тр. договор, тогава данъците и осигуровките ви ще са според законодателството в държавата където ще сте назначена
2.Да работите като лице на свободна професия и ще се облагате тук в България
3.Правите си фирма и сключвате договор с фирмата от ЕС

При всички положения трябва да се консултирате със счетоводител, защото има специфични моменти по отношение избагване на двойното облагане.
#4 | 26.11.2011, 19:35
Публикации: 6 / 0
Хиляди благодарности за изчерпателните и професионални отговори!!! Нещата започват вече да се поизясняват...Лично за мен, като че ли смятам, че ще е най-добре като физическо лице - не знаех, че като такова мога сама да си внасям осигуровки, което за мен е важно (ако правилно съм разбрала или може би сте имали предвид, че трябва да се регистрирам като свободна професия?!)

На въпроса за месечния доход - не очаквам да надвишава 1000 евро. Очаквам, обаче, че ще има и данък данък върху дохода, който се удържа от другата държава, може би?

А относно ДДС - така и не разбирам защо се регистрирам по ДДС, а всъщност не се дължи ДДС - какъв е смисъла на тази регистрация, фирмата в другата държава ли ще плаща това ДДС? Тук съвсем се обърквам, извинявам се за невежеството...

Ето тези въпроси ми останаха за доизяснавяне..

Ще очаквам с нетърпение вашите мнения, много съм щастлива, че в този форум наистина помагате! Желая на всички хубава и спокойна вечер!

#5 | 26.11.2011, 20:23
МамаБожка
Защото вие сте лице, което предоставя услуга/превод/ и съгласно чл. 21, ал. 2 ЗДДС  мястото на изпълнение на тази услуга е на територията на друга държава членка. Следователно услугата се оказва в полза на данъчно задължено лице установено в държава членка различна от България-чл.97а ал 2 ЗДДС.
За вас ще възникне задължение за подаване заявление за регистрация по ЗДДС не по-късно от 7 дни преди датата, на която данъкът за доставката става изискуем (авансовото плащане или данъчното събитиe)
#6 | 28.11.2011, 09:10
Публикации: 6 / 0
А за да извършвам тази работа длъжна ли съм да се регистрирам като свободна професия?
За ДДС разбирам - да, ще се регистрирам, но плащам ли аз ДДС върху сумите, които ще получавам - защото, както казахте по-горе - "За доставките Ви не се начислява ДДС върху тях" - т.е. само имам регистрация по ДДС, но това не ми се отразява на дохода, така ли да го разбирам?
Благодаря!

#7 | 28.11.2011, 13:53
Публикации: 1964 / 1620
Администратор на сайта
А за да извършвам тази работа длъжна ли съм да се регистрирам като свободна професия?

Трябва. Чуждата фирма едва ли, като възложител ще Ви осигури в България. А доходът Ви определено е доход от трудова дейност и затова върху него се внасят осигуровки тук.

За ДДС разбирам - да, ще се регистрирам, но плащам ли аз ДДС върху сумите, които ще получавам - защото, както казахте по-горе - "За доставките Ви не се начислява ДДС върху тях" - т.е. само имам регистрация по ДДС, но това не ми се отразява на дохода, така ли да го разбирам?

Да, макар и не точно зададен въпрос . Това "но плащам ли аз ДДС върху сумите, които ще получавам" -  Принципно, ако вие начислявате ДДС, то клиента Ви го плаща на Вас. Но както и горе вече беше обяснено доставката на услуга с място на изпълнение ЕС не се облага с ДДС тук в България.
#8 | 28.11.2011, 14:07
Публикации: 1964 / 1620
Администратор на сайта
По първия въпрос: Да, трябва да се регистрирате. Ето още информация, относно свободната професия:

В българското законодателство липсва изчерпателен списък на свободните професии. В закона за облагане доходите на физическите лица е дадено определение, което можете да ползвате за да разберете попадате ли в кръга на лцата извършващи такава дейност:

"Лица, упражняващи свободна професия" са: експерт-счетоводителите; консултантите; одиторите; адвокатите; нотариусите; частните съдебни изпълнители; съдебните заседатели; експертите към съда и прокуратурата; лицензираните оценители; представителите по индустриална собственост; медицинските специалисти; преводачите; архитектите; инженерите; техническите ръководители; дейците на културата, образованието, изкуството и науката; застрахователните агенти; други физически лица, за които са налице едновременно следните условия:
а) осъществяват за своя сметка професионална дейност;
б) не са регистрирани като еднолични търговци;
в) са самоосигуряващи се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване.

