В последния момент задължиха ведомствените бензиностанции да имат нивомери и фискална система от 01.01.2015
С изненадващи промени, обнародвани навръх Коледа, законотворците решиха да утежнят досега действащия режим за ведомствените бензиностанции. Измененята в чл.118 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) ги карат да се оборудват с ЕСФП (електронна система с фискална памет), включваща нивомерна система и постоянна връзка с НАП. Така на практика законът приравнява ведомствените бензиностанции, които се използват за зареждане на превозни средства за собствени нужди, на бензиностанциите - търговски обекти, които продават горива на множество клиенти.
Собствениците на такива ведомствени бензиностанции ще трябва да избират между това да инвестират значителна сума в обекта си или да спрат да го използват и да зареждат автомоблите си от действаща бензиностанция, купувайки горивото на относително по-високи цени. Мярката ще утежни с допълнителни разходи хиляди стопански субекти, предимно от браншовете транспорт, земеделие и строителство. Тези фирми, в голямата си част малки и средни, досега бяха длъжни да декларират получените в резервоарите си горива в самия ден на доставка, без значение работен или почивен, по електронен път чрез т.нар. Информационна система за контрол на горивата (ИСКГ) на НАП. Затова е спорно доколко нововъведенията ще доведат до по-голяма събираемост на данъци и намаляване на сивата търговия, каквито основания обикновено се изтъкват като цел на подобни промени.
Но пък няма никакъв спор по отношение на начина, по който са приети и влизат в сила описаните изменения. От обнародването им до влизането им в сила има 7 дни, от които само 2 работни. Минималното технологично време за поръчка, доставка и монтаж на изискваните системи се колебае около 30 дни, без да включваме време за запознаване и избор на подходяща система. Така законотворците с един широк замах поставиха от 01.01.2015 извън закона хиляди фирми, използващи ведомствени бензиностанции, в огромната си част изрядни данъкоплатци, като създадоха за пореден път условия за безпорядък и административен произвол.
Буди недоумение и фактът, че въпросните промени в ЗДДС са приети чрез преходните и заключителни разпоредби на Закона за Държавния бюджет на Република България за 2015 година, буквално в последния работен ден на Народното събрание. Две седмици по-рано Народното събрание приема Закон за изменение и допълнение на ЗДДС, с множество други изменения, някои от които широко обсъждани. Там обаче промяната на чл.118 не намира място. Преднамерен или не, този "пропуск" говори много за посредственото качество, с което се създават законите у нас. Остава ни малка надежда, че няма да е така и с тяхното прилагане.