И за какво ти е тогава това СТМ?
Службата по трудова медицина е основен елемент в системата за управление на здравето и безопасността при работа. Изпълнява предимно превантивни функции, реализирани чрез оказвана консултантско - съветническа помощ на работодателя, комитетите и групите по условия на труд по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Службата по трудова медицина не изпълнява разпоредителни и контролни функции.
Статутът на службите по трудова медицина е регламентиран в чл. 25, 25а, 25б, 25в, 25г и 25д от Закона за здравословни и безопасни условия на труд.
Дейността на службите по трудова медицина подлежи на регистрация при условията и по реда на Наредба номер 3 от 25.01.2008 г. на министъра на здравеопазването и министъра на труда и социалната политика.
Основните им функции са:
•Да идентифицират и да дават преценка за рисковете, които могат да увредят здравето на работещите;
•Да наблюдават факторите на работната среда;
•Да дават съвети за планирането и организацията на труда;
•Да дават съвети в областта на здравето, безопасността и хигиената на труда, както и по отношение на индивидуалните и колективните предпазни средства;
•Да наблюдават здравето на работниците във връзка с извършваната от тях работа (предварителни и периодични медицински прегледи, наблюдение на рисковитв групи);
•Да организират предоставянето на първа помощ и на спешни грижи в случаи на внезапно заболяване, злополука или авария, възникнали на територията на предприятието (отнася се за медицинските специалисти от самостоятелните служби по трудова медицина);
•Да участват в анализа на трудовите злополуки и професионалните болести.
Службата по трудова медицина консултира и подпомага работодателите, комитетите и групите по условия на труд в планирането, организирането и изпълнението на задълженията му по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и за укрепване здравето и работоспособността на работещите във връзка с извършваната от тях работа. Тя съветва и консултира работодателя чрез:
•Участие в разработването и включването на програми за здравословни и безопасни условия на труд в цялостната политка на управление на фирмата;
•Разработване на мерки за отстраняване и намаляване на риска за здравето и безопасността при работа;
•Наблюдение на здравословното състояние на работниците и анализирането му във връзка с извършваната работа;
•Обучение на работници, служители и длъжностни лица по правилата за опазване на здравето при работа, оказване на първа помощ.
Всеки работодател е задължен да осигури за наетите от него работници и служители обслужване от служба по трудова медицина.