ЗУЕС и професионален домоуправител

01.02.2024, 17:35 2016 8

01.02.2024, 17:35
Публикации: 12228 / 2276
Здравейте,
ако има запознати с тази материя ще съм благодарна за всяко изказано мнение по следния въпрос :

С последните промени в Закона за управление на етажната собственост от 29.09.2023 ще бъде създаден регистър на професионалните управители на етажна собственост. Вписването в този регистър е условие за извършване на дейност. В тази връзка как тълкувате следния текст от Закона :

ЗУЕС

чл.47 б ал.3
За да бъде осъществено вписването в Единния централизиран публичен електронен регистър, в раздел "Регистър на професионалните управители на етажна собственост", физическите лица, регистрирани като еднолични търговци, членовете на управителния орган на търговското дружество, както и неограничено отговорните съдружници в командитно или събирателно дружество трябва да отговарят на следните изисквания:
..................
6. да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор

На каква длъжност да бъде това лице е въпросът - не срещам никакви пояснения в тази посока. Дали би могло да е домоуправител / това някак не го приемам - в самата фирма какъв домоуправител ще е / ? Или примерно администратор - технически изпълнител ?

Благодаря предварително за всяко мнение .
#1 | 01.02.2024, 22:32
Публикации: 4604 / 785
Щом (засега) няма условия към наетото лице, а само насоката, че трябва да създава административен капацитет, струва ми се, че някаква административна длъжност би била достатъчна. Погледнах, че има длъжност "домоуправител", но тя по-скоро ми звучи като някаква вътрешна, например ако фирма управлява някакви свои сгради да има назначени свои домоуправители. Но от друга страна, пак след като няма някакви условия, би могло това административно лице да е баш "домоуправител" по длъжност, в края на краищата това ще прави. Само не знам, понеже темата ми е далечна, този "професионален управител" е конкретно ФЛ или фирмата, занимаваща се с такава дейност?

И още нещо не разбирам. Ако съкратя избирателно текста на чл.47 б ал.3 примерно така:
"За да бъде осъществено вписването в Единния централизиран публичен електронен регистър... членовете на управителния орган на търговското дружество ... трябва да отговарят на следните изисквания: 6. да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор..."
кой трябва да има осигурен административен капацитет и да има наето лице? Както е написано не се говори фирмите (ЮЛ) да имат наети лица, а управителите, съдружниците и т.н.?

#2 | 02.02.2024, 08:32
Публикации: 12228 / 2276
Професионален домоуправител в конкретния случай е фирма - ЮЛ.
Щом (засега) няма условия към наетото лице, а само насоката, че трябва да създава административен капацитет, струва ми се, че някаква административна длъжност би била достатъчна.

Натам започвам да клоня и аз / с всички двоумения по отношение на конкретната длъжност домоуправител / .
 
И още нещо не разбирам. Ако съкратя избирателно текста на чл.47 б ал.3 примерно така: кой трябва да има осигурен административен капацитет и да има наето лице? Както е написано не се говори фирмите (ЮЛ) да имат наети лица, а управителите, съдружниците и т.н.?

Единствено логично ми изглежда смисълът да е, че управителите и т.н. " 6. да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор " във фирмите си, занимаващи се с тази дейност.

Много ти благодаря, bobo, за мнението !
#3 | 02.02.2024, 09:55
Публикации: 4604 / 785
Е не трябва ли самите фирми, в качеството им на домоуправители, да имат капацитет, а не някакви управители, още повече съдружниците?!? Те управителите/съдружниците не са с качеството на домоуправител, такова е качеството на фирмата. Все едно управителите/ съдружниците да имат лиценз за цигари или туризъм, вместо фирмите.

Мисля си какво евентуално са искали да кажат, но продължавам да не разбирам текста в този му буквален вид (ама и не съм чел закона изцяло де).
#4 | 02.02.2024, 10:01
Публикации: 12228 / 2276
Е не трябва ли самите фирми, в качеството им на домоуправители, да имат капацитет, а не някакви управители, още повече съдружниците?!?

Така де, ама управителите да "осигурят"  този капацитет - не те самите да го имат. Да, малко ... е казано. Това е изкуство - с много думи да не кажеш нищо / имам предвид текста / .
#5 | 02.02.2024, 10:47
Публикации: 309 / 41
„Ще бъде създаден регистър…“ Не се знае кога. На този етап може и да не се наема лице на трудов договор, а за в бъдеще ще има повече яснота в тази посока. То само от закона да разберем няма как. Трябва си правилник за прилагане на закона, наредби няколко, указания и т.н.
Ако е някаква административна длъжност/не домоуправител, защото такъв се явява фирмата/, примерно в длъжностната характеристика да се упомене, че ще извършва дейност по управлението  на етажните собствености на клиенти, сключили договор с дружеството. Според мен това е достатъчно.
#6 | 02.02.2024, 10:59
Публикации: 12228 / 2276
Благодаря , колеги , за мненията . Много ми бяхте полезни. Ами да си обмислят и да вземат решение - към момента на база с каквото разполагат като информация.
Хубав ден !
#7 | 02.02.2024, 11:05
Публикации: 4604 / 785
Така де, ама управителите да "осигурят"  този капацитет - не те самите да го имат.
Еее, не пише така :)
Пише "...членовете на управителния орган ... трябва да отговарят на следните изисквания: 6. да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор"

тоест, членовете, съдружниците и т.н. (самите те) имат осигурен административен капацитет, а не да осигуряват другиму.

Погледнах сега в закона точките в тази алинея - голям мишмаш. Повечето са за физическите лица - да не са осъждани, да не са членове на органи и т.н., това ясно, но пък защо те, а не фирмите трябва да платят таксата (ал. 7)?!? И това за капацитета.

Някъде другаде едни други хора нямат нужния капацитет да съчиняват нормативи и да пишат на разбираем език.
#8 | 02.02.2024, 11:14
Публикации: 12228 / 2276
Еее, не пише така :)
Пише "...членовете на управителния орган ... трябва да отговарят на следните изисквания: 6. да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор"

тоест, членовете, съдружниците и т.н. (самите те) имат осигурен административен капацитет, а не да осигуряват другиму.

Ами логиката се опитва да пробие през тези мъгли . Буквално така, но къде да го имат този капацитет - във фирмите си. Иначе кой знае на кое коляно са писали това.
Последни Теми
Последно в Новини
Намери ни във Facebook
Харесай нашата страница
Facebook.com/KiKinfo
и се присъедини към
ПРОФЕСИОНАЛНА СЧЕТОВОДНА ОБЩНОСТ
най-голямата счетоводна група