Здравейте,
Сключен е Договор за наем на машина от 01.01.2024г. за срок от три години, с клауза за закупуване на актива. /36 вноски по 1000,00 и 3000,00 - стойността, на която наемателя може да закупи актива в края на договора/. Тъй като до сега не съм имала такъв случай, питането ми е това дали е финансов лизинг и какви счетоводни записвания трябва да направя.
При сключване на договора за наем:
Дебит 204 Машини - 39 000,00 лева
Кредит 159 Други заеми и дългове - 39000,00 лева
Месечни фактури за наем:
Дебит сметка 159 Други заеми и дългове - 36 вносски по 1000,00 лева
Кредит сметка 401 Доставчици - 36 вноски по 1000,00 лева
Прехвърляне на машината в края на договора за наем:
Дебит 159 Други заеми и дългове - 3000,00 лева
Кредит 401 Доставчици - 3000,00 лева
Начисляване на амортизация от 01.01.2024г.:
Дебит сметка 603 Разходи за амортизация
Кредит сметка 2414 Амортизация на машини
Или трябва да заведа актива като Дебит сметка 207 Разходи за придобиване на ДМА - с месечната наемна стойност
Кредит 401 Доставчици - с месечната наемна стойност
След трите години на договора за наем:
Дебит сметка 204 Машини - 36 вноски по 1000,00 + 3000,00
Кредит сметка 207 - 36 вноски по 1000,00 лева + 3000,00
И от тази дата начисляване на амортизация.