bigdarkmad,
По Казус 1 виждам, че имате едно базово объркване в понятията, което като разберете, предполагам, ще изчезнат и другите Ви въпроси.
Разходите се признават не при извършване на плащането, а при начисляването им, което става на база получената фактура.
Казано простичко:
ПОЛУЧЕНА ФАКТУРА = РАЗХОД = ЗАДЪЛЖЕНИЕ КЪМ ДОСТАВЧИК
Осчетоводява се Д-т група 60 / К-т група 40
ПЛАЩАНЕ = ПОГАСЯВАНЕ НА ЗАДЪЛЖЕНИЕ КЪМ ДОСТАВЧИК
Осчетоводява се Д-т група 40 / К-т група 50
По Казус 2 е възможно да осчетоводите и фактурата, като й зададете експорт през следващ месец. Аз не съм на Про, но предполагам, че са усъвършенствали програмата Делта именно с такава цел - да не "оставяме" неосчетоводени ф-ри, а през възможностите за експорт в даден месец да задаем кога да бъдат включени в дневниците по ДДС.
От април всички клиенти на Микроинвест ще минат принудително на версии Про, но ще чакаме промоцията
Засега само гадая. Просто проиграйте различни варианти и сами ще разберете кое да включвате според индивидуалните Ви планове за ползване на данъчен кредит. Е, разбира се, като спазвате и нормите на ЗДДС.