Ако попадате в кръга на изброените, то имате задължение за регистрация в регистър БУЛСТАТ. Регистрацията трябва да се извърши в срок от 7 дни след започване на самата дейност.
#9 | 28.11.2011, 14:24
elisapetrova
Здравейте, бих искала да ви помоля за помощ и съвет при следната ситуация - мога да започна да работя като преводач за фирма от страна-членка на ЕС. Въпросът ми е как се процедира в този случай с данъци, осигуровки, регистрациа по ДДС  и т.н. И какъв е най-удачния вариант за мен - работа като физическо лице, да направя фирма или да сключа договор през друга българска фирма (но тази фирма, която имам на близки познати не е регистрирана по ДДС и може би не искат да се регистрират). Ще съм много благодарна на всякакви мнения и съдействие!!!

Интересно ми е какво точно ще превеждате, говорили сте за срок и за гарантираност на някакъв обем работа и има ли някакви условия, поставени от чуждестранната фирма, от които зависи сключването на договора. За всеки превод индивудиален договор ли ще сключвате или в рамките на еднократен договор ще изпълнявате много преводи? Само тогава бих се наела да разсъждавам върху въпроса за най-удачния начин на действие
#10 | 28.11.2011, 16:32
Публикации: 6 / 0
Катя, много Ви благодаря за отговора и поясненията, наистина са от полза!

Относно въпроса за договора, който предстои да подпиша - засега е за 1 година, с регулярен обем преводи, т.е. да, има гарантираност - в рамките на 5 дни в седмица, за срок от 1 година, след което ще бъде продължен евентуално и за по-дълъг период.
#11 | 29.11.2011, 13:21
Публикации: 6 / 0
Здравейте, отново,

Имам още един въпрос - относно осигуряването - възможно ли е да се осигурявам на по-висока сума отколкото ще получавам? Например, ако даден месец дохода ми е по-нисък, аз да внеса осигуровки върху по-голяма сума (за да имам равномерни осигуровки всеки месец)? Благодаря!
#12 | 29.11.2011, 13:46
elisapetrova

Принципно всеки месец може да си внасяте върху каквото искате в споменатия интервал. След приключване на годината се прави т.нар. изравняване на дохода. И се довнася (ако трябва) или дори се възстановяват надвнесени осигуровки (ако може).
#13 | 29.11.2011, 14:53
Публикации: 6 / 0
Благодаря ви за отговора. Взимам си бележка и няма да ви притеснявам повече. Желая успех на всички!
#14 | 05.12.2011, 19:47
Публикации: 11 / 0
Казусът ми е абсолютно същия - има вероятност да започна работа като преводач за фирма от ЕС (конкретно Словения). От там ми изпратиха документи за издаване на tax number. Но, следва ли да правя регистрация по ЗДДС в БГ, нова фирма и т.н.т. ако от фирмата правят всички необходими удръжки съгласно тяхното законодателство и след това ми издадат необходимия документ, че вноските са направени там.
При този вариант какви документи следва да подавам аз - само в края на годината или ...
Реално работата ще е дистанционна, т.е. ще си работя вкъщи.
Моля за съвет!
#15 | 05.12.2011, 21:02
МамаБожка
Уточнете първо като какво лице искате да работите с тази фирма в Словения-фирма ли ще бъдете или като физ. лице, след което можем да говорим по-конкретно
#16 | 05.12.2011, 21:14
Публикации: 11 / 0
Предпочитам като физическо лице.
#17 | 05.12.2011, 21:57
МамаБожка
Мама Божка-Ноември 25, 2011, 18:16

това за свободна професия, ако решите и така
katya-Ноември 28, 2011, 14:07
#18 | 05.12.2011, 22:37
Публикации: 1964 / 1620
Администратор на сайта
има вероятност да започна работа като преводач за фирма от ЕС (конкретно Словения). От там ми изпратиха документи за издаване на tax number. Но, следва ли да правя регистрация по ЗДДС в БГ, нова фирма и т.н.т. ако от фирмата правят всички необходими удръжки съгласно тяхното законодателство и след това ми издадат необходимия документ, че вноските са направени там.
При този вариант какви документи следва да подавам аз - само в края на годината или ...
Реално работата ще е дистанционна, т.е. ще си работя вкъщи.
Моля за съвет!


Ако искате да Ви помогнем прикачете бланката за tax number, която са Ви изпратили от Словения. По какъв договор ще работите със словенската фирма?

Между България и Словения има спогодба и в зависимост от договора Ви, Вие може да се освободите от облагане с данъци там.  Въпрос е на предоставяне на необходимите документи от Ваша страна там.

Ето тук е прикачена спогодбата между двете страни СИДДО между България и Словения

Като физическо лице в България подавате годишна данъчна декларация за доходите си от България и чужбина.
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група